Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda S2000

Tomáš Zajíček
HONDA S2000 je atraktivní roadster s motorem vpředu a s pohonem zadních kol. Tradiční uspořádání spolu se špičkovou technologií Hondy zaručuje automobilovým nadšencům a gurmánům výjimečné zážitky za volantem.

Srdcem vozu je vysokootáčkový čtyřválec 2.0 l DOHC VTEC, který dosahuje až 9000 ot/min, než jej v letu přibrzdí omezovač. Jeho specifický výkon 120 k/l představuje rekordní hodnotu mezi sériově vyráběnými atmosférickými motory, přitom však tento nový motor splňuje i ty nejpřísnější emisní normy, včetně kalifornského předpisu LEV (Low Emission Vehicle) nebo normy EU2000.

Tato výkonná a zároveň ekologická pohonná jednotka propůjčuje modelu HONDA S2000 vysoce nadprůměrné dynamické vlastnosti. Z 0 na 100 km/h zrychluje nový roadster za 6,2 s a jeho nejvyšší rychlost je 241 km/h! Motor přitom vyniká pružností a vyvážeností i při nízkých a středních otáčkách, na čemž má zásluhu nová generace variabilního časování ventilů VTEC.

Při vývoji nového roadsteru se mohli konstruktéři opřít o dlouholeté a mimořádně bohaté zkušenosti Hondy z automobilového sportu.

Dalšími výraznými příklady špičkové technologie uplatněné u modelu HONDA S2000 je například lehká šestistupňová přímo řazená převodovka s krátkými a přesnými dráhami řazení, kompaktní řízení s elektrickým posilovačem, protiblokovací brzdový systém s elektronickým rozložením brzdného účinku nebo diferenciál s omezenou svorností, který brání prokluzu kol v ostrých zatáčkách a při razantní jízdě.

Pozornost si jistě zaslouží i křížový rám, tvořený jednotlivými příčníky spojenými s centrálním tunelem. Tento rám je velmi tuhý a pevný a cestujícím v případě nárazu poskytuje podobnou ochranu, jako uzavřená karoserie klasického sedanu. Přitom má výrazně menší hmotnost.

Precizní a vyvážená ovladatelnost

Stabilní podvozková plošina vozu HONDA S2000 poskytuje náležitou oporu i pro přesné uchycení nové generace dvojitých lichoběžníkových závěsů kol. Nový roadster se může pochlubit znamenitými, snadno předvídatelnými jízdními vlastnostmi a precizní ovladatelností, a to díky nízkému těžišti, optimálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50 a nízko uloženému motoru, posunutému vzad.

Interiér nemá daleko ke kokpitu závodních speciálů. Malý, kůží potažený volant, anatomicky tvarovaná sedadla čalouněná kůží a digitální přístroje s designem z formule 1 prozrazují charakter výjimečného vozu s novým vysokootáčkovým motorem Honda. Elektronický rychloměr a otáčkoměr se rozzáří hned po otočením klíčku ve spínací skříňce, ovšem motor se startuje stisknutím tlačítka na přístrojové desce - takový prvek musí pravé automobilové nadšence skutečně nadchnout.

Krásné počasí si cestující mohou naplno vychutnat díky skládací střeše, kterou složí elektromotory během několika sekund.

Bohatá výbava

Lehký a vysoce výkonný roadster HONDA S2000 má velmi rozsáhlou výbavu. Ke standardu patří airbag řidiče a spolujezdce, centrální zamykání, imobilizér, elektricky ovládaná okna a zrcátka, kůží obšitý volant, elektricky ovládaná skládací střecha, kůží čalouněná sedadla, autorádio s přehrávačem, ochranné rámy za sedadly, litá kola, ABS, diferenciál s omezenou svorností, řízení s elektrickým posilovačem a velmi účinné výbojkové světlomety. Klimatizace patří do standardní nebo příplatkové výbavy podle specifikace pro jednotlivé trhy. V nabídce jsou čtyři odstíny laku karoserie: stříbrná a černá v kombinaci s černým nebo červeným čalouněním interiéru, a dále červená a modrá s koženým čalouněním v černé barvě.

HONDA S2000 má podobně jako další modely Hondy záruku na 3 roky nebo 100 000 km.

Filosofie modelu HONDA S2000

Nový roadster je skvělým dárkem k 50. výročí založení značky Honda. Model HONDA S2000 odráží bohaté tradice Hondy na závodními poli a při konstrukci závodních vozů. Jde vlastně o sportovní vůz s technikou odvozenou ze závodních speciálů. Honda v tomto roadsteru právem vidí duchovního nástupce slavného modelu S800, který se začal vyrábět v roce 1965. HONDA S2000 je navíc prvním vozem značky s motorem vpředu a s pohonem zadních kol právě od modelu S800.

Při návrzích roadsteru HONDA S2000 definovala Honda tři hlavní skupiny v současnosti vyráběných sportovních automobilů: Vozy pro ryzí nadšence poskytují výjimečné jízdní vlastnosti a nabízejí neopakovatelné zážitky za volantem. V běžném životě jsou ale nepraktické a nelze je vždy naplno využít. Nostalgické sportovní automobily často vycházejí z platformy běžných cestovních sedanů, mají konvenční techniku a od skutečných "sporťáků" se výrazně liší. Skupina pokrokových sportovních vozů kombinuje velkou dávku luxusu s moderní technologií, ale často jsou u nich patrné kompromisy a často slouží spíše k budování image majitelů než ke skutečně svižnému svezení.

