Ford Mondeo
Může se pochlubit již 2,5 miliony vyrobených kusů Mondea první generace, jež se prodávalo ve více než 60 zemích světa. Mondeo první generace při svém uvedení na trh v roce 1993 započalo nové standardy ve svém segmentu v oblasti bezpečnosti. Bylo totiž prvním vozidlem ve své kategorii se sériově dodávaným airbagem na místě řidiče. Vysoká úroveň výbavy Mondea se navíc stala inspirací i pro tvorbu následujících modelů značky Ford. To ale samozřejmě zdaleka není všechno co Mondeo nabízelo. O mnoha dalších kvalitách Mondea vypovídá i celá řada ocenění a mimo to i titul "Evropský automobil roku 1994".
Vznik
Nové Mondeo je prvním "digitálně" vytvořeným fordem. K vývoji nového Mondea bylo poprvé u Fordu použito široké škály konstruktérských počítačových metod, které nesou firemní označení C3P. Jde o kombinaci počítačového designu (CAD - computer-aided design), počítačové konstrukce (CAE - computer-aided engineering), počítačem navržené výroby (CAM - computer-aided manufacturing) a Fordem patentované rozsáhlé databáze informací o výrobku. Díky schopnostem tohoto systému hodlá Ford výrazně zrychlit vývoj nových vozů a dosáhnout vyšší úrovně kvality finálních výrobků. Systém C3P dokázal proti dřívějšku zkrátit vývoj Mondea o celých 13 měsíců.
Design
Nové Mondeo se proti předchozí generaci zvětšilo. Je o 150 mm delší, o 19 mm je větší rozchod předních kol, o 50 mm se zvětšil rozchod zadních kol a o 50 mm je větší rozvor. Vnější design je dílem konstrukčních týmů firmy Ford v německém Kolíně nad Rýnem a v anglickém Duntonu. Stylistické zpracování vozu vychází z filozofie New Edge design, která se již uplatnila při vývoji automobilů Ford Ka, Puma a Focus. U Fordu Mondeo je však filozofie New Edge charakterizována menší výrazností. Jeho design je charakterizován přesnými liniemi a vysoce umístěnými podběhy v nichž vynikají standardně dodávaná šestnáctipalcová kola. Konstrukce karoserie vychází z vysoké úrovně přesnosti a pevnosti, která byla dosažena výše popsanou metodou výkonných počítačových konstruktérských systémů s názvem C3P. Díky tomuto systému byl nový Ford Mondeo vyvinut v rekordním čase 24 měsíců. V přední části definují nový styling Mondea světlomety, zadní partii vévodí v duchu dědictví předchozích modelů velkoplošné skupinové svítilny a elegantní víko zavazadlového prostoru.
Důležitou roli ve vývoji nového Fordu Mondeo hrála i aerodynamika. Hladký tvar Mondea, charakterizovaný součinitelem odporu cx = 0,30 (čtyřdveřový model) a cx = 0,31 (pětidveřový) je výsledkem více než 1500 hodin práce v aerodynamickém tunelu.
