24 hodin Le Mans 2018: Toyota se konečně dočkala a hned slaví dvojitý triumf

 

Toyota je druhou japonskou automobilkou, která zvítězila v absolutní klasifikaci 24 hodin Le Mans po Mazdě. Dva její hybridní prototypy nedaly nikomu šanci.

Poté, co z vytrvalostního mistrovství světa sportovních vozů odstoupily tovární týmy Audi a Porsche, zůstala Toyota osamocena. Někomu se může zdát vítězství v letošním ročníku den a noc trvajícího klání vlastně povinné, ale tak jednoduché to určitě nebylo. Každopádně oba vozy TS050 minuly vážné technické problémy a nemusely se tolik „honit“. Nezasáhlo ani počasí, pršelo jen drobně v úvodu.

Závod vyhrála posádka se startovním číslem 8, tedy trojice Fernando Alonso/Kazuki Nakajima/Sébastien Buemi, všichni se zkušenostmi z F1. Alonso se klidně může na domnělou královnu motoristického sportu vykašlat, koneckonců dva jezdecké tituly mu nikdo nevezme. Už zkoušel štěstí loni v Indy, příchod velké hvězdy by tak dost dramatickému zaoceánskému formulovému šampionátu pomohl v image a možná by ho začalo sledovat víc fanoušků ze starého kontinentu. I když se jezdí na tratích, které by v F1 neprošly ani náhodou, závody může vyhrávat prakticky kdokoliv. A Fernando se snaží o tzv. Trojkorunu, vítězství v GP Monaka a Le Mans už má, chybí mu jen „stará cihelna“.

Druhém u vozu v cíli, sedmičce posádky Kamui Kobayashi/José María López/Mike Conway chyběly k triumfu dvě kola. Trojnásobný exmistr světa cestovních aut z Argentiny vršil dnes před polednem chybu za chybou, prototypu se ale nevyhnuly ani technické problémy. Kobayashimu hodinu a půl před koncem málem došel benzin, zapomněl zastavit u mechaniků a jedno kolo musel objet pomalejším tempem, aby mu palivo vydrželo. Až do noci se obě toyoty v čele střídaly, ale dostaly i minutové stop and go za příliš velkou rychlost ve žlutých zónách. Hned na startu navíc s tou nakonec vítěznou kolidoval André Lotterer (Rebellion) a po dalším ťukanci s prototypem BR1-Gibson týmu DragonSpeed musel do boxů.

Za toyotami se umístily dva švýcarské prototypy Rebellion R13-Gibson, úspěšnější vodili Thomas Laurent, Mathias Beche a Gustavo Menezes. Na vítěze však ztratili 12 okruhů, hvězdné trio Lotterer/Jani/Senna na pódium nevystoupilo. Ostatním „nehybridním“ zástupcům kategorie LMP1 se nedařilo. Dominik Kraihammer s prototypem ENSO CLM Colina Kollese havaroval už včera před půl osmou večer, vozy BR1-AER ruské stáje SMP Racing sužovaly závady, v jednom z nich seděl Jenson Button. Uzavřeným „plackám“ BR Engineering, ani britským vozům Ginetta se nedařilo, skončily po haváriích a poruchách.

Nižší třída uzavřených LMP2 se stala kořistí G-Drive Racing, Orecu 07 s motorem Gibson řídili Jean-Éric Vergne, Roman Rusinov a mladý Francouz Andrea Pizzitola. V celkové klasifikaci skončili pátí o dvě kola před Signatech Alpine. Na startu byla celkem čtyřiadvacítka pilotů formule 1. Ne všem se vedlo úspěšně, o Buttonovi již řeč byla, Felipe Nasr (Dallara P217 italské stáje Cetilar Villorba Corse) boural, stejně jako Juan Pablo Montoya (Ligier-Gibson United Autosports). Pro něj je až devátá příčka absolutně a pátá v LMP2 určitě zklamáním.

V LMGTE Pro, tedy profesionálních gétéčkách celému závodu vládla dvě tovární Porsche 911 RSR v retro barvách, ale musela bojovat hlavně s Fordy GT. Vítězství nakonec uzmulo „růžové prasátko“ ve složení Michael Christensen/Kévin Estre/Laurens Vanthoor před sesterským vozem s kombinací Rothmansu (Richard Lietz/Gianmaria Bruni/Fréderic Makowiecki). Zejména „Mako“ sváděl tuhé souboje dnes před polednem s Bourdaisem (Ford) a hvězda IndyCar si na jeho počínání stěžovala. Kuriozitou byl uvolněný kanál v Tertre Rouge, kvůli němuž musely vyjet safety cary, na 13,6 km dlouhém okruhu se používají tři.