Nový roadster HONDA S2000 v sobě spojuje ty nejlepší vlastnosti všech tří skupin sportovních vozů - špičkové jízdní vlastnosti, nejmodernější technologii i velký komfort, a navíc i ohleduplnost k životnímu prostředí. První studie tohoto vozu mohli pod názvem SSM (Sports Study Model) spatřit návštěvníci autosalonu v Tokiu v roce 1995.

Celý projekt byl řízen designérským centrem Hondy ve Wako. Vývoj trval téměř tři roky, což je déle než bývá obvyklé u klasických modelů Honda. Zde se projevila snaha o maximální preciznost při konstrukci prvního vozu s motorem vpředu a s pohonem zadních kol po více než 34 letech. Součástí náročného vývojového programu bylo i rozsáhlé testování v Evropě a výsledné přizpůsobení vozu specifickým požadavků evropského trhu.

Výroba po boku NSX

HONDA S2000 se vyrábí v jednom z nejmodernějších závodů na světě - Takanezawa v Tochigi v Japonsku, tedy na stejném místě jako Honda NSX. Výroba je omezena počtem 12 000 vozů za rok a výrobní procesy jsou podobné jako u modelu NSX. Honda jde cestou produkce malých sérií vozu, ovšem v absolutně nejlepší dosažitelné kvalitě. Namísto masivního nasazení robotů a automatů zde funguje systém řady montážních stanovišť se samostatnými týmy pracovníků.

HONDA S2000 získala první ocenění ještě předtím, než byl zahájen její prodej. Na letošním mezinárodním autosalonu v Ženevě ji 17 odborných novinářů z 10 zemí přidělilo titul "Cabrio of the Year".

Prodej na evropských trzích začne na konci léta.

Jízdní vlastnosti

Hned po zvednutí hliníkové kapoty odhalí HONDA S2000 svůj jedinečný charakter. Motor je posunut výrazně vzad a je uložen poměrně nízko, což snižuje těžiště a přispívá k optimálnímu rozdělení hmotnosti mezi obě nápravy.

Černo-rudé víko ventilů legendárního motoru s rozvodem DOHC VTEC prozrazuje výjimečné výkony. Výkon je 176 kW (240 koní) při 8300 1/min, takže lehký roadster má výkonovou hmotnost pouze 5,26 kg/k. V praxi to znamená jediné - špičkové dynamické vlastnosti. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá vůz za pouhých 6,2 s, sprint na 400 m s pevným startem za 14,5 s a nejvyšší rychlost je 241 km/h.

Zatímco základním zvukem motoru je sytý tenor, s přibývajícími otáčkami se k němu přidává nezaměnitelný a emotivní zvuk, tak typický pro vysokootáčkové agregáty ve formuli 1 nebo v sérii CART.

Ve vysokých otáčkách má HONDA S2000 výjimečné schopnosti, ale ani při klidné a pomalé jízdě nepostrádá kultivovanost a vyváženost. Zásluhu na tom má nejnovější generace systému VTEC a pečlivě naladěné sání motoru.

High-tech podvozek

Výkony nového modelu HONDA S2000 mají bezpečné zázemí v propracovaném a bohatě dimenzovaném podvozku. Jen tak je možné bezpečným způsobem přenést na vozovku 240 patřičně nabroušených koní. K největším přednostem patří extrémně tuhý rám, pokrokové zavěšení kol na dvojitých lichoběžníkových ramenech, nízké těžiště a příznivé rozložení hmotnosti, citlivé a přesné řízení a konečně i výkonné brzdy s progresivní charakteristikou.

Již od začátku vývoje se konstruktéři snažili přesunout co největší hmotnost do středu vozu, aby eliminovali vliv momentu setrvačnosti k podélné ose vozu. Výsledkem je přesné a citlivé řízení, a to zejména ve vyšších rychlostech.

Kompaktní pohonná jednotka vozu je uložena poměrně nízko a je posunuta výrazně za přední nápravu, zatímco relativně lehké komponenty jako hliníkový chladič nebo plastový tlumič sání jsou umístěny před motorem. Podobně je palivová nádrž situována nad zadní nápravou, zatímco tlumič výfuku je umístěn za zadními koly.

Optimální pozice za volantem

Velkou pozornost věnovali konstruktéři pozici cestujících. Ti by měli mít dokonalý přehled o dění kolem vozu a navíc by měli s automobilem co nejvíce souznít. Cestující tak sedí za těžištěm, blízko zadní nápravy. Tato pozice jim spolu s rozdělením hmotnosti poskytuje pocit opravdu těsného sepjetí s vozem.

HONDA S2000 má interiér vybavený řadou originálních prvků, které zvýrazňují jedinečnost celého vozu. Stačí jmenovat odvrtané hliníkové pedály, krátkou řadicí páku, malý, kůží potažený volant, digitální rychloměr a otáčkoměr s designem z F1, nízkou pozici sezení s výrazným středním tunelem, anatomická sedadla a konečně i ojedinělé tlačítko spouštění motoru, umístěné na přístrojové desce. Díky pečlivé práci v aerodynamickém tunelu a přídavnému větrnému štítku za sedadly se podařilo eliminovat turbulence při jízdě se složenou střechou.