Interiér
Interiér nového Mondea je od základu nový. Rozvor nového Mondea je o 50 mm větší než u jeho předchůdce. Výsledkem je největší prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech v dané třídě. Nové Mondeo je i o 150 mm delší, což spolu s kvalitně navrženým interiérem přináší dostatek prostoru jak pro všech pět cestujících, tak i pro přepravovaná zavazadla. Nové Mondeo má i výše položený bod H (pozice kyčelního kloubu na sedadle řidiče), větší úhel otevírání dveří, ergonomicky konstruovaná sedadla, optimalizovaný výhled z automobilu, zavazadlový prostor o objemu 500 litrů s plochým dnem a velké množství odkládacích ploch a schránek. Nové designérské postupy navíc pomohly optimalizovat Mondeo pro širokou škálu tělesných proporcí. Konstruktéři dokonce použili simulační pomůcky a zvláštní oděvy, které například simulovaly "omezení", se kterými se musí vyrovnávat těhotná žena v nejpokročilejší fázi těhotenství nebo omezenou pohyblivost pětasedmdesátiletého řidiče. Jízdní komfort a ergonomie byly klíčovými prvky vývoje interiéru. Zcela nová je tak přístrojová deska pokrytá hladkým povrchem, který vyvolává příjemný pocit měkkosti. Přístrojová deska modelů Mondeo Core a Trend má tmavý odstín, zatímco špičkový model Ghia nabízí volbu horizontálního rozdělení na dva rozdílné odstíny. Výhled řidiče z vozu, jeho pozici za volantem a snadnou dosažitelnost všech ovládacích prvků řešil speciální tým odborníků na ergonomii. Všechny kontrolky a ovladače jsou uspořádány tak, aby nerozptylovaly řidiče při řízení. Dálkové ovládání audiosoustavy umístěné na volantu umožňuje řidiči bez ztráty pozornosti ladit stanice, nastavovat hlasitost a dokonce vybírat jeden ze šesti CD disků uložených v CD měniči.
Bezpečnost
Nové Mondeo je vybaveno aktivním bezpečnostním systémem (Intelligent Protection System) s adaptivními dvojčinnými čelními airbagy pro cestující na předních sedadlech s moderním systémem detekce, který analyzuje sílu čelního nárazu, pozici řidiče a obsazení sedadla spolujezdce. V bezpečnostní výbavě najdeme i okenní airbagy chránící hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech a boční airbagy chránící hruď cestujících na předních sedadlech. Součástí výbavy jsou i předpínače a omezovače tahu bezpečnostních pásů na předních sedadlech, tříbodové bezpečnostní pásy na všech zadních sedadlech, adaptabilní opěrky hlavy, které v případě zadního nárazu zabrání poranění krční páteře, speciální konstrukce pedálů, které se při nárazu samočinně uvolní, aby nedošlo ke zranění nohou řidiče a upevnění ISO-Fix pro dětské sedačky.
Bezpečnější je i laserově svařovaná, tuhá struktura karoserie u níž je ve velké míře využito vysokopevnostní oceli (v přední části je dokonce 43% z tohoto materiálu). Mondeo je nyní o 60 procent tužší v krutu než jeho předchůdce. Karoserie je přitom vyztužena v oblasti zadních podběhů, B-sloupků a vnitřních panelů dveří, v nichž jsou navíc speciální výztuhy z ultravysokopevnostní oceli, které chrání posádku vozidla před bočními nárazy. Tuhost skeletu karosérie přináší i dlouhou životnost a ochranu proti korozi. Mondeo má tak nyní 12ti letou záruku proti prorezivění. Umožnily to i nové procesy ochrany vozu zahrnující mimo jiné i lakování dohromady ve 24 vrstvách.
Mondeo je samozřejmě vybaveno i aktivními bezpečnostními prvky včetně ABS s elektronickou distribucí brzdné síly, elektronického stabilizačního programu ESP a brzdového asistentu pro případ náhlého prudkého brzdění. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou standardem v celé modelové řadě Mondea. Nový brzdový asistent (EBA - Emergency Brake Assist) pomáhá řidičům v kritických situacích. Výsledkem je kratší brzdná dráha až o 21 metrů při brzdění z rychlosti 200 km/h.
Konstruktéři Mondea však samozřejmě nezapomněli ani na jeho odolnost při malých nárazech například na parkovišti. Přední i zadní nárazník přečkají bez následků náraz do rychlosti 15 km/h, aniž by došlo k poškození kovových nosníků. Přední i zadní nárazník mají i pryžové lemy chránící je před drobnými škrábanci a oděrkami.
O celkové bezpečnosti Mondea nejlépe vypovídá čtyřhvězdičkové hodnocení v crashtestech v Euro NCAP.
