5.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford vás nenechá jet v protisměru. A naučí parkovat. Jak to udělá?

 

Modrý ovál představil nové technologie podporující řízení automobilu. Usnadní vám parkování a možná i zabrání střetu s nenadálou překážkou. Třeba když vám to někdo zprava „pošle“ do vašeho směru. Ale to není vše.

Automobilky neustále pracují na systémech, které by dále zlepšily bezpečnost vozidel. A také usnadnily jejich řízení. Nové systémy firmy Ford tak zahrnují oboje jmenované. Mají třeba pomáhat řidiči zaparkovat, udržovat zvolenou rychlosti či aktivním zásahem do řízení pomoci předejít možnému střetu. Hlavně však mají být nabídnuty v širokém spektru modelů této značky. Kdy to však bude, zpráva neuvádí.

Parkujte s úsměvem a přesně

Podle Fordu mají řidiči problémy s parkováním a to bez ohledu na evropskou zemi. Podle něj se celá čtvrtina nehod na britských silnicích stane při parkování. Téměř polovina řidičů potom raději parkuje dále od svého příbytku, než aby byla nucena vozidlo „štosovat“ do podélné mezery.

Smyslem úsilí fordu je nabídnout řidiči takovou pomoc aby se pro něj parkování stávalo hračkou. Jak toho ale chtějí dosáhnout? Nový systém umožní detekovat lidi a překážky v okolí vozidla, přičemž řidiče bude nejen zvukově či opticky varovat, ale také sám zasáhne, pokud bude řidič v nečinnosti. Prostě dokáže odvrátit srážku. Součástí systému má být i širokoúhlá zadní kamera, jejíž obraz se bude promítat na displej v kabině. Dále je zde ještě přední širokoúhlá kamera. Tu již nabízejí modely Edge, Galaxy a S-Max.

„Každý z řidičů se dokáže poprat s každodenní rutinou při řízení vozidla, ovšem proč mu to neusnadnit,“ říká k celé věci Torsten Wey, jeden z manažerů pro vývoj podvozků a bezpečnostních elektronických systémů evropského fordu. A dodává: „Současná technologie už umožňuje, aby měl řidiči při ovládání vozidla méně stresu, a Ford chce hrát v tomto hlavní roli mezi světovými výrobci aut.“

Systém pomoci při parkování, jemuž u fordu říkají Active Park Assist pracuje s mnoha snímači. Navíc dokáže obsluhovat nejen řízení – tedy točit volantem, nýbrž také zařadit „kvalt“ pro jízdu vpřed, případně zpátečku. To ovšem bude možné pouze v kombinaci se samočinnou převodovkou s impulzním voličem. A ten fordy v Evropě zatím nenabízejí. Je jasné, že s manuálním řazením tomu tak také nebude. Systém ale umí i jiné věci. Třeba samočinně vozidlo zaparkovat či vyparkovat z paralelního parkovacího stání.

Sám se vyhne? Ne, jen pomůže.

Dalším v řadě systémů, na kterých ford pracuje je ten, jenž umožní vozidlu vyhnout se překážce. Třeba autům odstaveným nevhodně u krajnice či pomaleji jedoucím vozidlům. Pokud tedy řidič tak neučiní sám.

Zařízení má být použitelné jak ve městě a tedy v nízkých rychlostech, tak i na dálnici v rychlém provozu. Systém využívá kombinaci kamery a radaru k detekci překážek. Jak nehybných (stojících vozidel), tak i pohybujících se předmětů (jedoucích vozidel). Následně pokud situaci vyhodnotí jako kritickou, na níž řidič nereaguje, poskytne mu podporu pro řízení – vyhnutí se překážce. Řidič ovšem musí dát před tím přednost vyhnutí se překážce před brzděním před ní. Systém by měl být navíc aktivní pouze v případě, že je prostor k vyhnutí se překážce. Pokud není, hrozila by kolize s jinými objekty.

Asistent řízení využívá kombinaci již existujícího systému varujícího před čelním střetem (Forward Collision Warning) a zároveň také zařízení, umožňující předcházet střetu – Pre-Collision Assist, jenž snižuje riziko některých čelních střetů s vozidly a chodci.

