Ford slaví století od zahájení pásové výroby

 

Dnes si nedovedeme představit výrobu automobilů bez pohyblivé montážní linky, ručně vznikají opravdu jen exkluzivní kousky. Za jejího průkopníka je považován Henry Ford.

Henry Ford, od jehož narození uplynulo 30. července kulatých 150 let, nebyl úplně prvním mužem, který se obdobnou myšlenkou začal zabývat. Měl i svého předchůdce jménem Ransom Eli Olds. Jeho původní The Olds Motor Works v michiganském Lansingu již na začátku minulého století chrlila svůj jednoválcový Curved Dash po tisících. Stroj vznikal na průkopnické výrobní lince, po níž byl rozpracovaný posouván na vozíčcích od jedné skupinky dělníků k dalším specialistům. Oldsmobile se zaoblenou přídí (odtud název „Curved Dash“) je tak právem považován za první sériové auto světa, tady Ford první nebyl. Navíc se nechal dále inspirovat výrobou masa na chicagských jatkách.

Pásová produkce Modelu T byla zahájena v Highland Parku 7. října 1913. Vozy byly montovány na pohyblivých pracovních stolech (tzv. „kolébkách“), které se přemisťovaly postupně na jednotlivá pracoviště. Potřebný čas na výrobu jednoho kusu se tak zkrátil z 12,5 na pouhé 1,5 hodiny. „Téčko“ se skládalo z tří tisícovek dílů, jeho montáž se podařilo standardizovat do 84 kroků. Cena „Plechové Lízinky“, jak se Fordu T dodnes říká, se díky tomu mohla snížit z původních 850 až na 259 dolarů. Dalo by se říci, že se jednalo o skutečně první lidové auto světa. Vždyť speciálně vyškolení dělníci dostávali už v roce 1914 denní mzdu ve výši pěti dolarů, což byl hodně slušný nadprůměr. Henry totiž chtěl, aby zákazníky byli hlavně zaměstnanci jeho továren. Tempu masové produkce však nestačili dodavatelé, tak si Ford nakonec prakticky všechny díly vyráběl sám a postavil za tímto účelem potřebnou infrastrukturu. Jen typickou černou barvu dovážel z Japonska, měla totiž jednu výhodu – nejrychleji zasychala. Ve finále sjížděl z linek jeden nový Model T každých 24 sekund!

Dnes je toto auto kultem, vždyť dokázalo motorizovat nejen Severní Ameriku. V letech 1908-1927 se jich prakticky po celém světě vyrobilo přesně 15.176.888 kusů. Stalo se vozidlem pro široké vrstvy, zhruba každý druhý vůz na tehdejších silnicích po celé planetě byla „Líza“. Jeho rekord překonal až neméně legendární Volkswagen Brouk. Mnozí mohou být proti, ale v obou případech jde o jedinou generaci. Navíc, Model T se během svého devatenáctiletého života změnil vizuálně více než vzduchem chlazený volkswagen Na začátku dvacátých let přišlo výrazné zakulacení masky chladiče a ještě v roce 1926 radikální snížení podvozku. Mimochodem, na jeho základě vyvíjel Ford ve spolupráci se samotným Edisonem i elektromobil!

Technika však zůstala po celou dobu ortodoxní: lichoběžníkový rám, obě tuhé nápravy, příčná půleliptická listová pera, dvoustupňová planetová převodovka s řazením pedálem i výkon řadového čtyřválce SV objemu 2985 cm3, který vrcholil 15 kW (20 k). Nic z toho se po celé takřka dvě desítky let nezměnilo.... Další důležité úpravy představovalo postupné uzavírání karoserií (původní modely zcela postrádaly přední dveře) a zavedení elektrické výzbroje. To bylo ale vše... „Téčko“ mimochodem nedávno oslavilo půlkulatých 105 let od vzniku, první kus byl smontován v září 1908.

A jak vypadá budoucnost globální automobilky? Ford chce ještě letos vychrlit do světa více než šest milionů aut, tedy zhruba 16 každou minutu. Do roku 2015 hodlá otevřít dalších sedm továren v Číně, Brazílii, Indii a Rusku (tři z nich jsou motorárny) a zůstane zachováno na 130 tisíc pracovních míst. Technika se vyvíjí, ale základ, tedy kvalitní díly a dělba práce při výrobě, kterou pradědeček dnešního výkonného ředitele Ford Motor Company Billa Forda zavedl, přežívají dodnes. Novinkou je 3D tisk, vyspělejší roboty a virtuální simulace výroby. V horizontu příštích čtyř let zavede v 90 % svých závodů třísměnný provoz, což navýší produkci zhruba o třetinu, v každé továrně mají vznikat v průměru čtyři různé modelové řady. V této blízké budoucnosti se rovněž sníží počet hlavních platforem modrého oválu ze současných patnácti na devět.

Ford T – historie „Plechové Lízinky“ ke stoletému jubileu

Spolupracujeme s TipCars.com
Majoritní podíl ve výrobě letounů CSeries firmy Bombardier získal evropský Airbus Majoritní podíl ve výrobě letounů CSeries firmy Bombardier získal evropský Airbus

Evropský výrobce letadel Airbus získal kontrolní podíl v…

Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel

Některé kultury vidí čas spíše jako kruh než přímku.…

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Ford Model TT: Co byla zač zapomenutá Plechová Líza? Ford Model TT: Co byla zač zapomenutá Plechová Líza?

Téčko je jedním z nejslavnějších aut historie, bylo…

Od Plechové Lízinky po živočišnou říši: Čtyři auta, která změnila svět Od Plechové Lízinky po živočišnou říši: Čtyři auta, která změnila svět

Na mnoho aut si ani zarytý fanoušek po letech nevzpomene.…

 



 
Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Dnes 08:00

S rotačním motorem dle patentu Felixe Wankela je nejvíce spojována japonská Mazda. Jenže přednosti tohoto agregátu okouzlily i tvůrce v jiných odvětvích strojírenství a dopravy.




Blesk.cz

Krajtí tuk, výtažky z želvy nebo antilopy. Češi vozí z dovolených mnohé „bizáry“

Krajtí tuk, výtažky z želvy nebo antilopy. Češi vozí…

Letiště Václava Havla eviduje během hlavního období letošních dovolených u moře nárůst dovozu nelegálních…

Autorka Příběhu služebnice v Česku: Atwoodová převezme Cenu Franze Kafky

Autorka Příběhu služebnice v Česku: Atwoodová…

Cenu Franze Kafky v úterý v Praze převezme kanadská spisovatelka Margaret Atwoodová. Porota jediné mezinárodní…

 

iSport.cz

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se velkolepě rozloučil s pražským publikem

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se…

Slavný italský filmový hudební skladatel Ennio Morricone dnes popáté za doprovodu Českého národního symfonického…

Výprava do nitra Nové Guiney: Za lidojedy do korun stromů

Výprava do nitra Nové Guiney: Za lidojedy do korun stromů

Dusno, bláto až po pás, prodírání se pralesem zalitým vodou a těžké mraky, které vypouštějí provazy deště. Tak…