Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda otevřela v Evropě první vodíkovou čerpací stanici

Michal Fokt
Diskuze (12)
Ve Swindonu má Honda první evropskou výrobní a čerpací stanici na vodík, vyráběný pomocí solární energie.

Honda patří k nejnadšenějším propagátorům vodíkových automobilů, ostatně byla to právě ona, kdo začal jako první vyrábět a pronajímat plně funkční automobil FCX Clarity. V dalším sledu je v plánu druhá generace vodíkového vozu na bázi studie FCX a spolupráce s konkurencí na vybudování sítě čerpacích stanic.

Kromě toho Honda také vyvíjí domácí výrobní a čerpací stanice a nejnověji otevřela v britském Swindonu svou první veřejnou čerpačku. Ta bude pouze za pomoci solární energie z vody elektrolýzou vyrábět ročně až 20 tun vodíku. O dodávku energie se postará nedaleká solární elektrárna a umístění nedaleko výrobního závodu Hondy určitě také není náhoda, stanice ovšem bude sloužit kromě očekávané vodíkové flotily Honda i k tankování Fordů Transit Bi-Fuel, jezdících ve službách městské samosprávy.

Vodík je uskladňován pod tlakem 900 barů, čerpací stanice však zvládne i tankování tlakem 350 a 750 barů. Samotná Honda FCX Clarity ujede na jednu nádrž, což je 3,9 kg vodíku, 387 km, což znamená, že za rok mohou tyto vozy najezdit z produkce elektrárny dva a čtvrt milionu kilometrů a to při ceně zhruba 200 korun za kilogram.

Honda při této příležitosti znovu připomíná, že ačkoli je dnes cena vodíkových aut enormní, už při produkci 100 tisíc kusů a větším se výrobní náklady přiblíží vozům s klasickým spalovacím motorem.

Michal Fokt
Diskuze (12)
4. 11. 2014 18:10
Re: Ekologie?
Sluneční energii můžeš na vodík přeměnit více způsoby než jen čistě skrze elektřinu (například skrz termochemický cyklus, kdy teplo dodáš ze solárního koncentrátoru místo z jaderného reaktoru, i kdyby měl být hybridní). Zkoumá se jich celá řada. Realita je, že dokážeme vodík vyrobit levněji z fosilních paliv a dokud to tak bude, budeme to tak dělat.
4. 11. 2014 08:12
Re: Budoucnost
hele je to jednoduche, pokud by mnozstvim klesla cena vodikovich aut, tak ciste prakticky, totez by se melo dit u vsech ostatnich druhu alternativnich pohonu, tedy vcetne tech co pouzivaji baterie, takze jsem tam kde jsme ted at se jich vyrobi kolik chce ;-)

cerpani vodiku je jeste vetsi sranda nez cerpani CNG nebo LPG, ne opravdu to neni tak ze prijedes k cerpacce, zastrcis hadici a hura tankujes, spise je to tak ze prijedes k cerpacce, pockas na obsluhu ktera smi tankovat, ta ti natankuje a teprve pak je to podobne jako u beznych paliv

a pokud ti prijde perspektivni plejtvat elektrinou na vyrobu vodiku (ztratove), ktery se nasledne opet premeni na elektrinu (opet ztratove) aby slouzila k pohonu, misto toho aby se ta elektrina rovnou pouzila k pohonu, tak nema cenu ti nic vysvetlovat :-) mimochodem i ty vodikova auta maji akumulator prave nato aby se vyuzivala rekuperace a aby se vykryl vykiv v dodavce elektriny, takze ani to vodikove auto se proste bez akumulatoru neobejde, a je uplne fuk jestli se budou vyvijet technologie pro akumulatory pro vodikova auta, nebo pro auta s bateriema, ten vyvoj tam stejne bude ;-) mimoto vyvoj akumulatoru nespoleha jen na automobilovej prumysl, ale deli si to s dalsima dvema, jeste se oblasti spotrebni elektroniky a pak s oblasti vermirneho vyzkumu ;-)

mimochodem vyroba vodiku pro auta zpusobem jaky je treba u teto cerpacky Honda, by nedokazal pokryt popravku ani na vesnici kde by bylo vic nez 5 vodikovich aut ;-) no schvalne se podivej co je potreba k vyrobe 1kg vodiku, kolik energie a kolik vody (mimochodem voda zacina bejt drazsi nez ropna paliva ;-) ) a ani nechtej vedet co by pri vetsi poptavce po vodiku v doprave stalo, co by to udelalo s cenama vody a potazmo s hladinama vod ;-)

vodik beru jako super pro uskladneni energie treba u solarnich a vetrnych elektraren, kde premena elektriny na vodik muze bejt vyuzivama pro nahle vykivy z techto elektraren, ale opet ne v takove mire aby to zacalo negativne ovlivnovat dalsi faktory :-!
3. 11. 2014 23:30
Re: Budoucnost
Mohu link na článek ve WP?
Osobně se mi to moc nezdá, protože technologie je dávno vyvinuta. Viz Honda, to už je kdoví který model. Cena palivových článků není nízká, ale jde opravdu hlavně o množství.
Je zásadní rozdíl mezi nabíjením a čerpáním. I když se dají měnit akumulátory, vzhledem k nutnému chlazení akumulátorů to není zase taková sranda.
Určitě má význam vyvíjet akumulátory, ale na použití v autech nejde asi o perspektivní cestu. Takže dotace na něco, co není perspektivní, nemá smysl.
3. 11. 2014 20:55
Ekologie?
Celková účinnost výroby vodíku elektrolýzou je zhruba 25%. To znamená výroba elektřiny + elektrolýza a potom je potřeba ještě vodík pořádně stlačit. Jediným reálným a levným zdrojem vodíku jsou jaderné reaktory 4. generace, ve kterých bude produkován vodík skoro zadarmo a hlavně ekologicky narozdíl od výroby ve FW elektrárně. Jenomže tyto reaktory vyvíjí jen Čína, Indie, Rusko. Ostatní se trapně zabývají zastaralými, neskutečně drahými zdroji jako jsou FW a větrné elektrárny. Proč vymýšlet něco skutečně smysluplného, když dotace na FW tolik sypou, že? Nechceme si to přiznat, ale Evropa se dávno dostala ze špice technického vývoje někam na poslední příčky. Skutečně moderní technologie se dnes vytváří jinde než v tom našem dotačním skanzenu. ;-\
3. 11. 2014 20:51
Re: Budoucnost
no kdys myslite hosi :-)

"Podle magazínu Washington Post budou vědci potřebovat během následujících 15 let asi 55 mld. dolarů aby dostali auta na vodík na silnice." zanedbatelny peniz >:D

jen v roce 2010 utratila EU za demonstracni projekty s vodikem cca 90 milionu euro (ten rok to bylo nejvic, jinak je to v prumeru okolo 50 mega euro rocne, nojo smesnej peniz co >:D )

proti tomu jsou dotace na elektro v podobe baterii nebo jako OLEV doslova smesne ;-)