Jaguar S-Type 2.7 D - another day in Paradise

Jaguar S-Type 2.7 D - another day in Paradise

 
 
6.11. 2006 Libor Zezulka

Nafta byla kdysi ve slovníku Jaguaru zakázané slovo. Ale doba se mění. Před dvěma lety se do Jaguaru S-Type nastěhoval naftový šestiválce s objemem 2.7 litru. A byl to dobrý tah. Moc dobrý.

Nové XK mě definitivně opustilo a vrhlo se do náruče jiného motoristického žurnalisty. Nebylo jednoduché se s tím vyrovnat, ale takový je život. Zatnul jsem zuby, vzpomněl na vše dobré, co jsem s „xkáčkem“ prožil, a vydal se vstříc novým zážitkům, dalším testům. Osud tomu chtěl, že ještě než vzpomínky na nový Jaguar XK vybledly ve světle nových událostí, svíral jsem klíčky s logem velké kočky s rozevřenou tlamou znovu. Tenkrát šlo o úplně jiné auto.

Místo sportovního kupé mě čekala skrz na skrz luxusní limuzína, které přesto bylo kdysi předpovězeno, že posnídá Audi A6, poobědvá BMW 5 a na večeři slupne Mercedes třídy E. Tak jako je oběd v našich zeměpisných šířkách největší událostí dne, měl být hon na BMW 5 hlavní náplní práce limuzíny S-Type. Bohužel Jaguar S-Type nezdědil tolik sportovního talentu, kolik si rodiče mysleli, a tak místo suverénního leadera vyrostl z S-Typu šikovný pronásledovatel.

obrázek [300 x 197] Své protivníky málokdy porazí na atletickém ovále, ale když dojde na argumentaci, nikdo se mu nevyrovná. Má kultivovaný projev a velkou slovní zásobu. Mluví srozumitelným jazykem, ale vyžaduje-li to situace, vychrlí ze sebe stovky termínů. Některá slova se však v jeho projevech stále opakují. Jsou to tradice, komfort a motory. Že značka Jaguar má dlouhou tradici a její vozy jsou synonymem pro komfort a luxus, není nic nového.

Že Jaguar vyrábí špičkové zážehové motory, které patří i dnes mezi nejlepší na světě, také není velké překvapení. S naftou však Jaguar zkušenosti nemá, vznětové jednotky se do jeho modelů nastěhovaly teprve před pár lety, a to pod tíhou okolností. Evropané propadli naftě a reálně hrozilo, že britský výrobce v konkurenci vznětových velmistrů BMW nebo Mercedesu se svým výhradně zážehovým menu propadne.

Jedno turbodmychadlo nestačí

Na autosalonu v Ženevě v roce 2004 Jaguar představil svou verzi vznětového šestiválce, na jehož vývoji spolupracovaly koncerny Ford a PSA. Konstruktéři Jaguaru se na rozdíl od konstruktérů PSA nespokojili pouze s jedním turbodmychadlem a jednotce 2.7 litru s 24 ventily, úhlem rozevření dvou řad válců 60°, vrtáním 81 mm a zdvihem 86 mm přidali pro zajištění lepší odezvy ještě druhé turbodmychadlo (obě jsou menší než v případě jediného) s variabilní geometrií lopatek.

Implementací druhého turbodmychadla nevzrostl závratně výkon ani kroutící moment, jednotka vyvine maximální výkon 152 kW při 4000 otáčkách a kroutící moment 435 Nm při 1900 otáčkách, ale zlepšily se reakce v nízkých otáčkách. Motor o něco briskněji reaguje na pokyny plynovým pedálem a lépe se chová v nízkých otáčkách. Šestistupňový automat bohužel nedovolí těmto vlastnostem příliš vyniknout.

obrázek [300 x 187] V praxi to spíše vypadá jakoby druhé turbodmychadlo nemělo zásadní vliv na chod motoru. Jako většina vznětových šestiválců jednotka zabírá odspodu, mezi 1800 – 2000 otáčkami výrazně zesílí avšak odpustí si nepříjemný turboefekt a plynule táhne až do 4500 otáček. Na dálnici i v dlouhých stoupáních se S-Type díky silnému naftovému šestiválci cítí jako ryba ve vodě, předjíždění mu ani v plním obsazení nečiní problémy.

