Hispano Suiza XIOV: Další pokus o vzkříšení slavné značky

Hispano Suiza XIOV: Další pokus o vzkříšení slavné značky

 
 

Hispano Suiza, výrobce velmi drahých a luxusních vozů před druhou světovou válkou, se opět snaží o návrat na automobilové výsluní.

V Ženevě je vystaven prototyp vozu s názvem XIOV, Jedná se o dvoumístný supersport s motorem před zadní nápravou. Design nové Hispano Suizy vyznává hodně ostré linky. Zhruba 5 m dlouhý a 2,06 m široký automobil však není ničím jiným než převlečeným Audi R8.

Pod zadním krytem se totiž ukrývá motor V10 FSI objemu 5,2 litru. Ten je ovšem přeplňován dvojicí kompresorů, takže dává výkon na hranici 552 kW (750 k), což je o 166 kW (225 k) více než ve výchozím modelu. Točivý moment vrcholí 700 Nm.

Podvozek nedoznal oproti originálu žádných změn, je tedy vyroben z hliníku, hořčíku a karbonu. Dvoumístné kupé vážící 1590 kg nahlíží do společnosti nejrychlejších supersportů. Posuďte sami, z 0 na 100 km/h zrychluje za 3,4 s a dostane se až na 340 km/h.

V názvu Hispano Suiza chybí tradiční pomlčka. Označení modelu zřejmě odkazuje na vidlicový desetiválec, ale místo číslice 10 jsou v něm písmena IO. Vůz nemá zůstat jen konceptem, mělo by jich vznikat 20-25 ročně, cena je stanovena na 750.000 eur. Plány jsou ambiciózní, jejich součástí je i hybridní verze, která bude doplněna o elektromotor s výkonem zhruba 110 kW (150 k).

Původní firmu Hispano-Suiza založil švýcarský konstruktér Marc Birkigt již v roce 1904 v Barceloně. Před první světovou válkou vyráběla hlavně sportovní vozy, model 15T byl nazván po tehdejším králi Alfonsovi XIII, který jej také používal. V roce 1911 otevřela pobočku ve francouzském Levallois-Perret, později přesídlila do Bois-Colombes.

V roce 1919 měla premiéru šestiválcová řada H6, která byla již luxusním automobilem nejvyšší třídy. V licenci je stavěla dokonce i plzeňská Škodovka. Její exempláře jsou hodnoceny kvalitativně výše než originály, a to Hispano Suiza byla přímým konkurentem například Rolls-Royce! Na začátku třicátých let přišly na řadu dvanáctiválce typu 68 a řady J12, menší řadu reprezentoval šestiválec K6.

Výroba ve Francii byla ale ukončena v roce 1938, španělská centrála přežila dalších pět let. V továrnách se vyráběly také letecké motory. O reinkarnaci značky se pokusila španělská firma Mazel Engineering. V případě supersportu HS 21 ze Ženevy 2000 a jeho o dva roky mladší verze GTS však šlo jen o koncepty. Rovněž limuzína K8 z roku 2001 zůstala v jediném exempláři.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…