Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans 2018: Toyota se konečně dočkala a hned slaví dvojitý triumf

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
Toyota je druhou japonskou automobilkou, která zvítězila v absolutní klasifikaci 24 hodin Le Mans po Mazdě. Dva její hybridní prototypy nedaly nikomu šanci.

Poté, co z vytrvalostního mistrovství světa sportovních vozů odstoupily tovární týmy Audi a Porsche, zůstala Toyota osamocena. Někomu se může zdát vítězství v letošním ročníku den a noc trvajícího klání vlastně povinné, ale tak jednoduché to určitě nebylo. Každopádně oba vozy TS050 minuly vážné technické problémy a nemusely se tolik „honit“. Nezasáhlo ani počasí, pršelo jen drobně v úvodu.

Závod vyhrála posádka se startovním číslem 8, tedy trojice Fernando Alonso/Kazuki Nakajima/Sébastien Buemi, všichni se zkušenostmi z F1. Alonso se klidně může na domnělou královnu motoristického sportu vykašlat, koneckonců dva jezdecké tituly mu nikdo nevezme. Už zkoušel štěstí loni v Indy, příchod velké hvězdy by tak dost dramatickému zaoceánskému formulovému šampionátu pomohl v image a možná by ho začalo sledovat víc fanoušků ze starého kontinentu. I když se jezdí na tratích, které by v F1 neprošly ani náhodou, závody může vyhrávat prakticky kdokoliv. A Fernando se snaží o tzv. Trojkorunu, vítězství v GP Monaka a Le Mans už má, chybí mu jen „stará cihelna“.

Druhém u vozu v cíli, sedmičce posádky Kamui Kobayashi/José María López/Mike Conway chyběly k triumfu dvě kola. Trojnásobný exmistr světa cestovních aut z Argentiny vršil dnes před polednem chybu za chybou, prototypu se ale nevyhnuly ani technické problémy. Kobayashimu hodinu a půl před koncem málem došel benzin, zapomněl zastavit u mechaniků a jedno kolo musel objet pomalejším tempem, aby mu palivo vydrželo. Až do noci se obě toyoty v čele střídaly, ale dostaly i minutové stop and go za příliš velkou rychlost ve žlutých zónách. Hned na startu navíc s tou nakonec vítěznou kolidoval André Lotterer (Rebellion) a po dalším ťukanci s prototypem BR1-Gibson týmu DragonSpeed musel do boxů.

Za toyotami se umístily dva švýcarské prototypy Rebellion R13-Gibson, úspěšnější vodili Thomas Laurent, Mathias Beche a Gustavo Menezes. Na vítěze však ztratili 12 okruhů, hvězdné trio Lotterer/Jani/Senna na pódium nevystoupilo. Ostatním „nehybridním“ zástupcům kategorie LMP1 se nedařilo. Dominik Kraihammer s prototypem ENSO CLM Colina Kollese havaroval už včera před půl osmou večer, vozy BR1-AER ruské stáje SMP Racing sužovaly závady, v jednom z nich seděl Jenson Button. Uzavřeným „plackám“ BR Engineering, ani britským vozům Ginetta se nedařilo, skončily po haváriích a poruchách.

Nižší třída uzavřených LMP2 se stala kořistí G-Drive Racing, Orecu 07 s motorem Gibson řídili Jean-Éric Vergne, Roman Rusinov a mladý Francouz Andrea Pizzitola. V celkové klasifikaci skončili pátí o dvě kola před Signatech Alpine. Na startu byla celkem čtyřiadvacítka pilotů formule 1. Ne všem se vedlo úspěšně, o Buttonovi již řeč byla, Felipe Nasr (Dallara P217 italské stáje Cetilar Villorba Corse) boural, stejně jako Juan Pablo Montoya (Ligier-Gibson United Autosports). Pro něj je až devátá příčka absolutně a pátá v LMP2 určitě zklamáním.

V LMGTE Pro, tedy profesionálních gétéčkách celému závodu vládla dvě tovární Porsche 911 RSR v retro barvách, ale musela bojovat hlavně s Fordy GT. Vítězství nakonec uzmulo „růžové prasátko“ ve složení Michael Christensen/Kévin Estre/Laurens Vanthoor před sesterským vozem s kombinací Rothmansu (Richard Lietz/Gianmaria Bruni/Fréderic Makowiecki). Zejména „Mako“ sváděl tuhé souboje dnes před polednem s Bourdaisem (Ford) a hvězda IndyCar si na jeho počínání stěžovala. Kuriozitou byl uvolněný kanál v Tertre Rouge, kvůli němuž musely vyjet safety cary, na 13,6 km dlouhém okruhu se používají tři.

V amatérských GT mezi sebou bojovala soukromá porsche a ferrari, vavříny nejvyšší nakonec patří opět devětsetjedenáctce Dempsey-Proton Racing (Matt Campbell/Christian Ried/Julien Andlauer). Letošní, již 86. ročník se obešel znovu bez české účasti, ale také naštěstí i bez tragické havárie.

24 HODIN LE MANS 2018 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Buemi/Nakajima/AlonsoToyota TS050 HybridLMP1388
2Conway/Kobayashi/LópezToyota TS050 HybridLMP1386
3Laurent/Menezes/BecheRebellion R13 – GibsonLMP1376
4Senna/Lotterer/JaniRebellion R13 – GibsonLMP1375
5Rusinov/Pizzitola/VergneOreca 07 – GibsonLMP2369
6Lapierre/Thiriet/NegrãoAlpine A470 – GibsonLMP2367
7Capillaire/Hirschi/GommendyOreca 07 – GibsonLMP2366
8Perrodo/Duval/VaxivièreOreca 07 – GibsonLMP2366
9de Sadeleer/Owen/MontoyaLigier JS P217 – GibsonLMP2365
10Jaafar/Jeffri/TanOreca 07 – GibsonLMP2361

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
Avatar - pradeda777
18. 6. 2018 16:41
Re: Velmi zaujimave
Historie nam dokazuje, ze jakmile se zacne vykon srovnavat , tak je po zavodech..... ;-\
Avatar - Ham.
18. 6. 2018 01:23
Re: Velmi zaujimave
To jsou jenom rámcové pindy pro veřejnost, detailní specifikace mají desítky stránek
[odkaz]
[odkaz]
17. 6. 2018 23:51
Re: Toyota...
Ne. Akorát tvé příspěvky vyznívají, že jakmile Porsche nebo Audi pojede, je Toyota bez šance. Což samozřejmě není pravda - třeba před dvěma lety chybělo Toyotě hóóódně malinko. Od tebe ale nečekám, že něco takového uznáš.

Jinak subjektivně považuji Porsche za nejlepší automobilovou značku v dějinách. To kdybys mě náhodou chtěl obvinit ze šikmých očí.
Avatar - Beefcake
17. 6. 2018 23:47
Re: Velmi zaujimave
Oficialne je to tu: [odkaz]
Normally aspirated engines: 5500 cc maximum
Turbocharged / Supercharged engines: 4000 cc maximum.
Nic ine.

Ale aby zrovnali vykony, mozu spravit:
The following modifications may be applied:

Minimum weight of the car
Engine air restrictor and boost pressure ratio
Fuel tank capacity
Height of the rear wing
Any other technical modification that the FIA Endurance Committee may deem necessary
Takze hocico.
Avatar - Hammunasakra
17. 6. 2018 23:22
Re: Toyota...
Víš že měli až absurdní smůlu = teda spíš šňůru typu [odkaz] :-)