reklama


Jaguar S-Type 2.7 D - another day in Paradise

Jaguar S-Type 2.7 D - another day in Paradise

 
 

Nafta byla kdysi ve slovníku Jaguaru zakázané slovo. Ale doba se mění. Před dvěma lety se do Jaguaru S-Type nastěhoval naftový šestiválce s objemem 2.7 litru. A byl to dobrý tah. Moc dobrý.

Nové XK mě definitivně opustilo a vrhlo se do náruče jiného motoristického žurnalisty. Nebylo jednoduché se s tím vyrovnat, ale takový je život. Zatnul jsem zuby, vzpomněl na vše dobré, co jsem s „xkáčkem“ prožil, a vydal se vstříc novým zážitkům, dalším testům. Osud tomu chtěl, že ještě než vzpomínky na nový Jaguar XK vybledly ve světle nových událostí, svíral jsem klíčky s logem velké kočky s rozevřenou tlamou znovu. Tenkrát šlo o úplně jiné auto.

Místo sportovního kupé mě čekala skrz na skrz luxusní limuzína, které přesto bylo kdysi předpovězeno, že posnídá Audi A6, poobědvá BMW 5 a na večeři slupne Mercedes třídy E. Tak jako je oběd v našich zeměpisných šířkách největší událostí dne, měl být hon na BMW 5 hlavní náplní práce limuzíny S-Type. Bohužel Jaguar S-Type nezdědil tolik sportovního talentu, kolik si rodiče mysleli, a tak místo suverénního leadera vyrostl z S-Typu šikovný pronásledovatel.

obrázek [300 x 197] Své protivníky málokdy porazí na atletickém ovále, ale když dojde na argumentaci, nikdo se mu nevyrovná. Má kultivovaný projev a velkou slovní zásobu. Mluví srozumitelným jazykem, ale vyžaduje-li to situace, vychrlí ze sebe stovky termínů. Některá slova se však v jeho projevech stále opakují. Jsou to tradice, komfort a motory. Že značka Jaguar má dlouhou tradici a její vozy jsou synonymem pro komfort a luxus, není nic nového.

Že Jaguar vyrábí špičkové zážehové motory, které patří i dnes mezi nejlepší na světě, také není velké překvapení. S naftou však Jaguar zkušenosti nemá, vznětové jednotky se do jeho modelů nastěhovaly teprve před pár lety, a to pod tíhou okolností. Evropané propadli naftě a reálně hrozilo, že britský výrobce v konkurenci vznětových velmistrů BMW nebo Mercedesu se svým výhradně zážehovým menu propadne.

Jedno turbodmychadlo nestačí

Na autosalonu v Ženevě v roce 2004 Jaguar představil svou verzi vznětového šestiválce, na jehož vývoji spolupracovaly koncerny Ford a PSA. Konstruktéři Jaguaru se na rozdíl od konstruktérů PSA nespokojili pouze s jedním turbodmychadlem a jednotce 2.7 litru s 24 ventily, úhlem rozevření dvou řad válců 60°, vrtáním 81 mm a zdvihem 86 mm přidali pro zajištění lepší odezvy ještě druhé turbodmychadlo (obě jsou menší než v případě jediného) s variabilní geometrií lopatek.

Implementací druhého turbodmychadla nevzrostl závratně výkon ani kroutící moment, jednotka vyvine maximální výkon 152 kW při 4000 otáčkách a kroutící moment 435 Nm při 1900 otáčkách, ale zlepšily se reakce v nízkých otáčkách. Motor o něco briskněji reaguje na pokyny plynovým pedálem a lépe se chová v nízkých otáčkách. Šestistupňový automat bohužel nedovolí těmto vlastnostem příliš vyniknout.

obrázek [300 x 187] V praxi to spíše vypadá jakoby druhé turbodmychadlo nemělo zásadní vliv na chod motoru. Jako většina vznětových šestiválců jednotka zabírá odspodu, mezi 1800 – 2000 otáčkami výrazně zesílí avšak odpustí si nepříjemný turboefekt a plynule táhne až do 4500 otáček. Na dálnici i v dlouhých stoupáních se S-Type díky silnému naftovému šestiválci cítí jako ryba ve vodě, předjíždění mu ani v plním obsazení nečiní problémy.

Tichošlápek

Více než dvou metrákový kulturista (jednotka váží 202 kg) toho kupodivu mnoho nesní. Při poklidné jízdě vyžaduje jen okolo sedmi litrů nafty, jestliže zvolíte trochu svižnější jízdu, spotřeba překročí osm litrů a ustálí se na 8,5 litrech nafty. Agresivní styl jízdy zvedá apetit motoru až na 10 litrů. Dlouhodobě však můžete počítat se spotřebou mezi 7,5 - 8 litry nafty na 100 km jízdy, což není špatná hodnota.

Mezi největší přednosti testovaného šestiválce patří kromě příznivé spotřeby i velmi, velmi kultivovaný projev. Pokud existuje situace, kdy automobil a naftový motor pracují v naprosté harmonii a symbióze, týká se to právě Jaguaru S-Type. Jednotka netrpí hlučnými starty, nezná vibrace v nízkých otáčkách a neobtěžuje posádku hlukem v otáčkách vysokých.

