Jaguar S-Type 2.7 D - another day in Paradise

Jaguar S-Type 2.7 D - another day in Paradise

 
 

Nafta byla kdysi ve slovníku Jaguaru zakázané slovo. Ale doba se mění. Před dvěma lety se do Jaguaru S-Type nastěhoval naftový šestiválce s objemem 2.7 litru. A byl to dobrý tah. Moc dobrý.

Nové XK mě definitivně opustilo a vrhlo se do náruče jiného motoristického žurnalisty. Nebylo jednoduché se s tím vyrovnat, ale takový je život. Zatnul jsem zuby, vzpomněl na vše dobré, co jsem s „xkáčkem“ prožil, a vydal se vstříc novým zážitkům, dalším testům. Osud tomu chtěl, že ještě než vzpomínky na nový Jaguar XK vybledly ve světle nových událostí, svíral jsem klíčky s logem velké kočky s rozevřenou tlamou znovu. Tenkrát šlo o úplně jiné auto.

Místo sportovního kupé mě čekala skrz na skrz luxusní limuzína, které přesto bylo kdysi předpovězeno, že posnídá Audi A6, poobědvá BMW 5 a na večeři slupne Mercedes třídy E. Tak jako je oběd v našich zeměpisných šířkách největší událostí dne, měl být hon na BMW 5 hlavní náplní práce limuzíny S-Type. Bohužel Jaguar S-Type nezdědil tolik sportovního talentu, kolik si rodiče mysleli, a tak místo suverénního leadera vyrostl z S-Typu šikovný pronásledovatel.

obrázek [300 x 197] Své protivníky málokdy porazí na atletickém ovále, ale když dojde na argumentaci, nikdo se mu nevyrovná. Má kultivovaný projev a velkou slovní zásobu. Mluví srozumitelným jazykem, ale vyžaduje-li to situace, vychrlí ze sebe stovky termínů. Některá slova se však v jeho projevech stále opakují. Jsou to tradice, komfort a motory. Že značka Jaguar má dlouhou tradici a její vozy jsou synonymem pro komfort a luxus, není nic nového.

Že Jaguar vyrábí špičkové zážehové motory, které patří i dnes mezi nejlepší na světě, také není velké překvapení. S naftou však Jaguar zkušenosti nemá, vznětové jednotky se do jeho modelů nastěhovaly teprve před pár lety, a to pod tíhou okolností. Evropané propadli naftě a reálně hrozilo, že britský výrobce v konkurenci vznětových velmistrů BMW nebo Mercedesu se svým výhradně zážehovým menu propadne.

Jedno turbodmychadlo nestačí

Na autosalonu v Ženevě v roce 2004 Jaguar představil svou verzi vznětového šestiválce, na jehož vývoji spolupracovaly koncerny Ford a PSA. Konstruktéři Jaguaru se na rozdíl od konstruktérů PSA nespokojili pouze s jedním turbodmychadlem a jednotce 2.7 litru s 24 ventily, úhlem rozevření dvou řad válců 60°, vrtáním 81 mm a zdvihem 86 mm přidali pro zajištění lepší odezvy ještě druhé turbodmychadlo (obě jsou menší než v případě jediného) s variabilní geometrií lopatek.

Implementací druhého turbodmychadla nevzrostl závratně výkon ani kroutící moment, jednotka vyvine maximální výkon 152 kW při 4000 otáčkách a kroutící moment 435 Nm při 1900 otáčkách, ale zlepšily se reakce v nízkých otáčkách. Motor o něco briskněji reaguje na pokyny plynovým pedálem a lépe se chová v nízkých otáčkách. Šestistupňový automat bohužel nedovolí těmto vlastnostem příliš vyniknout.

obrázek [300 x 187] V praxi to spíše vypadá jakoby druhé turbodmychadlo nemělo zásadní vliv na chod motoru. Jako většina vznětových šestiválců jednotka zabírá odspodu, mezi 1800 – 2000 otáčkami výrazně zesílí avšak odpustí si nepříjemný turboefekt a plynule táhne až do 4500 otáček. Na dálnici i v dlouhých stoupáních se S-Type díky silnému naftovému šestiválci cítí jako ryba ve vodě, předjíždění mu ani v plním obsazení nečiní problémy.

