5.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford vás nenechá jet v protisměru. A naučí parkovat. Jak to udělá?

 

Modrý ovál představil nové technologie podporující řízení automobilu. Usnadní vám parkování a možná i zabrání střetu s nenadálou překážkou. Třeba když vám to někdo zprava „pošle“ do vašeho směru. Ale to není vše.

Automobilky neustále pracují na systémech, které by dále zlepšily bezpečnost vozidel. A také usnadnily jejich řízení. Nové systémy firmy Ford tak zahrnují oboje jmenované. Mají třeba pomáhat řidiči zaparkovat, udržovat zvolenou rychlosti či aktivním zásahem do řízení pomoci předejít možnému střetu. Hlavně však mají být nabídnuty v širokém spektru modelů této značky. Kdy to však bude, zpráva neuvádí.

Parkujte s úsměvem a přesně

Podle Fordu mají řidiči problémy s parkováním a to bez ohledu na evropskou zemi. Podle něj se celá čtvrtina nehod na britských silnicích stane při parkování. Téměř polovina řidičů potom raději parkuje dále od svého příbytku, než aby byla nucena vozidlo „štosovat“ do podélné mezery.

Smyslem úsilí fordu je nabídnout řidiči takovou pomoc aby se pro něj parkování stávalo hračkou. Jak toho ale chtějí dosáhnout? Nový systém umožní detekovat lidi a překážky v okolí vozidla, přičemž řidiče bude nejen zvukově či opticky varovat, ale také sám zasáhne, pokud bude řidič v nečinnosti. Prostě dokáže odvrátit srážku. Součástí systému má být i širokoúhlá zadní kamera, jejíž obraz se bude promítat na displej v kabině. Dále je zde ještě přední širokoúhlá kamera. Tu již nabízejí modely Edge, Galaxy a S-Max.

„Každý z řidičů se dokáže poprat s každodenní rutinou při řízení vozidla, ovšem proč mu to neusnadnit,“ říká k celé věci Torsten Wey, jeden z manažerů pro vývoj podvozků a bezpečnostních elektronických systémů evropského fordu. A dodává: „Současná technologie už umožňuje, aby měl řidiči při ovládání vozidla méně stresu, a Ford chce hrát v tomto hlavní roli mezi světovými výrobci aut.“

Systém pomoci při parkování, jemuž u fordu říkají Active Park Assist pracuje s mnoha snímači. Navíc dokáže obsluhovat nejen řízení – tedy točit volantem, nýbrž také zařadit „kvalt“ pro jízdu vpřed, případně zpátečku. To ovšem bude možné pouze v kombinaci se samočinnou převodovkou s impulzním voličem. A ten fordy v Evropě zatím nenabízejí. Je jasné, že s manuálním řazením tomu tak také nebude. Systém ale umí i jiné věci. Třeba samočinně vozidlo zaparkovat či vyparkovat z paralelního parkovacího stání.

Sám se vyhne? Ne, jen pomůže.

Dalším v řadě systémů, na kterých ford pracuje je ten, jenž umožní vozidlu vyhnout se překážce. Třeba autům odstaveným nevhodně u krajnice či pomaleji jedoucím vozidlům. Pokud tedy řidič tak neučiní sám.

Zařízení má být použitelné jak ve městě a tedy v nízkých rychlostech, tak i na dálnici v rychlém provozu. Systém využívá kombinaci kamery a radaru k detekci překážek. Jak nehybných (stojících vozidel), tak i pohybujících se předmětů (jedoucích vozidel). Následně pokud situaci vyhodnotí jako kritickou, na níž řidič nereaguje, poskytne mu podporu pro řízení – vyhnutí se překážce. Řidič ovšem musí dát před tím přednost vyhnutí se překážce před brzděním před ní. Systém by měl být navíc aktivní pouze v případě, že je prostor k vyhnutí se překážce. Pokud není, hrozila by kolize s jinými objekty.

Asistent řízení využívá kombinaci již existujícího systému varujícího před čelním střetem (Forward Collision Warning) a zároveň také zařízení, umožňující předcházet střetu – Pre-Collision Assist, jenž snižuje riziko některých čelních střetů s vozidly a chodci.

Video

Abyste správně najeli

Občas se to stane. Zmatenost některých řidičů, zejména v neznámém prostředí může vést až k chybnému najetí na dálnici - tedy do protisměru. V Německu dojde vinou toho k 3 procentům dálničních nehod se smrtelnými následky. Celkem při tom zemře asi dvacet lidí. Aby se to nestávalo, vyvíjí ford systém, jenž bude řidiče před tímto varovat.

Využívá kameru, umístěnou za čelním sklem, která mimo jiné i čte dopravní značky. Současně bere údaje z navigačního systému. Pokud řidič špatně najede, vůz ho upozorní zvukově i vizuálně a to v okamžiku, kdy mine dvě značky „Zákaz vjezdu“. Jako první budou moci toto využívat zákazníci v Německu, Rakousku a Švýcarsku.

Dalšími zařízeními jsou asistence jízdy v zácpě, jenž bude k dispozici přibližně za dva roky. Dokáže sám řídit vozidlo v ideální vzdálenosti od zbylých aut a to jak stranově, tak i ve směru jízdy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018 Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018

Férovost firem a jejich přístup k okolnímu světu…

Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament

Kubánský parlament dnes schválil návrh nové ústavy, která…

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Soukromý dopravce RegioJet vyhrál poptávkové řízení na…

 

Štítky Ford Technika Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 





 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Včera

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

10 nejdražší rozvodů celebrit: Kdo z nich přišel o 168 milionů dolarů?

10 nejdražší rozvodů celebrit: Kdo z nich přišel o…

Svatební den. Bílé šaty. Smoking. Hosté, kteří s námi sdílí radost, a víra, že takhle zalité sluncem s bílými…

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit genitálie, kazily umělecký dojem

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit…

Adam není člověk, kterého chcete potkat po setmění v opuštěném parku. 90 % jeho těla totiž pokrývá tetování -…

 

iSport.cz

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se prohrává, jsem imigrant

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se…

Německý záložník Mesut Özil ukončil reprezentační kariéru. Devětadvacetiletý fotbalista to oznámil krátce poté,…

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly Sparta i Plzeň

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly…

Nová sezona Fortuna ligy je tady - a začala výhrami favoritů. Slavia v neděli vyplenila Olomouc a po výhře 3:0…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…