Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GM představí v Pebble Beach vozy z výstavy Motorama (fotogalerie)

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
General Motors Motorama byla pojízdnou výstavou amerického koncernu, na které každoročně představoval své vozy snů. Letos, takřka po půlstoletí, se většina konceptů sejde v kalifornském Pebble Beach na prestižním Concours d'Elegance.

Motorama se konala v letech 1949-60 vždy postupně v několika amerických městech. Nyní tuto přehlídku GM jednorázově obnovil – všechny dochované studie se sejdou 16. srpna letošního roku v Pebble Beach.

Chybět pochopitelně nesmí ani automobil, který je všeobecně považován za první vůz snů, studii, nebo chcete-li koncept automobilu budoucnosti – Buick Y-Job. Dítko šéfdesignéra GM Harleye Earla pochází z let 1938-39 a jeho podivný název je vysvětlován několika způsoby. Proč zrovna Y? Nejpravděpodobnější je ta verze, která říká, že americká experimentální letadla tehdy nosila označení X. A u GM se rozhodli pokračovat v abecedě....

Dalším vystaveným automobilem bude taktéž Earlův LeSabre z roku 1951, inspirovaný tvary prvních proudových letounů. Údaje o značce tohoto vozu se různí – pochopitelně se nabízí Buick, který model s tímto názvem nabízel od roku 1959 takřka celé půlstoletí. Přesnější je ale u tohoto vozu zřejmě značka GM.

Stejně starý Buick XP300 tvarem své hliníkové karoserie předznamenal zlatý věk ploutví u zaoceánských automobilů, který trval až do konce padesátých let. Charles Chayne, tehdejší šéf vývoje General Motors, vůz osobně otestoval. Bez problémů dosáhl rychlosti 225 km/h...

Začátkem padesátých let se Spojené státy ponořily do vesmírných závodů se Sovětským svazem a tímto bojem se nechávali inspirovat i designéři. Veškeré návrhy průmyslového zboží, zdaleka nejen pouze automobilů, dostávaly tvary, které čím dál tím více připomínaly raketu. Cadillac Le Mans ročníku 1953 měl lehoučkou karoserii ze skleněných vláken. Automobilka ho později prodala herečce Marii McDonnald. Chrom na karoserii byl doplněn zlatem a platinou, do interiéru se nastěhovaly bar a telefon. Automobil ovšem neměl příliš šťastný osud, v roce 1985 byl zničen při požáru. Trosky koupil GM zpět, aby postavil repliku s využitím původních dílů, tedy alespoň toho mála, co z vozu zbylo.

Corvette se stala za 55 let výroby fenoménem, neznámějším americkým sportovním vozem. Od skic uběhlo jen osm měsíců a první Vette byla na světě – prototyp s laminátovou karoserií slavil světovou premiéru na pátém ročníku Motoramy v newyorském hotelu Waldorf Astoria. Ač se předpokládalo, že sériová verze bude mít karoserii ocelovou, k plánované změně hlavního materiálu na její výrobu nakonec nedošlo. Šaty ze skleněných vláken se tak staly typickým znakem tohoto vozu.

Zapomeňte na cibulovitý Wildcat I, tohle je jiná divoká kočka. Buick Wildcat II navrhli Harley Earl s Nedem Nicholsem a byl poprvé představen v roce 1954. Je považován za nejsportovnější automobil této značky padesátých let. Původně byl nalakován modrou barvou, zlatá přišla na řadu až později. Běloboké pneumatiky byly pro automobily tohoto desetiletí let typické, a to nejen v Americe. V Pebble Beach se druhý Wildcat objeví vedle svého staršího a zavalitějšího sourozence, chybět bude jen mladší bratr Wildcat III, který byl zničen při testech.

Firebird – tohle jméno nenesly jen slavné muscle cars značky Pontiac, GM ho použil už v letech 1954-1958 pro trojici experimentálních prototypů, poháněných plynovými turbínami. Design prvního z nich byl inspirován proudovým letounem Douglas Skyray a v jeho jednomístném kokpitu se objevil mimo jiné i Mauri Rose, legenda amerických závodů na oválech a vítěz 500 mil Indianapolis z let 1941, 1947 a 1948.

Firebird II Titanium z roku 1956 měl již čtyřmístnou karoserii, vyrobenou z titanu. Narozdíl od prvního prototypu mohl bez problémů jezdit i po běžných silnicích. Testoval se u něj také automatický systém řízení signály, vysílanými z elektrického vodiče, zabudovaného do vozovky. Tento systém GM plánoval použít při stavbě superdálnic zítřka. Firebird II vznikl ve dvou exemplářích, druhý však karoserii z velmi drahého titanu postrádal.

Poslední Pták Ohnivák už připomínal spíše proudovou stíhačku nebo raketu na kolech, než automobil.Vozidlo bylo vybaveno například ultrazvukovým dálkovým otevíráním dveří, tempomatem nebo protiblokovacím systémem. Nemělo volant ani pedály, které nahradil jeden ovladač, umístěný na konzole mezi oběma sedadly. Řídit tak mohl kterýkoli z obou pasažérů, ale dokonce i autopilot, který dokázal opět využít signály z vodiče pod vozovkou.

Buick Centurion pochází z roku 1956. I tento koncept byl nadmíru futuristický. Přední část připomínala hlavici elektrického holícího strojku, případní cestující pak měli výborný výhled všemi směry díky průhledné střeše. Vzadu umístěná televizní kamera nahazovala zpětná zrcátka a dění za vozem promítala na obrazovku, která nalezla své místo na přístrojové desce. Automobil byl prvním dílem bývalého viceprezidenta oddělení designu General Motors Chucka Jordana.

Výše zmíněné vozy snů nebudou jedinými, které chce General Motors návštěvníkům proslulé výstavy historických automobilů předvést. Na trávníku v Pebble Beach se objeví i GM Futureliner a Pontiac Parisienne ročníku 1953, o rok mladší Pontiac Bonneville Special nebo Cadillac LaSalle II jako sedan i roadster, oba z roku 1955. V polovině tohoto desetiletí vznikl i Chevrolet Biscayne, jeho konec pak budou reprezentovat Cadillac Cyclone a Chevrolet Corvette Sting Ray Special Racer – první Corvette, která nesla slavné označení Sting Ray a byla zároveň předobrazem druhé generace, představené v roce 1963.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)