14.5. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford Mondeo HEV: První jízdní dojmy

 

Ford uvedl na český trh hybridní verzi nového Mondea a ta je zároveň prvním hybridem Fordu dostupným v Evropě. Vůz se nabízí v jediné výbavě Titanium HEV za 762.990 korun.

Po zážehových a vznětových verzích je hybrid třetí variantou, kterou může zvolit český zájemce o Ford Mondeo. Na rozdíl od sourozenců je ekologická verze nabízena pouze s karoserií sedan. A zatímco v kabině panuje obvyklé uspořádání známé z běžných variant vozu, zavazadlový prostor se smrsknul z 525 na pouhých 383 litrů. Navíc jej nelze nikterak zvětšit. Důvody těchto omezení hledejte v umístění trakčního akumulátoru, který spolu s nezbytným příslušenstvím našel místo v prostoru mezi zavazadelníkem a kabinou, tedy za zadními sedadly.

Staré železo do šrotu nepatří

Pro Mondeo HEV zvolil Ford akumulátory typu Li-Ion s kapacitou 1,4 kWh a napětí přibližně 300 V. V rámci zástavby hybridního pohonu došlo také k redukci objemu palivové nádrže, a to z 62,5 na 53 litrů. Trakční baterie se při provozu zahřívá, takže je nezbytné ji účinně chladit. K tomu se používá obvyklý okruh chlazení pracující se zvláštní chladicí kapalinou. Další odlišností hybridu v porovnání s běžnými verzemi je umístění klasické 12voltové baterie pod podlahou zavazadelníku, a to na jeho levé straně.

Hybridní Mondeo se v rámci modelové řady může pochlubit ještě jedním unikátem, a tím je použití atmosférického zážehového motoru 2.0 iVCT. Jak známo, všechna ostatní Mondea dnes mají výhradně přeplňované agregáty. Kořeny motoru lze vystopovat až na přelom devadesátých let a nového tisíciletí. Jde o zatím poslední evoluci starého známého Duratecu HE, který v mírně modifikované podobě používala také Mazda, a to až do nástupu techniky SkyActiv.

V rámci splnění přísných emisních norem a také z důvodu spojení s hybridní soustavou pohonu agregát prodělal některé změny. Tou hlavní je uplatnění známého Atkinsonova cyklu, zkracujícího kompresní zdvih vůči expanznímu. Navodit popsaný režim pomáhá plynule proměnné časování sací strany rozvodu. I díky Atkinsonově režimu se motor chlubí značným kompresním poměrem 12,3:1, přinášejícím vysokou tepelnou účinnost. Vstřikování paliva zde postačí nepřímé do sacího potrubí.

Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost – Zcela na pohodu

Všechno ostatní až na nezbytné úpravy zůstává tak, jak to známe z původních durateků. To znamená hliníkový blok válců a rozvody poháněné v tomto případě snad spolehlivým řetězem. Zajímavostí motoru je chybějící pohon příslušenství. Spodní řemenice sice je, nicméně žádný řemen od ní nevede. A proč by také, když posilovač řízení je na celé modelové řadě elektromechanický, kompresor klimatizace je u hybridního Mondea samostatným elektromotorem a alternátor potřeba není. Jeho funkci tady supluje více než dobře hybridní soustava pohonu.

Dva plus jeden

Pohon Mondea HEV se v mnohém podobá systému Toyota HSD. Stejně jako japonský hybrid, využívá také vůz s modrou krví soustavu dvou elektromotorů. Jeden je klasický trakční, který se zároveň účastní dobíjení akumulátorů v rámci regenerativního brzdění, zatímco druhý je generátorem střídavého proudu dobíjející baterii při běhu spalovacího motoru. Zároveň supluje roli klasického spouštěče motoru, který zde tudíž není.

Ford Mondeo HEV – technické údaje
Motor2.0 iVCT Atkinson + elektromotor
Zdvihový objem [cm3]1999
Válce/ventily4/4
Kompresní poměr [x:1]12,3:1
Největší výkon spalovacího motoru [kW/min]105/6000
Točivý moment [N.m/min]173/4000
Výkon elektromotoru88 kW
Celkový výkon hybridní sosutavy137 kW
Typ trakčního akumulátoruLithium-ion
Kapacita akumulátoru [kWh]1,4
PřevodovkaHybridní eCVT
Max. rychlost [km/h]187
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,2
Komb. spotřeba [l/100 km]4,2
Emise CO2 [g/km]99
Cena Titanium HEV [Kč]762.990

Všechny tři hnací jednotky se vzájemně stýkají v hybridní převodovce. Její obchodní označení je eCVT, avšak podobně jako u Toyoty nejde o klasický variátor. Ve skutečnosti se jedná o skříň, kterou Ford označuje HF35 - údajně jde už o třetí generaci takového systému od roku 2004. První dvě dodával Aisin, ta současná je podle dobře informovaných zdrojů produktem samotného Fordu. Při jejím návrhu bylo přihlášeno hned několik patentů.

