reklama


Ford Mondeo - světový vůz pro každého

Ford Mondeo - světový vůz pro každého

 
 

Ford Mondeo, představený v roce 1993, byl Fordovým velkým generačním krokem kupředu. Automobil nahrazující koncepčně zastaralou, ale dlouhá léta úspěšnou Sierru, získal titul Automobil roku 1994 a přes počáteční rozpaky nad velmi zaobleným designem si našel svou početnou klientelu.

Mondeo bylo honosně prezentováno jako Fordův "světový automobil", protože se vyrábělo a prodávalo hned na několika kontinentech. Hlavními trhy zůstaly ty evropské a severoamerické (zde bylo prodáváno upravené Mondeo pod jmény Ford Contour, Mercury Mystique). Nový kulatý design byl trnem v oku příznivcům značky s modrým oválem ve znaku, ale na počátku 90. let se tato móda zkrátka nosila. Vzpomeňme na futuristicky tvarovanou Mazdu 626, která byla velmi úspěšná i na tehdy se tvořícím automobilovém trhu v ČR. Ford Mondeo má dnes obvyklou koncepci s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol, což ale byla u Forda celkem zásadní změna oproti modelu Sierra. V nabídce se objevily i verze s pohonem všech kol (motory 1.8 a 2.0), které se však příliš nerozšířily.

Úspěchy Mondea u novinářů i zákazníků lze přičíst výborným jízdním vlastnostem, prostornosti interiéru, široké nabídce variant karosérií a výbav a moderním zážehovým motorům. Od počátku výroby bylo možno vybírat ze tří variant karosérií. Nejžádanějším Mondeem byla pětidveřová varianta následovaná čtyřdveřovou limuzínou a prostorným kombi (Tournier). Vnějšími rozměry (4556 x 1751 x 1380 mm) a pohotovostními hmotnostmi se řadí k bytelnějším zástupcům své třídy. Rozvor 2704 mm je zárukou velkorysé nabídky vnitřního prostoru. Variabilní zavazadlové prostory 460 l (5 dv.), 470 l (4 dv.) a 520 l (kombi) patří ke slušnému průměru třídy. Kombi sice není žádný elegán, má však vhodně vyřešen podvozek zadní nápravy (odlišná konstrukce ve srovnání s hatchbackem) a tak zavazadlový prostor je pravidelný a také variabilní (se sklopenými zadními sedadly úctyhodných 1580 l). Mondea se stala, podobně jako VW Passaty a Opely Vectra, oblíbenými firemními automobily, což může být riskantní volba při koupi ojetiny. Pečlivě vyplněná servisní knížka ještě nemusí znamenat, že jde o bezproblémový exemplář.

Motorová nabídka obsahuje moderní šestnáctiventilové agregáty Zetec (resp. Zetec-E) 1,6 16V (66 kW), 1,8 16V (85 kW) a 2,0 16V (96 kW nebo dříve také 100 kW), které jsou kritizovány pro svou vyšší hlučnost. Jedna šestka není pro relativně těžké Mondeo právě nejlepší variantou a tak pragmatickou kompromisní volbou mezi dynamikou a spotřebou, bude zřejmě motor 1.8 16V. Jeho točivý moment 158 Nm/3750 ot/min a vhodné zpřevodování řadí tento Ford spíše ke klasičtějším vozům. Při cestovních rychlostech kolem 120-130 km/h jsou otáčky motoru na hranici maxima točivého momentu a tak spotřeba je na příznivé úrovni. Kombinovaná spotřeba vozu s motorem 1.8 16V se pohybuje od 7,4 do 8,0 l/100 km dle karosérie a stálého převodu. V praxi je nutno počítat se spotřebou asi o litr vyšší. Motory montované v prvních letech trpěly nedostatky v elektronice, což vedlo k nepříjemným závadám (zhasínání motorů při volnoběhu). Tyto problémy byly zcela vyřešeny až v rámci faceliftu v roce 1996.

Šestiválcové Mondeo s motorem Duratec 2,5 V6 24V bylo vrcholem nabídky nejen Mondea, ale po skončení výroby Scorpia šlo vlastně o vlajkovou loď evropského Fordu. Diesely montované do Mondeí nemají příliš dobrou pověst (závady rozvodových řemenů, které vedou zpravidla ke zničení motoru, prasklé hlavy, propálená těsnění) a nutno říci, že ani v době uvedení na trh, nedosahovaly kvalit vznětové TDI-konkurence Volkswagenu. Oproti modelu Sierra byl vznětový čtyřválec Endura 1.8 TD vylepšen a dosahoval výkonu 66 kW.

Jízdní vlastnosti Mondeí jsou na vysoké úrovni a to včetně plně naložených kombi. Kompromis mezi sportovním chováním vozu a cestovním komfortem byl vhodně zvolen. Dobré dojmy z jízdy dotvářejí také pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením, které by bylo možno charakterizovat slovy: "ani tvrdá, ani měkká". Velký důraz byl při vývoji Mondea kladen na bezpečnost. Robustní a tuhý skelet karosérie byl základem výborné pasivní bezpečnosti vozu stejně tak jako postupně rozšiřovaná bezpečnostní výbava.

Interiér Mondea byl v prvních letech výroby kritizován za horší zpracování a méně kvalitní potahové materiály a plasty. To se zlepšilo již od roku 1994 a dále pak s faceliftem v roce 1996. Oblé a ergonomické tvary přístrojové desky vydržely v Mondeu dlouhá léta.

