5.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford vás nenechá jet v protisměru. A naučí parkovat. Jak to udělá?

 

Modrý ovál představil nové technologie podporující řízení automobilu. Usnadní vám parkování a možná i zabrání střetu s nenadálou překážkou. Třeba když vám to někdo zprava „pošle“ do vašeho směru. Ale to není vše.

Automobilky neustále pracují na systémech, které by dále zlepšily bezpečnost vozidel. A také usnadnily jejich řízení. Nové systémy firmy Ford tak zahrnují oboje jmenované. Mají třeba pomáhat řidiči zaparkovat, udržovat zvolenou rychlosti či aktivním zásahem do řízení pomoci předejít možnému střetu. Hlavně však mají být nabídnuty v širokém spektru modelů této značky. Kdy to však bude, zpráva neuvádí.

Parkujte s úsměvem a přesně

Podle Fordu mají řidiči problémy s parkováním a to bez ohledu na evropskou zemi. Podle něj se celá čtvrtina nehod na britských silnicích stane při parkování. Téměř polovina řidičů potom raději parkuje dále od svého příbytku, než aby byla nucena vozidlo „štosovat“ do podélné mezery.

Smyslem úsilí fordu je nabídnout řidiči takovou pomoc aby se pro něj parkování stávalo hračkou. Jak toho ale chtějí dosáhnout? Nový systém umožní detekovat lidi a překážky v okolí vozidla, přičemž řidiče bude nejen zvukově či opticky varovat, ale také sám zasáhne, pokud bude řidič v nečinnosti. Prostě dokáže odvrátit srážku. Součástí systému má být i širokoúhlá zadní kamera, jejíž obraz se bude promítat na displej v kabině. Dále je zde ještě přední širokoúhlá kamera. Tu již nabízejí modely Edge, Galaxy a S-Max.

„Každý z řidičů se dokáže poprat s každodenní rutinou při řízení vozidla, ovšem proč mu to neusnadnit,“ říká k celé věci Torsten Wey, jeden z manažerů pro vývoj podvozků a bezpečnostních elektronických systémů evropského fordu. A dodává: „Současná technologie už umožňuje, aby měl řidiči při ovládání vozidla méně stresu, a Ford chce hrát v tomto hlavní roli mezi světovými výrobci aut.“

Systém pomoci při parkování, jemuž u fordu říkají Active Park Assist pracuje s mnoha snímači. Navíc dokáže obsluhovat nejen řízení – tedy točit volantem, nýbrž také zařadit „kvalt“ pro jízdu vpřed, případně zpátečku. To ovšem bude možné pouze v kombinaci se samočinnou převodovkou s impulzním voličem. A ten fordy v Evropě zatím nenabízejí. Je jasné, že s manuálním řazením tomu tak také nebude. Systém ale umí i jiné věci. Třeba samočinně vozidlo zaparkovat či vyparkovat z paralelního parkovacího stání.

Sám se vyhne? Ne, jen pomůže.

Dalším v řadě systémů, na kterých ford pracuje je ten, jenž umožní vozidlu vyhnout se překážce. Třeba autům odstaveným nevhodně u krajnice či pomaleji jedoucím vozidlům. Pokud tedy řidič tak neučiní sám.

Zařízení má být použitelné jak ve městě a tedy v nízkých rychlostech, tak i na dálnici v rychlém provozu. Systém využívá kombinaci kamery a radaru k detekci překážek. Jak nehybných (stojících vozidel), tak i pohybujících se předmětů (jedoucích vozidel). Následně pokud situaci vyhodnotí jako kritickou, na níž řidič nereaguje, poskytne mu podporu pro řízení – vyhnutí se překážce. Řidič ovšem musí dát před tím přednost vyhnutí se překážce před brzděním před ní. Systém by měl být navíc aktivní pouze v případě, že je prostor k vyhnutí se překážce. Pokud není, hrozila by kolize s jinými objekty.

Asistent řízení využívá kombinaci již existujícího systému varujícího před čelním střetem (Forward Collision Warning) a zároveň také zařízení, umožňující předcházet střetu – Pre-Collision Assist, jenž snižuje riziko některých čelních střetů s vozidly a chodci.

