reklama


5.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford vás nenechá jet v protisměru. A naučí parkovat. Jak to udělá?

 

Modrý ovál představil nové technologie podporující řízení automobilu. Usnadní vám parkování a možná i zabrání střetu s nenadálou překážkou. Třeba když vám to někdo zprava „pošle“ do vašeho směru. Ale to není vše.

Automobilky neustále pracují na systémech, které by dále zlepšily bezpečnost vozidel. A také usnadnily jejich řízení. Nové systémy firmy Ford tak zahrnují oboje jmenované. Mají třeba pomáhat řidiči zaparkovat, udržovat zvolenou rychlosti či aktivním zásahem do řízení pomoci předejít možnému střetu. Hlavně však mají být nabídnuty v širokém spektru modelů této značky. Kdy to však bude, zpráva neuvádí.

Parkujte s úsměvem a přesně

Podle Fordu mají řidiči problémy s parkováním a to bez ohledu na evropskou zemi. Podle něj se celá čtvrtina nehod na britských silnicích stane při parkování. Téměř polovina řidičů potom raději parkuje dále od svého příbytku, než aby byla nucena vozidlo „štosovat“ do podélné mezery.

Smyslem úsilí fordu je nabídnout řidiči takovou pomoc aby se pro něj parkování stávalo hračkou. Jak toho ale chtějí dosáhnout? Nový systém umožní detekovat lidi a překážky v okolí vozidla, přičemž řidiče bude nejen zvukově či opticky varovat, ale také sám zasáhne, pokud bude řidič v nečinnosti. Prostě dokáže odvrátit srážku. Součástí systému má být i širokoúhlá zadní kamera, jejíž obraz se bude promítat na displej v kabině. Dále je zde ještě přední širokoúhlá kamera. Tu již nabízejí modely Edge, Galaxy a S-Max.

„Každý z řidičů se dokáže poprat s každodenní rutinou při řízení vozidla, ovšem proč mu to neusnadnit,“ říká k celé věci Torsten Wey, jeden z manažerů pro vývoj podvozků a bezpečnostních elektronických systémů evropského fordu. A dodává: „Současná technologie už umožňuje, aby měl řidiči při ovládání vozidla méně stresu, a Ford chce hrát v tomto hlavní roli mezi světovými výrobci aut.“

Systém pomoci při parkování, jemuž u fordu říkají Active Park Assist pracuje s mnoha snímači. Navíc dokáže obsluhovat nejen řízení – tedy točit volantem, nýbrž také zařadit „kvalt“ pro jízdu vpřed, případně zpátečku. To ovšem bude možné pouze v kombinaci se samočinnou převodovkou s impulzním voličem. A ten fordy v Evropě zatím nenabízejí. Je jasné, že s manuálním řazením tomu tak také nebude. Systém ale umí i jiné věci. Třeba samočinně vozidlo zaparkovat či vyparkovat z paralelního parkovacího stání.

Sám se vyhne? Ne, jen pomůže.

Dalším v řadě systémů, na kterých ford pracuje je ten, jenž umožní vozidlu vyhnout se překážce. Třeba autům odstaveným nevhodně u krajnice či pomaleji jedoucím vozidlům. Pokud tedy řidič tak neučiní sám.

Zařízení má být použitelné jak ve městě a tedy v nízkých rychlostech, tak i na dálnici v rychlém provozu. Systém využívá kombinaci kamery a radaru k detekci překážek. Jak nehybných (stojících vozidel), tak i pohybujících se předmětů (jedoucích vozidel). Následně pokud situaci vyhodnotí jako kritickou, na níž řidič nereaguje, poskytne mu podporu pro řízení – vyhnutí se překážce. Řidič ovšem musí dát před tím přednost vyhnutí se překážce před brzděním před ní. Systém by měl být navíc aktivní pouze v případě, že je prostor k vyhnutí se překážce. Pokud není, hrozila by kolize s jinými objekty.

Asistent řízení využívá kombinaci již existujícího systému varujícího před čelním střetem (Forward Collision Warning) a zároveň také zařízení, umožňující předcházet střetu – Pre-Collision Assist, jenž snižuje riziko některých čelních střetů s vozidly a chodci.

Video

Abyste správně najeli

Občas se to stane. Zmatenost některých řidičů, zejména v neznámém prostředí může vést až k chybnému najetí na dálnici - tedy do protisměru. V Německu dojde vinou toho k 3 procentům dálničních nehod se smrtelnými následky. Celkem při tom zemře asi dvacet lidí. Aby se to nestávalo, vyvíjí ford systém, jenž bude řidiče před tímto varovat.

Využívá kameru, umístěnou za čelním sklem, která mimo jiné i čte dopravní značky. Současně bere údaje z navigačního systému. Pokud řidič špatně najede, vůz ho upozorní zvukově i vizuálně a to v okamžiku, kdy mine dvě značky „Zákaz vjezdu“. Jako první budou moci toto využívat zákazníci v Německu, Rakousku a Švýcarsku.

Dalšími zařízeními jsou asistence jízdy v zácpě, jenž bude k dispozici přibližně za dva roky. Dokáže sám řídit vozidlo v ideální vzdálenosti od zbylých aut a to jak stranově, tak i ve směru jízdy.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Jihokorejský parlament sesadil prezidentku Pak Kun-hje Jihokorejský parlament sesadil prezidentku Pak Kun-hje

Jihokorejský parlament dnes v tajném hlasování sesadil…

Inflace v Česku zrychlila nejvíc za tři a půl roku, analytiky překvapila Inflace v Česku zrychlila nejvíc za tři a půl roku, analytiky překvapila

Inflace v Česku v listopadu nečekaně zrychlila na 1,5…

Sportovci dostali od sázkovek téměř půl miliardy Sportovci dostali od sázkovek téměř půl miliardy

Mladí sportovci dostávají víc peněz. O nárůstu svědčí…

Glosa Arsena Lazareviče: Rozděl balík a panuj Glosa Arsena Lazareviče: Rozděl balík a panuj

Brusel chce rozhýbat evropskou ekonomiku prostřednictvím…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7 Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však…

 






 
Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV?

Nissan Qashqai 1.6 dCi vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI – Kříženec, nebo SUV?

Dnes 08:01

Jeden má být originálním městským crossoverem, druhý zase malým SUV, které se těší na každé bahno. Přesto jsme našli hodně společných prvků.




Blesk.cz

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma mauzoleum s kulečníkem!

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma…

Legendární kaskadér nemá hrob. Jaroslav Tomsa (†85), který se proslavil díky filmu Limonádový Joe, má pro místo…

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce pomůže Chuchli při povodních

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce…

Asi 180 metrů dlouhý úsek potoka Vrutice u mostu pod železniční tratí musí být prohlouben. V současné době zde…

 

iSport.cz

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli jsme prohrát

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli…

PŘÍMO Z MILÁNA | Porážku 1:2 na půdě Interu Milán označil Bořek Dočkal za zklamání. Především ale nadával sám…

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se mohou Krasnodar a Villarreal

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se…

Přes víkend mohou fotbalisté Sparty přemýšlet: jaké by to bylo hrát v Evropské lize proti Manchesteru United?…

 

Reflex.cz

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první ukázku z filmu, který dějově předchází Pelíškům

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první…

Nejde vlastně o jeden film, ale o unikátní trilogii. Tvůrčí duo tvořené scénáristou Petrem Jarchovským a…

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné označení přebalovacích místností, prý bylo sexistické

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné…

Některá evropská média zaznamenala v minulých dnech další díl absurdní diskuse, která přivede Evropu k…

 
 
reklama