Gazelle Business na tankodromu - Drsňák
Přijíždíme do Milovic, abychom v blízkém terénním areálu vyzkoušeli nové přírůstky na českém trhu užitkových vozidel do 3,5 tuny.
Motor Cummins, modernizovaný interiér i pohonné ústrojí tvoří hlavní novinky robustního modelu Gazele pro letošní rok. Dvounápravová konstrukce s rozvory 2900 nebo 3500 mm na pevném rámu dobře odolává nástrahám tankodromu. Jezdíme provedením 4x4, která má standardně uzávěrku mezinápravového diferenciálu. Jde o mechanické ústrojí dělící poměr točivého momentu přesně 50:50.
Minimum elektroniky dává předpoklad značné odolnosti, ale na místě řidiče ani spolujezdce žádné velké pohodlí v terénu nemáme. Zvuk mechanických ústrojí proniká do interiéru, kde nacházíme moderní tlačítka ventilační soustavy a rádio Blaupunkt, ale také ničím nekrytý mechanismus parkovací brzdy.
Velký skok
Ve srovnání s předchůdcem, jehož příď připomíná deset až dvacet let staré korejské osobní automobily, ukazuje poslední vydání na evropskou produkci. Jejího zpracování však gazelle ještě nedosahuje, ale na těžké trati nám nabízí jiné výhody. Listové pružiny i na přední nápravě na evropských
lehkých užitkových vozidlech nenajdete. Výbava do terénu nekončí uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, ale pokračuje redukční převodovkou
s extrémním poměrem 2:1. Její zařazení sice vyžaduje zastavení vozidla, ale pak lze zdolat i velmi příkré stoupání bez ohrožení životnosti spojky. Motorizace čtyřválci Cummins Euro 4 s recirkulací výfukových plynů EGR vykazovaly slušný tah od 1300 ot./min, nicméně v rámci výjimky jde o doprodej této jednotky 2,8/88 kW. Vzhledem k objemu válců jde o nízký výkon, maximum točivého momentu sahá na hranici 270 N.m. Pro příští rok a povinnost prodeje vozidel Euro 5 dostane agregát filtr pevných částic.
Vozidla Gazelle přicházejí do Česka buď jako furgony (tří- nebo sedmimístné), či podvozky. Na ně liberecká společnost Eltrans montuje přibližně dvacet druhů nástaveb, samozřejmě lze pořídit jen podvozek a oslovit jiného nástavbáře. Podvozky a furgony můžete objednat jako 4x2 s pohonem zadních kol nebo 4x4 včetně mechanické uzávěrky diferenciálu a redukční převodovky. Představená vozidla v areálu tankodromu se nacházela převážně v provedení s pohonem všech kol, protože právě v terénu najde uplatnění výhoda robustní a jednoduché konstrukce vozidla.