Video

Abyste správně najeli

Občas se to stane. Zmatenost některých řidičů, zejména v neznámém prostředí může vést až k chybnému najetí na dálnici - tedy do protisměru. V Německu dojde vinou toho k 3 procentům dálničních nehod se smrtelnými následky. Celkem při tom zemře asi dvacet lidí. Aby se to nestávalo, vyvíjí ford systém, jenž bude řidiče před tímto varovat.

Využívá kameru, umístěnou za čelním sklem, která mimo jiné i čte dopravní značky. Současně bere údaje z navigačního systému. Pokud řidič špatně najede, vůz ho upozorní zvukově i vizuálně a to v okamžiku, kdy mine dvě značky „Zákaz vjezdu“. Jako první budou moci toto využívat zákazníci v Německu, Rakousku a Švýcarsku.

Dalšími zařízeními jsou asistence jízdy v zácpě, jenž bude k dispozici přibližně za dva roky. Dokáže sám řídit vozidlo v ideální vzdálenosti od zbylých aut a to jak stranově, tak i ve směru jízdy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Funguje tu „daňové gestapo“, říká Babišův poradce Bláha Funguje tu „daňové gestapo“, říká Babišův poradce Bláha

Před rokem říkal, že Andreji Babišovi nevěří, a že je pro…

Výdělky O2 letos vzrostly, výrazně přesahují miliardu Výdělky O2 letos vzrostly, výrazně přesahují miliardu

Operátor O2 zvýšil v prvním čtvrtletí zisk o tři procenta…

Komentář Bohumila Pečinky: Odvolání Babiše? Hra zašla daleko Komentář Bohumila Pečinky: Odvolání Babiše? Hra zašla daleko

Okolí premiéra Bohuslava Sobotky rozehrálo hru proti…

Microsoftu i Googlu výrazně vzrostly zisky Microsoftu i Googlu výrazně vzrostly zisky

Čistý zisk amerického softwarového gigantu Microsoft ve…

 

Štítky Ford Technika Video

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

Netradiční ukončení honičky. Policisté v Estonsku srazili motocyklistu Netradiční ukončení honičky. Policisté v Estonsku srazili motocyklistu

Policie v Estonsku se rozhodla netradičně ukončit…

 






 
Škoda Karoq konečně oficiálně! Nový Yeti má 1.5 TSI, ovládání gesty a digitální štít

Škoda Karoq konečně oficiálně! Nový Yeti má 1.5 TSI, ovládání gesty a digitální štít

Dnes 08:00

V Estonsku právě probíhají první testy Škody Karoq. Než zveřejníme první jízdní dojmy, pojďme si shrnout vůbec první oficiální informace.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Kde oslavit

Kde oslavit "čarodějnice"? Vezměte děti na výlet.

Filipojakubská noc či pohanský Beltine bývaly slavné svátky. Dnes se sice jejich magický aura trochu vytratila,…

 

iSport.cz

Plzeň uctí zesnulého Rajtorala a vyřadí jeho dres. Ivanschitz má nové číslo

Plzeň uctí zesnulého Rajtorala a vyřadí jeho dres.…

Fotbalová Viktoria Plzeň v sobotním ligovém utkání s Duklou Praha oficiálně vyřadí číslo 27, s nímž nastupoval…

Italský řád, tvrdost, rychlost. Hvězdám se líbí a Chelsea v Anglii jede

Italský řád, tvrdost, rychlost. Hvězdám se líbí a…

Ani Guardiola, ani Mourinho, natož Klopp. K titulu v Premier League uhánějí fotbalisté Chelsea pod velením…

 

Reflex.cz

Macronova žena by v USA dostala třicet let vězení

Macronova žena by v USA dostala třicet let vězení

Vracím se k cause, která mne nedávno pohnula k sepsání petice. K případu americké učitelky Jennifer, která si…

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na kontroverzní výstavě Voayer

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na…

Do Prahy přijede ze Slovenska výstava, na níž se prezentují nahé ženy převážně v pozicích odpovídajících…