Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mondeo

Tomáš Zajíček
Nové Mondeo zahajuje další kapitolu automobilky Ford na evropském trhu. Mondeo zosobňuje nový směr budoucí produktové strategie firmy a je prvním reprezentantem plánované pětileté kampaně během níž chce Ford of Europe ztrojnásobit rychlost uvádění...

Může se pochlubit již 2,5 miliony vyrobených kusů Mondea první generace, jež se prodávalo ve více než 60 zemích světa. Mondeo první generace při svém uvedení na trh v roce 1993 započalo nové standardy ve svém segmentu v oblasti bezpečnosti. Bylo totiž prvním vozidlem ve své kategorii se sériově dodávaným airbagem na místě řidiče. Vysoká úroveň výbavy Mondea se navíc stala inspirací i pro tvorbu následujících modelů značky Ford. To ale samozřejmě zdaleka není všechno co Mondeo nabízelo. O mnoha dalších kvalitách Mondea vypovídá i celá řada ocenění a mimo to i titul "Evropský automobil roku 1994".

Vznik

Nové Mondeo je prvním "digitálně" vytvořeným fordem. K vývoji nového Mondea bylo poprvé u Fordu použito široké škály konstruktérských počítačových metod, které nesou firemní označení C3P. Jde o kombinaci počítačového designu (CAD - computer-aided design), počítačové konstrukce (CAE - computer-aided engineering), počítačem navržené výroby (CAM - computer-aided manufacturing) a Fordem patentované rozsáhlé databáze informací o výrobku. Díky schopnostem tohoto systému hodlá Ford výrazně zrychlit vývoj nových vozů a dosáhnout vyšší úrovně kvality finálních výrobků. Systém C3P dokázal proti dřívějšku zkrátit vývoj Mondea o celých 13 měsíců.

Design

Nové Mondeo se proti předchozí generaci zvětšilo. Je o 150 mm delší, o 19 mm je větší rozchod předních kol, o 50 mm se zvětšil rozchod zadních kol a o 50 mm je větší rozvor. Vnější design je dílem konstrukčních týmů firmy Ford v německém Kolíně nad Rýnem a v anglickém Duntonu. Stylistické zpracování vozu vychází z filozofie New Edge design, která se již uplatnila při vývoji automobilů Ford Ka, Puma a Focus. U Fordu Mondeo je však filozofie New Edge charakterizována menší výrazností. Jeho design je charakterizován přesnými liniemi a vysoce umístěnými podběhy v nichž vynikají standardně dodávaná šestnáctipalcová kola. Konstrukce karoserie vychází z vysoké úrovně přesnosti a pevnosti, která byla dosažena výše popsanou metodou výkonných počítačových konstruktérských systémů s názvem C3P. Díky tomuto systému byl nový Ford Mondeo vyvinut v rekordním čase 24 měsíců. V přední části definují nový styling Mondea světlomety, zadní partii vévodí v duchu dědictví předchozích modelů velkoplošné skupinové svítilny a elegantní víko zavazadlového prostoru.

Důležitou roli ve vývoji nového Fordu Mondeo hrála i aerodynamika. Hladký tvar Mondea, charakterizovaný součinitelem odporu cx = 0,30 (čtyřdveřový model) a cx = 0,31 (pětidveřový) je výsledkem více než 1500 hodin práce v aerodynamickém tunelu.