Jak to celé funguje? Základem převodovky je jednoduchý planetový převod. Ten si navíc vystačí jenom se třemi satelity namísto čtyř, které najdete v podobném ústrojí od Toyoty. Spalovací motor je přímo spojen s držákem satelitů, zatímco generátor pohání centrální kolo planetové převodovky. Dále je zde ještě zmíněný trakční elektromotor, jenž roztáčí přes redukční převod korunové kolo převodovky. Planetový převod se obejde bez třecích lamelových spojek a pásových brzd, nezbytných u běžných automatů.

Za volantem

Na první pohled vypadá hybridní Mondeo stejně, jako kterékoliv jiné, byť na standardních šestnáctipalcových kolech obutých do pneumatik se sníženým valivým odporem působí trochu zakřiknutě. Bohužel alternativa k nim zatím není. V interiéru tkví hlavní odlišnost v přístrojovém štítu - zcela chybí otáčkoměr a rychloměr je cejchovaný pouze do 200 km/h. Grafika číslic se nám ale zdála mírně laciná. Vlevo od něj je multifunkční ukazatel, na němž lze zobrazit v grafické formě činnost jednotlivých systémů. No a pak je zde ještě pravý multifunkční ukazatel.

Volič převodovky jakoby vypadl z oka tomu spojenému s Powershiftem. Odlišností je pozice L nacházející se za klasickým „Déčkem“. Uplatní se při sjíždění dlouhých svahů, kdy je požadavek na brzdění motorem. Navíc je přítomno ještě tlačítko na voliči převodovky, po jehož aktivaci se v přístrojovém štítu rozsvítí zelený symbol „autíčka jedoucího z kopce“. To dobře známe z crossoverů, již méně z hybridů. Smyslem je ještě více podpořit brzdný moment hnací soustavy, účinně ale funguje pouze ve spojení s režimem L. V módu Drive se zdál být jeho účinek dost omezený. Samotná převodovka je z pohledu jízdního chování a do jisté míry i konstrukce opravdu bezestupňová. Jediným převodem je již zmíněný redukční 2,57:1, který je zároveň stálým převodem.

Ford uvádí, že čistě na elektřinu lze ujet maximálně 1,5 kilometru, rovněž je omezena rychlost na 125 km/h. To se zdá být v obou případech málo, nicméně elektromotory jsou v Mondeu brány zejména coby efektivní doplněk zážehovému pohonu. Cílem je maximálně vyhladit jeho běh, pokud možno tak, aby se otáčky benzinového durateku pohybovaly řekněme kolem 2000 za minutu. V hybridním Mondeu také zcela chybí režim EV, známý z konkurenčních, zejména japonských hybridů. Na výběr je tak pouze režim Normal nebo Eco.

Naši krátkou jízdu jsme absolvovali s průměrnou spotřebou 5,4 litru na 100 km. Nicméně zkušení uživatelé Mondea Hybrid tvrdí, že není problém jezdit i za tři litry, což se dokonce některým spořivějším kolegům-novinářům téměř podařilo. Podle zástupců Fordu je hlavním teritoriem Mondea HEV město, právě tady by se měly nejvíce projevit přednosti hybridního pohonu.

Jízda zatáčkami a následné přímé přesednutí do Mondea s turbodieselem 2.0 TDCi odhalilo odlišný projev řízení. Zatímco v naftové verzi bylo břitké s rychlou odezvou na volant, v hybridu se zdálo dost odtažité. Přitom posilovač řízení by měl být stejný.

Celkový jízdní projev je ale nadmíru komfortní a rovněž imponuje až neskutečně nízká hladina hluku, a to jak aerodynamického, tak zejména mechanického. V tomto parametru je Mondeo obecně světovou špičkou bez ohledu na kategorii a cenu vozidel. A to se údajně ještě připravuje systém, který bude hluk aktivně potlačovat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Mondeo HEV: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Ford Mondeo ST-Line představen v Goodwoodu Ford Mondeo ST-Line představen v Goodwoodu

Po modelech Fiesta ST-Line a Focus ST-Line dostalo…

Ford Nightonomy: Autonomní jízda v noci není problém (+video) Ford Nightonomy: Autonomní jízda v noci není problém (+video)

Ford v rámci vývoje automobilů s autonomním řízením…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled hollywoodských hvězd, které vylákal do Varů

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled…

Od roku 1994 je Jiří Bartoška, který v pátek oslaví 70. narozeniny, prezidentem Mezinárodního filmového…

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

 

iSport.cz

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin bruslil pro charitu

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin…

Pittsburgh i Washington mají jistotu, v play off NHL ani letos nebudou tyto supersilné týmy chybět. V nočních…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…