Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar XJ 2.7D Executive - vůz připraven, Lorde

Libor Zezulka
Jaguar vždy kráčel vlastní cestou. Jak si však luxusní limuzína s klasickými tvary a novým vznětovým šestiválcem vede v konkurenci moderních německých limuzín?

Jaguar vždy kráčel vlastní cestou. Jak si však luxusní limuzína s klasickými tvary a novým vznětovým šestiválcem vede v konkurenci moderních německých limuzín?

„Jaguár americký je největší americká kočkovitá šelma, samotářský lovec. Živí se kapybarami, prasaty pekari, ale také rybami, malými aligátory, želvami, domácím zvířectvem a menšími druhy kopytníků.“ To praví o jaguaru otevřená encyklopedie Wikipedia a přestože podává informace o kočkovité šelmě z tropických džunglí a travnatých savan, prozrazuje mnoho také o hliníkové šelmě z Velké Británie.

Stejně jako jaguar americký i jaguar britský kdysi pojídal slabší automobilové druhy a přestože dělal společníka významným osobnostem lidských dějin, které obdivovaly miliony lidí, raději pobýval v ústraní. Jelikož pocházel z aristokratické rodiny, která ctila tradice, vždy preferoval dobře padnoucí oblek a černé lakýrky před vytahanými džínsy a prošoupanými teniskami i barvy a materiály vybíral v souladu se svým původem.

jaguar testy luxusni jaguar testy luxusni Na konci 20. století však nastal zvrat a zákazníci začali více vnímat kvalitu, komfort a technickou zdatnost než urozený původ. Jaguar musel sklonit hlavu a požádat o pomoc plebejce. Nejdříve podával pomocnou ruku General Motors, ale nakonec se rozhodl nemocného Angličana vyléčit Ford. Anglická legenda se začala zvedat z prachu a chrlit nové modely. V roce 1994 se podívala na svět nová generace vlajkové lodi XJ, již připravená s podporou Fordu.

O celých osm let později, v roce 2002 vyjela z laboratoří sedmá generace modelu XJ, vyrobená poprvé zcela pod taktovou amerických manažerů, aby narušila hegemonii německých korábů od Audi, Mercedesu nebo BMW. Jaguar prohlásil, že luxusní limuzínu osázel tím nejlepším, co samotná automobilka i koncern na začátku nového milénia nabízel a vypustil opět sebevědomého britského aristokrata do světa. Má ale na sebevědomí právo?

Britský gentleman

Ač ve službách majitele, v jehož domovině se formovaly nové módní trendy, XJ si udržel konzervativní styl. Svůj mírně prošoupaný kabát vyměnil za poslední, avšak stejně decentní kousek, obul si nablýskané boty od Armaniho, nasadil drsnější výraz a zvolil mírně výhružný postoj. I přesto zůstal tím tradičním britským gentlemanem, který se nenechá ničím rozhodit.

Jeho obličej stále zdobí kulaté světlomety, jež protínají noční krajinu ostrými xenonovými paprsky, nárazník lehce rozevírá ústa, jakoby se chystal na kouření doutníku a dlouhatánská přední kapota připomíná, odkud pochází jaguarův zvířecí jmenovec. Vzadu nedovolili strážci tradice už vůbec kompromisy, slovo klasický se v těchto partiích zhmotňuje v špičatou záď s půlkruhovými světlomety s LED diodami, které dodávají XJ na majestátnosti.

Lehký jako pírko

Moderní technologie se neschovaly pouze pod tvarový kryt svítilen, ale také lak. Celo-hliníková konstrukce vozu a speciální technologie nýtování posunula XJ mezi elitu a umožnila snížit až o 40 procent hmotnost a přitom zvýšit o 60 procent tuhost skeletu(!). Nejde přitom o reklamní frázi, ale jasně doložitelný fakt. Karoserie fantasticky odolává odstředivým silám, nekroutí se a na špatném povrchu či v prudkých zatáčkách neuvádí v pohyb plastové části uvnitř.

Hmotnost jaguaru s turbodieselem přitom činí pouhých 1727 kg, základní verze se zážehovým třílitrem dokonce váží neuvěřitelných 1608 kg. Hliníková A8 od Audi váží se základním šestiválcem 3.2 FSI 1740 kg a s vznětovým motorem 3.0 TDI 1830 kg. BMW 730d váží 1900 kg a Mercedes-Benz S320CDI 1955 kg. Třída S, Audi i BMW ovšem mají větší výkon, Jaguar XJ handicap slabšího dieselového motoru dohání velmi nízkou pohotovostní hmotností.

jaguar testy luxusni jaguar testy luxusni Vzduch obtéká karoserii XJ ve vysokých rychlostech v přesně vyznačených drahách, takže do 170 km/h si můžete užívat pohodovou tichou jízdu, nad 180 km/h hluk vzrůstá a akustická pohoda pomalu mizí. Na rozdíl od zvědavých pohledů kolemjdoucích, kteří identifikují znak Jaguaru jako vstupenku do nejlepší společnosti, vám neudělá radost pohled do zavazadlového prostoru. Mělký zavazadelník s objemem 470 litrů vyhoví potřebám vlků samotářů, ale na rodinu nemyslí.