Tichošlápek

Více než dvou metrákový kulturista (jednotka váží 202 kg) toho kupodivu mnoho nesní. Při poklidné jízdě vyžaduje jen okolo sedmi litrů nafty, jestliže zvolíte trochu svižnější jízdu, spotřeba překročí osm litrů a ustálí se na 8,5 litrech nafty. Agresivní styl jízdy zvedá apetit motoru až na 10 litrů. Dlouhodobě však můžete počítat se spotřebou mezi 7,5 - 8 litry nafty na 100 km jízdy, což není špatná hodnota.

Mezi největší přednosti testovaného šestiválce patří kromě příznivé spotřeby i velmi, velmi kultivovaný projev. Pokud existuje situace, kdy automobil a naftový motor pracují v naprosté harmonii a symbióze, týká se to právě Jaguaru S-Type. Jednotka netrpí hlučnými starty, nezná vibrace v nízkých otáčkách a neobtěžuje posádku hlukem v otáčkách vysokých.

Po testech několika čtyřválců jsem přestával věřit, že se na tuhle větu ještě někdy dostane, ale vězte, že naftový šestiválec v S-Typu si téměř spletete s benzínovým motorem. Šestistupňový automat pracuje s přesností švýcarských hodinek, změna převodových stupňů probíhá hladce a rychle. Automat řadí svižně nahoru i dolů a rychle reaguje na kickdown. Bohužel sekvenční řazení se děje na klasické J-Gate, což není zrovna praktické řešení. Jízda probíhá podle u Jaguaru zavedeného scénáře.

Velká 18palcová kola a nízkoprofilové pneumatiky limuzíně nezabránily v tom, aby odfiltrovala malé i větší nerovnosti, zdatně se poprala s příčnými nerovnostmi a ještě dokázala výborně držet směr v zatáčkách i v příčném směru ve vysokých rychlostech. V nejlepším světle se předvedly neúnavné brzdy s rychlým nástupem brzdného účinku, trochu zbytečně se ve vysokých rychlostech do řízení vkládal posilovač.

Stojí za to

S-Type se dostavil na test v nejvyšší výbavě Executive zajišťující maximální komfort a luxus posádky a v krásné zelené barvě. Výhrady vůči vnitřku vozu zůstávají stejné jako u modelů XJ nebo X-Type. Stále se nemohu smířit s lacině vyhlížejícími tlačítky na středové konzole i neméně laciným podkladem samotné středové konzoly a téměř tragickou grafikou multimediálního rozhraní.

obrázek [300 x 194] Kontrast, barvy i zpracování skutečně za moc nestojí, vyzdvihnout zaslouží přehlednost a jednoduchost. Pro takovou ikonu jako Jaguar však nemůže být (a v modelu XK dokázal, že to jde) problém zabalit kvalitní systém do hezkého kabátu. Povedené jsou v S-Typu sedačky, přístrojová deska, vyjma zmíněných tlačítek nelze jinak než chválit výběr materiálů i jejich zpracování a slícování.

Ještě minimálně dva roky bude značku Jaguar reprezentovat ve vyšší střední třídě model S-Type. Pokud holdujete lehce retrospektivně střiženým autům, necháte se rozházet nějakým laciným prvkem, který se tu a tam v S-Type objeví, a kladete důraz především na komfort a ekonomiku jízdy, neuděláte chybu, když za současný model vysázíte přes 1,5 milionu korun. S-Type za to stojí.