Pohonné ústrojí

- 176 kW (240 k) při 8 300 1/min, omezovač nastavený na 9 000 1/min

- 88 kW/l (120 k/l) je novým rekordem mezi sériovými automobily s nepřeplňovaným motorem

- Kompaktní motor umístěný za přední nápravou

- Pozornost byla věnována optimalizaci sání vzduchu, zvýšení pevnosti jednotlivých komponentů, snížení tření a eliminaci setrvačných sil

- Používá technologie formule 1 jako hliníkové písty, odlehčené pružiny ventilů, vysoký kompresní poměr 11:1

- Poslední generace systému DOHC VTEC má válečková vahadla vyrobená technologií vstřikování kovu

- Nízké emise vyhovují nejnovějším světovým normám - kalifornské LEV, evropské EU2000 a německé D3

- Lehká šestistupňová převodovka umožňuje velmi rychlé a přesné řazení

Nepřeplňovaný čtyřválcový motor disponuje výkonem 176 kW (240 k) při 8300 1/min, a to z objemu 2,0 l. To ve zkratce pouze ilustruje potenciál poslední generace systému VTEC, který Honda u tohoto motoru použila. Je to také ukázka špičkových kvalit jejích technologií. HONDA S2000 navíc beze zbytku splňuje všechny světové emisní normy jako kalifornskou LEV (Low Emission Vehicle), EU2000 a německou D3.

Specifický výkon 88 kW/l (120 k/l) je novým rekordem mezi sériově vyráběnými nepřeplňovanými motory. Tento agregát tak předefinoval dosavadní standard v této oblasti a ustanovil nová měřítka. Dříve stála na vrcholu opět Honda, byl to však 140 kW (190 k) motor 1,8 l z modelu Integra Type-R, který měl specifický výkon 78 kW/l (106 k/l), přičemž japonská verze Honda Civic Type-R s objemem 1,6 l dosahovala specifického výkonu 85 kW/l (115 k/l).

Křivka výkonu a kroutícího momentu nového motoru 2.0 l DOHC VTEC

K dosažení potřebného temperamentu odpovídajícímu vysoce výkonnému sportovního automobilu při použití dvoulitrového motoru, při zajištění kultivovanosti chodu a plnění všech emisních předpisů použila Honda mnoho pokročilých technických řešení. Inženýři automobilky Honda se rozhodli pro čtyřválcovou konstrukci motoru hned z několika důvodů. Čtyřválec se svými menšími rozměry může být umístěn v motorovém prostoru více vzadu, čímž přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti a zároveň k lepší ovladatelnosti automobilu. Navíc je tato koncepce lehčí než srovnatelně velký motor V6.

Přeplňování by bylo nejsnazší cestou, jak získat vysoký výkon při zachování stávajícího objemu, Honda se však rozhodla pro vysokootáčkový motor, protože většího výkonu lze dosáhnout i vyššími otáčkami. Samozřejmě však bylo nutné řešit problémy s většími třecími ztrátami a se zvýšeným namáháním materiálu, vyplývající z vyšších otáček.

Honda má již tradičně vítečnou reputaci v produkci vysokootáčkových pohonných jednotek. Jsou-li největší otáčky vyšší než 8000 1/min, objevují se nové zvuky a vibrace. Tuto dříve neprozkoumanou oblast se podařilo vyřešit. Technické řešení nespočívalo pouze v soustředění se na detaily konstrukce jako je snížení hmotnosti, precizně řešený ventilový rozvod, snížení setrvačných sil a třecích ztrát. Vývojáři se kromě samotného motoru soustředili na automobil jako celek, kromě motoru byly pečlivě vyvíjeny i na něj navazující zařízení včetně odvětrání motorového prostoru. Kombinací pokročilých řešení, materiálů a závodních technologií a zkušeností dosáhl vývojový tým Hondy vysokého výkonu a účinnosti nového motoru.

Každá část motoru byla konstruována tak, aby vydržela vysoké otáčky. Je to zřejmé z přímých sacích kanálů, které zrychlují odezvu motoru na pohyby plynového pedálu, z nízkého odporu výfukového systému či z lehkých pružin ventilů, obvyklých u závodních speciálů. Velký podíl na vlastnostech motoru mají i nově tvarované spalovací prostory. Základy tohoto vysokootáčkového motoru s maximem otáček 9000 1/min jsou v relativně krátkém zdvihu (krátkozdvihové motory mají lepší předpoklady k vyšším otáčkám, délka ojnice je totiž je totiž mnohem menší), nízkých třecích ztrátách ventilového rozvodu a velmi účinném olejovém čerpadlu. Mnoho pohyblivých dílů je proto upraveno speciální technologií snižující třecí ztráty. Nová pohonná jednotka je v porovnání s motorem modelu Prelude o 10 % lehčí.

Během vývojového procesu vývojoví technici Hondy zjistili, že klíčové body zlepšující výkonnost motoru jako krátkozdvihová konstrukce, kované písty a lehké ojnice hrají velkou roli i při redukci vibrací. Místo použití vyvažovacích hřídelů, které mají relativně velké mechanické ztráty a omezují největší otáčky motoru, je motor uložen v hydraulických pouzdrech, podobně jako diferenciál.

VTEC: Další generace

V novém motoru Honda je použita nejnovější generace systému VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control), který účinně mění množství nasávané směsi a čas plnění motoru ve všech režimech.

Systém VTEC pracuje na základě zvýšení efektivnosti plnění válců a výfukového procesu během všech režimů motoru. VTEC totiž dokáže ve vysokých otáčkách zvětšit dobu otevření ventilů a velikost jejich otevření, a umožnit tak lepší plnění a vyprazdňování válců.