Víko zavazadlového prostoru přitáhne elektřina, ale po zmáčknutí tlačítka na klíči, se uvolní pouze zámek a víko zůstane zavřené. Otevřít kufr musíte sami.

Buckinghamský palác

Lehké zatažení za kliku dveří a diodami osvětleným vstupním otvorem můžeme vklouznout dovnitř. Tak takhle nějak vypadá Buckinghamský palác, napadne vás v prvních sekundách. Zapomeňte na tvary, které znáte z Audi nebo Mercedesu (o BMW ani nemluvě), zapomeňte na palubní desku z Lexusu, zapomeňte na všechno, co se v třídě luxusních limuzín momentálně nosí.

Jaguar XJ architekturou interiéru dokazuje, že mu koluje v žilách modrá krev a hodlá následovat tradici, i kdyby ho to mělo stát život. Co se týká tvarování převálcovala tradice modernu na celé čáře a lze jen těžko předpokládat, že tomu v budoucnu bude jinak. Je to tak dobře, protože právě klasické tvary s plochou palubní deskou a širokou středovou konzolou ve tvaru kapky dělají Jaguar Jaguarem.

Tradičnímu prostředí dodávají honosnost luxusní materiály. Nešetřilo se především kůží a leštěným dřevem, které zdobí palubní desku a středovou konzolu, kde není kůže, dřevo, hliník či chrom, použil Jaguar příjemné měkčené plasty. Jen uprostřed středové konzoly stylisté zaváhali, či spíše podlehli tlakům odborníků na náklady, kteří se snažili ušetřit použitím koncernových komponent, a vyplnili okolí displeje tvrdým černým plastem.

Fordův vliv naznačují tlačítka rozesetá kolem barevné obrazovky a koneckonců i páčky pod volantem a ovládací prvky na dveřích. Velká tlačítka v okolí displeje usnadňují ovládaní, ale do luxusního vozu za 2.6 milionu korun se úplně nehodí. „Problém“ by přitom vyřešila trocha leštěného hliníku. Takto silně kontrastují s dřevem a chromovanými prvky okolo (přihrádku spolujezdce přitom otevřete krásným chromovaným tlačítkem).

jaguar testy luxusni jaguar testy luxusni Poněkud fádně působí přístrojová deska s malými budíky, kvůli nevýraznému členění rychloměru jsem měl zpočátku problém s odezíráním aktuální rychlosti. Vlajková loď by si určitě zasloužila větší displej palubního počítače, zeleně podsvícený úzký proužek v spodní části rychloměru není ideální, update potřebuje také hrubá grafika dotykového barevného displej na středové konzole.

Úkrok stranou

Speciální mód s logem Jaguaru vypadá velmi pěkně, dál už to tak slavné není. Znázorněná tlačítka mohu pochválit za velikost a logické rozmístění, ale grafika za největšími konkurenty hodně pokulhává. Jak systém iDrive od BMW, tak MMI od Audi nabízí graficky výrazně hezčí prostředí, schválně přitom nezmiňuji nový Mercedes-Benz třídy S, který v tomto směru luxusní třídě vévodí.

Na druhou stranu systém v Jaguaru XJ dokáže ovládat i technicky méně zdatný jedinec, míra uživatelské přívětivosti určitě převyšuje bavorský iDrive. Funkčně systém na žádného z konkurentů nestačí, nastavit toho mnoho nemůžete, nedostalo se bohužel ani na parkovací systém s grafickou signalizací. Znalosti navigace (ne)překvapivě končí za hranicemi velkých měst (Praha, Brno).

Testovaný kousek dostal od importéra dáreček v podobě předních elektricky nastavitelných sedaček v 16směrech a zadních elektricky nastavitelných sedaček. Prvek výbavy důležitý pro všechny majitele, kteří si plánuji do svého nového jaguara pořídit řidiče, posunuje míru luxusu o ještě o stupínek výš, ale má i některé chybičky. Nejdříve výhody. Se sedadlem můžete skutečně pohybovat do všech světových stran, díky čemuž rychle najdete optimální pozici.