Interiér

Interiér nového Mondea je od základu nový. Rozvor nového Mondea je o 50 mm větší než u jeho předchůdce. Výsledkem je největší prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech v dané třídě. Nové Mondeo je i o 150 mm delší, což spolu s kvalitně navrženým interiérem přináší dostatek prostoru jak pro všech pět cestujících, tak i pro přepravovaná zavazadla. Nové Mondeo má i výše položený bod H (pozice kyčelního kloubu na sedadle řidiče), větší úhel otevírání dveří, ergonomicky konstruovaná sedadla, optimalizovaný výhled z automobilu, zavazadlový prostor o objemu 500 litrů s plochým dnem a velké množství odkládacích ploch a schránek. Nové designérské postupy navíc pomohly optimalizovat Mondeo pro širokou škálu tělesných proporcí. Konstruktéři dokonce použili simulační pomůcky a zvláštní oděvy, které například simulovaly "omezení", se kterými se musí vyrovnávat těhotná žena v nejpokročilejší fázi těhotenství nebo omezenou pohyblivost pětasedmdesátiletého řidiče. Jízdní komfort a ergonomie byly klíčovými prvky vývoje interiéru. Zcela nová je tak přístrojová deska pokrytá hladkým povrchem, který vyvolává příjemný pocit měkkosti. Přístrojová deska modelů Mondeo Core a Trend má tmavý odstín, zatímco špičkový model Ghia nabízí volbu horizontálního rozdělení na dva rozdílné odstíny. Výhled řidiče z vozu, jeho pozici za volantem a snadnou dosažitelnost všech ovládacích prvků řešil speciální tým odborníků na ergonomii. Všechny kontrolky a ovladače jsou uspořádány tak, aby nerozptylovaly řidiče při řízení. Dálkové ovládání audiosoustavy umístěné na volantu umožňuje řidiči bez ztráty pozornosti ladit stanice, nastavovat hlasitost a dokonce vybírat jeden ze šesti CD disků uložených v CD měniči.

Bezpečnost

Nové Mondeo je vybaveno aktivním bezpečnostním systémem (Intelligent Protection System) s adaptivními dvojčinnými čelními airbagy pro cestující na předních sedadlech s moderním systémem detekce, který analyzuje sílu čelního nárazu, pozici řidiče a obsazení sedadla spolujezdce. V bezpečnostní výbavě najdeme i okenní airbagy chránící hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech a boční airbagy chránící hruď cestujících na předních sedadlech. Součástí výbavy jsou i předpínače a omezovače tahu bezpečnostních pásů na předních sedadlech, tříbodové bezpečnostní pásy na všech zadních sedadlech, adaptabilní opěrky hlavy, které v případě zadního nárazu zabrání poranění krční páteře, speciální konstrukce pedálů, které se při nárazu samočinně uvolní, aby nedošlo ke zranění nohou řidiče a upevnění ISO-Fix pro dětské sedačky.

Bezpečnější je i laserově svařovaná, tuhá struktura karoserie u níž je ve velké míře využito vysokopevnostní oceli (v přední části je dokonce 43% z tohoto materiálu). Mondeo je nyní o 60 procent tužší v krutu než jeho předchůdce. Karoserie je přitom vyztužena v oblasti zadních podběhů, B-sloupků a vnitřních panelů dveří, v nichž jsou navíc speciální výztuhy z ultravysokopevnostní oceli, které chrání posádku vozidla před bočními nárazy. Tuhost skeletu karosérie přináší i dlouhou životnost a ochranu proti korozi. Mondeo má tak nyní 12ti letou záruku proti prorezivění. Umožnily to i nové procesy ochrany vozu zahrnující mimo jiné i lakování dohromady ve 24 vrstvách.

Mondeo je samozřejmě vybaveno i aktivními bezpečnostními prvky včetně ABS s elektronickou distribucí brzdné síly, elektronického stabilizačního programu ESP a brzdového asistentu pro případ náhlého prudkého brzdění. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou standardem v celé modelové řadě Mondea. Nový brzdový asistent (EBA - Emergency Brake Assist) pomáhá řidičům v kritických situacích. Výsledkem je kratší brzdná dráha až o 21 metrů při brzdění z rychlosti 200 km/h.

Konstruktéři Mondea však samozřejmě nezapomněli ani na jeho odolnost při malých nárazech například na parkovišti. Přední i zadní nárazník přečkají bez následků náraz do rychlosti 15 km/h, aniž by došlo k poškození kovových nosníků. Přední i zadní nárazník mají i pryžové lemy chránící je před drobnými škrábanci a oděrkami.

