6.8. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco CNG/LNG: Levný provoz

 

Iveco širokou nabídkou vozidel na zemní plyn vychází vstříc extrémnímu nárůstu počtu plnicích CNG stanic v Česku.

Italský výrobce těží ze šestnáctileté zkušenosti se sériovou výrobou motorů na zemní plyn, který měl donedávna v Česku slabou infrastrukturu. Situace se však v posledním roce rapidně změnila a máme již v tuzemsku přes osmdesát veřejných plniček a některé dokonce včetně bleskového plnění koncovkou NGV2 pro nákladní vozidla a autobusy.

Od tuny do šestadvaceti

Nabídka automobilů Iveco na zemní plyn zahrnuje modely Daily a Stralis s rozpětím celkové hmotnosti 3,5 až čtyřicet tun a odpovídající užitečné zatížení 1-26 tun.

U řady Daily může zájemce volit mezi furgonem i podvozkem k dostavbě. V případě furgonu jde o celkovou hmotnost 3,5-5,2 tuny, podvozky s jednoduchou či dvojitou kabinou dosahují až na sedm tun. Pohon má na starosti třílitrový přeplňovaný zážehový čtyřválec F1C od FPT Industrial se sekvenčním vstřikováním plynu a šestnáctiventilovou technikou. Motor o výkonu 100 kW splňuje emisní požadavek Euro 6 s přibližně jen polovičním podílem sledovaných parametrů.

Vysoký točivý moment 350 N.m je dostupný v širokém rozmezí otáček 1250-2730 min-1. Dojezd Daily CNG se podle provozu pohybuje v rozmezí 300-500 km pouze na CNG. Vzhledem k vysokému kompresnímu poměru vhodnému pro maximální účinnost spalování zemního plynu je nouzový dojezdový režim na benzin se čtrnáctilitrovou nádrží utlumen na 60 kW a 230 N.m.

Plynové nádrže jsou uložené v podvozku, nezasahují tedy nikterak do nákladového prostoru a stejně tak nepřekážejí při umísťování nejrůznějších nástaveb na podvozek Iveca Daily.

Řidiče nezatěžuje

Ovládání automobilu na CNG není pro řidiče nikterak náročnější než u konvenčního vznětového pohonu. Počet plnicích stanic se v Česku rozrostl na více než osmdesát a do konce letošního roku má jich být přes stovku. Plnění není nijak složitější než čerpání nafty a také časová náročnost u připojení NGV2 není u CNG větší než nafty.

Vozidlo na CNG naopak nepotřebuje tlačítko nuceného vypalování filtru pevných částic jako vznětové motory. Spalování zemního plynu de facto neprodukuje žádné saze, takže se jej netýká občasné vypalování zaneseného filtru, které stojí řidiče čas a dopravce nemálo nafty. K dočišťování výfukových plynů stačí jednoduchý třícestný katalyzátor, řidič nemusí doplňovat činidlo Adblue pro selektivní katalytickou redukci ani vozidlo nemusí časem na vyčištění filtru pevných částic a vstřikování roztoku močoviny do výfuku.

Stralis pro meziměsto

Pohon CNG pro vlajkovou loď Stralis zajišťuje 7,8litrový agregát Cursor 8, který samozřejmě nachází uplatnění v autobusech Iveco Bus Urbanway CNG. Výhodu pro dopravce tvoří jednotné servisní zázemí pro nákladní i autobusovou dopravu na zemní plyn. Šestiválec s interním označením F2B nabízí výkon 243 kW a 1300 N.m.

V Česku lze Stralis CNG pořídit jako dvou- či třínápravový podvozek s celkovou hmotností 18 nebo 26 tun či tahač. V případě podvozku 190S 4x2 činí užitečné zatížení 11,2 tuny, u třínápravové konfigurace 6x2 může dopravce počítat pro nástavbu a náklad celkem 17,8 tuny. Nádrže na zemní plyn o objemu 600-1320 litrů (95-210 kg) jsou umístěné v rozvoru o délce 6050 mm a vydrží u vozidla pro svoz odpadu až pro dvě pracovní směny.

Vzhledem k nízké hlučnosti pohonu na zemní plyn nachází toto vozidlo uplatnění i k nočnímu provozu ve městech s regulovaným limitem nočního hluku.

Tahač CNG

Parádní disciplínu Stralisu CNG tvoří tahač s užitečným zatížením 10,8 tuny a celkovou hmotností soupravy 36, resp. 40 tun. Tahač s krátkou kabinou AD 440S33 disponuje nádržemi CNG o objemu 1140 litrů (185 kg), což odpovídá dojezdu cca 630 km.

Kdo si dopřeje dlouhou spací budku, může počítat s kapacitou 720 litrů/115 kg CNG a dojezdem přibližně 400 km. Ten není v současných podmínkách i mezinárodní dopravy problém, protože například v tuzemsko nepatří k zemím nejhustěji osazenými CNG plničkami, přesto jsou od sebe průměrně vzdálené cca čtyřicet kilometrů.

