10.7. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Ford Transit Kombi Van L2 AWD: Sedmkrát čtyři

 

Ve Fordu Transit jsme vyzkoušeli dvě novinky. Modernizovaný pohon všech kol a sedm míst ve dvou řadách sedadel.

K zajištění provozu horských chat a zimních středisek stabilně slouží furgony 4x4 či spíše kombinované dodávky pro cestující i náklad. Převoz lidí, batohů i proviantu do chaty či restaurace na vrcholu sjezdovek je každodenním chlebem těchto vozidel. Do tohoto segmentu také vstoupila nová generace Fordu Transit opatřená pohonem všech kol.

Postupný vývoj

V souladu se zákonnými požadavky muselo nové vydání Transitu přijít s povinným ESP. Tento systém býval problémem pro konstruktéry pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou. Za volantem jsme však byli ze spolupráce pohonu všech kol a stabilizace velmi nadšení, protože i v plném rejdu předních kol se dodávka chovala velmi jemně a citlivě. Vůbec již nedocházelo jako u první generace Transitu AWD představené před devíti lety na IAA v Hannoveru k tomu, že by při rozjezdu v prudké zatáčce nejdříve zadní kola tlačila vozidlo rovně. To nebylo na kluzkém povrchu při vyjíždění z řady automobilů nic příjemného.

Včetně ESP

Již v roce 2009 však Ford opustil mechanický systém připojování 4x4 a zvolil elektronický se spojkou Haldex. Připojení předních kol probíhalo mnohem jemněji, ale jízda při plném rejdu předních kol ještě nebyla zcela jistá. Tuto pihu na kráse zcela depilovalo zavedení ESP. Na kluzké trávě nám Transit dělal obrovskou radost, protože vytáčel prudké oblouky jako kružítkem.

Nahoru a dolů

Pro jízdu v terénu se výborně hodilo velmi krátké zpřevodování. Na jedničku se Transit šinul, jako by ve výbavě měl redukční převodovku. Radost z převodů a ohleduplnosti vůči spojkovému obložení v nás ochladla po vyjetí z obce. Při rozjíždění jsme přesně dbali signalizace řazení, která nás již při cca 1800 min-1 nabádala k volbě vyššího převodového stupně. To bylo vzhledem k nejsilnější verzi čtyřválce 2.2 TDCi v pořádku. Na šestku jsme však dříve zmíněné hranice otáček 1800 min-1 dosáhli již při rychlosti cca 70 km/h.

Při stokilometrové rychlosti turbodiesel točil přes 2500 min-1. Jednou jsme také atakovali dálniční rychlostní limit, ale motoru ve zběsilém tempu přes 3300 min-1 ani hladině nafty v nádrži to rozhodně neprospívalo. Spokojili jsme se tedy s tím, že výrobce míří Transitem 4x4 zejména na horské chaty, protože zájemce o Transit 4x4 nemůže volit jiný stálý převod než 4,10.

Je to škoda, protože model Transit zahrnuje celkově sedm stálých převodů v širokém rozmezí 3,15 (výhradně pro pohon zadních kol) až po 4,71 pouze s předním diferenciálem. Kvůli sladění pohonu všech kol tedy vznikl kompromisní převod 4x4 v hodnotě 4,10, který také používá verze L4 s poháněnou zadní nápravou.

Sedm míst

Zkoušený kombivan bez přepážky mezi kabinou pro cestující a nákladovým prostorem nabízel pohodlné místo sedmi cestujícím. Tři místa vpředu doplňovaly dvě dvoulavice ve druhé řadě. Pochvalu si zaslouží možnost zadní lavice odděleně vyjmout, což zvládne průměrný muž. Tato variabilita jistě přijde vhod provozovatelům horských chat, protože sedmimístný Transit bylo možné během dvou minut přestavět na pěti- či dokonce třímístný s velikánským nákladovým prostorem.

Vytápění

Pro tepelný komfort cestujících by bylo lepší nákladový prostor oddělit od cestujících, aby bylo možné v zimě temperovat pouze přední část furgonu. Ve spojení se snadno vyjmutelnými lavicemi druhé řady sedadel by však přepážka musela být posuvná, aby provozovatel mohl maximálně využít osobní či užitkovou konfiguraci vozidla.

Ford myslel na to, že tento druh vozidel je běžně využíván na krátkých trasách, proto do sériové výbavy přidal elektrické přídavné topení vpředu. Za příplatek lze získat i teplovodní topení s dálkovým ovládáním.

