6.8. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco CNG/LNG: Levný provoz

 

Iveco širokou nabídkou vozidel na zemní plyn vychází vstříc extrémnímu nárůstu počtu plnicích CNG stanic v Česku.

Italský výrobce těží ze šestnáctileté zkušenosti se sériovou výrobou motorů na zemní plyn, který měl donedávna v Česku slabou infrastrukturu. Situace se však v posledním roce rapidně změnila a máme již v tuzemsku přes osmdesát veřejných plniček a některé dokonce včetně bleskového plnění koncovkou NGV2 pro nákladní vozidla a autobusy.

Od tuny do šestadvaceti

Nabídka automobilů Iveco na zemní plyn zahrnuje modely Daily a Stralis s rozpětím celkové hmotnosti 3,5 až čtyřicet tun a odpovídající užitečné zatížení 1-26 tun.

U řady Daily může zájemce volit mezi furgonem i podvozkem k dostavbě. V případě furgonu jde o celkovou hmotnost 3,5-5,2 tuny, podvozky s jednoduchou či dvojitou kabinou dosahují až na sedm tun. Pohon má na starosti třílitrový přeplňovaný zážehový čtyřválec F1C od FPT Industrial se sekvenčním vstřikováním plynu a šestnáctiventilovou technikou. Motor o výkonu 100 kW splňuje emisní požadavek Euro 6 s přibližně jen polovičním podílem sledovaných parametrů.

Vysoký točivý moment 350 N.m je dostupný v širokém rozmezí otáček 1250-2730 min-1. Dojezd Daily CNG se podle provozu pohybuje v rozmezí 300-500 km pouze na CNG. Vzhledem k vysokému kompresnímu poměru vhodnému pro maximální účinnost spalování zemního plynu je nouzový dojezdový režim na benzin se čtrnáctilitrovou nádrží utlumen na 60 kW a 230 N.m.

Plynové nádrže jsou uložené v podvozku, nezasahují tedy nikterak do nákladového prostoru a stejně tak nepřekážejí při umísťování nejrůznějších nástaveb na podvozek Iveca Daily.

Řidiče nezatěžuje

Ovládání automobilu na CNG není pro řidiče nikterak náročnější než u konvenčního vznětového pohonu. Počet plnicích stanic se v Česku rozrostl na více než osmdesát a do konce letošního roku má jich být přes stovku. Plnění není nijak složitější než čerpání nafty a také časová náročnost u připojení NGV2 není u CNG větší než nafty.

Vozidlo na CNG naopak nepotřebuje tlačítko nuceného vypalování filtru pevných částic jako vznětové motory. Spalování zemního plynu de facto neprodukuje žádné saze, takže se jej netýká občasné vypalování zaneseného filtru, které stojí řidiče čas a dopravce nemálo nafty. K dočišťování výfukových plynů stačí jednoduchý třícestný katalyzátor, řidič nemusí doplňovat činidlo Adblue pro selektivní katalytickou redukci ani vozidlo nemusí časem na vyčištění filtru pevných částic a vstřikování roztoku močoviny do výfuku.

Stralis pro meziměsto

Pohon CNG pro vlajkovou loď Stralis zajišťuje 7,8litrový agregát Cursor 8, který samozřejmě nachází uplatnění v autobusech Iveco Bus Urbanway CNG. Výhodu pro dopravce tvoří jednotné servisní zázemí pro nákladní i autobusovou dopravu na zemní plyn. Šestiválec s interním označením F2B nabízí výkon 243 kW a 1300 N.m.

V Česku lze Stralis CNG pořídit jako dvou- či třínápravový podvozek s celkovou hmotností 18 nebo 26 tun či tahač. V případě podvozku 190S 4x2 činí užitečné zatížení 11,2 tuny, u třínápravové konfigurace 6x2 může dopravce počítat pro nástavbu a náklad celkem 17,8 tuny. Nádrže na zemní plyn o objemu 600-1320 litrů (95-210 kg) jsou umístěné v rozvoru o délce 6050 mm a vydrží u vozidla pro svoz odpadu až pro dvě pracovní směny.

Vzhledem k nízké hlučnosti pohonu na zemní plyn nachází toto vozidlo uplatnění i k nočnímu provozu ve městech s regulovaným limitem nočního hluku.

Tahač CNG

Parádní disciplínu Stralisu CNG tvoří tahač s užitečným zatížením 10,8 tuny a celkovou hmotností soupravy 36, resp. 40 tun. Tahač s krátkou kabinou AD 440S33 disponuje nádržemi CNG o objemu 1140 litrů (185 kg), což odpovídá dojezdu cca 630 km.

