Hyundai Sonata 2015: Defluidizace
Ve druhé polovině 90. let začal první útok Hyundaie na evropské trhy a to za asistence velmi progresivního designu, kombinujícího oblé tvary s ostrými liniemi. Nevyšlo to (k tomu bylo o pár let později potřeba imageové podpory roztočené vrtule) a Korejci jako mávnutím proutku v dalších generacích svých aut přešli pro změnu na až otrocky hranaté tvary... aby si to celé v podobném duchu v 21. století zopakovali.
I nyní totiž zjevně dochází, patrně po zásahu nového koncernového šéfdesignéra Petera Schreyera, k odklonu od fluidního designu, typického pro současné "i" modely a to ve prospěch poněkud střízlivějšího pojetí, použitého poprvé u SUV Santa Fe. V jeho stylu "Fluidic Sculpture 2.0" se připravuje nejen nové malé SUV ix25, ale ovlivnil i novou generaci sedanu Sonata, která u nás bude prodávána nejspíš opět jako i40. Mnoho fluidního sice na autě nezůstalo (spíše vůbec nic), ale součinitel odporu vzduchu 0,27 vypovídá o dobře provedené aerodynamice.
Novinka debutuje za pár dní na autosalonu v New Yorku a prezentuje se úplně novou přídí s ostřejším tvarem světlometů i masky chladiče. Ostřejší tvary mají i zadní svítilny, víko kufru, zadní nárazník a dokonce i koncovky výfuku. Designéři také "narovnali" boční prolis karoserie a sedan tak působí o poznání noblesněji a dospěleji.
Radikální proměnou prošel také interiér, kde vlnky a vlny nahradila stará dobrá "tesařina". Středový panel jako by vznikl pouze za pomoci sekery a nese konvenční ovladače i osmipalcový displej. Velká pozornost se věnovala ergonomii a i proto je celý panel mírně natočen k řidiči, Hyundai také slibuje prémiové materiály vynikající odhlučnění a co je nejdůležitější, Sonata by měla díky velikosti kabiny přeskočit z mid-size kategorie mezi "large cars", byť i nadále nejspíš zůstane konkurentem Accordu, Camry, Altimy a Fusionu.
Jakkoli prošel změnami zevnějšek i interiér, technika zůstala víceméně stejná. Vůz sice využívá novou ocelovou platformu, ale zavěšení kol vychází z dosavadního modelu a totéž se dá říci o motorech. Základem je i nadále atmosférický čtyřválec Theta II 2,4 l s přímým vstřikováním a plynule proměnným časování sacích ventilů o výkonu 138 kW a s točivým momentem 241 N.m, jemuž byl zlepšen průběh točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Jeho alternativou je přeplňovaný 2.0T se 183 kW a 352 N.m, také zaměřený na co nejsilnější projev v nízkém a středním pásmu. Oba motory se budou dodávat se šestistupňovým automatem.
Kdy se Sonata začne v Americe prodávat zatím nebylo oznámeno, ale patrně ve druhé polovině letošního roku, i40 dorazí patrně do Evropy zase s určitým zpožděním.