Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford odhaluje archivní fotky prvního konceptu Mustangu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Při vyslovení jména Ford Mustang si asi jen málokdo nejdříve vzpomene na koncept malého dvoumístného roadsteru s motorem uprostřed a přitom právě on toto jméno nesl jako první.

S přibližující se premiérou nové v pořadí šesté generace se Ford rozhodl lehce zavzpomínat na počátky jednoho ze svých nejslavnějších modelů a prostřednictvím sady archivních fotografií připomíná svůj první koncept pojmenovaný Mustang.

Začátkem šedesátých let se vnuk zakladatele automobilky Henry Ford II a generální manažer Lee Iacocca rozhodli pro přípravu lehkého sportovně laděného automobilu, s nímž by mohl Ford konkurovat tehdy poměrně úspěšnému Chevroletu Corvair Monza s motorem vzadu. Ten se mimochodem stal v roce 1962 prvním sériovým vozem s motorem přeplňovaným turbodmychadlem.

Designér Eugene Bordinat proto představil studii levného sportovního vozu s poměrně radikálním vzhledem a koncepcí, který i přes určení pro silniční provoz působil nejen v době svého vzniku spíše jako čistě závodní automobil. Koncept s hliníkovou karoserií dostal jméno po stíhacím letounu North American P-51 Mustang.

Dvoumístný roadster s rozvorem náprav 2.286 mm a celkovou délkou 3.919 mm měl před zadní nápravou uložen vidlicový čtyřválec o objemu 1,5 litru původem z německého Fordu Taunus. Ten byl pro Mustang I ve dvou verzích s výkonem 66 kW pro běžný provoz a s výkonem 81 kW pro jízdu na závodních tratích.

Premiéra Fordu Mustang I se odehrála 7. října 1962 u příležitosti Velké ceny USA ve Watkins Glen. Za volant tehdy usedl všestranný automobilový závodník Dan Gurney. V následujících dvou letech byl Mustang I vystavován na řadě autosalonu a automobilových akcích, i když se již v roce 1963 představil koncept Mustang II, jehož design měl blíže k sériovému modelu s tradiční koncepcí a čtyřmístným interiérem.

Na rozdíl od většiny severoamerických konceptů padesátých a šedesátých let se Ford Mustang I dochoval do dnešních dnů a od roku 1982 je součástí sbírek muzea Henryho Forda.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - flyboyeda
26. 6. 2013 11:37
škoda že ten motor dali později do předu
s motorem uprostřed by to mohlo dopadnou úplně jinak