Iveco širokou nabídkou vozidel na zemní plyn vychází vstříc extrémnímu nárůstu počtu plnicích CNG stanic v Česku.

Italský výrobce těží ze šestnáctileté zkušenosti se sériovou výrobou motorů na zemní plyn, který měl donedávna v Česku slabou infrastrukturu. Situace se však v posledním roce rapidně změnila a máme již v tuzemsku přes osmdesát veřejných plniček a některé dokonce včetně bleskového plnění koncovkou NGV2 pro nákladní vozidla a autobusy.

Od tuny do šestadvaceti

Nabídka automobilů Iveco na zemní plyn zahrnuje modely Daily a Stralis s rozpětím celkové hmotnosti 3,5 až čtyřicet tun a odpovídající užitečné zatížení 1-26 tun.

U řady Daily může zájemce volit mezi furgonem i podvozkem k dostavbě. V případě furgonu jde o celkovou hmotnost 3,5-5,2 tuny, podvozky s jednoduchou či dvojitou kabinou dosahují až na sedm tun. Pohon má na starosti třílitrový přeplňovaný zážehový čtyřválec F1C od FPT Industrial se sekvenčním vstřikováním plynu a šestnáctiventilovou technikou. Motor o výkonu 100 kW splňuje emisní požadavek Euro 6 s přibližně jen polovičním podílem sledovaných parametrů.

Vysoký točivý moment 350 N.m je dostupný v širokém rozmezí otáček 1250-2730 min-1. Dojezd Daily CNG se podle provozu pohybuje v rozmezí 300-500 km pouze na CNG. Vzhledem k vysokému kompresnímu poměru vhodnému pro maximální účinnost spalování zemního plynu je nouzový dojezdový režim na benzin se čtrnáctilitrovou nádrží utlumen na 60 kW a 230 N.m.

Plynové nádrže jsou uložené v podvozku, nezasahují tedy nikterak do nákladového prostoru a stejně tak nepřekážejí při umísťování nejrůznějších nástaveb na podvozek Iveca Daily.

Řidiče nezatěžuje

Ovládání automobilu na CNG není pro řidiče nikterak náročnější než u konvenčního vznětového pohonu. Počet plnicích stanic se v Česku rozrostl na více než osmdesát a do konce letošního roku má jich být přes stovku. Plnění není nijak složitější než čerpání nafty a také časová náročnost u připojení NGV2 není u CNG větší než nafty.

Vozidlo na CNG naopak nepotřebuje tlačítko nuceného vypalování filtru pevných částic jako vznětové motory. Spalování zemního plynu de facto neprodukuje žádné saze, takže se jej netýká občasné vypalování zaneseného filtru, které stojí řidiče čas a dopravce nemálo nafty. K dočišťování výfukových plynů stačí jednoduchý třícestný katalyzátor, řidič nemusí doplňovat činidlo Adblue pro selektivní katalytickou redukci ani vozidlo nemusí časem na vyčištění filtru pevných částic a vstřikování roztoku močoviny do výfuku.

Stralis pro meziměsto

Pohon CNG pro vlajkovou loď Stralis zajišťuje 7,8litrový agregát Cursor 8, který samozřejmě nachází uplatnění v autobusech Iveco Bus Urbanway CNG. Výhodu pro dopravce tvoří jednotné servisní zázemí pro nákladní i autobusovou dopravu na zemní plyn. Šestiválec s interním označením F2B nabízí výkon 243 kW a 1300 N.m.

V Česku lze Stralis CNG pořídit jako dvou- či třínápravový podvozek s celkovou hmotností 18 nebo 26 tun či tahač. V případě podvozku 190S 4x2 činí užitečné zatížení 11,2 tuny, u třínápravové konfigurace 6x2 může dopravce počítat pro nástavbu a náklad celkem 17,8 tuny. Nádrže na zemní plyn o objemu 600-1320 litrů (95-210 kg) jsou umístěné v rozvoru o délce 6050 mm a vydrží u vozidla pro svoz odpadu až pro dvě pracovní směny.

Vzhledem k nízké hlučnosti pohonu na zemní plyn nachází toto vozidlo uplatnění i k nočnímu provozu ve městech s regulovaným limitem nočního hluku.

