Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejstarší dochovaný Jaguar E-Type kupé je na prodej. Cena bude extrémní

Ondřej Mára
Diskuze (7)

První E-Type kupé s levostranným řízením a šestiválcovým motorem je údajně nejstarším vozem svého druhu.

Jaguar E-Type je často označován za jeden z nejkrásnějších vozů na světě a současně za jeden z nejvýznamnějších britských silničních automobilů. Není tedy divu, že každá jeho aukce přitahuje náležitou pozornost. Společnost Gooding & Company však bude brzy dražit stroj, jehož hodnota bude výjimečná.

Jde totiž o vůbec první vyrobený Jaguar E-Type kupé s pravostranným řízením, pod jehož kapotou je uložen původní motor a jeho karoserii zdobí původní registrační značka. Vůz je postaven na šasi číslo 860001, karoserii původně označovanou jako „Fixed Head Coupe“ zdobí tmavě modrá barva a interiér je čalouněn červenou kůží.

Video se připravuje ...

Připomeňme, že 3,8litrový řadový šestiválec pod kapotou má tři karburátory a jeho výkon se pohyboval okolo 265 koní. O přenos výkonu na zadní kola se stará čtyřstupňová manuální převodovka, naopak bezpečné brzdění zajišťují kotoučové brzdy Dunlop, ukryté za parádními drátěnými koly.

Kromě dnes již ikonického designu tak vůz nabízel i skutečně působivou dynamiku. Z klidu na 100 km/h startoval v čase kolem 7 sekund a díky maximální rychlosti 241 km/h patřil k nejrychlejším produkčním silničním vozům na světě.

Není tedy divu, že je tento skvost britského automobilového inženýrství mezi sběrateli tak populární. Tento konkrétní kousek, vyrobený 10. července 1961, pak nabízí přesně ty správné zvláštnosti, o které zájemci o starší kousky nejvíce stojí – tedy včetně ploché podlahy, svařovaných roletek odvětrání kapoty a externích západek kapoty.

Současný vlastník měl auto pořídit již v roce 1998 a poté se pustil do několikaleté renovace, jejímž cílem bylo uvést vůz zpět do původní podoby, včetně původní specifikace. Vůz se přitom povedlo opět registrovat i na původní registrační značky 1 VHP, s jejichž dopátráním měly pomoct archivy automobilky.

Jak připomínají kolegové z Motor1, první Jaguar E-Type kupé s řízením na levé straně již bohužel neexistuje. Údajně se však nedochovaly ani první kusy roadsteru E-Type s řízením na pravé ani levé straně. Tento konkrétní kousek s šasi číslo 860001 by tak měl být zřejmě nejstarším přeživším Jaguarem E-Type s šestiválcovým motorem.

V aukci, která proběhne 1. září v Londýně, by tak mohly padat extrémní částky. Podle odborníků se očekává prodej vozu za částku v rozmezí 1 až 1,4 milionu liber, v přepočtu tedy 28,1 až 39,4 milionu korun.

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Doporučujeme

28. 8. 2023 19:53
Re: Nádherný to je,
Ak ho miluješ, niet čo riešiť. ;-)
28. 8. 2023 19:51
Re: První E-Type kupé s levostranním řízením...
No, mňa to skrátka zmiatlo.
Avatar - Stejsn
28. 8. 2023 19:48
Nádherný to je,
ale jezdit s tím není žádný med. Měl jsem to půjčené a krom toho, že je ven mizerně vidět, tak to i moc nebrzdí (brzdy po špičkovém servisu), špatně se do toho nastupuje a když v tom sedí dva dospělí, skoro z toho nejde vystoupit. Zajímavé je i to, že ta 3.8 s třemi karburátory nijak zázračně nejede (na auta ze 60. let jsem zvyklý a mám s čím srovnávat). Éčko je krásný kus nábytku do obýváku, ale to je tak všechno.
28. 8. 2023 19:21
Re: První E-Type kupé s levostranním řízením...
Nemýlíš. Nevím, v čem vidíš problém. Všechno píšeš dobře, volant vlevo - pro jízdu na pravé straně a nebo naopak.

V podnadpisu jen konstatovali, že úplně první vyrobený E byl kupé levák, který se ale nedochoval. Článek je o aukci nejstaršího dochovaného E kupé - tohoto praváka, který ale není prvním vyrobeným éčkem celkově, to byl ten nedochovaný levák.
28. 8. 2023 19:08
Re: První E-Type kupé s levostranním řízením...
Tak mne sa ľavostranné riadenie z podnadpisu a riadenie na ľavej strane pletú. AK ma pamäť neklame, u áut s volantom na pravej strane vždy platilo označenie "pravostranné riadenie", prípadne "auto s riadením pre ľavostrannú premávku". Ľavostranné riadenie platí pre vozidlo s volantom na ľavej strane, určené pre pravostrannú premávku. Mýlim sa?