Dvojnásobný dojezd na LNG

Nejslabší stránku pohonu na zemní plyn v omezeném dojezdu řeší použití zkapalněného zemního plynu LNG, který při stejně objemné nádrží pojme 2,4krát více zemního plynu než ve stlačené formě CNG. Koncepce LNG nemá žádné další požadavky na motor Cursor 8 CNG, protože do něj jde zplyněný a stlačený CNG stejně jako u současného Stralisu CNG.

V případě Stralisu LNG s 560litrovou nádrží na zkapalněný LNG a čtyřmi sedmdesátilitrovými nádržemi na stlačený CNG disponuje celkem 230 kg zemního plynu a velmi pěkným dojezdem 800 km.

Koncepce LNG s malými nádržemi CNG šetří pohotovostní hmotnost Stralisu, protože výhradně CNG nádrže se 116 kg plynu váží 950 kg, zatímco nádrže pro 230 kg plynu v nádržích LNG + CNG vykazují hmotnost jen 800 kg. Ve prospěch LNG vůči výhradně CNG koncepci tedy vypovídá 230 vs. 116 kg zemního plynu a úspora hmotnosti 100 kg. Každé A má své B, a tím je nutnost udržovat zkapalněný LNG při teplotě minimálně -130 °C.

Udržování nízké teploty

Během jízdy, kdy se odpařováním LNG a přeměnou na CNG odebírá velké množství tepla, není s udržením extrémně nízké teploty tanku LNG i během horkého počasí problém. Co však dělat, když vůz má stát hodiny či dokonce dny? Iveco tuto potřebu vyřešilo oněmi čtyřmi sedmdesátilitrovými nádržemi CNG, do kterých se během stání vozidla přepouští pomalu zplyňované LNG, čímž dochází k velkému odběru tepla a udržení LNG nádrže po dlouhou dobu při požadované extrémně nízké teplotě. Opět je na světě řešení postavené na jednoduchém fyzikálním zákonu dovolující zdvojnásobit dojezd vozidla na levný a ekologický zemní plyn. První LNG stanice má být v tuzemsku postavena v příštím roce.

Uplatnění kdekoliv

Iveco jako dlouholetý lídr CNG pohonů u užitkových vozidel má na svá vozidla Daily Natural Power a Stralis Natural Power globální homologaci podle nařízení 2007/46 verze 2014, takže tato vozidla může bez potřeby národních schválení prodávat prakticky všude.

Stralis LNG v Evropě

V Evropské unii se nachází 67 plni cích stanic LNG ve fázi provozu či stavby, z nichž nejblíže jsou po jedné v Polsku, Německu, Rakousku a Švýcarsku. Španělsko, Anglie a Nizozemsko jsou zeměmi zaslíbenými LNG s 43 plničkami. Již v loňském roce si Nizozemsko a Anglie objednaly dvě stě Stralisů LNG.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal dekret,…

Britský parlament schválil zákon o brexitu Britský parlament schválil zákon o brexitu

Britský parlament dnes schválil konečnou podobu zákona o…

Unie vrací celní úder. Americké zboží může zdražit až o čtvrtinu Unie vrací celní úder. Americké zboží může zdražit až o čtvrtinu

Postupně může podražit až půldruhého procenta všech…

 

Štítky Iveco Profi CNG

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít

Po internetu už před časem kolovalo několik špionážních…

 





 
Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Dnes 19:45

Volvo odhalilo podobu sedanu S60 nové generace. Navíc na místě, kde bude vznikat, v už funkční továrně v Charlestonu (USA).




Blesk.cz

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak porazit průjem, úpal a štípance

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak…

Úpal, bodnutí hmyzem a průjem – tři nejčastější zdravotní problémy, které nás v teplých měsících mohou pěkně…

 

iSport.cz

Standardky jsou zbraň, Kane míče asi přitahuje, říká Kotal. Chválil i Tunisko

Standardky jsou zbraň, Kane míče asi přitahuje, říká…

Zápas mezi Anglií a Tuniskem se mu líbil. Zkušený trenér a expert deníku Sport Václav Kotal ocenil hru afrického…

Díra po Hlinkovi. V Baníku řeší, kdo může nahradit klíčového hráče

Díra po Hlinkovi. V Baníku řeší, kdo může nahradit…

Baník hlásí problém. Po odchodu Marka Hlinky do Gruzie klub intenzivně shání náhradu na klíčový post…

 

Reflex.cz

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a indiáni chováni jako zvěř. Podívejte se

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a…

Od doby, kdy se Evropané chodili dívat na černochy, ale i indiány nebo eskymáky zavřené v klecích, neuplynulo…