Plusy

  • luxusní interiér
  • komfortně naladěný podvozek
  • dobré jízdní vlastnosti
  • špičkově utlumený vznětový motor
  • výborné brzdy
  • příznivá spotřeba

Minusy

  • nevzhledná tlačítka
  • nrafika displeje
  • plochý zavazadelník
Spolupracujeme s TipCars.com

Jaguar S-Type 2.7 D

Cena v základní výbavě: 1 435 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 652 000 Kč

Základní výbava:8 x airbag, ABS, DSC, EBA + Traction control, Elektronická parkovací brzda, Dojezdové rezervní kolo, Hliníková kola 17", Příprava pro komunikační systém Bluetooth, Kožený volant, Obložení interiéru Aluminium, El.nastavitelná sedadla s pamětí, Elektricky nastavitelný volant, Ostřikovače světlometů, Memory Paket, Zadní parkovací systém, Tempomat s multifunkčním volantem, Jaguar Audio Systém, Jaguar audio systém, Automatická klimatizace, Čalounění perforovaná kůže Mono nebo Dual Tone, Dělená sklopná zadní sedadla 60/40, El.sklopná zpětná zrcátka autom.ztmavování, Vyhřívaná zpětná zrcátka

Výbava testovaného vozu:Autochanger na 6 CD (+16.000,-), Komunikační systém s bluetooth (+15.000,-), Navigační systém se 7palcovou dotykovou obrazovkou (+90.000,-), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+6.000,-), Vyhřívané přední sklo (+12.000,-), Metalická barva (+26.000,-), 18palcová hliníková kola (+22.000,-), Xenon paket (+30.500,-)

Podnikání na vodě se daří. Po Vltavě v Praze tečou stovky milionů Podnikání na vodě se daří. Po Vltavě v Praze tečou stovky milionů

Pražský úsek Vltavy je nejfrekventovanější plavební…

Provozovatel TV Nova CME zvýšil zisk, hlavně díky růstu v Rumunsko Provozovatel TV Nova CME zvýšil zisk, hlavně díky růstu v Rumunsko

Mediální společnost Central European Media Enterprises…

Index technologického koncernu Nasdaq dosáhl rekordní výše Index technologického koncernu Nasdaq dosáhl rekordní výše

Akcie na trzích ve Spojených státech dnes klesaly pod…

Majiteli Googlu klesl zisk. Na vině je pokuta od Evropské komise Majiteli Googlu klesl zisk. Na vině je pokuta od Evropské komise

Americké internetové společnosti Alphabet, která vlastní…

 
Technické údaje
Motor Jaguar S-Type 2.7 D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2720
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 152 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 435 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6.2 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1734 / 541
Rozměr pneu:245/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4892
b) šířka (mm): 1819
c) výška (mm): 1441
d) rozvor (mm): 2909
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 850 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Jaguar S-Type 2.7 D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,56
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors

Jaguar a Land Rover jsou „klenoty“ v průmyslovém impériu…

Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka

Jaguar se vždy zaměřoval na luxusní a sportovní…

 



 
Automobilové přístroje: Jak funguje rychloměr, otáčkoměr nebo palivoměr?

Automobilové přístroje: Jak funguje rychloměr, otáčkoměr nebo palivoměr?

Dnes 08:00

Tachometr, nebo rychloměr? Oba výrazy se v souvislosti s ukazatelem rychlosti používají, ale druhý uvedený výraz je přesnější. Jak se rychlost vozidla určovala dříve a jak je tomu dnes?




Blesk.cz

Sektář má 24 manželek a 146 dětí, za polygamii mu hrozí až pět let

Sektář má 24 manželek a 146 dětí, za polygamii mu…

Dva Kanaďané, bývalí náboženští vůdci sektářské komunity, byli odsouzeni nejvyšším soudem v Britské Kolumbii za…

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta. Promítání začne za dva roky

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta.…

Nové dobrodružství agenta Jejího Veličenstva Jamese Bonda by se mělo v amerických kinech začít promítat 8.…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Brankář Langhamer prodloužil s Arizonou o rok

Přestupy NHL ONLINE: Brankář Langhamer prodloužil s…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

Hnutí STAN si zahraje poslední pokerovou partii. Přijde i o své trenýrky?

Hnutí STAN si zahraje poslední pokerovou partii.…

Celostátní výbor hnutí Starostové a nezávislí (STAN) bude v úterý řešit zapeklitý problém. Minulý týden ho…

Jídlo ze supermarketů způsobuje demenci, vydělávají na vašem přejídání, varuje odbornice

Jídlo ze supermarketů způsobuje demenci, vydělávají…

Stravovací návyky lidí podle specialistky na zdravou výživu Margit Slimákové v posledních letech výrazně…