Kdo si dopřeje dlouhou spací budku, může počítat s kapacitou 720 litrů/115 kg CNG a dojezdem přibližně 400 km. Ten není v současných podmínkách i mezinárodní dopravy problém, protože například v tuzemsko nepatří k zemím nejhustěji osazenými CNG plničkami, přesto jsou od sebe průměrně vzdálené cca čtyřicet kilometrů.

Dvojnásobný dojezd na LNG

Nejslabší stránku pohonu na zemní plyn v omezeném dojezdu řeší použití zkapalněného zemního plynu LNG, který při stejně objemné nádrží pojme 2,4krát více zemního plynu než ve stlačené formě CNG. Koncepce LNG nemá žádné další požadavky na motor Cursor 8 CNG, protože do něj jde zplyněný a stlačený CNG stejně jako u současného Stralisu CNG.

V případě Stralisu LNG s 560litrovou nádrží na zkapalněný LNG a čtyřmi sedmdesátilitrovými nádržemi na stlačený CNG disponuje celkem 230 kg zemního plynu a velmi pěkným dojezdem 800 km.

Koncepce LNG s malými nádržemi CNG šetří pohotovostní hmotnost Stralisu, protože výhradně CNG nádrže se 116 kg plynu váží 950 kg, zatímco nádrže pro 230 kg plynu v nádržích LNG + CNG vykazují hmotnost jen 800 kg. Ve prospěch LNG vůči výhradně CNG koncepci tedy vypovídá 230 vs. 116 kg zemního plynu a úspora hmotnosti 100 kg. Každé A má své B, a tím je nutnost udržovat zkapalněný LNG při teplotě minimálně -130 °C.

Udržování nízké teploty

Během jízdy, kdy se odpařováním LNG a přeměnou na CNG odebírá velké množství tepla, není s udržením extrémně nízké teploty tanku LNG i během horkého počasí problém. Co však dělat, když vůz má stát hodiny či dokonce dny? Iveco tuto potřebu vyřešilo oněmi čtyřmi sedmdesátilitrovými nádržemi CNG, do kterých se během stání vozidla přepouští pomalu zplyňované LNG, čímž dochází k velkému odběru tepla a udržení LNG nádrže po dlouhou dobu při požadované extrémně nízké teplotě. Opět je na světě řešení postavené na jednoduchém fyzikálním zákonu dovolující zdvojnásobit dojezd vozidla na levný a ekologický zemní plyn. První LNG stanice má být v tuzemsku postavena v příštím roce.

Uplatnění kdekoliv

Iveco jako dlouholetý lídr CNG pohonů u užitkových vozidel má na svá vozidla Daily Natural Power a Stralis Natural Power globální homologaci podle nařízení 2007/46 verze 2014, takže tato vozidla může bez potřeby národních schválení prodávat prakticky všude.

Stralis LNG v Evropě

V Evropské unii se nachází 67 plni cích stanic LNG ve fázi provozu či stavby, z nichž nejblíže jsou po jedné v Polsku, Německu, Rakousku a Švýcarsku. Španělsko, Anglie a Nizozemsko jsou zeměmi zaslíbenými LNG s 43 plničkami. Již v loňském roce si Nizozemsko a Anglie objednaly dvě stě Stralisů LNG.

Spolupracujeme s TipCars.com
Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům

 Evropská unie pokročí v boji s daňovými úniky a praním…

Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, upřednostní jiné kryptoměny Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, upřednostní jiné kryptoměny

Nejrozšířenější kryptoměna se zatím na mikrotransakce…

Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky

Premiér Andrej Babiš (ANO) chce, aby Česká republika…

Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard

Cena za koupi společnosti Karbon Invest (KI), která…

 

Štítky Iveco Profi CNG

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 





 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Dnes 18:52

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Český soudní unikát: V případu Petra Kramného vystoupilo už 15 znalců!

Český soudní unikát: V případu Petra Kramného…

Případ Petra Kramného je skutečným unikátem! V trestní věci vraždy v Egyptě totiž vystoupilo již 15 znalců –…

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal „falešnou“ Zagorku!

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal…

Roztančila opět Lucernu a vedle záplavy květin na Hanu Zagorovou (71) čekalo překvapení. V zákulisí pod červenou…

 

iSport.cz

RENTGEN SPECIÁL: Důkazy, proč Krmenčík už přerostl českou ligu

RENTGEN SPECIÁL: Důkazy, proč Krmenčík už přerostl…

Šestnáct podzimních kol HET ligy je minulostí a fotbaloví redaktoři deníku Sport, kteří se podílejí na…

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání proběhnou tento týden

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání…

Dopadnout to může jenom dvěma způsoby. Buď Jindřich Trpišovský odmítne Slavii a prodlouží ve Slovanu Liberec…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…