10.7. 2015 Ladislav Černý

Ford Transit Kombi Van L2 AWD: Sedmkrát čtyři

 

Ve Fordu Transit jsme vyzkoušeli dvě novinky. Modernizovaný pohon všech kol a sedm míst ve dvou řadách sedadel.

K zajištění provozu horských chat a zimních středisek stabilně slouží furgony 4x4 či spíše kombinované dodávky pro cestující i náklad. Převoz lidí, batohů i proviantu do chaty či restaurace na vrcholu sjezdovek je každodenním chlebem těchto vozidel. Do tohoto segmentu také vstoupila nová generace Fordu Transit opatřená pohonem všech kol.

Postupný vývoj

V souladu se zákonnými požadavky muselo nové vydání Transitu přijít s povinným ESP. Tento systém býval problémem pro konstruktéry pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou. Za volantem jsme však byli ze spolupráce pohonu všech kol a stabilizace velmi nadšení, protože i v plném rejdu předních kol se dodávka chovala velmi jemně a citlivě. Vůbec již nedocházelo jako u první generace Transitu AWD představené před devíti lety na IAA v Hannoveru k tomu, že by při rozjezdu v prudké zatáčce nejdříve zadní kola tlačila vozidlo rovně. To nebylo na kluzkém povrchu při vyjíždění z řady automobilů nic příjemného.

Včetně ESP

Již v roce 2009 však Ford opustil mechanický systém připojování 4x4 a zvolil elektronický se spojkou Haldex. Připojení předních kol probíhalo mnohem jemněji, ale jízda při plném rejdu předních kol ještě nebyla zcela jistá. Tuto pihu na kráse zcela depilovalo zavedení ESP. Na kluzké trávě nám Transit dělal obrovskou radost, protože vytáčel prudké oblouky jako kružítkem.

Nahoru a dolů

Pro jízdu v terénu se výborně hodilo velmi krátké zpřevodování. Na jedničku se Transit šinul, jako by ve výbavě měl redukční převodovku. Radost z převodů a ohleduplnosti vůči spojkovému obložení v nás ochladla po vyjetí z obce. Při rozjíždění jsme přesně dbali signalizace řazení, která nás již při cca 1800 min-1 nabádala k volbě vyššího převodového stupně. To bylo vzhledem k nejsilnější verzi čtyřválce 2.2 TDCi v pořádku. Na šestku jsme však dříve zmíněné hranice otáček 1800 min-1 dosáhli již při rychlosti cca 70 km/h.

Při stokilometrové rychlosti turbodiesel točil přes 2500 min-1. Jednou jsme také atakovali dálniční rychlostní limit, ale motoru ve zběsilém tempu přes 3300 min-1 ani hladině nafty v nádrži to rozhodně neprospívalo. Spokojili jsme se tedy s tím, že výrobce míří Transitem 4x4 zejména na horské chaty, protože zájemce o Transit 4x4 nemůže volit jiný stálý převod než 4,10.

Je to škoda, protože model Transit zahrnuje celkově sedm stálých převodů v širokém rozmezí 3,15 (výhradně pro pohon zadních kol) až po 4,71 pouze s předním diferenciálem. Kvůli sladění pohonu všech kol tedy vznikl kompromisní převod 4x4 v hodnotě 4,10, který také používá verze L4 s poháněnou zadní nápravou.

Sedm míst

Zkoušený kombivan bez přepážky mezi kabinou pro cestující a nákladovým prostorem nabízel pohodlné místo sedmi cestujícím. Tři místa vpředu doplňovaly dvě dvoulavice ve druhé řadě. Pochvalu si zaslouží možnost zadní lavice odděleně vyjmout, což zvládne průměrný muž. Tato variabilita jistě přijde vhod provozovatelům horských chat, protože sedmimístný Transit bylo možné během dvou minut přestavět na pěti- či dokonce třímístný s velikánským nákladovým prostorem.

Vytápění

Pro tepelný komfort cestujících by bylo lepší nákladový prostor oddělit od cestujících, aby bylo možné v zimě temperovat pouze přední část furgonu. Ve spojení se snadno vyjmutelnými lavicemi druhé řady sedadel by však přepážka musela být posuvná, aby provozovatel mohl maximálně využít osobní či užitkovou konfiguraci vozidla.

Ford myslel na to, že tento druh vozidel je běžně využíván na krátkých trasách, proto do sériové výbavy přidal elektrické přídavné topení vpředu. Za příplatek lze získat i teplovodní topení s dálkovým ovládáním.

K ukotvení nákladu sloužila oka umístěná nad podlahou, jak je zvykem u posledního vydání modelu Transit. Provedení Kombivan používalo standardní obložení nákladového prostoru do poloviny výšky. Pro provoz na horách se velmi hodí opět standardně dodávaná gumová podlaha po celé délce vozidla, což je ohleduplné například při převozu lyží či batohů po nezpevněných komunikacích. Nechybí ani osvětlení ložného prostoru.

Dostatečně silný

Pro pohon všech kol slouží silnější verze čtyřválce 2.2 TDCi o výkonu 92 nebo 114 kW. My jsme vyzkoušeli silnější provedení, které však vzhledem k celkovému zpřevodování bylo snad až nadbytečné. Slabší verze však nepřináší žádné kilogramy užitečné hmotnosti navíc, celková je kvůli zástavbě 4x4 daná na maximální hodnotu 3,5 tuny pro řidičské oprávnění skupiny B. Z toho zbývá na posádku i náklad cca tuna podle toho, nakolik si klient nakonfiguruje vybavení automobilu.

Plusy

  • Jemnost pohonu 4x4
  • Spojení s ESP

Minusy

  • Krátké zpřevodování
  • Absence posuvné přepážky

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 114/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 385/1700
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 4,10
Pohon všech kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 11,6/7,7/9,1
Emise CO2 (g/km) 255
D/š/v (mm) 5531/2059/2426
Rozvor (mm) 3300
Provozní hmotnost (kg) 2347
Celková hmotnost (kg) 3500
Objem nákladového prostoru (m3) 5,3 (VDA)
Hmotnost soupravy (kg) 5500
Cena (Kč bez DPH) 887 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky Ford Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška

Ford dodá pro londýnskou dopravu dvacet Transitů Custom v…

Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý? Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý?

Ford Transit je užitková legenda, která je na trhu přes…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Jiří Kajínek je na svobodě. Jeho doživotní trest ukončila prezidentská milost a v úterý ve 13:40 opustil…

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

 

iSport.cz

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány? Ptejte se Martina Vaniaka

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány?…

Ve Slavii ho fanoušci milovali a přezdívali ho „čaroděj“. Když se ale stal z Martina Vaniaka trenér brankářů,…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta byla láska na první pohled

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta…

Víte, jak to chodí v kavárnách. Někoho tam potkáte, chvíli se s ním pobavíte, pak se zas přidá někdo jiný, kdo…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…