Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar F-Pace SVR 5.0 Supercharged – Žiješ jenom jednou

Lukáš Volšický
Diskuze (54)

Kompresorový pětilitrový osmiválec od Jaguaru se už brzy rozloučí s Evropou. Jedním z posledních modelů s tímto srdcem je sportovní SUV Jaguar F-Pace SVR, který vás natolik ohromí, že se rozumu a racionálnímu myšlení doslova vysmějete. Vždyť žijete jenom jednou.

Design, interiér


Budu upřímný. Už dlouho jsem nezažil tak nezapomenutelný týden s luxusním SUV, jako byl ten s elegantním a ohromujícím Jaguarem F-Pace SVR. Jaguar F-Pace je v Česku nejprodávanějším modelem značky a na našich silnicích jej pravidelně vídám s normálními motorizacemi. Tradiční britská značka se však v minulosti rozhodla jej naštvat a vypustila do světa kočku s pořádně ostrými drápky.

Jaguar F-Pace SVR poprvé debutoval už v roce 2018. Bylo tomu zhruba dva roky po uvedení základního modelu a v roce 2020 společně prošly decentním faceliftem. Vrcholné sportovní „SVRko“ vyvinuli specialisté z divize Special Vehicle Operations a už na první dojem prozrazuje, že se věnovali zejména technice. Až agresivnější rysy a emblémy odhalují opravdový potenciál SUV, jež se od konkurence liší hlavně jedinečným srdcem.

O tom však až později. Nejprve se pojďme věnovat tomu, jak Jaguar F-Pace SVR působí, když zrovna stojí. Dokonce i designem a krásou může soupeřit s konkurenční Alfou Romeo Stelvio Quadrifoglio. Celkový dojem z elegantních rysů ovlivňuje i barva, v jaké si jej objednáte. Když si vyberete opravdu výrazný odstín, bude na silnicích doslova zářit. V konzervativních barvách naopak bude diskrétní.

Technici z divize Special Vehicle Operations se při vývoji SVR věnovali především funkčním designovým vylepšením, zejména úpravě aerodynamiky. Sportovní F-Pace má větší otvory pro přívod vzduchu vpředu, kapotu s otvory pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru, upravený zadní spoiler, nový zadní nárazník se dvěma dvojitými výfukovými koncovkami a aerodynamické prvky usměrňující proudění vzduchu okolo zádě.

Specialitou SVR jsou i průchozí výdechy vzduchu na bocích za předními koly. Už při uvedení Jaguaru F-Pace SVR nám automobilka odhalila skutečnost, že technici jimi snižují tlak v podbězích, což pomáhá celkovému snížení aerodynamického vztlaku při současném zlepšení chlazení a optimalizaci stability vozu ve vysokých rychlostech. A zapomenout nesmím ani na širší postoj díky rozšířeným blatníkům a velkým 22“ kolům.

Jaguar F-Pace SVR 5.0 Supercharged Jaguar F-Pace SVR 5.0 Supercharged

A pojďme usednout do luxusního interiéru. Ve vrcholném F-Pace SVR pochopitelně vychází ze standardního modelu a nejvýraznější novinkou jsou sportovní sedadla, která současně jsou i komfortní. Po faceliftu má novou středovou konzolu s integrovanou HD dotykovou obrazovkou multimediálního systému s úhlopříčkou 11,4“ s novým infotainmentem Pivi Pro. Obrazovka je navíc uložena v pouzdru ze slitiny hořčíku a na nové konzole se objevuje i bezdrátová nabíječka chytrých telefonů.

Nová je i hlavice voliče automatické převodovky. Původní „pistolová“ rukojeť je minulostí a nově ji nahrazuje nový volič s motivem kriketového míčku a spodní částí z precizně obrobeného kovu. Zajímavostí jsou i laserově leptané mřížky reproduktorů. V modernizovaném F-Pacu se představily i nové výplně dveří s jinak umístěnými klikami a ovladači elektrického ovládání oken. Jaguar při uvedení faceliftu vyzdvihoval i novou klimatizaci s filtrací PM2.5.

Video se připravuje ...

Celkový vzhled interiéru nepochybně zaujme milovníky moderního minimalistického designu. V rukách máte příjemně tvarovaný volant s výrazným kulatým středem a dotykovými ovladači a sledujete konfigurovatelný digitální přístrojový štít. Osobně jsem si ponechal tradiční zobrazení s rychloměrem cejchovaným do 360 km/h a otáčkoměrem s červeným polem v sedmi tisících.