Pro každou dvojici sacích a výfukových ventilů jsou použita tři vahadla a tři vačky na vačkových hřídelích. Do otáček přibližně 5850 1/min jsou ventily ovládány dvojicí vnějších vaček a zajišťují tak menším zdvihem ventilu a kratším otevřením dobré plnění v tomto pásmu otáček. Nad 5850 1/min však čep spojí dvojici vnějších vahadel se středním, které zprostředkuje vyšší zdvih ventilu a delší dobu jejich otevření. Nastavení ventilů tak přesně odpovídá dosažení vysokého výkonu při nejvyšších otáčkách motoru.

DOHC VTEC systém

Válečková vahadla

V posledním provedení používá systém VTEC nová válečková vahadla, která odpovídají vysokým provozním otáčkám motoru modelu HONDA S2000. Tento motor DOHC VTEC je prvním, v němž Honda použila toto řešení. Otočné válečky na vahadlech v místech kontaktu s vačkovou hřídelí výrazně snižují odpory rozvodového mechanizmu. Díky integraci čepu aktivujícího střední vačku do samotného vahadla, je nyní celý systém VTEC kompaktnější a má menší setrvačné síly. Další výhodou je i to, že odpadla nutnost přídavného mazání tohoto mechanizmu, a tím se zjednodušil systém mazání. Olej se nyní přivádí do prostoru ventilů prostřednictvím dutých vačkových hřídelí.

Kompaktní ozubená kola

Vysoké otáčky motoru si vynucují vysokou míru přesnosti a také užití řetězu pohánějícího vačkové hřídele se samočinným napínačem namísto obvyklejšího řemenu. Samotné rozdělení pohonu mezi oba vačkové hřídele však zprostředkovávají ozubená kola. Toto řešení nejen že zmenšuje délku pohonné jednotky, ale umožňuje, aby vačkové hřídele byly blíže k sobě, což snižuje úhel sacích a výfukových ventilů na minimum. Tvar spalovacího prostoru se tak přibližuje motoru s jednou vačkovou hřídelí (SOHC). Použití ozubených kol umožnilo i výrazné zúžení hlavy válců a zároveň zachování velmi nízkého tvaru kapoty motoru.

Rozměry motoru se zmenšily na minimum i díky velmi blízké instalaci alternátoru, vodního čerpadla stejně jako čerpadla klimatizace. Všechna tato zařízení jsou poháněna jediným řemenem poháněným klikovým hřídelem. Jelikož posilové řízení je poháněno elektricky, odpadla tak nutnost dalšího čerpadla pro tento systém. Kvůli vysokým otáčkám a výkonu je ozubený řemen vyztužen aramidovými vlákny, které výrazně omezují jeho protahování.

Řez motorem

Ke stabilizaci zapalování i za velmi vysokých otáček má každá iridiová svíčka svoji samostatnou cívku. I tento prvek zmenšuje prostorové nároky motoru oproti konvenčnímu řešení.

Dokonalé plnění

Sací i výfukové potrubí spolu s časováním ventilů byly naladěny tak, aby redukovaly zpětné tlaky zhoršující plnění válců. Stejně jako ryzí sportovní motory má i ten v modelu HONDA S2000 jednoduché přímé sací potrubí s velkým průměrem a minimálními odpory. Nasávaný vzduch je veden přímo od přední masky přes kuželový filtr přímo do spalovacích prostorů, čímž se výrazně redukují zpětné tlaky výfukových plynů.

Podobně je navržen i výfukový systém. Eliminuje zpětné tlaky na minimum a s potrubím o velkém průměru a dvěma tlumiči s dvojitou předkomůrkou minimalizuje odpory výfukových plynů.

Vysoký kompresní poměr 11:1 výrazně zvyšuje výkon motoru. Zároveň umožnil použití rozvodových ozubených kol, zajišťující menší úhel sacích a výfukových ventilů a tím i vytvoření kompaktnějších spalovacích prostorů Optimalizovaný chladicí systém s minimálními odpory a speciální vložky válců vyrobené z umělými vlákny vyztuženého kovu zabraňují klepání motoru, což bývá u motoru s tak vysokým kompresním poměrem obvyklé.

Kované hliníkové písty

Ojnice a písty vynikají kombinací pevnosti a nízké hmotnosti. Tyto dvě vlastnosti jsou pro vysokootáčkový motor nezbytné. Honda poprvé použila ze závodů získanou technologii kování hliníkových pístů se zvýšenou pevností. Zároveň použila užší pístní kroužky, kuželovitá pouzdra pístních čepů a pevnější oka pístu pro čepy. Tato opatření snížila kromě výšky a hmotnosti pístu i jeho třecí ztráty.

Hliníkový žebřinový rám

Hliníkový žebřinový rám pocházející ze závodního oddělení automobilky má úlohu nosné výztuhy. Je umístěný mezi blokem motoru a víkem klikové skříně a přispívá tak k malým rozměrům bloku motoru, a v součinnosti s hliníkovým víkem klikové skříně přispívá ke zvýšení tuhosti celé konstrukce. Chladící kanály mezi jednotlivými válci a kanály pro olej jsou prodloužené pod vychylovací plech, čímž se zabraňuje stékání oleje do klikové skříně při vysokých otáčkách. Zároveň se tak snižují mechanické ztráty oleje a omezuje se jeho provzdušnění. Motor je zároveň kompaktnější, řetěz pohánějící olejové čerpadlo má menší třecí ztráty a je méně hlučný.

Vysoké výkony a ekologie

Motor vozu HONDA S2000 se svým dlouhým a propracovaným výfukovým potrubím splňuje při vysokém výkonu všechny ekologické normy. Přesného ovládání poměru vzduchu a paliva ve výfukových plynech se docílilo použitím dvojice čidel měřicích množství kyslíku před a za katalyzátorem.