Móda oblých tvarů přestala být aktuální v polovině 90. let a auta se postupně převlékala kabáty. Ford byl na čele stylistické školy, vyznávající chytré průniky ploch a ostrých hran. Styl s názvem New Edge Design přišel s malým Ka a postupně se uplatňoval více (Focus), či méně (Fiesta, Mondeo) na všechny modely Fordu. Tato změna tedy přišla do Mondea v roce 1996. Nová maska s velkým chromovaným oválem, nové světlomety (které nahradily původní s malou životností a náchylností ke "slepotě"), svítilny vzadu a oba nárazníky dodaly Mondeu opět na atraktivitě, takže ve výrobě zůstalo další více než 4 léta. Ke konci výroby již zájem o vozy opadal a nejen u nás byl prodej podporován různými akčními modely a slevami.

Nahlédneme-li do statistik poruch německého TÜV, zjistíme, že Mondea se drží po celou dobu výroby lehce pod průměrem počtu závad. Ty nejstarší ročníky jsou s 22,9% vadných vozů na 48. místě, mezi 6 až 7 letými vozidly zaujímá Mondeo s 18% vadných exemplářů 55. místo a mezi 4 až 5 letými automobily se drží na úrovni Renaultu Laguna s 10,5% závad.

Nevlastním sourozencem Mondea je sportovní kupé Ford Cougar, které sdílí s Mondem podvozkovou platformu.

Ford Mondeo nemá takovou pověst jako Volkswagen Passat, ale to nemusí být nutně nevýhodné pokud vám jde více o ježdění než o image. Lidovější charakter s sebou totiž nese menší zájem zlodějů. Nenápadný zevnějšek skrývá solidní konstrukci s bezpečnými jízdními vlastnostmi i karosérií, která je navíc velmi prostorná. Pokud vám přeci jen schází špetka luxusu, imitace dřeva na přístrojové desce a kompletní výbava, zkuste se poohlédnout po špičkových verzích Ghia, s malým znáčkem této karosárny na druhých bočních dveřích. Jestli prahnete po sportovních výkonech v rodinném balení zřejmě vás uspokojí ostřejší verze ST200. Zde je třeba být při koupi velmi obezřetný, protože možnosti takových vozidel bývají prvními majiteli velmi nekompromisně využívány.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Vůz/r.v.1999199819971996199519941993
Mondeo 1.8 GLX---15300013300011500098000
Mondeo 1.8 TD---14800012900011200095000
Mondeo 1.8 GLX (facelift)261000229000200000175000---
Mondeo 1.8 TD CLX (facelift)252000221000193000168000---
pro: Ford Mondeo 1,8 16V, ročník 1998ceny (s DPH)
světlomet:4220,-
přední nárazník:2944,-
přední kapota:5764,-
LP blatník:1575,-
brzdové destičky:1441,-
tlumič přední:3251,-
tlumič zadní:3311,-
výfuk - střední část:2507,-
výfuk - zadní část:3247,-
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku

Pražský dopravní podnik (DPP) zamýšlí vybudovat na…

ČNB má dostat pravomoc zakázat stoprocentní hypotéky ČNB má dostat pravomoc zakázat stoprocentní hypotéky

Česká národní banka by měla získat zákonnou pravomoc…

Bernard hlásí svůj rekordní rok Bernard hlásí svůj rekordní rok

Rodinný pivovar Bernard v Humpolci vloni uvařil 315 380…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Evropské Automobily roku: Ford Mondeo (1994) Evropské Automobily roku: Ford Mondeo (1994)

Mondeo první generace se stalo nástupcem Sierry. Fordy…

Video: Ford připomíná 20 let Mondea Video: Ford připomíná 20 let Mondea

Ford prostřednictvím krátkého snímku s komentářem v…

 



 
Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Dnes 12:50

Škoda Octavia RS je častým terčem zájmu tuningových úpravců. Něco takového bychom mohli zanedlouho potkávat i na našich silnicích…




Blesk.cz

Nejpotetovanější český zpěvák Jaro Smejkal vyhořel, i když byl doma

Nejpotetovanější český zpěvák Jaro Smejkal vyhořel,…

Jeden z posledních finalistů SuperStar, který svým hlasem dostal na kolena i Ewu Farnu (23), Jaro Smejkal (26),…

Střelba v ráji: Útočník povraždil na hudebním festivalu v Mexiku nejméně 5 lidí

Střelba v ráji: Útočník povraždil na hudebním…

Nejméně pět mrtvých si vyžádala střelba na hudebním festivalu v Mexiku. Zatím neznámý útočník zahájil nad ránem…

 

iSport.cz

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o peníze, hájí se Španěl

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o…

Po krátkém vystoupení na Australian Open se španělský tenista Nicolás Almagro hájil, že si nepřijel na…

Plzeň odjela do Španělska bez Chriena. Jevil se moc dobře, mrzí Pivarníka

Plzeň odjela do Španělska bez Chriena. Jevil se moc…

Fotbalisté Plzně dnes odletěli na soustředění do Španělska bez zraněného záložníka Martina Chriena. Navrátilec z…

 

Reflex.cz

První díl seriálu Bohéma: Čeští herečtí bardi těsně po Mnichovu. Tohle se ČT povedlo

První díl seriálu Bohéma: Čeští herečtí bardi těsně…

Šestidílná Bohéma režiséra Roberta Sedláčka ukazuje zář a strhává svatozář českého filmového plátna v období…

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí!

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

 
 
reklama