O celkové bezpečnosti Mondea nejlépe vypovídá čtyřhvězdičkové hodnocení v crashtestech v Euro NCAP.

Motory

Nová řada zážehových motorů Duratec HE a nová rodina turbodieselů Duratorq DI byly zkonstruovány s ohledem na kultivovaný a tichý provoz s maximální spolehlivostí pro dlouhodobý provoz. Obě řady motorů používají speciální součásti vysoce odolné proti otěru a namáhání jakými jsou například dvouhmotové setrvačníky a řetězové pohony s nízkou hlučností. Nové Mondeo nyní nabízí zákazníkům celkem šest motorů.

Světovou premiéru mají motory Ford Duratec HE se dvěmi různými zdvihovými objemy a třemi výkonovými variantami. Dvoulitr (107 kW) a 1,8 litru (92 nebo 81 kW). Všechny tři motory se vyznačují hospodárností a splňují evropský emisní limit EURO IV platný až od roku 2005.

Nové jsou i turbodieselové motory Duratorq DI s přímým vstřikováním paliva se dvěmi výkonovými variantami dvoulitrového motoru (85 kW nebo 66 kW), které se objevují ve vozech značky Ford poprvé. (Varianta motoru s výkonem 66 kW nebude na českém trhu nabízena.) Oba motory mají nízkou spotřebu paliva a splňují emisní normu EURO III. Motory Duratorq DI jsou vybaveny vysokotlakým přímým vstřikováním (s předvstřikem) a variabilním turbodmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu. Turbodmychadlo má navíc tzv. funkci "overboost" k dočasnému zvýšení točivého momentu při předjížděcích manévrech.

Vrcholem nabídky je dvouapůllitrový čtyřiadvacetiventilový šestiválec Ford Duratec V6 o výkonu 125 kW, který má řadu vylepšení díky nimž dosahuje tiššího a plynulejšího provozu. Tento motor splňuje evropskou emisní normu EURO IV.

Modernizovaná je i ručně řazená převodovka Ford MTX-75 s novým lanovodovým mechanismem, která umožňuje přesnější řazení. U převodovky jsou navíc použita nová syntetická mazadla, která přispívají k prodloužení životnosti na přibližně 250.000 kilometrů.

Podvozek a řízení

Prakticky každá součást zavěšení kol byla přepracována. Nové Mondeo má větší zdvihy propružení kol pro lepší ovládání a vyšší komfort cestujících. Vpředu je zdvih 188 mm a vzadu 255 mm. Přední závěsy typu McPherson nyní zahrnují tuhý pomocný rám, upevněný ve speciálních kapalinových pryžových úchytech a dvojité horní vzpěry. Závěsy zadních kol využívají osvědčenou konstrukci multi-link, která používá nový systém upevnění pomocných rámů v pryžových kapalinových úchytech. Řízení nového Mondea je hřebenové s hydraulickým posilovačem.

Technické údaje
Motor 1,8 1,8 2 2,0 DI 2,5
Druh zážehový zážehový zážehový vznětový přep. zážehový
Zdvihový objem (cm3) 1798 1798 1999 1998 2498
Válce/ventily IV.16 IV.16 IV.16 IV.16 VI.24
Max. výkon (kW/ot) 81/5500 92/6000 107/6000 85/4000 125/6000
Max. točivý moment (Nm/ot) 160/3950 170/4500 190/4500 280/1900 220/4250
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h) 193 205 190 195 225
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,6 10,8 9,8 10,6 8,7
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km) 11,3 11,4 11,6 8,2 14,2
Mimo město (l/100 km) 5,6 5,7 5,9 4,6 7,2
Kombinovaná (l/100 km) 7,7 7,8 8 5,9 9,8
Rozměry
Délka (mm) 4704
Šířka (mm) 1775
Výška (mm) 1419
Rozvor (mm) 2754
Rozchod vpředu (mm) 1522
Rozchod vzadu (mm) 1537
Tomáš Zajíček