Jaguar s novou konzolou zachoval i multifunkční ovladače klimatizace, vyhřívání a ventilace sedadel. Při vývoji nových výplní dveří pak zapracoval na objemnějších přihrádkách pro uložení větších předmětů. Do F-Pacu SVR se pak pohodlně posadí čtveřice dospělých cestujících a k dispozici mají zavazadlový prostor se základním objemem 613 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


A teď se konečně pojďme věnovat tomu, co je velkolepou oslavou spalovacích motorů, ale bohužel i smutným rozloučením se jednou nezapomenutelnou érou. Jaguar se vyjadřuje, že od roku 2025 bude čistě elektrickou značkou a brutální F-Pace SVR spolu se sportovním kupé i roadsterem F-Type jsou posledními modely značky se srdcem, které se vám jednou zaryje pod kůži a už nikdy vás neopustí.

Hlavním lákadlem Jaguaru F-Pace SVR je benzinový pětilitrový osmiválec s mechanickým kompresorem o 405 kW (550 koních) při 6250 až 6500 otáčkách za minutu. Současně má vrcholný točivý moment 700 newtonmetrů už od 3500 do 5000 otáček za minutu. Standardně je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou od ZF a pohonem všech kol preferujícím zadní nápravu.

Jaguar udává, že F-Pace SVR zrychlí z 0 na 100 km/h za čtyři sekundy a umí jezdit maximální rychlostí 286 kilometrů v hodině. Jenže mám pocit, že žádná slova asi nikdy dokonale nevystihnou projev kompresorového osmiválce v reálném světě. Je ohromující a nelze jej srovnávat s dnes běžnými turbodmychadly přeplňovanými osmiválci. Projevuje se jako atmosféra na steroidech.

Kompresorový osmiválec je nejvýraznějším prvkem celého vozu a zastudena se probouzí k životu se zlověstným vyštěknutím a hlubokým volnoběhem. V normálním provozu se chová kultivovaně a hlavní přednosti netradičního přeplňování se začnou projevovat v okamžiku, kdy zvýšíte jízdní tempo. Zapomeňte na tupou prodlevu turbomotorů, protože s srdce „SVRka“ s kompresorem má okamžitou reakci na plyn.

Při klidném tempu jen bublá, a když pořádně šlápnete na plyn, během milisekund nabere na síle. Všimnete si vití kompresoru, které následně doslova přeřve burácení pětilitru a F-Pace SVR začne zrychlovat se zdrcujícím nasazením. Osmiválec reaguje na plyn s velkou přesností a vytáčí se k omezovači s radostí a přirozeností atmosféry. Přeplňování kompresorem, oproti turbodmychadlům, navíc znamená, že si řev neužíváte vy, ale i okolí.

Jaguar F-Pace SVR 5.0 Supercharged Jaguar F-Pace SVR 5.0 Supercharged

Jaguar F-Pace SVR je opravdu hlasitý! I v kultivovanějším komfortním režimu surově řve a při puštění plynu zase hřmí a střílí do výfuku. Z docela pohodlného SUV se následným přepnutím do sportovního jízdního režimu stane krvelačná bestie. Za normálních okolností hladce řadící osmistupňový automat začne kopat kvalty s až překvapivou hrubostí a zlověstné odfrknutí do výfuku je ještě intenzivnější.

Bohužel, na aktuální polohu plynu bohužel okamžitě reaguje i spotřeba paliva. S velmi klidným jízdním stylem se s nejsilnějším F-Pacem dá jezdit i za přibližně dvanáct litrů na sto kilometrů, ale kompresorové motory nikdy nebyly přehnaně úsporné. Jakmile na to začnete šlapat, benzin do osmi válců teče doslova po litrech.

Jezdit za desítky litrů na sto kilometrů není raketová věda a náš kombinovaný průměr se zastavil na zhruba šestnácti litrech. Na 82litrovou jsme tak průměrně najeli okolo čtyř set kilometrů. Jenže mělo by vás to vůbec zajímat? Zrovna tohle SUV je strojem, kde zážitek vítězí nad smysluplností a ekonomikou provozu.

Pokud se vám zachce s touto rozzuřenou číčou jezdit každý den, připravte si pořádně nabitou prkenici. Pochopitelně to jde, protože i se sportovním adaptivním podvozkem s tužšími pružinami a silnějšími stabilizátory, specifickými pro SVR, je docela komfortním luxusním SUV s elegantním designem a moderním interiérem.

Jaguar F-Pace SVR si však nejvíce užijete s láskou k vyšším rychlostem a sportovnímu jízdnímu stylu. Dynamičtější zacílení totiž potvrzují i přirozená přetáčivost v zatáčkách díky aktivnímu zadnímu diferenciálu nebo masivní ocelové brzdy s plovoucími kotouči. Dvoutunové „SVRko“ umí zastavit velkou silou.