Po testech několika čtyřválců jsem přestával věřit, že se na tuhle větu ještě někdy dostane, ale vězte, že naftový šestiválec v S-Typu si téměř spletete s benzínovým motorem. Šestistupňový automat pracuje s přesností švýcarských hodinek, změna převodových stupňů probíhá hladce a rychle. Automat řadí svižně nahoru i dolů a rychle reaguje na kickdown. Bohužel sekvenční řazení se děje na klasické J-Gate, což není zrovna praktické řešení. Jízda probíhá podle u Jaguaru zavedeného scénáře.

Velká 18palcová kola a nízkoprofilové pneumatiky limuzíně nezabránily v tom, aby odfiltrovala malé i větší nerovnosti, zdatně se poprala s příčnými nerovnostmi a ještě dokázala výborně držet směr v zatáčkách i v příčném směru ve vysokých rychlostech. V nejlepším světle se předvedly neúnavné brzdy s rychlým nástupem brzdného účinku, trochu zbytečně se ve vysokých rychlostech do řízení vkládal posilovač.

Stojí za to

S-Type se dostavil na test v nejvyšší výbavě Executive zajišťující maximální komfort a luxus posádky a v krásné zelené barvě. Výhrady vůči vnitřku vozu zůstávají stejné jako u modelů XJ nebo X-Type. Stále se nemohu smířit s lacině vyhlížejícími tlačítky na středové konzole i neméně laciným podkladem samotné středové konzoly a téměř tragickou grafikou multimediálního rozhraní.

obrázek [300 x 194] Kontrast, barvy i zpracování skutečně za moc nestojí, vyzdvihnout zaslouží přehlednost a jednoduchost. Pro takovou ikonu jako Jaguar však nemůže být (a v modelu XK dokázal, že to jde) problém zabalit kvalitní systém do hezkého kabátu. Povedené jsou v S-Typu sedačky, přístrojová deska, vyjma zmíněných tlačítek nelze jinak než chválit výběr materiálů i jejich zpracování a slícování.

Ještě minimálně dva roky bude značku Jaguar reprezentovat ve vyšší střední třídě model S-Type. Pokud holdujete lehce retrospektivně střiženým autům, necháte se rozházet nějakým laciným prvkem, který se tu a tam v S-Type objeví, a kladete důraz především na komfort a ekonomiku jízdy, neuděláte chybu, když za současný model vysázíte přes 1,5 milionu korun. S-Type za to stojí.

Plusy

  • luxusní interiér
  • komfortně naladěný podvozek
  • dobré jízdní vlastnosti
  • špičkově utlumený vznětový motor
  • výborné brzdy
  • příznivá spotřeba

Minusy

  • nevzhledná tlačítka
  • nrafika displeje
  • plochý zavazadelník
Spolupracujeme s TipCars.com

Jaguar S-Type 2.7 D

Cena v základní výbavě: 1 435 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 652 000 Kč

Základní výbava:8 x airbag, ABS, DSC, EBA + Traction control, Elektronická parkovací brzda, Dojezdové rezervní kolo, Hliníková kola 17", Příprava pro komunikační systém Bluetooth, Kožený volant, Obložení interiéru Aluminium, El.nastavitelná sedadla s pamětí, Elektricky nastavitelný volant, Ostřikovače světlometů, Memory Paket, Zadní parkovací systém, Tempomat s multifunkčním volantem, Jaguar Audio Systém, Jaguar audio systém, Automatická klimatizace, Čalounění perforovaná kůže Mono nebo Dual Tone, Dělená sklopná zadní sedadla 60/40, El.sklopná zpětná zrcátka autom.ztmavování, Vyhřívaná zpětná zrcátka

Výbava testovaného vozu:Autochanger na 6 CD (+16.000,-), Komunikační systém s bluetooth (+15.000,-), Navigační systém se 7palcovou dotykovou obrazovkou (+90.000,-), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+6.000,-), Vyhřívané přední sklo (+12.000,-), Metalická barva (+26.000,-), 18palcová hliníková kola (+22.000,-), Xenon paket (+30.500,-)

Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín

Kontrolorům vadí přítomnost hořčice, měla být podle nich…

Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem

Ministerstvo vnitra chce ústavním zákonem povýšit právo…

Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu

Marek Dospiva a jeho spolupracovníci ze skupiny Penta…

Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly

Podle ministra životního prostředí odsouhlasili senátoři…

 
Technické údaje
Motor Jaguar S-Type 2.7 D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2720
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 152 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 435 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6.2 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1734 / 541
Rozměr pneu:245/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4892
b) šířka (mm): 1819
c) výška (mm): 1441
d) rozvor (mm): 2909
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 850 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Jaguar S-Type 2.7 D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,56
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors

Jaguar a Land Rover jsou „klenoty“ v průmyslovém impériu…

Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka

Jaguar se vždy zaměřoval na luxusní a sportovní…

 



 
McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

Dnes 16:52

U McLarenu teď můžete za nejžhavější novinku v nabídce nechat stejnou sumičku peněz, jako za hypersport P1. Ale tentokrát jde o hodinky...




Blesk.cz

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“ do Prahy, majitelka je zoufalá

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“…

Gabriele Hradecké ze Znojma utekla ze zahrady sedmiletá fenka Kofi středního vzrůstu. Zoufalá majitelka rozjela…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Schumacherův manažer už to nevydržel: Rodina o něm neříká celou pravdu!

Schumacherův manažer už to nevydržel: Rodina o něm…

O zdravotním stavu legendy formule 1 Michaela Schumachera dál panují jen dohady. Bývalý manažer sedminásobného…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama