Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford slaví století od zahájení pásové výroby

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Dnes si nedovedeme představit výrobu automobilů bez pohyblivé montážní linky, ručně vznikají opravdu jen exkluzivní kousky. Za jejího průkopníka je považován Henry Ford.

Henry Ford, od jehož narození uplynulo 30. července kulatých 150 let, nebyl úplně prvním mužem, který se obdobnou myšlenkou začal zabývat. Měl i svého předchůdce jménem Ransom Eli Olds. Jeho původní The Olds Motor Works v michiganském Lansingu již na začátku minulého století chrlila svůj jednoválcový Curved Dash po tisících. Stroj vznikal na průkopnické výrobní lince, po níž byl rozpracovaný posouván na vozíčcích od jedné skupinky dělníků k dalším specialistům. Oldsmobile se zaoblenou přídí (odtud název „Curved Dash“) je tak právem považován za první sériové auto světa, tady Ford první nebyl. Navíc se nechal dále inspirovat výrobou masa na chicagských jatkách.

Pásová produkce Modelu T byla zahájena v Highland Parku 7. října 1913. Vozy byly montovány na pohyblivých pracovních stolech (tzv. „kolébkách“), které se přemisťovaly postupně na jednotlivá pracoviště. Potřebný čas na výrobu jednoho kusu se tak zkrátil z 12,5 na pouhé 1,5 hodiny. „Téčko“ se skládalo z tří tisícovek dílů, jeho montáž se podařilo standardizovat do 84 kroků. Cena „Plechové Lízinky“, jak se Fordu T dodnes říká, se díky tomu mohla snížit z původních 850 až na 259 dolarů. Dalo by se říci, že se jednalo o skutečně první lidové auto světa. Vždyť speciálně vyškolení dělníci dostávali už v roce 1914 denní mzdu ve výši pěti dolarů, což byl hodně slušný nadprůměr. Henry totiž chtěl, aby zákazníky byli hlavně zaměstnanci jeho továren. Tempu masové produkce však nestačili dodavatelé, tak si Ford nakonec prakticky všechny díly vyráběl sám a postavil za tímto účelem potřebnou infrastrukturu. Jen typickou černou barvu dovážel z Japonska, měla totiž jednu výhodu – nejrychleji zasychala. Ve finále sjížděl z linek jeden nový Model T každých 24 sekund!

Dnes je toto auto kultem, vždyť dokázalo motorizovat nejen Severní Ameriku. V letech 1908-1927 se jich prakticky po celém světě vyrobilo přesně 15.176.888 kusů. Stalo se vozidlem pro široké vrstvy, zhruba každý druhý vůz na tehdejších silnicích po celé planetě byla „Líza“. Jeho rekord překonal až neméně legendární Volkswagen Brouk. Mnozí mohou být proti, ale v obou případech jde o jedinou generaci. Navíc, Model T se během svého devatenáctiletého života změnil vizuálně více než vzduchem chlazený volkswagen Na začátku dvacátých let přišlo výrazné zakulacení masky chladiče a ještě v roce 1926 radikální snížení podvozku. Mimochodem, na jeho základě vyvíjel Ford ve spolupráci se samotným Edisonem i elektromobil!

Technika však zůstala po celou dobu ortodoxní: lichoběžníkový rám, obě tuhé nápravy, příčná půleliptická listová pera, dvoustupňová planetová převodovka s řazením pedálem i výkon řadového čtyřválce SV objemu 2985 cm3, který vrcholil 15 kW (20 k). Nic z toho se po celé takřka dvě desítky let nezměnilo.... Další důležité úpravy představovalo postupné uzavírání karoserií (původní modely zcela postrádaly přední dveře) a zavedení elektrické výzbroje. To bylo ale vše... „Téčko“ mimochodem nedávno oslavilo půlkulatých 105 let od vzniku, první kus byl smontován v září 1908.

A jak vypadá budoucnost globální automobilky? Ford chce ještě letos vychrlit do světa více než šest milionů aut, tedy zhruba 16 každou minutu. Do roku 2015 hodlá otevřít dalších sedm továren v Číně, Brazílii, Indii a Rusku (tři z nich jsou motorárny) a zůstane zachováno na 130 tisíc pracovních míst. Technika se vyvíjí, ale základ, tedy kvalitní díly a dělba práce při výrobě, kterou pradědeček dnešního výkonného ředitele Ford Motor Company Billa Forda zavedl, přežívají dodnes. Novinkou je 3D tisk, vyspělejší roboty a virtuální simulace výroby. V horizontu příštích čtyř let zavede v 90 % svých závodů třísměnný provoz, což navýší produkci zhruba o třetinu, v každé továrně mají vznikat v průměru čtyři různé modelové řady. V této blízké budoucnosti se rovněž sníží počet hlavních platforem modrého oválu ze současných patnácti na devět.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)