Euro NCAP 2011: Hyundai ix20 – Pět hvězd jako dědictví po sestře Venze
Zlepšit by se přesto mohla především mezní ochrana hrudníku při čelním nárazu a nárazu na kůl a ochrana chodců (pánev, hlava dospělého).
Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v únoru 2011, korespondují s výsledky sesterského modelu Kia Venga 1,4 s karoserií pětidveřové MPV o hmotnosti 1220 kg a v provedení s levostranným řízením, který byl podroben zkouškám v roce 2011.
Euro NCAP bylo výrobcem ujištěno, že vůz Hyundai ix20 je identický s vozem Kia Venga po stránce konstrukční i z hlediska prvků bezpečnostní výbavy.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce. Boční a hlavové airbagy jsou součástí mimořádné výbavy (testovaný vzorek jimi osazen byl). Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 i 36 měsíců shodně instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka FAIR G0/1 S, v případě mladší figuríny s orientací proti směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Mezní ochrana hrudníku řidiče je sice lepší než slabá ochrana vyhodnocená v březnu, pořád to ale není oslnivý výsledek.
Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a bérců cestujících vpředu, nicméně konstrukce spínací skříňky a sloupku řízení je pro bérce řidiče riziková.
crashtest hyundai euroncap mpv
Při bočním nárazu je ochrana posádky na dobré úrovni a vůz byl oceněn maximálním počtem bodů.
Při agresivnějším nárazu na kůl byla zaznamenána mezní ochrana hrudníku.
Ochrana jakou poskytuje sedadlo a opěrka hlavy krční páteři při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku dobrá.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 13,5 | 84% | 8 | 100% | 7,2 | 90% | 3,4 | 85% | 32 | 89% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.
Obě figuríny byly rovněž i při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy. Informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči je zřetelná a systém byl patřičně komisaři oceněn. Permanentní samolepka varuje na nebezpečí vyplývající z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu spolujezdce.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 11,9 | 99% | 4 | 100% | 2 | 100% | 7 | 54% | - | - |
36 měsíční | 10,8 | 90% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 42 | 85% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá, vůz získává maximum bodů.
Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je ve všech zkoušených zónách mezní.
V oblastech s nejpravděpodobnějším kontaktem s hlavou dítěte ( 4 zkušební sektory uprostřed kapoty) byla ochrana oceněna známkou dobrá, ochrana ve zbylých 2 sektorech je převážně nedostatečná stejně jako ochrana hlavy dospělého.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12,8 | 53% | 4,2 | 70% | 6 | 100% | 23 | 64% |
Asistenční systémy
Elektronický stabilizační sytém je k dispozici jako základní výbava pro většinu trhů, takže za tento prvek aktivní bezpečnosti byly uděleny body. Systém připomínačů nezapnutých bezpečnostních pásů je k dispozici pro všechna místa. Jelikož ale Kia Venga má tento systém pouze pro řidiče a spolujezdce vpředu, nebyl tento fakt zohledněn v celkovém hodnocení u ix20.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Hyundai ix20 (Kia Venga) podrobený opakovaným nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle metodiky pro rok 2011 získal v celkovém hodnocení maximální počet hvězd. Zlepšit by se mohla mezní ochrana hrudníku při čelním nárazu a nárazu na kůl, dále pak ochrana chodců (pánev, hlava dospělého chodce).
Současných 5 hvězd by i v roce 2012 obhájil.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 89% | 42 | 85% | 23 | 64% | 5 | 71% | 82% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |