Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Transit Kombi Van L2 AWD: Sedmkrát čtyři

Ladislav Černý
Diskuze (6)
Ve Fordu Transit jsme vyzkoušeli dvě novinky. Modernizovaný pohon všech kol a sedm míst ve dvou řadách sedadel.

K zajištění provozu horských chat a zimních středisek stabilně slouží furgony 4x4 či spíše kombinované dodávky pro cestující i náklad. Převoz lidí, batohů i proviantu do chaty či restaurace na vrcholu sjezdovek je každodenním chlebem těchto vozidel. Do tohoto segmentu také vstoupila nová generace Fordu Transit opatřená pohonem všech kol.

Postupný vývoj

V souladu se zákonnými požadavky muselo nové vydání Transitu přijít s povinným ESP. Tento systém býval problémem pro konstruktéry pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou. Za volantem jsme však byli ze spolupráce pohonu všech kol a stabilizace velmi nadšení, protože i v plném rejdu předních kol se dodávka chovala velmi jemně a citlivě. Vůbec již nedocházelo jako u první generace Transitu AWD představené před devíti lety na IAA v Hannoveru k tomu, že by při rozjezdu v prudké zatáčce nejdříve zadní kola tlačila vozidlo rovně. To nebylo na kluzkém povrchu při vyjíždění z řady automobilů nic příjemného.

Včetně ESP

Již v roce 2009 však Ford opustil mechanický systém připojování 4x4 a zvolil elektronický se spojkou Haldex. Připojení předních kol probíhalo mnohem jemněji, ale jízda při plném rejdu předních kol ještě nebyla zcela jistá. Tuto pihu na kráse zcela depilovalo zavedení ESP. Na kluzké trávě nám Transit dělal obrovskou radost, protože vytáčel prudké oblouky jako kružítkem.

Nahoru a dolů

Pro jízdu v terénu se výborně hodilo velmi krátké zpřevodování. Na jedničku se Transit šinul, jako by ve výbavě měl redukční převodovku. Radost z převodů a ohleduplnosti vůči spojkovému obložení v nás ochladla po vyjetí z obce. Při rozjíždění jsme přesně dbali signalizace řazení, která nás již při cca 1800 min-1 nabádala k volbě vyššího převodového stupně. To bylo vzhledem k nejsilnější verzi čtyřválce 2.2 TDCi v pořádku. Na šestku jsme však dříve zmíněné hranice otáček 1800 min-1 dosáhli již při rychlosti cca 70 km/h.

Při stokilometrové rychlosti turbodiesel točil přes 2500 min-1. Jednou jsme také atakovali dálniční rychlostní limit, ale motoru ve zběsilém tempu přes 3300 min-1 ani hladině nafty v nádrži to rozhodně neprospívalo. Spokojili jsme se tedy s tím, že výrobce míří Transitem 4x4 zejména na horské chaty, protože zájemce o Transit 4x4 nemůže volit jiný stálý převod než 4,10.

Je to škoda, protože model Transit zahrnuje celkově sedm stálých převodů v širokém rozmezí 3,15 (výhradně pro pohon zadních kol) až po 4,71 pouze s předním diferenciálem. Kvůli sladění pohonu všech kol tedy vznikl kompromisní převod 4x4 v hodnotě 4,10, který také používá verze L4 s poháněnou zadní nápravou.

Sedm míst

Zkoušený kombivan bez přepážky mezi kabinou pro cestující a nákladovým prostorem nabízel pohodlné místo sedmi cestujícím. Tři místa vpředu doplňovaly dvě dvoulavice ve druhé řadě. Pochvalu si zaslouží možnost zadní lavice odděleně vyjmout, což zvládne průměrný muž. Tato variabilita jistě přijde vhod provozovatelům horských chat, protože sedmimístný Transit bylo možné během dvou minut přestavět na pěti- či dokonce třímístný s velikánským nákladovým prostorem.

Vytápění

Pro tepelný komfort cestujících by bylo lepší nákladový prostor oddělit od cestujících, aby bylo možné v zimě temperovat pouze přední část furgonu. Ve spojení se snadno vyjmutelnými lavicemi druhé řady sedadel by však přepážka musela být posuvná, aby provozovatel mohl maximálně využít osobní či užitkovou konfiguraci vozidla.

Ford myslel na to, že tento druh vozidel je běžně využíván na krátkých trasách, proto do sériové výbavy přidal elektrické přídavné topení vpředu. Za příplatek lze získat i teplovodní topení s dálkovým ovládáním.

K ukotvení nákladu sloužila oka umístěná nad podlahou, jak je zvykem u posledního vydání modelu Transit. Provedení Kombivan používalo standardní obložení nákladového prostoru do poloviny výšky. Pro provoz na horách se velmi hodí opět standardně dodávaná gumová podlaha po celé délce vozidla, což je ohleduplné například při převozu lyží či batohů po nezpevněných komunikacích. Nechybí ani osvětlení ložného prostoru.

Dostatečně silný

Pro pohon všech kol slouží silnější verze čtyřválce 2.2 TDCi o výkonu 92 nebo 114 kW. My jsme vyzkoušeli silnější provedení, které však vzhledem k celkovému zpřevodování bylo snad až nadbytečné. Slabší verze však nepřináší žádné kilogramy užitečné hmotnosti navíc, celková je kvůli zástavbě 4x4 daná na maximální hodnotu 3,5 tuny pro řidičské oprávnění skupiny B. Z toho zbývá na posádku i náklad cca tuna podle toho, nakolik si klient nakonfiguruje vybavení automobilu.

Plusy

  • Jemnost pohonu 4x4
  • Spojení s ESP

Minusy

  • Krátké zpřevodování
  • Absence posuvné přepážky

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 114/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 385/1700
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 4,10
Pohon všech kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 11,6/7,7/9,1
Emise CO2 (g/km) 255
D/š/v (mm) 5531/2059/2426
Rozvor (mm) 3300
Provozní hmotnost (kg) 2347
Celková hmotnost (kg) 3500
Objem nákladového prostoru (m3) 5,3 (VDA)
Hmotnost soupravy (kg) 5500
Cena (Kč bez DPH) 887 000

Ladislav Černý
Diskuze (6)
11. 7. 2015 16:40
euro 6
neviete kedy budu musiet splnat euro 6 motory v takychto dodavkach??
10. 7. 2015 19:09
Re: Koroze
Taky jsem si všiml a dost mě to zaráží, protože mám v plánu forda koupit. ;-\
Avatar - dr.biker
10. 7. 2015 14:16
Koroze
Co ta koroze v motorovém prostoru a na podvozku? Není náhodou tento kousek zánovní? Že by Ford stále nevyřešil problém s korozí Transitů?
10. 7. 2015 10:58
Systém 4x4
Haldex
10. 7. 2015 09:11
Stálý převod
Potřeba kratších převodů šla vyřešit jinými koly v převodovce pro první dva stupně, nebo naopak prodloužením pětky a šestky. Ford zvolil bohužel daleko horší řešení, které je sice levné, ale téměř vylučuje použití auta v běžném provoze. Podl mě se tím připravuje o zákazníky.

A ten prasečí čumák vypadá na fotce odporně