Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Sonata 2015: Defluidizace

Michal Fokt
Diskuze (60)
Zdá se, že u Hyundaie (už zase) končí s oblinkami a zaměřují se na hranaté tvary. U nové generace Sonaty po nich není ani stopy.

Ve druhé polovině 90. let začal první útok Hyundaie na evropské trhy a to za asistence velmi progresivního designu, kombinujícího oblé tvary s ostrými liniemi. Nevyšlo to (k tomu bylo o pár let později potřeba imageové podpory roztočené vrtule) a Korejci jako mávnutím proutku v dalších generacích svých aut přešli pro změnu na až otrocky hranaté tvary... aby si to celé v podobném duchu v 21. století zopakovali.

I nyní totiž zjevně dochází, patrně po zásahu nového koncernového šéfdesignéra Petera Schreyera, k odklonu od fluidního designu, typického pro současné "i" modely a to ve prospěch poněkud střízlivějšího pojetí, použitého poprvé u SUV Santa Fe. V jeho stylu "Fluidic Sculpture 2.0" se připravuje nejen nové malé SUV ix25, ale ovlivnil i novou generaci sedanu Sonata, která u nás bude prodávána nejspíš opět jako i40. Mnoho fluidního sice na autě nezůstalo (spíše vůbec nic), ale součinitel odporu vzduchu 0,27 vypovídá o dobře provedené aerodynamice.

Novinka debutuje za pár dní na autosalonu v New Yorku a prezentuje se úplně novou přídí s ostřejším tvarem světlometů i masky chladiče. Ostřejší tvary mají i zadní svítilny, víko kufru, zadní nárazník a dokonce i koncovky výfuku. Designéři také "narovnali" boční prolis karoserie a sedan tak působí o poznání noblesněji a dospěleji.

Radikální proměnou prošel také interiér, kde vlnky a vlny nahradila stará dobrá "tesařina". Středový panel jako by vznikl pouze za pomoci sekery a nese konvenční ovladače i osmipalcový displej. Velká pozornost se věnovala ergonomii a i proto je celý panel mírně natočen k řidiči, Hyundai také slibuje prémiové materiály vynikající odhlučnění a co je nejdůležitější, Sonata by měla díky velikosti kabiny přeskočit z mid-size kategorie mezi "large cars", byť i nadále nejspíš zůstane konkurentem Accordu, Camry, Altimy a Fusionu.

Jakkoli prošel změnami zevnějšek i interiér, technika zůstala víceméně stejná. Vůz sice využívá novou ocelovou platformu, ale zavěšení kol vychází z dosavadního modelu a totéž se dá říci o motorech. Základem je i nadále atmosférický čtyřválec Theta II 2,4 l s přímým vstřikováním a plynule proměnným časování sacích ventilů o výkonu 138 kW a s točivým momentem 241 N.m, jemuž byl zlepšen průběh točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Jeho alternativou je přeplňovaný 2.0T se 183 kW a 352 N.m, také zaměřený na co nejsilnější projev v nízkém a středním pásmu. Oba motory se budou dodávat se šestistupňovým automatem.

Kdy se Sonata začne v Americe prodávat zatím nebylo oznámeno, ale patrně ve druhé polovině letošního roku, i40 dorazí patrně do Evropy zase s určitým zpožděním.

