Otloukánek světa hypersportů Jaguar XJ220 bude k mání v aukci. Nenajel ani sto kilometrů
Na tenhle starý jaguar budete potřebovat opravdu hluboké kapsy, ovšem získáte auto, které několik let bylo nejrychlejším na světě, ale přesto nad ním spousta lidí ohrnovala nos. Navíc je téměř nejetý a po velkém servisu.
Ten příběh zná snad každý fanoušek aut – prototyp Jaguaru XJ220, odhalený na birminghamském autosalonu v roce 1988, namlsal boháče 6,2l dvanáctiválcem a pohonem všech kol. Líbil se tak moc, že patnáct stovek potenciálních zákazníků ještě ten den složilo enormní zálohu 50 tisíc liber (v dnešních penězích v přepočtu 3,77 milionu korun), aby si pořídili produkční verzi placatého, elegantního a nesmírně potentního supersportu.
Mělo to být první auto svého druhu značky Jaguar a technika za motorem nezaostávala. Kromě pohonu všech kol tu bylo také ABS, tehdy v osobních autech horká novinka, nůžkové dveře či posilovač řízení.
Jaguaru ovšem trvalo velmi dlouho dostat se z fáze prototypu k produkčnímu vozu. V rámci vývoje se zásadně změnily parametry vozu. Místo dvanáctiválce dostal poloviční motor – V12 totiž byla odvozena ze závodního sedmilitru v modelu XJR-9 a Jaguar ji nedokázal upravit tak, aby splnila emisní pravidla – zmizel posilovač řízení, ABS, pohon všech kol i nůžkové dveře.
Výsledkem změn parametrů, a také toho, že zkraje 90. let minulého století svět zasáhla ekonomická krize, která dramaticky snížila poptávku po drahých autech, tedy bylo, že stovky rozhořčených zájemců žádaly vrácení zálohy. O vůz už neměli zájem.
Neobměkčilo je, že onen šestiválec byla 3,5l jednotka se dvěma turbodmychadly a že dávala 550 koní, ani že jejím základem byl motor Austin Rover V64V, vyvinutý přímo pro soutěžní speciál skupiny B MG Metro 6R4 a ve verzi nazvané Jaguar/TWR JV6 pohánějící také závodní Jaguar XJR-11. Ani že XJ220 s ním bylo světově nejrychlejším produkčním autem, když v roce 1991 zvládlo 349,4 km/h; číslo 220 v názvu odkazovalo na plánovanou nejvyšší rychlost 220 mph, tedy 354 km/h.
Místo patnácti stovek nakonec byly ve spolupráci Jaguaru a TWR (Tom Walkinshaw Racing) mezi roky 1992 a 1994 vyrobeny jen necelé tři stovky sériových XJ220. Kousek, který si můžeme prohlédnout na fotkách, opustil brány továrny 10. května 1993 s číslem šasi 220737. Svůj dosud třicetiletý život strávil povětšinou zavřený v garáži. Má totiž najeto pouhých 46 mil, tedy 74 km.
V roce 2017 se mu dostalo důkladného servisu v hodnotě 38.205 liber (tehdejším kurzem zhruba 1,1 milionu korun), při němž bylo zrenovováno řízení, zavěšení kol a další mechanické díly, vůz dostal nové pneumatiky a také byly očištěny hlavy válců a dostaly nová těsnění.
Nový majitel k vozu dostane všechny původní dokumenty, jako návod k obsluze, náhradní klíče či servisní knížku, nikoliv ale dokumenty o registraci – auto aktuálně není registrováno k provozu na silnicích. Aukční dům RM Sotheby’s, který ho nabídne v aukci London 2023 konané v britském hlavním městě 4. listopadu, odhaduje, že výsledná prodejní cena bude 375-425 tisíc liber, tedy v přepočtu asi 10,7–12,1 milionu korun.