Propracovaný systém snížení podílu emisí ve výfukových plynech má tři základní stupně: studené starty, zahřívání a práci při normálních teplotách. Vždy se však motor stará o velmi rychlé zahřátí katalyzátoru na provozní teplotu. Jakmile má motor malou teplotu, zapalování se přizpůsobí nízkým teplotám, aby se snížily emise NOx, přičemž se zajistí relativně vysoké teploty výfukového systému. Zároveň se totiž do výfukového potrubí přivádí přídavný vzduch, který přispívá k ohřívání katalyzátoru. Elektrické čerpadlo vhání vzduch do výfuku, kde reaguje s plyny CO a HC a vytváří tak teplo. Navíc výfukový systém je vyroben z nerezavějící oceli a má dvojité stěny, mezi nimiž je izolační vzduchová mezera. Všechna tato technická řešení přispívají k větší tepelné stabilitě výfukového potrubí.

Nový kovový voštinový katalyzátor má větší účinnou plochu než konvenční keramický, což umožňuje účinnější filtraci výfukových plynů.

HONDA S2000 má v mimo městském režimu spotřebu 9,9 l/100 km, což při objemu nádrže 50 l představuje akční rádius 505 km.

Šestistupňová manuální převodovka umožňuje rychlé řazení

Kompaktní šestistupňová převodovka s malým rozpětím rychlostních stupňů a manuálním řazením umožňuje řidiči roadsteru HONDA S2000 plně využít potenciál motoru. Malý setrvačník a lehká převodová kola zvýrazňují nekompromisní charakter automobilu. Převodovka s integrovaným olejovým čerpadlem je navržena speciálně pro model HONDA S2000, přičemž některé komponenty pocházejí ze šestistupňové převodovky modelu NSX.

Převodovka je spolu s motorem umístěná co nejvíce vzadu. Proto byly kladeny obrovské nároky na její délku, která se tak přímo podílí na konstrukci celého automobilu. Všech šest převodů spolu se zpětným chodem jsou umístěné na dvou paralelních hřídelích.

Oba tyto hřídele jsou spojeny s výstupní hřídelí. Toto řešení bylo převzato z jiných převodovek automobilky Honda používaných v modelech s předním pohonem. Redukují se tak nápory kladené na synchrony jednotlivých rychlostních stupňů až o 40 %.

Průřez převodovkou

V součinnosti se snížením velikosti a hmotnosti setrvačníku motoru a převodových kol zmenšili inženýři Hondy i spojku. Rozdělili lamelu spojky a nahradili ji jednodušším provedením, kde jsou oba třecí povrchy rozdílné. Jedna část je připevněna na setrvačníku motoru a druhá na přítlačném kotouči.

Honda usilovala o převodovku, u níž bude řazení přesné a velmi rychlé, s minimálními nároky na řidiče. Převodovka se proto ovládá pomocí táhel, k samotnému přeřazení stačí v horizontálním směru pouhých 23 mm a ve vertikálním 40 mm, k řazení tak stačí prakticky pouze pohnout zápěstím. Dvojitá synchronizace je použita pro první, třetí a čtvrtý rychlostní stupeň. Dvojka je vybavena trojitou synchronizací!

Podvozek

Základní myšlenkou modelu HONDA S2000 je poskytnout co možná nejlepší zážitky z jízdy. Automobil okamžitě reaguje na jakékoliv pokyny řidiče, chová se jistě za všech podmínek, má předvídatelné chování a vypadá dynamicky. Nový roadster tyto požadavky splňuje bez kompromisů.

Filozofii modelu HONDA S2000 jsou podřízeny všechny jejho konstrukční prvky. Lehký, kompaktní motor uložený za přední nápravou zaručuje malé setrvačné síly kolem svislé osy; ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50 mezi nápravy pro vyvážené jízdní vlastnosti; nízko položené těžiště, vysokou úroveň tuhosti křížového rámu zajišťujícího neměnnou geometrii kol.

Zvýšený křížový rám

Při konstrukci otevřeného automobilu je nutné počítat s tím, že chybějící střecha se z velké části podílela na celkové tuhosti karoserie. Navíc u ryze sportovního automobilu jako je HONDA S2000 je tuhost konstrukce nutnou podmínkou k plnému využití jeho schopností. Kola a jejich závěsy jsou potom stále v ideální poloze vůči vozovce a dokonale plní svou úlohu. Tuhá konstrukce s propracovanými deformačními zónami je zároveň významným prvkem pasivní bezpečnosti.

Možnou variantou konstrukce otevřeného automobilu by bylo použití klasické koncepce se zesílenými bočními prahy a střední částí podlahy. To však s sebou přináší zvýšení hmotnosti automobilu, horší jízdní výkony, vyšší spotřebu paliva a více emisí, přičemž tuhost karoserie se i přesto jen stěží vyrovná klasickému uzavřenému automobilu.

Konstruktéři automobilky Honda se proto rozhodli začít s návrhy Hondy S2000 na zcela čistém papíře. Chtěli totiž zajistit vysokou tuhost a míru ochrany cestujících odpovídající uzavřenému automobilu, a to vše s nízkou hmotností.

Honda tak vyvinula novou konstrukci, nazývanou "zvýšený křížový rám". Hlavní nosná struktura je zde v podstatě jako monoblok, dva hlavní podélné nosníky spolu s vysokým centrálním tunelem vytvářejí extrémně tuhou konstrukci. Střední tunel je s podélnými nosníky spojen šesti příčnými vzpěrami, které drží po stranách dva kratší podélné prahové nosníky. Toto řešení s vysokým středním tunelem zaručuje extrémní odolnost vůči torzním náporům. Střední tunel spolu s předními "nožičkami" držící prahy slouží jako držáky zadní části motoru.

