5.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford vás nenechá jet v protisměru. A naučí parkovat. Jak to udělá?

 

Modrý ovál představil nové technologie podporující řízení automobilu. Usnadní vám parkování a možná i zabrání střetu s nenadálou překážkou. Třeba když vám to někdo zprava „pošle“ do vašeho směru. Ale to není vše.

Automobilky neustále pracují na systémech, které by dále zlepšily bezpečnost vozidel. A také usnadnily jejich řízení. Nové systémy firmy Ford tak zahrnují oboje jmenované. Mají třeba pomáhat řidiči zaparkovat, udržovat zvolenou rychlosti či aktivním zásahem do řízení pomoci předejít možnému střetu. Hlavně však mají být nabídnuty v širokém spektru modelů této značky. Kdy to však bude, zpráva neuvádí.

Parkujte s úsměvem a přesně

Podle Fordu mají řidiči problémy s parkováním a to bez ohledu na evropskou zemi. Podle něj se celá čtvrtina nehod na britských silnicích stane při parkování. Téměř polovina řidičů potom raději parkuje dále od svého příbytku, než aby byla nucena vozidlo „štosovat“ do podélné mezery.

Smyslem úsilí fordu je nabídnout řidiči takovou pomoc aby se pro něj parkování stávalo hračkou. Jak toho ale chtějí dosáhnout? Nový systém umožní detekovat lidi a překážky v okolí vozidla, přičemž řidiče bude nejen zvukově či opticky varovat, ale také sám zasáhne, pokud bude řidič v nečinnosti. Prostě dokáže odvrátit srážku. Součástí systému má být i širokoúhlá zadní kamera, jejíž obraz se bude promítat na displej v kabině. Dále je zde ještě přední širokoúhlá kamera. Tu již nabízejí modely Edge, Galaxy a S-Max.

„Každý z řidičů se dokáže poprat s každodenní rutinou při řízení vozidla, ovšem proč mu to neusnadnit,“ říká k celé věci Torsten Wey, jeden z manažerů pro vývoj podvozků a bezpečnostních elektronických systémů evropského fordu. A dodává: „Současná technologie už umožňuje, aby měl řidiči při ovládání vozidla méně stresu, a Ford chce hrát v tomto hlavní roli mezi světovými výrobci aut.“

Systém pomoci při parkování, jemuž u fordu říkají Active Park Assist pracuje s mnoha snímači. Navíc dokáže obsluhovat nejen řízení – tedy točit volantem, nýbrž také zařadit „kvalt“ pro jízdu vpřed, případně zpátečku. To ovšem bude možné pouze v kombinaci se samočinnou převodovkou s impulzním voličem. A ten fordy v Evropě zatím nenabízejí. Je jasné, že s manuálním řazením tomu tak také nebude. Systém ale umí i jiné věci. Třeba samočinně vozidlo zaparkovat či vyparkovat z paralelního parkovacího stání.

Sám se vyhne? Ne, jen pomůže.

Dalším v řadě systémů, na kterých ford pracuje je ten, jenž umožní vozidlu vyhnout se překážce. Třeba autům odstaveným nevhodně u krajnice či pomaleji jedoucím vozidlům. Pokud tedy řidič tak neučiní sám.

Zařízení má být použitelné jak ve městě a tedy v nízkých rychlostech, tak i na dálnici v rychlém provozu. Systém využívá kombinaci kamery a radaru k detekci překážek. Jak nehybných (stojících vozidel), tak i pohybujících se předmětů (jedoucích vozidel). Následně pokud situaci vyhodnotí jako kritickou, na níž řidič nereaguje, poskytne mu podporu pro řízení – vyhnutí se překážce. Řidič ovšem musí dát před tím přednost vyhnutí se překážce před brzděním před ní. Systém by měl být navíc aktivní pouze v případě, že je prostor k vyhnutí se překážce. Pokud není, hrozila by kolize s jinými objekty.

Asistent řízení využívá kombinaci již existujícího systému varujícího před čelním střetem (Forward Collision Warning) a zároveň také zařízení, umožňující předcházet střetu – Pre-Collision Assist, jenž snižuje riziko některých čelních střetů s vozidly a chodci.

Video

Abyste správně najeli

Občas se to stane. Zmatenost některých řidičů, zejména v neznámém prostředí může vést až k chybnému najetí na dálnici - tedy do protisměru. V Německu dojde vinou toho k 3 procentům dálničních nehod se smrtelnými následky. Celkem při tom zemře asi dvacet lidí. Aby se to nestávalo, vyvíjí ford systém, jenž bude řidiče před tímto varovat.

Využívá kameru, umístěnou za čelním sklem, která mimo jiné i čte dopravní značky. Současně bere údaje z navigačního systému. Pokud řidič špatně najede, vůz ho upozorní zvukově i vizuálně a to v okamžiku, kdy mine dvě značky „Zákaz vjezdu“. Jako první budou moci toto využívat zákazníci v Německu, Rakousku a Švýcarsku.

Dalšími zařízeními jsou asistence jízdy v zácpě, jenž bude k dispozici přibližně za dva roky. Dokáže sám řídit vozidlo v ideální vzdálenosti od zbylých aut a to jak stranově, tak i ve směru jízdy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Heleny Horské: Přežijeme náraz do stromu života? Komentář Heleny Horské: Přežijeme náraz do stromu života?

Osobní automobily české výroby mají ve světě pověst…

Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají

Dalším mnohahodinovým jednáním v Berlíně pokračují…

Konec diktátora? Zimbabwská vládní strana připravuje odvolání Mugabeho Konec diktátora? Zimbabwská vládní strana připravuje odvolání Mugabeho

 Zimbabwská vládní strana chce odvolat prezidenta Roberta…

 

Štítky Ford Technika Video

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 





 
Elektrická Škoda dorazí v roce 2020. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi

Elektrická Škoda dorazí v roce 2020. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi

Včera

Mladoboleslavská automobilka plánuje do roku 2025 zákazníkům nabídnout pět vozů s čistě elektrickým pohonem v různých segmentech.




Blesk.cz

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Další z klanu Vágnerů se žene do chomoutu! Syn Karla Vágnera (75) Josef (27) požádal svou německou přítelkyni…

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla s vrtulníkem zemřeli čtyři lidé

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla…

Zbyly jen trosky! Po srážce malého letadla s vrtulníkem v britském hrabství Buckinghamshire nedaleko obřího…

 

iSport.cz

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení spolupráce s Lendlem

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení…

Britský tenista Andy Murray se dohodl na ukončení spolupráce s trenérem Ivanem Lendlem. Murray o tom informoval…

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale tvoříme novou Spartu

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale…

Zvítězili, ale nadšení rozhodně nepanovalo. Po páteční výhře Sparty ve 14. kole HET ligy nad Jihlavou (1:0) se…

 

Reflex.cz

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to historický fakt, měl kontrolní roli

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to…

Historik Petr Blažek odmítá spekulace o tom, jestli Andrej Babiš spolupracoval se Státní bezpečností. Záznamy…

JXD: Nepřesaditelný jde za vámi!

JXD: Nepřesaditelný jde za vámi!

Chlap natolik dojatý, jako jsem dnes já, by asi neměl psát sloupek. Ale nezbývá nic jiného, povinnost je…