Motory
Nová řada zážehových motorů Duratec HE a nová rodina turbodieselů Duratorq DI byly zkonstruovány s ohledem na kultivovaný a tichý provoz s maximální spolehlivostí pro dlouhodobý provoz. Obě řady motorů používají speciální součásti vysoce odolné proti otěru a namáhání jakými jsou například dvouhmotové setrvačníky a řetězové pohony s nízkou hlučností. Nové Mondeo nyní nabízí zákazníkům celkem šest motorů.
Světovou premiéru mají motory Ford Duratec HE se dvěmi různými zdvihovými objemy a třemi výkonovými variantami. Dvoulitr (107 kW) a 1,8 litru (92 nebo 81 kW). Všechny tři motory se vyznačují hospodárností a splňují evropský emisní limit EURO IV platný až od roku 2005.
Nové jsou i turbodieselové motory Duratorq DI s přímým vstřikováním paliva se dvěmi výkonovými variantami dvoulitrového motoru (85 kW nebo 66 kW), které se objevují ve vozech značky Ford poprvé. (Varianta motoru s výkonem 66 kW nebude na českém trhu nabízena.) Oba motory mají nízkou spotřebu paliva a splňují emisní normu EURO III. Motory Duratorq DI jsou vybaveny vysokotlakým přímým vstřikováním (s předvstřikem) a variabilním turbodmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu. Turbodmychadlo má navíc tzv. funkci "overboost" k dočasnému zvýšení točivého momentu při předjížděcích manévrech.
Vrcholem nabídky je dvouapůllitrový čtyřiadvacetiventilový šestiválec Ford Duratec V6 o výkonu 125 kW, který má řadu vylepšení díky nimž dosahuje tiššího a plynulejšího provozu. Tento motor splňuje evropskou emisní normu EURO IV.
Modernizovaná je i ručně řazená převodovka Ford MTX-75 s novým lanovodovým mechanismem, která umožňuje přesnější řazení. U převodovky jsou navíc použita nová syntetická mazadla, která přispívají k prodloužení životnosti na přibližně 250.000 kilometrů.
Podvozek a řízení
Prakticky každá součást zavěšení kol byla přepracována. Nové Mondeo má větší zdvihy propružení kol pro lepší ovládání a vyšší komfort cestujících. Vpředu je zdvih 188 mm a vzadu 255 mm. Přední závěsy typu McPherson nyní zahrnují tuhý pomocný rám, upevněný ve speciálních kapalinových pryžových úchytech a dvojité horní vzpěry. Závěsy zadních kol využívají osvědčenou konstrukci multi-link, která používá nový systém upevnění pomocných rámů v pryžových kapalinových úchytech. Řízení nového Mondea je hřebenové s hydraulickým posilovačem.
Technické údaje | |||||
Motor | 1,8 | 1,8 | 2 | 2,0 DI | 2,5 |
Druh | zážehový | zážehový | zážehový | vznětový přep. | zážehový |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 | 1798 | 1999 | 1998 | 2498 |
Válce/ventily | IV.16 | IV.16 | IV.16 | IV.16 | VI.24 |
Max. výkon (kW/ot) | 81/5500 | 92/6000 | 107/6000 | 85/4000 | 125/6000 |
Max. točivý moment (Nm/ot) | 160/3950 | 170/4500 | 190/4500 | 280/1900 | 220/4250 |
Jízdní výkony | |||||
Nejvyšší rychlost (km/h) | 193 | 205 | 190 | 195 | 225 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,6 | 10,8 | 9,8 | 10,6 | 8,7 |
Spotřeba (93/116 EU) | |||||
Město (l/100 km) | 11,3 | 11,4 | 11,6 | 8,2 | 14,2 |
Mimo město (l/100 km) | 5,6 | 5,7 | 5,9 | 4,6 | 7,2 |
Kombinovaná (l/100 km) | 7,7 | 7,8 | 8 | 5,9 | 9,8 |
Rozměry | |
Délka (mm) | 4704 |
Šířka (mm) | 1775 |
Výška (mm) | 1419 |
Rozvor (mm) | 2754 |
Rozchod vpředu (mm) | 1522 |
Rozchod vzadu (mm) | 1537 |