Video

Abyste správně najeli

Občas se to stane. Zmatenost některých řidičů, zejména v neznámém prostředí může vést až k chybnému najetí na dálnici - tedy do protisměru. V Německu dojde vinou toho k 3 procentům dálničních nehod se smrtelnými následky. Celkem při tom zemře asi dvacet lidí. Aby se to nestávalo, vyvíjí ford systém, jenž bude řidiče před tímto varovat.

Využívá kameru, umístěnou za čelním sklem, která mimo jiné i čte dopravní značky. Současně bere údaje z navigačního systému. Pokud řidič špatně najede, vůz ho upozorní zvukově i vizuálně a to v okamžiku, kdy mine dvě značky „Zákaz vjezdu“. Jako první budou moci toto využívat zákazníci v Německu, Rakousku a Švýcarsku.

Dalšími zařízeními jsou asistence jízdy v zácpě, jenž bude k dispozici přibližně za dva roky. Dokáže sám řídit vozidlo v ideální vzdálenosti od zbylých aut a to jak stranově, tak i ve směru jízdy.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Německu hrozí předčasné volby, rozhodne vnitrostranické hlasování SPD Německu hrozí předčasné volby, rozhodne vnitrostranické hlasování SPD

Téměř půl milionu členů německé SPD má ode dneška do 2.…

Uber má další problémy, končí v Maroku Uber má další problémy, končí v Maroku

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber…

ČSSD uvažuje o vládě, hledá shody i s komunisty ČSSD uvažuje o vládě, hledá shody i s komunisty

Sociální demokraté si ujasňují své programové priority.…

Zápisník Dušana Kütnera: Bourat či nebourat Zápisník Dušana Kütnera: Bourat či nebourat

Ministerstvo kultury se rozhodlo s předstihem…

 

Štítky Ford Technika Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč

Digitální přístrojový štít se už dostal i do Škodovek.…

Takto by mohla vypadat Škoda Fabia RS. Nápad však má vážnou trhlinu Takto by mohla vypadat Škoda Fabia RS. Nápad však má vážnou trhlinu

Grafik X-Tomi vyvěsil na internet svou představu o Škodě…

 





 
Španělský sourozenec Kodiaqu už má jméno. Seat porušil tradici

Španělský sourozenec Kodiaqu už má jméno. Seat porušil tradici

Dnes 08:24

Více než 146 tisíc lidí rozhodlo o názvu největšího SUV v nabídce španělské automobilky Seat. Jak už bývá u automobilky zvykem, opět je spjat s domovinou značky.




Blesk.cz

Vypěstujte si kaki ze semínek! Nejvhodnější čas zasadit ho

Vypěstujte si kaki ze semínek! Nejvhodnější čas zasadit ho

Vynikající sladké ovoce, chutí připomínající jablko, meloun a meruňky, si v Česku získává stále více příznivců.…

Manžel zavražděné poslankyně osahával jiné. Končí v charitě na její počest

Manžel zavražděné poslankyně osahával jiné. Končí v…

Před dvěma lety dostával Brendan Cox kondolence z celého světa. Jeho žena - britská poslankyně Jo Coxová a…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Čeští hokejisté na zimních olympijských hrách 2018 v Pchjongčchangu postoupili přímo do čtvrtfinále, když bez…

ZOH 2018, ONLINE 12. den: Biatlonisty čeká smíšená štafeta, hokejisté jdou na USA

ZOH 2018, ONLINE 12. den: Biatlonisty čeká smíšená…

Na olympijských hrách v Pchjongčchangu se v úterý bude rozdělovat pět medailových sad. Biatlonisté nastoupí do…

 

Reflex.cz

Skvělé spojení umění a techniky: Roztančené kovové válce vytváří pohyblivé sochy během pár vteřin

Skvělé spojení umění a techniky: Roztančené kovové…

Z dlážděné podlahy se vysouvají hliníkové válce. Vábí je hudba. Když se takty skladby změní, rozsvítí se i…

Cesta do kašmírského Mulbekhu aneb V kraji kolem velkého buddhy

Cesta do kašmírského Mulbekhu aneb V kraji kolem…

Většina turistů zde jenom na pár minut vystoupí z auta, aby se vyfotili se staletí starou sochou Buddhy. Mulbekh…