K ukotvení nákladu sloužila oka umístěná nad podlahou, jak je zvykem u posledního vydání modelu Transit. Provedení Kombivan používalo standardní obložení nákladového prostoru do poloviny výšky. Pro provoz na horách se velmi hodí opět standardně dodávaná gumová podlaha po celé délce vozidla, což je ohleduplné například při převozu lyží či batohů po nezpevněných komunikacích. Nechybí ani osvětlení ložného prostoru.

Dostatečně silný

Pro pohon všech kol slouží silnější verze čtyřválce 2.2 TDCi o výkonu 92 nebo 114 kW. My jsme vyzkoušeli silnější provedení, které však vzhledem k celkovému zpřevodování bylo snad až nadbytečné. Slabší verze však nepřináší žádné kilogramy užitečné hmotnosti navíc, celková je kvůli zástavbě 4x4 daná na maximální hodnotu 3,5 tuny pro řidičské oprávnění skupiny B. Z toho zbývá na posádku i náklad cca tuna podle toho, nakolik si klient nakonfiguruje vybavení automobilu.

Plusy

  • Jemnost pohonu 4x4
  • Spojení s ESP

Minusy

  • Krátké zpřevodování
  • Absence posuvné přepážky

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 114/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 385/1700
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 4,10
Pohon všech kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 11,6/7,7/9,1
Emise CO2 (g/km) 255
D/š/v (mm) 5531/2059/2426
Rozvor (mm) 3300
Provozní hmotnost (kg) 2347
Celková hmotnost (kg) 3500
Objem nákladového prostoru (m3) 5,3 (VDA)
Hmotnost soupravy (kg) 5500
Cena (Kč bez DPH) 887 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump a Putin se předhánějí v pozvánkách ke vzájemné návštěvě Trump a Putin se předhánějí v pozvánkách ke vzájemné návštěvě

Americký prezident Donald Trump opakovaně zval během…

Právo: Hnutí ANO nabídlo sociálním demokratům vnitro Právo: Hnutí ANO nabídlo sociálním demokratům vnitro

Sociální demokracie by mohla dostat ministerstvo vnitra,…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tupá nádhera Zápisník Marka Schwarzmanna: Tupá nádhera

Jsem jediným, komu se zdá, že nejaktivnějším…

Policii se nedaří nábor nových příslušníků. Velikostí platů ji poráží armáda Policii se nedaří nábor nových příslušníků. Velikostí platů ji poráží armáda

Rozdíl v platech nastupujících vojáků a policistů je přes…

 

Štítky Ford Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 



Ford Transit a Tourneo Custom 2018: Co přinesla modernizace? Ford Transit a Tourneo Custom 2018: Co přinesla modernizace?

Ford inovoval svoji druhou největší řadu užitkových…

Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě

Ford Transit Custom zamíří v příštím roce na evropský trh…

 



 
Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

TEST: Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

Dnes 08:00

Hledá-li velká rodina ideálního společníka na čtyřech kolech, měla by sáhnout po zaručené porci prostoru v podobě MPV, nebo risknout více stylu s SUV?




Blesk.cz

V Zoo se chystají opičí křtiny! Vyberte jméno pro mládě guerézy pláštíkové

V Zoo se chystají opičí křtiny! Vyberte jméno pro…

Sotva guerézí kluk vykoukl v pražské zoo na svět, stal se miláčkem nejen mámy Lucie a opičí tlupy, ale také…

Uplynulé čtvrtletí očima Františky: Tohle už nikdy více!

Uplynulé čtvrtletí očima Františky: Tohle už nikdy více!

Módní inventura na společenských akcích zaznamenaných kreací uplynulých tří měsíců tohoto roku dává na vědomí,…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Gól při debutu, Zadina zářil: Až se pořádně vyspím, bude to ještě lepší

Gól při debutu, Zadina zářil: Až se pořádně vyspím,…

Premiéra jako hrom. V 18 letech si odbyl Filip Zadina první start za seniorskou reprezentaci. A hned skóroval.…

 

Reflex.cz

Ugandský prezident varoval před orálním sexem. „Ústa slouží pro jídlo, ne pro sex“, řekl

Ugandský prezident varoval před orálním sexem. „Ústa…

Prezident východoafrické Ugandy Yoweri Museveni se opět vyznamenal. Na tiskové konferenci se zcela vážně obrátil…

Chcete prožít skvělé léto? Zkuste dovolenou u našich sousedů na Slovensku

Chcete prožít skvělé léto? Zkuste dovolenou u našich…

Jsme zvyklí jezdit do Tater či termálních lázní, ochutnali jsme halušky a borovičku. Myslíme si, že Slovensko…