Ford slaví století od zahájení pásové výroby

 

Dnes si nedovedeme představit výrobu automobilů bez pohyblivé montážní linky, ručně vznikají opravdu jen exkluzivní kousky. Za jejího průkopníka je považován Henry Ford.

Henry Ford, od jehož narození uplynulo 30. července kulatých 150 let, nebyl úplně prvním mužem, který se obdobnou myšlenkou začal zabývat. Měl i svého předchůdce jménem Ransom Eli Olds. Jeho původní The Olds Motor Works v michiganském Lansingu již na začátku minulého století chrlila svůj jednoválcový Curved Dash po tisících. Stroj vznikal na průkopnické výrobní lince, po níž byl rozpracovaný posouván na vozíčcích od jedné skupinky dělníků k dalším specialistům. Oldsmobile se zaoblenou přídí (odtud název „Curved Dash“) je tak právem považován za první sériové auto světa, tady Ford první nebyl. Navíc se nechal dále inspirovat výrobou masa na chicagských jatkách.

Pásová produkce Modelu T byla zahájena v Highland Parku 7. října 1913. Vozy byly montovány na pohyblivých pracovních stolech (tzv. „kolébkách“), které se přemisťovaly postupně na jednotlivá pracoviště. Potřebný čas na výrobu jednoho kusu se tak zkrátil z 12,5 na pouhé 1,5 hodiny. „Téčko“ se skládalo z tří tisícovek dílů, jeho montáž se podařilo standardizovat do 84 kroků. Cena „Plechové Lízinky“, jak se Fordu T dodnes říká, se díky tomu mohla snížit z původních 850 až na 259 dolarů. Dalo by se říci, že se jednalo o skutečně první lidové auto světa. Vždyť speciálně vyškolení dělníci dostávali už v roce 1914 denní mzdu ve výši pěti dolarů, což byl hodně slušný nadprůměr. Henry totiž chtěl, aby zákazníky byli hlavně zaměstnanci jeho továren. Tempu masové produkce však nestačili dodavatelé, tak si Ford nakonec prakticky všechny díly vyráběl sám a postavil za tímto účelem potřebnou infrastrukturu. Jen typickou černou barvu dovážel z Japonska, měla totiž jednu výhodu – nejrychleji zasychala. Ve finále sjížděl z linek jeden nový Model T každých 24 sekund!

Dnes je toto auto kultem, vždyť dokázalo motorizovat nejen Severní Ameriku. V letech 1908-1927 se jich prakticky po celém světě vyrobilo přesně 15.176.888 kusů. Stalo se vozidlem pro široké vrstvy, zhruba každý druhý vůz na tehdejších silnicích po celé planetě byla „Líza“. Jeho rekord překonal až neméně legendární Volkswagen Brouk. Mnozí mohou být proti, ale v obou případech jde o jedinou generaci. Navíc, Model T se během svého devatenáctiletého života změnil vizuálně více než vzduchem chlazený volkswagen Na začátku dvacátých let přišlo výrazné zakulacení masky chladiče a ještě v roce 1926 radikální snížení podvozku. Mimochodem, na jeho základě vyvíjel Ford ve spolupráci se samotným Edisonem i elektromobil!

Technika však zůstala po celou dobu ortodoxní: lichoběžníkový rám, obě tuhé nápravy, příčná půleliptická listová pera, dvoustupňová planetová převodovka s řazením pedálem i výkon řadového čtyřválce SV objemu 2985 cm3, který vrcholil 15 kW (20 k). Nic z toho se po celé takřka dvě desítky let nezměnilo.... Další důležité úpravy představovalo postupné uzavírání karoserií (původní modely zcela postrádaly přední dveře) a zavedení elektrické výzbroje. To bylo ale vše... „Téčko“ mimochodem nedávno oslavilo půlkulatých 105 let od vzniku, první kus byl smontován v září 1908.

A jak vypadá budoucnost globální automobilky? Ford chce ještě letos vychrlit do světa více než šest milionů aut, tedy zhruba 16 každou minutu. Do roku 2015 hodlá otevřít dalších sedm továren v Číně, Brazílii, Indii a Rusku (tři z nich jsou motorárny) a zůstane zachováno na 130 tisíc pracovních míst. Technika se vyvíjí, ale základ, tedy kvalitní díly a dělba práce při výrobě, kterou pradědeček dnešního výkonného ředitele Ford Motor Company Billa Forda zavedl, přežívají dodnes. Novinkou je 3D tisk, vyspělejší roboty a virtuální simulace výroby. V horizontu příštích čtyř let zavede v 90 % svých závodů třísměnný provoz, což navýší produkci zhruba o třetinu, v každé továrně mají vznikat v průměru čtyři různé modelové řady. V této blízké budoucnosti se rovněž sníží počet hlavních platforem modrého oválu ze současných patnácti na devět.

Ford T – historie „Plechové Lízinky“ ke stoletému jubileu

Spolupracujeme s TipCars.com
Unipetrolu klesl čistý zisk meziročně o 89 procent Unipetrolu klesl čistý zisk meziročně o 89 procent

Petrochemický holding Unipetrol v letošním prvním…

Facebook zvýšil zisk o 63 procent, má přes dvě miliardy uživatelů Facebook zvýšil zisk o 63 procent, má přes dvě miliardy uživatelů

Americká společnost Facebook, která provozuje…

Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: ECB si počká Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: ECB si počká

Letošní vývoj reálné ekonomiky evropským centrálním…

Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér

ČSSD chce do koaliční smlouvy s hnutím ANO začlenit…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 



Ford Model K (1905-1908): Velký šestiválcový předchůdce Plechové Lízy Ford Model K (1905-1908): Velký šestiválcový předchůdce Plechové Lízy

Model K byl největším, nejvýkonnějším a nejdražším…

Ford Model A (1927-1932): Proč nebyl nástupce Plechové Lízinky tak úspěšný Ford Model A (1927-1932): Proč nebyl nástupce Plechové Lízinky tak úspěšný

Model A, následník slavné Plechové Lízinky, se postavil…

 



 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Včera

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Erbová o exmanželovi Řepkovi: Překvapivý zvrat v jejích slovech!

Erbová o exmanželovi Řepkovi: Překvapivý zvrat v…

Zatímco Tomáš Řepka (44) na své ex nenechá nit suchou, Vlaďka Erbová (36) o něm mluví až podezřele hezky. V…

Trump radikálně otočil. Z Kima „rakeťáka“ je „otevřený a čestný“ vůdce

Trump radikálně otočil. Z Kima „rakeťáka“ je…

Americký prezident Donald Trump v souvislosti s blížícím se summitem mezi KLDR a Jižní Koreou prohlásil, že jeho…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Zlín - Jablonec 0:1. Ve finále MOL Cupu vyzvou Severočeši Slavii

Zlín - Jablonec 0:1. Ve finále MOL Cupu vyzvou…

Fotbalisté Jablonce slaví postup do finále MOL Cupu. V semifinále porazili Zlín na jeho hřišti 1:0 po trefě…

 

Reflex.cz

Filmová turistika: Udělejte si výlet na místa v Čechách, která znáte z filmů a pohádek

Filmová turistika: Udělejte si výlet na místa v…

„Stop, klapka, jedem!“ Tyto povely zní východními Čechami velmi často. Malebná krajina, divoká příroda, spousta…

Kauza Gabriela Koukalová: Holky chtějí remizovat aneb Ničí vrcholový sport ženy?

Kauza Gabriela Koukalová: Holky chtějí remizovat…

Inspirací k následujícím řádkům byl rozruch okolo knihy biatlonistky Gabriely Koukalové. Její popis zákulisí…