Nové Mondeo zahajuje další kapitolu automobilky Ford na evropském trhu. Mondeo zosobňuje nový směr budoucí produktové strategie firmy a je prvním reprezentantem plánované pětileté kampaně během níž chce Ford of Europe ztrojnásobit rychlost uvádění nových modelů na trh. Nové Mondeo, které je nyní vlajkovou lodí Fordu je vyráběno v továrně Ford v belgickém Genku.

Může se pochlubit již 2,5 miliony vyrobených kusů Mondea první generace, jež se prodávalo ve více než 60 zemích světa. Mondeo první generace při svém uvedení na trh v roce 1993 započalo nové standardy ve svém segmentu v oblasti bezpečnosti. Bylo totiž prvním vozidlem ve své kategorii se sériově dodávaným airbagem na místě řidiče. Vysoká úroveň výbavy Mondea se navíc stala inspirací i pro tvorbu následujících modelů značky Ford. To ale samozřejmě zdaleka není všechno co Mondeo nabízelo. O mnoha dalších kvalitách Mondea vypovídá i celá řada ocenění a mimo to i titul "Evropský automobil roku 1994".

Vznik

Nové Mondeo je prvním "digitálně" vytvořeným fordem. K vývoji nového Mondea bylo poprvé u Fordu použito široké škály konstruktérských počítačových metod, které nesou firemní označení C3P. Jde o kombinaci počítačového designu (CAD - computer-aided design), počítačové konstrukce (CAE - computer-aided engineering), počítačem navržené výroby (CAM - computer-aided manufacturing) a Fordem patentované rozsáhlé databáze informací o výrobku. Díky schopnostem tohoto systému hodlá Ford výrazně zrychlit vývoj nových vozů a dosáhnout vyšší úrovně kvality finálních výrobků. Systém C3P dokázal proti dřívějšku zkrátit vývoj Mondea o celých 13 měsíců.

Design

Nové Mondeo se proti předchozí generaci zvětšilo. Je o 150 mm delší, o 19 mm je větší rozchod předních kol, o 50 mm se zvětšil rozchod zadních kol a o 50 mm je větší rozvor. Vnější design je dílem konstrukčních týmů firmy Ford v německém Kolíně nad Rýnem a v anglickém Duntonu. Stylistické zpracování vozu vychází z filozofie New Edge design, která se již uplatnila při vývoji automobilů Ford Ka, Puma a Focus. U Fordu Mondeo je však filozofie New Edge charakterizována menší výrazností. Jeho design je charakterizován přesnými liniemi a vysoce umístěnými podběhy v nichž vynikají standardně dodávaná šestnáctipalcová kola. Konstrukce karoserie vychází z vysoké úrovně přesnosti a pevnosti, která byla dosažena výše popsanou metodou výkonných počítačových konstruktérských systémů s názvem C3P. Díky tomuto systému byl nový Ford Mondeo vyvinut v rekordním čase 24 měsíců. V přední části definují nový styling Mondea světlomety, zadní partii vévodí v duchu dědictví předchozích modelů velkoplošné skupinové svítilny a elegantní víko zavazadlového prostoru.

Důležitou roli ve vývoji nového Fordu Mondeo hrála i aerodynamika. Hladký tvar Mondea, charakterizovaný součinitelem odporu cx = 0,30 (čtyřdveřový model) a cx = 0,31 (pětidveřový) je výsledkem více než 1500 hodin práce v aerodynamickém tunelu.

