Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Vertrek: Budoucnost kompaktních SUV (Video)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (17)
Koncept Vertrek odhaluje jakým směrem se bude Ford ubírat při vývoji nových globálních vozidel pro volný čas.

Jednou z řady světových premiér, které se tento týden odehrávají na autosalonu v Detroitu, je Ford Vertrek. Tento automobil má představovat vizi modernějšího, sportovnějšího a stylovějšího zástupce značky Ford pro kategorii SUV. Evropanům jsou tvary povědomé, připomínají totiž evoluci o něco menší Kugy.

Koncept je postaven na nové globální platformě, na níž stojí i třetí generace Focusu, druhá generace C-Maxu i Grand C-Max. Stejně jako tyto modely má i nové SUV, které se stane nástupcem současné Kugy i severoamerického modelu Escape, stát na nové platformě.

Podle tiskových materiálů představuje Vertrek v porovnání s typickými představiteli segmentu SUV v Severní Americe revoluci a zároveň stylovou evoluci v porovnání s produkty mimo Severní Ameriku.

Ford Vertrek je nejnovější evolucí kinetického designu značky Ford. Má z něj vyzařovat atletický postoj vozidla, které má působit jako běžec připravený ke startu.

Mezi klíčové prvky, které mají poutat pozornost vedle svalnaté siluety, patří provedení masky chladiče a vstupů vzduchu v předním nárazníku, tvary předních i zadních světel, kapota motoru, linie panoramatické střechy i bočního zasklení, rozšířené blatníky i design litých kol.

Koncept Ford Vertrek čerpá inspiraci z očekávání a přání moderních zákazníků kompaktních automobilů pro volný čas, řekl J. Mays, viceprezident skupiny pro design a hlavní umělecký ředitel koncernu Ford. Spojuje v sobě stylový design, světovou úroveň dílenského zpracování a ohromující možnosti. Představuje svěží vizi, která podle nás určitě pořádně otřese světem.

Vzhled konceptu je přizpůsoben i snaze o dosažení co nejlepších aerodynamických vlastností vozu a snížení spotřeby paliva. Předběžné údaje automobilky ukazují, že sériový vůz na bázi konceptu Vertrek by byl alespoň o 5 % aerodynamičtější než aktuálně srovnatelné modely pro Evropu a Severní Ameriku, kterými jsou Kuga a Escape.

Ford Vertrek – porovnání rozměrů se současnými SUV značky Ford
ModelVertrekEscapeKugarozdíl
Délka [mm]453444374443+97/+91
Šířka bez zpětných zrcátek [mm]187418051842+69/+32
Výška [mm]167917241677-45/+2
Rozvor [mm]278926192690+170/+99

Ford Vertrek vystavený v Detroitu má pod kapotou přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,6 l EcoBoost, k němuž ale nebyly zveřejněny žádné bližší informace. S motorem spolupracuje šestistupňová automatická převodovka. Materiály automobilky alespoň uvádějí, že u odvozeného sériového modelu by paleta pohonných jednotek pro severoamerický trh mohla kromě zmiňované šestnáctistovky obsahovat ještě 2,0 l EcoBoost a atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 l. V Evropě by zákazníci vybírali mezi 1,6 l EcoBoost a turbodieselem 2,0 TDCi.

K snížení spotřeby paliva má vedle propracované aerodynamiky a moderních pohonných jednotek u budoucího SUV pomoci systém Ford Auto-Start-Stop. Ten má v kombinovaném provozu u SUV přispět k snížení spotřeby o 5 % a v městském provozu dokonce o 10 %.

V souvislosti s použitím start/stop systému byl u konceptu použit i systém regenerativního dobíjení akumulátoru. Tento systém zvyšuje výkon alternátoru při brzdění nebo zpomalování vozidla a kinetická energie vozidla je tak využita pro dobíjení akumulátoru.

Podobně dramaticky a dravě jako exteriér působí i interiér konceptu. Palubní deska svým tvarem připomíná roztažená křídla, zpod kterých míří do interiéru masivní středová konzole, která se táhne až k zadním sedadlům. I přes mohutnost některých prvků působí interiér s čtveřicí samostatných sedadel čalouněných hnědou kůží velmi vzdušně a prosvětleně.

Koncept se může pochlubit i bohatou komfortní a bezpečnostní výbavou, ve které nechybí aktivní parkovací asistent, BLIS (sledování slepého úhlu) nebo SYNC, zahrnující bezdrátové připojení mobilního telefonu, hlasové ovládání, navigaci a vstupy pro externí zdroje dat a hudby.

Nejen české chalupáře potěší informace o objemu zavazadlového prostoru konceptu. V základním uspořádání je v zádi Fordu Vertrek za druhou řadou sedadel k dispozici zavazadelník o objemu 828 litrů, který lze zvětšit až na 1879 litrů.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/z3CAfag8RVI?fs=1&hl=cs_CZ" style="auto"}

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (17)
13. 1. 2011 17:03
Re: Proč SUV?
K reklame na Duster.....nechapu jedno...dvojice, kde paní ma kabelku drahší než celý Duster...jde do autosalonu Dacie a provede tam zkušební jízdu?? to asi nějak nedomysleli ne.....taková dvojice by tam těžko páchla....a propo...znáte někoho kdo se objedná na předváděčku a ani neví kolik plus minus auto stojí? >:D >:D
Avatar - Vencos
12. 1. 2011 20:57
Re: Proč SUV?
Volný čas je ten,který tráví v autě :-)
BTW na těhle všechno nových paskvilech,je krásně vidět,jak lidi používali první ofroudová SUV. A to tak že vůbec. Takže až jednou budeme zase chtít jet na polní cestu,budeme si muset koupit defender/aro a tak. Jako před padesáti lety... :no:

Bůh žehnej (starejm) Jeepům
Avatar - Typhoon
11. 1. 2011 23:14
Proč SUV?
Nechápu, proč to nazývají SUV - auto pro volný čas. Takováto auta (A Q7, BMW X5,6...) si kupují úspěšní podnikatelé, kteří pořád pracují a nemají žádný volný čas.
Avatar - skejpa
11. 1. 2011 20:55
Re: Prosím ihned do výroby:)
To ne. Tam je ten naraznik jak pest na oko. Ja osobne fordy moc nemusim, takze ja bych si to asi nekoupil ani tak (nikdy nerikej nikdy - takovej focus RS :D... ) ale tady na tom SUVcku ten naraznik tak do oci nebije. Postupne si asi zvyknem ale jeste jednou, tady to do oci tolik nemlati :-)
Avatar - das_autos
11. 1. 2011 20:32
Re: Prosím ihned do výroby:)
Tak smysl toho všeho je asi ten,že před uvedením Focuse III na náš trh Ford masíruje lidi dobře zvolenou marketingovou strategií,aby se ho nemohli dočkat a jakmile bude v prodeji utíkali rychle k dealerům a všechno zkoupili,protože za ty dva měsíce se to ještě vystupňuje a už pak nikdo nebude říkat jakou má tlamu a korejský světla,protože ho bude mít doma v garáži >:D .