Tichošlápek

Více než dvou metrákový kulturista (jednotka váží 202 kg) toho kupodivu mnoho nesní. Při poklidné jízdě vyžaduje jen okolo sedmi litrů nafty, jestliže zvolíte trochu svižnější jízdu, spotřeba překročí osm litrů a ustálí se na 8,5 litrech nafty. Agresivní styl jízdy zvedá apetit motoru až na 10 litrů. Dlouhodobě však můžete počítat se spotřebou mezi 7,5 - 8 litry nafty na 100 km jízdy, což není špatná hodnota.

Mezi největší přednosti testovaného šestiválce patří kromě příznivé spotřeby i velmi, velmi kultivovaný projev. Pokud existuje situace, kdy automobil a naftový motor pracují v naprosté harmonii a symbióze, týká se to právě Jaguaru S-Type. Jednotka netrpí hlučnými starty, nezná vibrace v nízkých otáčkách a neobtěžuje posádku hlukem v otáčkách vysokých.

Po testech několika čtyřválců jsem přestával věřit, že se na tuhle větu ještě někdy dostane, ale vězte, že naftový šestiválec v S-Typu si téměř spletete s benzínovým motorem. Šestistupňový automat pracuje s přesností švýcarských hodinek, změna převodových stupňů probíhá hladce a rychle. Automat řadí svižně nahoru i dolů a rychle reaguje na kickdown. Bohužel sekvenční řazení se děje na klasické J-Gate, což není zrovna praktické řešení. Jízda probíhá podle u Jaguaru zavedeného scénáře.

Velká 18palcová kola a nízkoprofilové pneumatiky limuzíně nezabránily v tom, aby odfiltrovala malé i větší nerovnosti, zdatně se poprala s příčnými nerovnostmi a ještě dokázala výborně držet směr v zatáčkách i v příčném směru ve vysokých rychlostech. V nejlepším světle se předvedly neúnavné brzdy s rychlým nástupem brzdného účinku, trochu zbytečně se ve vysokých rychlostech do řízení vkládal posilovač.

Stojí za to

S-Type se dostavil na test v nejvyšší výbavě Executive zajišťující maximální komfort a luxus posádky a v krásné zelené barvě. Výhrady vůči vnitřku vozu zůstávají stejné jako u modelů XJ nebo X-Type. Stále se nemohu smířit s lacině vyhlížejícími tlačítky na středové konzole i neméně laciným podkladem samotné středové konzoly a téměř tragickou grafikou multimediálního rozhraní.

obrázek [300 x 194] Kontrast, barvy i zpracování skutečně za moc nestojí, vyzdvihnout zaslouží přehlednost a jednoduchost. Pro takovou ikonu jako Jaguar však nemůže být (a v modelu XK dokázal, že to jde) problém zabalit kvalitní systém do hezkého kabátu. Povedené jsou v S-Typu sedačky, přístrojová deska, vyjma zmíněných tlačítek nelze jinak než chválit výběr materiálů i jejich zpracování a slícování.

Ještě minimálně dva roky bude značku Jaguar reprezentovat ve vyšší střední třídě model S-Type. Pokud holdujete lehce retrospektivně střiženým autům, necháte se rozházet nějakým laciným prvkem, který se tu a tam v S-Type objeví, a kladete důraz především na komfort a ekonomiku jízdy, neuděláte chybu, když za současný model vysázíte přes 1,5 milionu korun. S-Type za to stojí.