Interiér

Interiér nového Mondea je od základu nový. Rozvor nového Mondea je o 50 mm větší než u jeho předchůdce. Výsledkem je největší prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech v dané třídě. Nové Mondeo je i o 150 mm delší, což spolu s kvalitně navrženým interiérem přináší dostatek prostoru jak pro všech pět cestujících, tak i pro přepravovaná zavazadla. Nové Mondeo má i výše položený bod H (pozice kyčelního kloubu na sedadle řidiče), větší úhel otevírání dveří, ergonomicky konstruovaná sedadla, optimalizovaný výhled z automobilu, zavazadlový prostor o objemu 500 litrů s plochým dnem a velké množství odkládacích ploch a schránek. Nové designérské postupy navíc pomohly optimalizovat Mondeo pro širokou škálu tělesných proporcí. Konstruktéři dokonce použili simulační pomůcky a zvláštní oděvy, které například simulovaly "omezení", se kterými se musí vyrovnávat těhotná žena v nejpokročilejší fázi těhotenství nebo omezenou pohyblivost pětasedmdesátiletého řidiče. Jízdní komfort a ergonomie byly klíčovými prvky vývoje interiéru. Zcela nová je tak přístrojová deska pokrytá hladkým povrchem, který vyvolává příjemný pocit měkkosti. Přístrojová deska modelů Mondeo Core a Trend má tmavý odstín, zatímco špičkový model Ghia nabízí volbu horizontálního rozdělení na dva rozdílné odstíny. Výhled řidiče z vozu, jeho pozici za volantem a snadnou dosažitelnost všech ovládacích prvků řešil speciální tým odborníků na ergonomii. Všechny kontrolky a ovladače jsou uspořádány tak, aby nerozptylovaly řidiče při řízení. Dálkové ovládání audiosoustavy umístěné na volantu umožňuje řidiči bez ztráty pozornosti ladit stanice, nastavovat hlasitost a dokonce vybírat jeden ze šesti CD disků uložených v CD měniči.

Bezpečnost

Nové Mondeo je vybaveno aktivním bezpečnostním systémem (Intelligent Protection System) s adaptivními dvojčinnými čelními airbagy pro cestující na předních sedadlech s moderním systémem detekce, který analyzuje sílu čelního nárazu, pozici řidiče a obsazení sedadla spolujezdce. V bezpečnostní výbavě najdeme i okenní airbagy chránící hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech a boční airbagy chránící hruď cestujících na předních sedadlech. Součástí výbavy jsou i předpínače a omezovače tahu bezpečnostních pásů na předních sedadlech, tříbodové bezpečnostní pásy na všech zadních sedadlech, adaptabilní opěrky hlavy, které v případě zadního nárazu zabrání poranění krční páteře, speciální konstrukce pedálů, které se při nárazu samočinně uvolní, aby nedošlo ke zranění nohou řidiče a upevnění ISO-Fix pro dětské sedačky.

Bezpečnější je i laserově svařovaná, tuhá struktura karoserie u níž je ve velké míře využito vysokopevnostní oceli (v přední části je dokonce 43% z tohoto materiálu). Mondeo je nyní o 60 procent tužší v krutu než jeho předchůdce. Karoserie je přitom vyztužena v oblasti zadních podběhů, B-sloupků a vnitřních panelů dveří, v nichž jsou navíc speciální výztuhy z ultravysokopevnostní oceli, které chrání posádku vozidla před bočními nárazy. Tuhost skeletu karosérie přináší i dlouhou životnost a ochranu proti korozi. Mondeo má tak nyní 12ti letou záruku proti prorezivění. Umožnily to i nové procesy ochrany vozu zahrnující mimo jiné i lakování dohromady ve 24 vrstvách.

Mondeo je samozřejmě vybaveno i aktivními bezpečnostními prvky včetně ABS s elektronickou distribucí brzdné síly, elektronického stabilizačního programu ESP a brzdového asistentu pro případ náhlého prudkého brzdění. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou standardem v celé modelové řadě Mondea. Nový brzdový asistent (EBA - Emergency Brake Assist) pomáhá řidičům v kritických situacích. Výsledkem je kratší brzdná dráha až o 21 metrů při brzdění z rychlosti 200 km/h.

Konstruktéři Mondea však samozřejmě nezapomněli ani na jeho odolnost při malých nárazech například na parkovišti. Přední i zadní nárazník přečkají bez následků náraz do rychlosti 15 km/h, aniž by došlo k poškození kovových nosníků. Přední i zadní nárazník mají i pryžové lemy chránící je před drobnými škrábanci a oděrkami.

O celkové bezpečnosti Mondea nejlépe vypovídá čtyřhvězdičkové hodnocení v crashtestech v Euro NCAP.

Motory

Nová řada zážehových motorů Duratec HE a nová rodina turbodieselů Duratorq DI byly zkonstruovány s ohledem na kultivovaný a tichý provoz s maximální spolehlivostí pro dlouhodobý provoz. Obě řady motorů používají speciální součásti vysoce odolné proti otěru a namáhání jakými jsou například dvouhmotové setrvačníky a řetězové pohony s nízkou hlučností. Nové Mondeo nyní nabízí zákazníkům celkem šest motorů.

