10.7. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Ford Transit Kombi Van L2 AWD: Sedmkrát čtyři

 

Ve Fordu Transit jsme vyzkoušeli dvě novinky. Modernizovaný pohon všech kol a sedm míst ve dvou řadách sedadel.

K zajištění provozu horských chat a zimních středisek stabilně slouží furgony 4x4 či spíše kombinované dodávky pro cestující i náklad. Převoz lidí, batohů i proviantu do chaty či restaurace na vrcholu sjezdovek je každodenním chlebem těchto vozidel. Do tohoto segmentu také vstoupila nová generace Fordu Transit opatřená pohonem všech kol.

Postupný vývoj

V souladu se zákonnými požadavky muselo nové vydání Transitu přijít s povinným ESP. Tento systém býval problémem pro konstruktéry pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou. Za volantem jsme však byli ze spolupráce pohonu všech kol a stabilizace velmi nadšení, protože i v plném rejdu předních kol se dodávka chovala velmi jemně a citlivě. Vůbec již nedocházelo jako u první generace Transitu AWD představené před devíti lety na IAA v Hannoveru k tomu, že by při rozjezdu v prudké zatáčce nejdříve zadní kola tlačila vozidlo rovně. To nebylo na kluzkém povrchu při vyjíždění z řady automobilů nic příjemného.

Včetně ESP

Již v roce 2009 však Ford opustil mechanický systém připojování 4x4 a zvolil elektronický se spojkou Haldex. Připojení předních kol probíhalo mnohem jemněji, ale jízda při plném rejdu předních kol ještě nebyla zcela jistá. Tuto pihu na kráse zcela depilovalo zavedení ESP. Na kluzké trávě nám Transit dělal obrovskou radost, protože vytáčel prudké oblouky jako kružítkem.

Nahoru a dolů

Pro jízdu v terénu se výborně hodilo velmi krátké zpřevodování. Na jedničku se Transit šinul, jako by ve výbavě měl redukční převodovku. Radost z převodů a ohleduplnosti vůči spojkovému obložení v nás ochladla po vyjetí z obce. Při rozjíždění jsme přesně dbali signalizace řazení, která nás již při cca 1800 min-1 nabádala k volbě vyššího převodového stupně. To bylo vzhledem k nejsilnější verzi čtyřválce 2.2 TDCi v pořádku. Na šestku jsme však dříve zmíněné hranice otáček 1800 min-1 dosáhli již při rychlosti cca 70 km/h.

Při stokilometrové rychlosti turbodiesel točil přes 2500 min-1. Jednou jsme také atakovali dálniční rychlostní limit, ale motoru ve zběsilém tempu přes 3300 min-1 ani hladině nafty v nádrži to rozhodně neprospívalo. Spokojili jsme se tedy s tím, že výrobce míří Transitem 4x4 zejména na horské chaty, protože zájemce o Transit 4x4 nemůže volit jiný stálý převod než 4,10.

Je to škoda, protože model Transit zahrnuje celkově sedm stálých převodů v širokém rozmezí 3,15 (výhradně pro pohon zadních kol) až po 4,71 pouze s předním diferenciálem. Kvůli sladění pohonu všech kol tedy vznikl kompromisní převod 4x4 v hodnotě 4,10, který také používá verze L4 s poháněnou zadní nápravou.

Sedm míst

Zkoušený kombivan bez přepážky mezi kabinou pro cestující a nákladovým prostorem nabízel pohodlné místo sedmi cestujícím. Tři místa vpředu doplňovaly dvě dvoulavice ve druhé řadě. Pochvalu si zaslouží možnost zadní lavice odděleně vyjmout, což zvládne průměrný muž. Tato variabilita jistě přijde vhod provozovatelům horských chat, protože sedmimístný Transit bylo možné během dvou minut přestavět na pěti- či dokonce třímístný s velikánským nákladovým prostorem.

Vytápění

Pro tepelný komfort cestujících by bylo lepší nákladový prostor oddělit od cestujících, aby bylo možné v zimě temperovat pouze přední část furgonu. Ve spojení se snadno vyjmutelnými lavicemi druhé řady sedadel by však přepážka musela být posuvná, aby provozovatel mohl maximálně využít osobní či užitkovou konfiguraci vozidla.

Ford myslel na to, že tento druh vozidel je běžně využíván na krátkých trasách, proto do sériové výbavy přidal elektrické přídavné topení vpředu. Za příplatek lze získat i teplovodní topení s dálkovým ovládáním.