Konstrukce karoserie: boční pohled (nahoře) a pohled shora (dole)

Základními stavebními kameny hlavní nosné konstrukce je lisovaná střední část spojená s předními a zadními nosníky. Tyto části jsou z příčného pohledu v jedné rovině, což zvyšuje celkovou pevnost. Výsledkem je torzní tuhost srovnatelná s uzavřeným automobilem, přičemž pevnost celé konstrukce je ještě mnohem vyšší.

Pevná část chrání posádku

Křížový rám je pouze částí celkové koncepce podvozku. Jelikož přední i zadní upevnění prahových nosníku s podélným rámem je ve stejném místě jako napojení středového tunelu, vytvořila se tak velmi pevná skořepina chránící posádku. Toto provedení účinně pohlcuje a rozvádí síly nárazu, což slouží k efektivní ochraně. Vysoká pevnost všech nosníků navíc zaručuje velkou odolnost před deformacemi.

Při čelním offsetovém nárazu nepohltí veškerou energii nárazu pouze přesně definovaná přední část rámu. Přibližně 40 % zatížení se pomocí nosníků přenáší do středového tunelu. Proto jsou přední podélné nosníky vyrobeny z vysokopevnostní oceli (stejně jako zadní boční). Nárazová energie se přivede do rozměrného středového tunelu, který je navržen pro její maximální absorpci. Podobně to platí i pro boční náraz.

Ochrana proti převrácení

Rám předního okna je zesílen vzpěrami kruhového průřezu, bezpečnost cestujících dále zvyšuje dvojice pevných ochranných oblouků za sedadly, které jsou pevně napojeny na křížový rám. Tak je zajištěna špičková ochrana při nehodách s převrácením vozu.

Kompaktní víceprvkové závěsy kol

HONDA S2000 má novou generaci víceprvkového zavěšení kol s dvojitými příčnými rameny a zkrutnými stabilizátory vpředu a vzadu, které bylo použito u modelu NSX. Pro použití u nového roadsteru však prošlo jistými úpravami. Oproti modelu NSX, jehož závěsy kol jsou vyrobeny z hliníku, HONDA S2000 prvky z lité oceli, které jsou prostorově méně náročné. Důkladně se odlehčily, aby hmotnostní nárůst byl minimální. Obzvláště kompaktní konstrukce celé struktury zavěšení kol je umístěna uvnitř šestnáctipalcových ráfků. Designérům modelu HONDA S2000 toto řešení umožnilo navrhnout velmi nízkou příď.

Takto kompaktní řešení pomáhá zvyšovat pevnost celého zavěšení kol. Všechna ramena jsou totiž kratší a horní a dolní konce prodlouženého rejdového čepu jsou blíže u sebe. Díky větší pevnosti si lépe poradí s příčnými silami, zlepšuje jízdní vlastnosti, zajišťuje živé chování automobilu a jeho stabilitu.

Relativně nízko umístěné osy závěsů předních kol zlepšují kontakt vozu s vozovkou, zároveň se tak minimalizuje naklánění automobilu a velikost propérování při rychlém průjezdu zatáčkou či při jízdě na špatném povrchu. Současně je vnitřní kolo během zatáčení ve svislejší poloze (vzhledem k povrchu vozovky).

Zavěšení předních kol

Zavěšení zadních kol tvoří horní příčná ramena, široká spodní ramena a jedno samostatné rameno zaručující neměnnou sbíhavost kol a precizní ovládání automobilu (model NSX má sbíhavostní rameno umístěno u zadního spodního ramena).

Zavěšení zadních kol

Odpružení modelu HONDA S2000 dobře pohlcuje nerovnosti a nepřenáší nepříjemné rázy do vozu. To je zásluha především speciálních tlumičů HPV (Honda progresive Valve). Tyto plynové tlumiče používají kotoučové ventily, které při rychlých pohybech (přejezdy nerovností) umožňují jejich snadný a progresivní pohyb. Naopak při pomalých pohybech (pohyby celé karoserie) tlumiče zvětší tlumicí účinek.

Stejně kompaktní jako závěsy kol jsou i pružicí jednotky. Po vzoru závodních jsou tvořeny pružinou, v níž jsou umístěny tlumiče. Dalším příklad použití závodní technologie je na zadní nápravě. Jsou zde použity oddělené zásobníky plynu tlumičů, které umožňují použití větších pístů přispívajících k lepšímu tlumení. Zlepšuje se tak jízdní komfort.

Diferenciál s omezenou svorností

Helický diferenciál s omezenou svorností (LSD), který používají i další modely Hondy jako NSX a Integra Type-R, hraje významnou roli na výsledném chování automobilu. Elegantně jednoduchá konstrukce je zcela mechanická a oproti konvenčním lamelovým typům či viskózním spojkám je lehčí a tišší. Hlavními znaky jsou lamelová spojka a planetová kola se šikmým ozubením.

Při jízdě přímo je rozdělení sil mezi poháněná zadní kola rovnoměrné a hlídané lamelovou spojkou. Jestliže jsou otáčky zadních kol rozdílné a diferenciál se otáčí, planetová kola vytvářejí axiální sílu odpovídající síle motoru, která zvyšuje tření v lamelové spojce. Síla se tak samočinně prostřednictvím diferenciálu přenese na kolo s větší adhezí. Tato vlastnost rozdělování síly motoru významnou měrou přispívá k jistému chování automobilu ve složitých situacích. Akcelerace na nízké rychlostní stupně v zatáčkách se zlepšila o 10 %, protože se zmenšila tendence vnitřního kola k prokluzu. S tím se zlepšuje i akcelerace v situacích, kdy mají hnaná kola rozdílné adhezní podmínky.