Světovou premiéru mají motory Ford Duratec HE se dvěmi různými zdvihovými objemy a třemi výkonovými variantami. Dvoulitr (107 kW) a 1,8 litru (92 nebo 81 kW). Všechny tři motory se vyznačují hospodárností a splňují evropský emisní limit EURO IV platný až od roku 2005.

Nové jsou i turbodieselové motory Duratorq DI s přímým vstřikováním paliva se dvěmi výkonovými variantami dvoulitrového motoru (85 kW nebo 66 kW), které se objevují ve vozech značky Ford poprvé. (Varianta motoru s výkonem 66 kW nebude na českém trhu nabízena.) Oba motory mají nízkou spotřebu paliva a splňují emisní normu EURO III. Motory Duratorq DI jsou vybaveny vysokotlakým přímým vstřikováním (s předvstřikem) a variabilním turbodmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu. Turbodmychadlo má navíc tzv. funkci "overboost" k dočasnému zvýšení točivého momentu při předjížděcích manévrech.

Vrcholem nabídky je dvouapůllitrový čtyřiadvacetiventilový šestiválec Ford Duratec V6 o výkonu 125 kW, který má řadu vylepšení díky nimž dosahuje tiššího a plynulejšího provozu. Tento motor splňuje evropskou emisní normu EURO IV.

Modernizovaná je i ručně řazená převodovka Ford MTX-75 s novým lanovodovým mechanismem, která umožňuje přesnější řazení. U převodovky jsou navíc použita nová syntetická mazadla, která přispívají k prodloužení životnosti na přibližně 250.000 kilometrů.

Podvozek a řízení

Prakticky každá součást zavěšení kol byla přepracována. Nové Mondeo má větší zdvihy propružení kol pro lepší ovládání a vyšší komfort cestujících. Vpředu je zdvih 188 mm a vzadu 255 mm. Přední závěsy typu McPherson nyní zahrnují tuhý pomocný rám, upevněný ve speciálních kapalinových pryžových úchytech a dvojité horní vzpěry. Závěsy zadních kol využívají osvědčenou konstrukci multi-link, která používá nový systém upevnění pomocných rámů v pryžových kapalinových úchytech. Řízení nového Mondea je hřebenové s hydraulickým posilovačem.

Technické údaje
Motor1,81,822,0 DI2,5
Druhzážehovýzážehovýzážehovývznětový přep.zážehový
Zdvihový objem (cm3)17981798199919982498
Válce/ventilyIV.16IV.16IV.16IV.16VI.24
Max. výkon (kW/ot)81/550092/6000107/600085/4000125/6000
Max. točivý moment (Nm/ot)160/3950170/4500190/4500280/1900220/4250
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)193205190195225
Zrychlení 0-100 km/h (s)11,610,89,810,68,7
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)11,311,411,68,214,2
Mimo město (l/100 km)5,65,75,94,67,2
Kombinovaná (l/100 km)7,77,885,99,8
Rozměry
Délka (mm)4704
Šířka (mm)1775
Výška (mm)1419
Rozvor (mm)2754
Rozchod vpředu (mm)1522
Rozchod vzadu (mm)1537
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 



Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec

Minulá generace Fordu Mondeo patří k velmi oblíbeným…

Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě

Ford Mondeo se řadí mezi vyhledávané ojetiny již řadu…

 



 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Včera

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal na Srbsko a Černou Horu

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal…

Srbsko a Černá Hora budou pravděpodobně příštími státy, které se stanou členy Evropské unie. Řekl to komisař pro…

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po kterých se budete olizovat

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po…

Nejlepší je prohřát se zevnitř a nemusí to být jen horký čaj či grot, co vás dokáže zahřát. Máme pro vás čtyři…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida nastoupil v závěru

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání. Premiér ale zaskočil sněmovnu skandálním výrokem

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání.…

Policie bude pokračovat ve stíhání premiéra Andreje Babiše a prvního místopředsedy strany ANO Jaroslava Faltýnka…