Plusy

  • luxusní interiér
  • komfortně naladěný podvozek
  • dobré jízdní vlastnosti
  • špičkově utlumený vznětový motor
  • výborné brzdy
  • příznivá spotřeba

Minusy

  • nevzhledná tlačítka
  • nrafika displeje
  • plochý zavazadelník
Spolupracujeme s TipCars.com

Jaguar S-Type 2.7 D

Cena v základní výbavě: 1 435 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 652 000 Kč

Základní výbava:8 x airbag, ABS, DSC, EBA + Traction control, Elektronická parkovací brzda, Dojezdové rezervní kolo, Hliníková kola 17", Příprava pro komunikační systém Bluetooth, Kožený volant, Obložení interiéru Aluminium, El.nastavitelná sedadla s pamětí, Elektricky nastavitelný volant, Ostřikovače světlometů, Memory Paket, Zadní parkovací systém, Tempomat s multifunkčním volantem, Jaguar Audio Systém, Jaguar audio systém, Automatická klimatizace, Čalounění perforovaná kůže Mono nebo Dual Tone, Dělená sklopná zadní sedadla 60/40, El.sklopná zpětná zrcátka autom.ztmavování, Vyhřívaná zpětná zrcátka

Výbava testovaného vozu:Autochanger na 6 CD (+16.000,-), Komunikační systém s bluetooth (+15.000,-), Navigační systém se 7palcovou dotykovou obrazovkou (+90.000,-), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+6.000,-), Vyhřívané přední sklo (+12.000,-), Metalická barva (+26.000,-), 18palcová hliníková kola (+22.000,-), Xenon paket (+30.500,-)

Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon

Čím zhřešily české politické špičky nevíme, ale trest na…

ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě

Sociální demokraté podle informací z odpoledního…

Zotavení kryptoměn? Jejich kurzy vzrostly až o desítky procent Zotavení kryptoměn? Jejich kurzy vzrostly až o desítky procent

Ceny kryptoměn zaznamenaly po delší době výrazný nárůst.…

Orbán nehodlá Sorosovi dopřát klid ani po odchodu jeho nadace Orbán nehodlá Sorosovi dopřát klid ani po odchodu jeho nadace

Maďarský premiér Viktor Orbán uvedl, že boj proti…

 
Technické údaje
Motor Jaguar S-Type 2.7 D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2720
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 152 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 435 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6.2 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1734 / 541
Rozměr pneu:245/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4892
b) šířka (mm): 1819
c) výška (mm): 1441
d) rozvor (mm): 2909
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 850 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Jaguar S-Type 2.7 D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,56
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

 



Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors

Jaguar a Land Rover jsou „klenoty“ v průmyslovém impériu…

Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka

Jaguar se vždy zaměřoval na luxusní a sportovní…

 



 
Renault Captur už koupíte s novou třináctistovkou. Na kolik horká motorová novinka přijde?

Renault Captur už koupíte s novou třináctistovkou. Na kolik horká motorová novinka přijde?

Dnes 17:56

Nová metodika měření nám v příštích měsících udělá v motorech pěkný guláš. Jednou z chystaných inovací je i tato třináctistovka.




Blesk.cz

„Prostě nemaká“. ODS tepe hejtmanku Jermanovou, že nechodí do práce

„Prostě nemaká“. ODS tepe hejtmanku Jermanovou, že…

Opoziční ODS kritizuje středočeskou hejtmanku Jaroslavu Pokornou Jermanovou (ANO) za neúčast na jednáních…

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému Martínkovi (7) hrozí, že ho „zaroste“

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému…

Martínek (7) nechodí do školy, učí se doma. Má totiž vrozené genetické onemocnění kůže, která roste mnohem…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Rychlý kurt, míče letí. Kdo to první spustí, vyhraje, říká Kvitová

Rychlý kurt, míče letí. Kdo to první spustí,…

V sobotu v pravé poledne otevře Petra Kvitová semifinále Fed Cupu na stuttgartské antuce. Cíl má jasný: urvat…

 

Reflex.cz

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…

Karel Steigerwald: Vítězný únor podruhé, trapná a ponižující fraška

Karel Steigerwald: Vítězný únor podruhé, trapná a…

Tak prý ČSSD dostala vnitro a kývne za to na trestně stíhaného agenta StB v roli předsedy vlády. Radovat by se…