Tahač CNG

Parádní disciplínu Stralisu CNG tvoří tahač s užitečným zatížením 10,8 tuny a celkovou hmotností soupravy 36, resp. 40 tun. Tahač s krátkou kabinou AD 440S33 disponuje nádržemi CNG o objemu 1140 litrů (185 kg), což odpovídá dojezdu cca 630 km.

Kdo si dopřeje dlouhou spací budku, může počítat s kapacitou 720 litrů/115 kg CNG a dojezdem přibližně 400 km. Ten není v současných podmínkách i mezinárodní dopravy problém, protože například v tuzemsko nepatří k zemím nejhustěji osazenými CNG plničkami, přesto jsou od sebe průměrně vzdálené cca čtyřicet kilometrů.

Dvojnásobný dojezd na LNG

Nejslabší stránku pohonu na zemní plyn v omezeném dojezdu řeší použití zkapalněného zemního plynu LNG, který při stejně objemné nádrží pojme 2,4krát více zemního plynu než ve stlačené formě CNG. Koncepce LNG nemá žádné další požadavky na motor Cursor 8 CNG, protože do něj jde zplyněný a stlačený CNG stejně jako u současného Stralisu CNG.

V případě Stralisu LNG s 560litrovou nádrží na zkapalněný LNG a čtyřmi sedmdesátilitrovými nádržemi na stlačený CNG disponuje celkem 230 kg zemního plynu a velmi pěkným dojezdem 800 km.

Koncepce LNG s malými nádržemi CNG šetří pohotovostní hmotnost Stralisu, protože výhradně CNG nádrže se 116 kg plynu váží 950 kg, zatímco nádrže pro 230 kg plynu v nádržích LNG + CNG vykazují hmotnost jen 800 kg. Ve prospěch LNG vůči výhradně CNG koncepci tedy vypovídá 230 vs. 116 kg zemního plynu a úspora hmotnosti 100 kg. Každé A má své B, a tím je nutnost udržovat zkapalněný LNG při teplotě minimálně -130 °C.

Udržování nízké teploty

Během jízdy, kdy se odpařováním LNG a přeměnou na CNG odebírá velké množství tepla, není s udržením extrémně nízké teploty tanku LNG i během horkého počasí problém. Co však dělat, když vůz má stát hodiny či dokonce dny? Iveco tuto potřebu vyřešilo oněmi čtyřmi sedmdesátilitrovými nádržemi CNG, do kterých se během stání vozidla přepouští pomalu zplyňované LNG, čímž dochází k velkému odběru tepla a udržení LNG nádrže po dlouhou dobu při požadované extrémně nízké teplotě. Opět je na světě řešení postavené na jednoduchém fyzikálním zákonu dovolující zdvojnásobit dojezd vozidla na levný a ekologický zemní plyn. První LNG stanice má být v tuzemsku postavena v příštím roce.

Uplatnění kdekoliv

Iveco jako dlouholetý lídr CNG pohonů u užitkových vozidel má na svá vozidla Daily Natural Power a Stralis Natural Power globální homologaci podle nařízení 2007/46 verze 2014, takže tato vozidla může bez potřeby národních schválení prodávat prakticky všude.

Stralis LNG v Evropě

V Evropské unii se nachází 67 plni cích stanic LNG ve fázi provozu či stavby, z nichž nejblíže jsou po jedné v Polsku, Německu, Rakousku a Švýcarsku. Španělsko, Anglie a Nizozemsko jsou zeměmi zaslíbenými LNG s 43 plničkami. Již v loňském roce si Nizozemsko a Anglie objednaly dvě stě Stralisů LNG.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky Iveco Profi CNG

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Jiří Kajínek je na svobodě. Jeho doživotní trest ukončila prezidentská milost a v úterý ve 13:40 opustil…

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

 

iSport.cz

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány? Ptejte se Martina Vaniaka

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány?…

Ve Slavii ho fanoušci milovali a přezdívali ho „čaroděj“. Když se ale stal z Martina Vaniaka trenér brankářů,…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta byla láska na první pohled

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta…

Víte, jak to chodí v kavárnách. Někoho tam potkáte, chvíli se s ním pobavíte, pak se zas přidá někdo jiný, kdo…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…