Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar S-Type R - zakousne "em-pětku"?

Michal Fokt
Nejnovější ostrý Jag má s BMW M5 shodný výkon, největší rychlost i obdobné zrychlení. Bude to stačit na to, aby rozbil magickou image písmena M?

Doba, kdy byla značka Jaguar pojmem mezi sportovními automobily už je dávno pryč, její modely se od té doby prodloužily, ztěžkly a staly se spíše synonymem pohodlí a luxusu. Tuto charakteristiku by si britský výrobce jistě rád podržel, ovšem to pravé image by se dostavilo až poté, kdyby se jedním dechem vyslovoval v souvislosti s ním také další přídomek, který kdysi ztratil - sportovní. Však se o to také důkladně snaží. Auta se pro změnu zmenšují, převisy zkracují a výkony rostou a rostou. Opravdu "našlapané" varianty označené stručně "R" má v současnosti nejen kupé XK, ale i limuzína XJ a nově též model vyšší střední třídy S-Type.

Když se uvažovalo, jaký výkon by příslušel sportovní verzi druhého nejmenšího Jaguaru, museli marketingoví odborníci chtě-nechtě vycházet z etalonu této třídy, kterým je bezesporu mnichovský stroj M5. Trumfnout jej za každou cenu asi nepovažovali za vhodné, nechtěli ale být ani slabší, takže proč nedát S-Type R stejný počet koní, tedy rovných čtyři sta. Zvláště když to na papíře tak dobře vypadá. To 294 kW už tak krásné číslo není, ale jak říkají odpůrci soustavy SI - kilowatty má mikrovlnná trouba, motor automobilu má koně. Avšak zatímco BMW dosahuje této hodnoty při 6600/min, Velká kočka má tyto koníky k dispozici o 500 otáček níž.

Pokud jsou oba vozy srovnatelné výkonově, jiná káva je to ale u točivého momentu. Atmosféricky plněný "bavorák" disponuje 500 N. m při 3800/min, Jaguar s osmiválcem 4,2 l však má již o 300 otáček níže díky turbodmychadlu "točák" 553 N. m. A více než 50 newtonmetrů už musí být na zátahu pořádně znát. Přesto však mnichovský vůz zvládne sprint z 0 na 100 km/h o 0,2 s rychleji, za 5,3 s. Může za to převodovka - zatímco BMW má mechanické ústrojí, Jaguar dostal sice také šestistupňovou, ale pouze samočinnou převodovku, která neumožňuje sekvenční řazení, má pouze možnost volby sportovního režimu. Ovšem dvě desetiny sekundy nic neznamenají, navíc se stejně oba vozy "zarazí" na největší rychlosti 250 km/h, kterou hlídá elektronický omezovač. Zadní poháněná osmnáctipalcová kola, kterým rozhodně nebudou cizí přetáčivé choutky, krotí stabilizační systém CATS.

Sportovnímu naturelu vozu S-Type R byl uzpůsoben také interiér. Najdeme v něm výrazně profilovaná sedadla čalouněná černou a červenou kůží, tmavá je také přístrojová deska, která byla dosud laděná ve světlých tónech. Pokud řidič nebude chtít poslouchat zvuk motoru a kvílení pneumatik, je mu k dispozici audiosouprava Alpine.

Myslíte si, že je to dostatečná výzbroj na to, aby se na trhu mohl Jaguar S-Type R utkat s těmi nejlepšími? Na papíře vypadá vše velice vyrovnaně, ovšem můžeme vám zaručit, že pokud kolem vás prosviští M5 a R, tak většina z vás stejně zaregistruje extravagantní rysy "kočičky". A pokud dáváte přednost okázalosti, už není co řešit.



Michal Fokt