Závěr


Jaguar F-Pace SVR je poslední mohykán. Vedle moderních elektrifikovaných sportovních SUV s turbodmychadly přeplňovanými osmiválci sice působí jako dinosaurus, ale to současně je hlavní kouzlo jeho charakteru a charisma. V kompresorem přeplňovaným vidlicovým osmiválcem se už brzy přestaneme potkávat v Evropě a F-Pace SVR je spolu se sporťákem F-Type poslední šancí, jak jej získat.

K Jaguaru F-Pace SVR navíc musím dodat, že jsem během týdenního testování nenašel jediný racionální důvod, proč jej preferovat před turbo-konkurencí, ale možná je to právě ona jedinečnost, co vás nakonec zlomí. Provozní náklady věčně hladového srdce zastíní všechna ostatní pozitiva, ale o čem by život byl, kdybychom se neustále řídili pouze rozumem? „SVRko“ tak u mě dokonale vystihuje moderní americký výraz YOLO (You Only Live Once = Žiješ jenom jednou).

Jaguar F-Pace SVR 5.0 Supercharged Jaguar F-Pace SVR 5.0 Supercharged

Nejlevnější verze modelu 1.738.239 Kč (Jaguar F-Pace R-Dynamic S D165 AWD)
Základ s testovaným motorem 3.010.250 Kč (Jaguar F-Pace SVR)
Testovaný vůz bez příplatků 3.010.250 Kč (Jaguar F-Pace SVR)
Testovaný vůz s výbavou 3.174.025 Kč (Jaguar F-Pace SVR)

Plusy

  • Jedinečný kompresorový osmiválec
  • Elegantní design
  • Moderní interiér
  • Sportovní jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vysoká spotřeba paliva
  • Vlastně nedává moc smysl
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (54)

Doporučujeme

Jaguar F-Pace SVR 5.0 Supercharged
Cena základní sestavy 3 010 250 Kč
Výbava základní sestavy Základní výbava: stylingový paket SVR, paket Black Exterior Pack, čtyři koncovky výfukové soustavy o průměru 95 mm, červené brzdové třmeny, konfigurovatelný režim Dynamic, Adaptive Dynamics, volant SVR, osvětlené prahové lišty s nápisem SVR, vyhřívaná a chlazená sedadla Performance elektricky nastavitelná ve 14 směrech, interaktivní displej řidiče, audiosystém MeridianTM, bezdrátové nabíjení zařízení, infotainment Pivi Pro1 s dotykovou 11,4” obrazovkou, Apple CarPlay, Android Auto, aplikace Jaguar Remote, adaptivní tempomat s asistentem řízení, 3D prostorová kamera Kč
Cena testované sestavy 3 174 025 Kč
Výbava testované sestavy 22“ kovaná kola Gloss Black Contrast Diamond Turned (+29.069 Kč), posuvné panoramatické střešní okno (+42.084 Kč), podélné střešní nosiče (+8416 Kč), zatmavená skla (+11.552 Kč), determální čelní sklo (+14.028 Kč), obložení interiéru z uhlíkového kompozitu (29.717 Kč), head-up displej (28.909 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 405 / 6250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 3500 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 286
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 12
Emise CO2: 274
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 613 / 1440
Objem nádrže (l): 82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2058 / 0
Rozměr pneu: 265/40 ZR22, 295/35 ZR22
Jaguar F-Pace SVR 5.0 Supercharged
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4762
b) šířka (mm): 2071
c) výška (mm): 1670
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1648
f) rozchod vzadu (mm): 1666
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Barrichello
17. 10. 2023 08:58
Re: Neuvěřitelné
byla na tom nálepka Made in Germany, ty starý mam ještě doma, můžu ti to vyfotit....
16. 10. 2023 09:18
Re: Praveze toto auto dava velky zmysel,
Hodně závisí na nastavení citlivosti odezvy plynového pedálu. Spousta moderních aut umí odezvu přeplňovaných motorů eliminovat.
Kompresor funguje v tomto směru obvykle lépe než turbo a mě se na tom líbila gradace výkonu jednotky (neplatí ale pro kompresorové motory obecně).
16. 10. 2023 09:01
Re: Najlepšie znejúce auto....
:yes: ;-)
Avatar - iudex
16. 10. 2023 08:45
Re: Najlepšie znejúce auto....
Jj, SUV so zvukom superšportu či muscle caru: https://www.youtube.com/watch?…
16. 10. 2023 06:50
Re: Najlepšie znejúce auto....
Ano, dovětek, které se dá potkat je důležitý. Koukal jsem teď na testy Purosanque a to je neskutečný nářez. Ale F-Pace SVR je oproti němu téměř běžný. ;-)