Michal Fokt
Diskuze (60)
19. 4. 2014 18:13
Re: tvary to nezachrání
Zrychlení 0-100 toho moc nevypovídá, to je u i40 s manuálem dost dobré, ale pružnost je podstatně horší, na dálniční přelety to opravdu není, spíš na pohodovou jízdu, pak to i celkem málo žere. Ano, hlavní výhodou je cena, ta je teď přiměřená.
Avatar - matu
19. 4. 2014 08:47
Re: tvary to nezachrání
Rozdil z 0 na 100 je mezi manualem a automatem u i40 asi 1,5s coz uz je dost. Mezi Superbem a i40 min nez cca 0.5s. Ale ja se vubec nehadam je pravda co pises. Samozrejme ten motor neni idealni na casty dlouhy dalnicni presuny. A hlavni deviza i40 je cena.
18. 4. 2014 11:49
Re: tvary to nezachrání
Píšu o autě z roku 2012, o Style nevím, Premium byl za cca 830 000+ dle ceníku, samozřejmě, že byl koupen podstatně levněji.
Serviska je podle mně drahá, 8000,- je dost, byť nevím, co je všechno v ceně, ale například BMW si účtuje cca 6800,- - 7500,- (a to je stejně jen číslo na faktuře, neplatíš nic, neboť servis je v ceně). Že ti vrátí čisté auto je chvályhodné, to by měla být samozřejmost, bohužel není a zvlášť u Škody je lepší si ho při přebírání zkontrolovat, bohužel jsme v ČR ;-\
Manuál, automat, to je fuk, je to prostě slabší motor. U manuálu sice můžeš jet skoro stejně dynamicky, jako TDI 103, ale jen za cenu vytáčení motoru, ten pod 2000 otáček prostě netáhne a nad 4000 už taky ne, je to daň za menší objem a starší technologie (přeplňování, vstřikování). 1,7 CRDI podle toho, co jsem zatím jel není prakticky v žádném režimu dynamičtější, než srovnatelně výkonná konkurence, ať už z Německa, nebo z Itálie, ty sice budeš jistě trvat na tom, že je lepší, já ne a tak to raději utnem.
Okna jsou fakt bez automatiky, tak nevím, možná to už modernizovali, každopádně plnou automatiku měla i opovrhovaná Fabie od roku 2004 dále...
Já jsem zkrátka nikdy neviděl jediný důvod, proč upřednostnit i40 před srovnatelným Superbem / Passatem / Mondeem, jedině pak po snížení ceny právě tu cenu.
Avatar - matu
18. 4. 2014 09:54
Re: tvary to nezachrání
I40 mám. Kupoval jsem jí loni v lednu za 590 s paketem Style + navi, což byla běžná cena. Paket Premium za 550 je kravina, maximálně u předváděčky. Mám najeto 45 tis. km, byl jsem na jedné garančce, stála cca 8000, auto se mi vrátilo umyté a uvnitř vypucované, limit prohlídek je 30 000km nebo rok. Ohledně dynamiky, mám manuál a ten je pocitově živejší než 2.0TDI 103kW, zvlášť mezi 80-110Km/h. Automat u Hyundaie je klasika s hydroměničem a je jasné, že ohledně dynamiky je pomalejší než DSG. Okna mají všechny automatiku. Problém s volantem je známý a je to pravda, mě ho měnili na záruku naprosto bez problémů, po cca 2 měsících a byli na něm asi 4 prasklinky cca 3mm dlouhé. Na vyměněném se mi začali dělat už zase, takže bude další výměna. Sedadla mám textilní, pohodlná, podle mě mnohem lepsí než u nové oktávky. Za zebe rozhodně nelituju, že jsem si i40 koupil.
18. 4. 2014 07:39
Re: tvary to nezachrání
Jezdí jich poměrně dost, ale až od té doby, co pochopili, že firemní klientelu od Passatu a Superbu za cenu přes tři čtvrtě mega neodlákají, a tak začali pracovat s cenovým jemnocitem a "vyprodávali" i soukromníkům i40 za 450 tisíc, případně s premium paketem za cca 550 tisíc. Mimochodem tu i40 jsem měl možnost projet s motorem 100kW a automatem a dynamicky je to podstatně horší, než Superb TDI 103 s DSG. Cenově jak jsem psal výše, ale cena servisních prohlídek u hjondéé je srovnatelná spíš s M-B, tam nejsou Korejci absolutně schopní konkurovat, navíc servisem jen a pouze u nich za jejich šílené ceny je podmíněna ta jejich "zdarma" záruka. Jen tak mimochodem: Okna sice všechna v elektrice, ale automaticky funguje jen to u řidiče - je 21. století, to si ale pánové z Koreje nevšimli.
Po necelém roce volant olezlý jak svícen z Polska, vyměněn, po roce to samé, opět výměna a věta technika "Jistě pane, teď už vám tam dáme volant s pravou kůží...". Kdy se tak volezou "kožená" sedadla majitel raději nechtěl vědět.
Chudák každej, kdo to koupí za vlastní...