V amatérských GT mezi sebou bojovala soukromá porsche a ferrari, vavříny nejvyšší nakonec patří opět devětsetjedenáctce Dempsey-Proton Racing (Matt Campbell/Christian Ried/Julien Andlauer). Letošní, již 86. ročník se obešel znovu bez české účasti, ale také naštěstí i bez tragické havárie.

24 HODIN LE MANS 2018 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Buemi/Nakajima/AlonsoToyota TS050 HybridLMP1388
2Conway/Kobayashi/LópezToyota TS050 HybridLMP1386
3Laurent/Menezes/BecheRebellion R13 – GibsonLMP1376
4Senna/Lotterer/JaniRebellion R13 – GibsonLMP1375
5Rusinov/Pizzitola/VergneOreca 07 – GibsonLMP2369
6Lapierre/Thiriet/NegrãoAlpine A470 – GibsonLMP2367
7Capillaire/Hirschi/GommendyOreca 07 – GibsonLMP2366
8Perrodo/Duval/VaxivièreOreca 07 – GibsonLMP2366
9de Sadeleer/Owen/MontoyaLigier JS P217 – GibsonLMP2365
10Jaafar/Jeffri/TanOreca 07 – GibsonLMP2361

Spolupracujeme s TipCars.com
Dopad aféry dieselgate: prodej naftových vozů v Česku klesl za poslední dva roky o pětinu Dopad aféry dieselgate: prodej naftových vozů v Česku klesl za poslední dva roky o pětinu

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů…

Glosa Jaroslava Bukovského: České (ex)kryptoměny Glosa Jaroslava Bukovského: České (ex)kryptoměny

Existuje na světě jen málo míst tak ponurých,…

Plynovod ze Slovenska do Bulharska se dá postavit, ukázala studie Eustreamu Plynovod ze Slovenska do Bulharska se dá postavit, ukázala studie Eustreamu

Studie slovenského přepravce plynu Eustream prokázala…

Komunisté podrží Babišův rozpočet Komunisté podrží Babišův rozpočet

Komunisty, s jejichž podporou je menšinová vláda u moci,…

 
Zdroj: FIA WEC, Eurosport

Štítky Toyota

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

 





 
Hybridní pohon Honda IMA v ojetinách: Svítící kontrolka IMA znamená drahý problém!

Hybridní pohon Honda IMA v ojetinách: Svítící kontrolka IMA znamená drahý problém!

Dnes 12:55

Coby ojetiny se hybridy přízni moc netěší. Co je toho příčinou?




Blesk.cz

Ruská kapela projela celý svět, až v Ostravě je okradli: Kdo odjel s dodávkou a vybavením za 660 tisíc korun?

Ruská kapela projela celý svět, až v Ostravě je…

Na nepříjemnou zkušenost s Českou republikou určitě jen tak nezapomenou hudebníci ruské folk metalové kapely…

Máte problém s migrací? Postavte přes Saharu zeď, radil Trump španělskému ministrovi

Máte problém s migrací? Postavte přes Saharu zeď,…

Americký prezident Donald Trump nabídl španělskému ministru zahraničí Josepovi Borrellovi radu, jak zastavit…

 

iSport.cz

Celebrita! První kůň přiletí do Česka na dostihy letadlem, čeká ho luxus

Celebrita! První kůň přiletí do Česka na dostihy…

Při vší úctě k tradici Velké pardubické, dostihová událost desetiletí se chystá na sobotu do Velké Chuchle. Při…

ZNÁMKOVÁNÍ Plzně: Limberský á la Rosický, Hořava toho umí víc

ZNÁMKOVÁNÍ Plzně: Limberský á la Rosický, Hořava…

Viktoria byla blizoučko od vítězství ve vstupním zápase Ligy mistrů. Český mistr vedl 2:0, přežil dva infarkty,…

 

Reflex.cz

Český slavík po skandálech docvrlikal, fanklub Lucinky Vondráčkové zapláče

Český slavík po skandálech docvrlikal, fanklub…

Tak nám zabili Slavíka, řekla posluhovačka panu Švejkovi. A nebyla to sebevražda?, opáčil ten dobrý voják. Inu,…

Hřebejk: Neplivu na vlastní národ, ale z Babiše a Ovčáčka bleju. Hnusné partě o žádný migranty nejde

Hřebejk: Neplivu na vlastní národ, ale z Babiše a…

Úspěšný český režisér Jan Hřebejk se v říjnu pokusí dostat do politiky. Zatím tedy jen komunální – za Starosty a…