Nejnovější generace řízení s elektrickým posilovačem

S 2,25 otáčkami mezi krajními polohami a poloměrem otáčení 5,4 m vytvořila Honda automobil s velmi přímým řízením a dobrými manévrovacími vlastnostmi, které řidič ocení například při parkování. HONDA S2000 potřebovala takové řízení, které by pracovalo naprosto lineárně, zajišťovalo ovladatelnost při vysokých rychlostech a zároveň zprostředkovávalo dobrý kontakt s vozovkou.

Hydraulické posilové řízení toto samozřejmě splňuje, zároveň je však poháněno přímo motorem, kterému spotřebuje až 5 koní výkonu a zvyšuje tak spotřebu paliva. Z těchto důvodů je HONDA S2000 vybavena elektrickým posilovým řízením (EPS), které odebírá energii pouze je-li opravdu potřeba. Zároveň je kompaktnější, lehčí a nabízí více možností díky reakcím na měnící se rychlost jízdy, než je tomu u konvenčního hydraulického systému. Řízení EPS se lépe přizpůsobuje jízdním podmínkám a minimalizuje zpětné rázy do volantu. Pryžová spojka na sloupku řízení je pevná, tlumí nepříjemné rázy a zprostředkovává potřebný kontakt s vozovkou.

Elektrický posilovač řízení (LHD)

Honda použila systém EPS již v modelu NSX následovaným japonskou variantou modelu Accord, ale v modelu HONDA S2000 je konstruován poněkud odlišně. Motor a řídící tyč jsou nyní ve stejné ose. Řídicí jednotka zpracovává údaje o rychlosti automobilu a okamžitém výkonu motoru. Poté dává údaje elektromotoru, který variabilně pomáhá s řízením. I kdyby řízení EPS vypovědělo poslušnost, automobil může stále bezpečně pokračovat v jízdě. O tomto výjimečném stavu bude řidiče informovat kontrolka na přístrojové desce.

HONDA S2000 má navíc variabilní převod řízení (VGR), umožňující progresivnější a rychlejší převodový poměr s rostoucí vzdáleností od rovného směru. Je to umožněno změněným stoupáním zubů na hřebenové tyči řízení. VGR umožňuje jemné ovládání při jízdě rovným směrem a zvýšenou manévrovatelnost při parkování.

Exteriér

Vše začalo koncepčním automobilem SSM, jehož studie byla použita i pro model S2000. Sériové provedení se od konceptu SSM odlišuje mírnou změnou celkových proporcí, pozicí světlometů a vstupy chladicího vzduchu v přední části. Přestože S2000 nemá sedadla oddělená pevnou příčkou protahující se až do víka zavazadlového prostoru jako model SSM, byly zachovány základní designérské prvky jako například šípovitá příď. Sériový model má větší přední vstupy vzduchu, výše položené světlomety, k zemi protažený zadní nárazník a střední brzdové světlo umístěné na odtokové hraně víka zavazadlového prostoru, které má i aerodynamickou funkci.

Honda se rozhodla pro kompaktní vnější rozměry kvůli zmenšení váhy a agilnějšímu chování v zatáčkách. HONDA S2000 je dlouhá 4135 mm, široká 1750 mm a vysoká 1285 mm (s nataženou střechou). Pohotovostní hmotnost je 1260 kg. Karoserie je vyrobena z ocelových plechů s výjimkou kapoty motoru, která je z hliníku.

HONDA S2000 je díky svým nádherným proporcím elegantní a sportovní zároveň. S šípovitou přídí, šikmými světlomety a zakulacenou zádí má model S2000 dostatečně důstojný vzhled bez jakýchkoliv retro prvků. Klínovitý profil pontonu dodává celému automobilu napětí. Krátký přední převis, extrémně nízká kapota motoru (dosažená mimo jiné sklopením motoru o 15 stupňů) a kola v rozích karoserie propůjčují vozu skutečně agresivní proporce. Přední světlomety se zádí plynule spojuje jednoduchá linka, která zmohutňuje boky automobilu. Optickou výšku pomáhají snižovat výrazné blatníky, kde zejména přední jsou pak významnou dominantou přídě.

Světlomety HID

Výkonná HONDA S2000 je vybavena velmi účinnými hlavními výbojkovými světlomety (HID). Jejich světelný výkon je dvojnásobný ve srovnání s halogenovými. Světlomety HID používají xenonové výbojky, jejichž světlo se svou charakteristikou blíží dennímu.

Aby tyto výkonné světlomety neoslňovaly protijedoucí automobily, jsou vybaveny samočinným nastavováním sklonu, které sbírá údaje o pohybech karoserie ze senzorů umístěných v tlumičích.

Interiér

Interiér je s nízko posazenými sedadly, vysokými dveřmi a středovým tunelem elegantně jednoduchý, účelný a navíc útulný. Jasně dává najevo sportovní poslání modelu S2000, přičemž nabízí i dostatek prostoru pro nohy. Sedadla jsou pohodlná a nabízejí široké možnosti nastavení. Přestože cestující sedí nízko, výhled všemi směry je dobrý. Je například vidět téměř celá kapota motoru.