K ukotvení nákladu sloužila oka umístěná nad podlahou, jak je zvykem u posledního vydání modelu Transit. Provedení Kombivan používalo standardní obložení nákladového prostoru do poloviny výšky. Pro provoz na horách se velmi hodí opět standardně dodávaná gumová podlaha po celé délce vozidla, což je ohleduplné například při převozu lyží či batohů po nezpevněných komunikacích. Nechybí ani osvětlení ložného prostoru.

Dostatečně silný

Pro pohon všech kol slouží silnější verze čtyřválce 2.2 TDCi o výkonu 92 nebo 114 kW. My jsme vyzkoušeli silnější provedení, které však vzhledem k celkovému zpřevodování bylo snad až nadbytečné. Slabší verze však nepřináší žádné kilogramy užitečné hmotnosti navíc, celková je kvůli zástavbě 4x4 daná na maximální hodnotu 3,5 tuny pro řidičské oprávnění skupiny B. Z toho zbývá na posádku i náklad cca tuna podle toho, nakolik si klient nakonfiguruje vybavení automobilu.

Plusy

  • Jemnost pohonu 4x4
  • Spojení s ESP

Minusy

  • Krátké zpřevodování
  • Absence posuvné přepážky

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 114/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 385/1700
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 4,10
Pohon všech kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 11,6/7,7/9,1
Emise CO2 (g/km) 255
D/š/v (mm) 5531/2059/2426
Rozvor (mm) 3300
Provozní hmotnost (kg) 2347
Celková hmotnost (kg) 3500
Objem nákladového prostoru (m3) 5,3 (VDA)
Hmotnost soupravy (kg) 5500
Cena (Kč bez DPH) 887 000
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání

Premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš byl spolu s…

Největší ropná firma světa výrazně zlevní zpracování „černého zlata“ Největší ropná firma světa výrazně zlevní zpracování „černého zlata“

Saúdskoarabská společnost Saudi Aramco a firmy CB&I a…

Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci

Evropa by kvůli africkému moru prasat měla prudce snížit…

Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek

V polovině června zruší maďarská aerolinka Wizz Air svou…

 

Štítky Ford Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě

Ford Transit Custom zamíří v příštím roce na evropský trh…

Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest

Za tzv. vybrzďování auta, ve kterém cestovala bývalá…

 



 
Subaru XV má český ceník. Už v základu přijíždí se slušnou výbavou

Subaru XV má český ceník. Už v základu přijíždí se slušnou výbavou

Dnes 15:52

Japonská automobilka do toho v posledních týdnech šlape. Vedle nové Imprezy je horkou novinkou na tuzemském trhu i crossover XV, jenž nyní dostal oficiální české cenovky.




Blesk.cz

Drahošová se uřekla: V ČT nám fandí, ale nesmí to říct. Co na to televize?

Drahošová se uřekla: V ČT nám fandí, ale nesmí to…

Prezidentský kandidát Jiří Drahoš zapojil do kampaně ke 2. kolu prezidentských voleb naplno i svoji ženu Evu. Ve…

Těžkotonážní youtuber FattyPillow hubne! Tvrdou dietu už ale porušil

Těžkotonážní youtuber FattyPillow hubne! Tvrdou…

Karel Sivák (35) je populární český youtuber a bavič, kterého fanoušci znají především pod přezdívkou…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rulík o Spartě: Takovou nabídku bych nečekal ani v nejlepších snech

Rulík o Spartě: Takovou nabídku bych nečekal ani v…

Musela to být bleskovka. Minulé úterý pod ním rupla židle v Litvínově, a zatímco mu přátelé a známí kondolovali,…

 

Reflex.cz

16 let od začátku války je Afghánistán na zhroucení. Země chce další peníze, je prý plná továren na teroristy

16 let od začátku války je Afghánistán na zhroucení.…

Prezident Afghánistánu Ašraf Ghaní varoval svět, že armáda jeho země bez podpory USA nevydrží déle než šest…

Napsali bestsellery o svém umírání. A jejich partneři se díky tomu do sebe zamilovali

Napsali bestsellery o svém umírání. A jejich…

Paulu Kalanithimu bylo 37 let, když podlehl rakovině plic. Jeho autobiografická kniha Můj poslední výdech vyšla…