Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mustang: Nejstarší hardtop, možná druhý postavený kus, půjde do aukce

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Historie Mustangu první generace vydá na několik tlustých knih. Jeden exemplář ze samého počátku kariéry bude nyní ke koupi a jeho příběh je celkem zajímavý...

„Pony car“ od Fordu debutoval 17. dubna 1964 na světové výstavě v New Yorku. Zaměstnanci automobilky však nový kompaktní sporťák, samozřejmě na americké poměry, mohli spatřit v hlavní dearbornské továrně už o týden dříve, v pondělí 10. dubna. Projekt vymyslel a prosadil viceprezident společnosti, manažer Lee Iacocca.

Opravdu druhý?

Zřejmě prvním hardtopem, který vůbec kdy vyjel z dearbornského závodu, se stal Mustang čísla 00002 s lakem v kaspické modři, následoval „jedničku“ v otevřeném provedení. Vlastně ne tak úplně... Základ, hlavně karoserie, vznikl v továrně v Allen Parku (Michigan) coby součást série zhruba 150 až 180 předprodukčních aut. Ta se zrodila mezi 10. únorem a 5. březnem 1964, všechny kusy dostaly štítky s předčíslím 05C, znamenal druhé datum. Teprve poté byly polotovary nákladními automobily převezeny do hlavního Fordova závodu a dokončeny.

Kupé s hranatou střechou, pro které se v USA vžilo ono označení (neznamená pevnou odnímatelnou jako v Evropě) zároveň dostalo VIN 5F07U100002. Není úplně přesně dohledatelné, zda jde skutečně o druhý postavený (před)sériový Mustang, identifikátory se razily na přeskáčku, jak se komu hodilo a archivy v tomto ohledu alespoň trochu světla nepřinášejí. Ale z této várky jednoznačně pochází.

Zabloudil

Jeho cesta k zákazníkovi byla trnitá, měl putovat vlakem k Brown Brothers do kanadského Vancouveru. Jenže čísi chybou skončil v květnu 1964 u Whitehorse Motors ve stejnojmenném hlavním městě teritoria Yukon a premiéru tedy nestihl. Tento dealer jej vybavil přídavným topením, v severozápadních končinách Kanady je totiž pěkná zima. Následně jej používal k původnímu účelu: jako demonstrační, prvního klienta si vůz našel až takřka po roce: na jaře 1965. Do současnosti vystřídal celkem 14 majitelů.

Pátrací akce

Tím posledním je zatím renomovaný historik americké legendy s divokým koněm ve znaku Bob Fria. Vlastní jej dvacet let a dva roky strávil jeho renovací do původního stavu. Včetně originálního šestiválce 2,79 l spojeného s třístupňovou, překvapivě manuální převodovkou. Mustang na třináctipalcových kolech je modrý kompletně, zvenčí i zevnitř a opravdu mu to sluší. Na počátku jeho znovuvzkříšení provedl Fria kompletní rozborku a zjistil spoustu odlišností od pozdějších sériových vozů. V úvodu zmíněné znaky nasvědčovaly, že jde skutečně o jeden z nejstarších kusů.

Začal pátrat. Vyzpovídal několik Fordových zaměstnanců a dokonce se seznámil i se samotným Iacoccou, stali se dokonce přáteli. A mohl si být jist, cože to vlastně koupil za skvost, nakonec o historických prvopočátcích kultu na čtyřech kolech napsal i knihu „Mustang Genesis“. Svoje dokončené auto vystavil v centrále Fordu při oslavách stoletého výročí, to bylo před 14 lety. Lido Anthony „Lee“ Iacocca se u něj nechal vyfotit. Legendární manažer, který později zachránil Chrysler, je stále naživu, narodil se 17. října 1924, bude mu tedy 93 let!

Do dražby

Vzácnou Friovu „dvojku“ vydraží aukční síň Mecum v Indianapolis mezi 16. a 21. květnem 2017. Nestanovila rozmezí, ale levná určitě nebude. Mnoho předprodukčních exemplářů totiž dodnes nepřežilo. Nejspíš o něco starší kabriolet 5F08F100001 putoval před 53 lety také do Kanady jako předváděčka. Dnes odpočívá ve firemním muzeu, které nese jméno Henryho Forda. Mimochodem, do současnosti bylo za 53 let vyrobeno přes 9 milionů Mustangů všech šesti generací.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Avatar - CHerokee
24. 3. 2017 07:33
Re: Hardtop
Trefa. Mi se osobně začaly líbit, když se pustili do unikátní (tehdy) karosérie fastback! Jen u nás v té době člověk pořádně neměl šanci se dostat ani k plakátu. Ale krásná doba i auta. První generace je klenot!
Avatar - maxi!
23. 3. 2017 21:37
Re: Iaccoca byl borec
zaujiava cast je prave o prezentacii Mustangu... :-!
23. 3. 2017 19:08
Re: Iaccoca byl borec
Je sympaticke, ze on sam se uplneho tvurce Mustanga nepovazuje, i kdyz to finalni rozhodnuti bylo na nem. Jeho zivotopis je velice poucny a neuveritelne, ze z obchodnika se stal prakticky reditelem Fordu.
23. 3. 2017 16:49
Hardtop
Mustangy mě sice nikdy nijak zvlášť nezajímaly, ale své pevné místo v historii automobilismu si vydobyly, takže zajímavosti o nich vždy uvítám. Tak tomu bylo i v případě tohoto článku. Jen mohl být bez chyby.

Výraz "hardtop" neznamená v USA "kupé s hranatou střechou", jak je v článku uvedeno. Znamená vozidlo s pevnou střechou bez B sloupků, respektive se sloupkem, který se skrývá do karoserie. Stejně tak není pravdou, že hardtop "neznamená pevnou odnímatelnou jako v Evropě". Používání slova "hardtop" je poměrně vágní, neznamená jen "auta bez B sloupků", přesný význam vyplývá spíše z konkrétního kontextu. Američané běžně používají pojem "retractable hardtop" pro vozy se skládací střechou i "hardtop" pro střechy odejmutelné. Podotýkám, není to žádná specialita, kterou lze odhalit jen dlouholetým pobytem v USA, stačí občas sledovat tamní motoristická média.

Ach jo...
Avatar - CHerokee
23. 3. 2017 16:32
Re: to musela být krásná doba,
Souhlasím. Romantika pro petrolheady, žádní ekoteroristi.... krásná auta napříč značkami.