Tuhé čalounění sedadel nabízí špičkovou oporu tělu a vysoký komfort cestování. Opěradla jsou vcelku s opěrkami hlavy, které kopírují samostatné ochranné oblouky. Sedadla a obklady dveří jsou potaženy jedním ze dvou odstínů kvalitní kůže. Červená pro stříbrnou a černou barvu karoserie a černá pro stříbrnou, černou, červenou a modrou. Bezpečnostní pásy vedou průvlaky v opěradlech a jsou tak blíže po ruce posádce.

Ryze sportovní nádech

Základní myšlenkou bylo postavit ryzí sportovní automobil s čistými liniemi interiéru, které budou vyvolávat závodní pocity. Stylové digitální přístroje a ovládací prvky umístěné co nejblíže volantu tyto pocity ještě umocňují.

Dalším charakteristickým prvkem modelu S2000 je startovací tlačítko. K nastartování motoru stačí po zastrčení klíčku do zapalování stisknout červené tlačítko v chromovaném rámečku vlevo od volantu. Hliníkové odvrtané pedály mají na kovových nášlapných plochách vyryto "HONDA S2000 manufactured by Honda Motor Co", což zvýrazňuje výjimečné postavení tohoto automobilu.

Zvláštní důraz byl kladen na kvalitu povrchových dílů interiéru. Každá část je příjemná na dotek. Například volant je potažen kůží, hlavice řadicí páky je z leštěného hliníku a kliky dveří jsou jemně zdrsněné. Interiér také zdárně odolává slunečnímu záření (zejména UV). Automobil proto může dlouhou dobu stát s otevřenou střechou, aniž by ho to nějak poznamenalo. Interiér zároveň dokáže odolat i dešti, když se zapomene zavřít stahovací střecha.

S2000 má ve standardní výbavě airbagy nové konstrukce a napínače bezpečnostních pásů. Vnější rozměry krytu airbagu umožnily jeho umístění do sportovního volantu s malým středem.

Digitální přístroje

Jako reflexe na vysokootáčkový a špičkovou technikou prošpikovaný motor s inspirací ve formuli 1 používá HONDA S2000 digitální přístroje. Jsou-li přístroje vypnuty, jsou zcela černé. Po zapnutí se rozsvítí a jsou jasně viditelné skrz tříramenný volant.

Grafický otáčkoměr je tvořen polokružnicí, která je umístěna nad digitálním rychloměrem. Otáčkoměr je ocejchovaný od 0 do 10 000 1/min, přičemž segment od 0 do 9 000 1/min je oranžový a konečná část od 9 000 do 10 000 1/min má signální červenou barvu, která ukazuje, kde zasáhne omezovač chránící motor před přetočením. Digitální rychloměr využívá velké oranžové číslice ve středu displeje a je kalibrován do 250 km/h. Kolem tohoto hlavního sdruženého přístroje jsou žluté indikátory teploty chladicí kapaliny a stavu paliva v nádrži. Počítadla celkových a denních kilometrů jsou také digitální a jsou umístěna pod rychloměrem.

Rychlé elektrické ovládání stahovací střechy

Tvar čelního okna a celkové proporce interiéru, které byly u modelu S2000 zkoušeny v aerodynamickém tunelu, jsou navrženy tak, aby nechaly posádku užít si slunce a čerstvého vzduchu bez jakéhokoliv omezení komfortu turbulencemi, obvyklými u otevřených automobilů. Z tohoto důvodu má S2000 mezi ochrannými oblouky přibližně 12 cm široký plastový štítek, který slouží jako větrný deflektor snižující turbulence. Automobil má výkonnou topnou soustavu, která je navržena tak, aby bylo možné jezdit se staženou střechou i za chladného počasí. V režimu "Open mode" se teplý vzduch vyfukuje středním ventilačním otvorem nad audiosystémem. Cestující jsou tak "vyhříváni" zdola i shora.

Přestože jednou z hlavních filozofií modelu S2000 je maximální snížení váhy, automobilka zvolila elektrické stahování střechy. Základem bylo lehké ovládání a rychlá funkce celého systému, který váží pouhých 6 kg.

Stažení střechy je velmi snadné. Stačí pouze uvolnit dvě závlačky na rámu čelního okna a stisknout tlačítko na středové konzole. Je-li střecha složena, může se přikrýt měkkým krytem. Natáhnutí střechy je opačnou procedurou. U obou směrech tato operace trvá pouhých šest sekund. Střecha má plastové zadní okno, brzy bude k dispozici i praktická pevná střecha Hard Top.

Zavazadlový prostor pro dva

HONDA S2000 má zavazadlový prostor o objemu 160 l (podle VDA), který svým tvarem bohatě stačí pro víkendové výlety ve dvou. Zavazadelník je dostatečně hluboký, aby pojmul například dvě velké cestovní tašky. Náhradní nouzové kolo na dojetí je umístěno v zavazadlovém prostoru horizontálně vpravo. Do zavazadlového prostoru se vejde i plnohodnotné náhradní kolo, podlaha však poté již není rovná. Pod podlahou je umístěn zvedák a nářadí.

HONDA S2000 je standardně vybavena elektronickým imobilizérem. Klíček zapalování má proto zabudovaný kód. Jakmile je klíček vyndán ze spínací skříňky, zablokuje se vstřikování a motor nemůže být nastartován. Jakmile se do spínací skříňky klíček vloží, radiový signál elektronické řídicí jednotky (ECU) zkontroluje příslušný kód. Pakliže se shoduje, ECU umožní nastartování pohonné jednotky.



Tomáš Zajíček