Je vám teplo, Lorde?

U kliky dveří čekají tři paměťové pozice, pro vás optimální polohu sedadla, ale i sloupku řízení, který se rovněž nastavuje elektricky, si proto můžete uložit. Na zadních sedadlech si méněcenní určitě připadat nebudete, i zde totiž můžete elektricky nastavit sklon zadního opěradla a dokonce posouvat dopředu a dozadu sedadlo předního spolujezdce. To víte, když vzadu sedí lord, musí mít veškerý komfort.

Aby toho nebylo málo, do středové loketní opěrky Jaguar zabudoval ovládaní audiosystému, nemusíte tedy o změnu stanice či skladby žadonit, a nad hlavu umístil senzory bezdrátových sluchátek. Sedadla vzadu jsou pohodlná, ale potřebovala by delší sedák, vpředu má sedák délku dostatečnou, ale v místě napojení na opěradlo je příliš úzký a trochu tlačí. Elektrické vyhřívání nabízela v testovaném provedení přední i zadní sedadla, XJ však s „topením“ nespěchal.

jaguar testy luxusni jaguar testy luxusni V tuhých mrazech jsem začal účinky vyhřívaní pociťovat mnohdy až v polovině 20 km cesty. Nároky na vnitřní prostor splňuje britský aristokrat s odřenýma ušima, na zadních sedadlech například prostor v oblasti kolen rozhodně nepřebývá, ale naštěstí ani neschází. U hlavy vypadá situace docela optimisticky. Jaguar XJ mě potěšil i některými technickými finesami.

Velmi příjemným a praktickým doplňkem výbavy se ukázalo vyhřívání volantu, nebýt vyhřívání přimrznou vám ruce v minus 15 stupních k dřevu, nebo elektrické nastavování pozice pedálů. Britsko-americký vývojový tým nezapomněl na odkládací plochy vpředu ani vzadu, za což mu patří dík.

Sláva sdílení

Ford vlastní Jaguar a z tohoto vztahu vzešel nový model XJ (Ford se staral především o finance a sdílené komponenty). Ford spolupracuje s francouzským PSA na výrobě motorů a výsledkem tohoto svazku jsou vznětové motory HDI a TDCi. PSA používá vznětové motory v modelech Peugeotu a Citroenu, Ford roubuje jednotky TDCi do mnoha vozů napříč celým svým portfoliem. A že je hodně široké.

Vznětový šestiválec debutoval v roce 2003 v Jaguaru S-Type a začal se rychle usazovat v dalších vozech. Peugeot využil šestiválec v limuzíně vyšší střední třídy 607, Ford nařídil implementaci do Land Roveru Discovery III nebo Range Roveru Sport. Jednotka ovšem není v podání Fordu a PSA úplně identická, konstruktéři americké skupiny použili k přeplňování jaguaru dvojici turbodmychadel, čímž nepatrně zvýšili výkon, ale o 5 Nm snížili točivý moment. Biturbo pomáhá především rychlejším reakcím na stlačení pedálu plynu.

Potenciál motoru si majitelé S-Typu velmi pochvalovali, a tak bylo pouze otázkou času, kdy přijde řada na Jaguar XJ. Použití hliníkové konstrukce umožnilo maximálně snížit hmotnost, pětimetrová limuzína váží s naftovým šestiválcem méně než dříve testovaný Peugeot 607 2,7 HDI, což slibovalo slušné dynamické parametry. Předpoklad se v praxi potvrdil. Točivý moment 435 Nm dostupný v nízkých otáčkách způsobuje, že jednotka zabírá prakticky od volnoběhu a už na 2000 otáčkách má sílu, která stačí na svižnou akceleraci.

Nad 2000 otáčkami motor rychle nabírá výkon a pokračuje až do 3700 otáček, kde v poklidném tempu dosáhne maxima výkonu a na cca 4300 otáčkách pomalu uvadá. V slušném rozsahu otáček máte k dispozici dostatek výkonu a točivého momentu, který využijete především na dálnicích, ale občas i v městském provozu. Předjíždění i sprinty ve vysokých rychlostech zvládá lehký XJ 2.7D s přehledem.

Spotřeba přitom dramaticky nezacloumá firemními financemi, jezdit průměrně za 9 – 10 litrů není problém, když se budete trochu snažit, dosáhnete i kombinované spotřeby 8,1 litru udávané výrobcem. Raději ale počítejte s horní hranicí, tedy 10 litrů. Automatická převodovka má šest stupňů. Změna převodů probíhá hladce, s výběrem automat dlouho neváhá a prakticky se v něm nemýlí.

Výtkou může být pomalejší reakce na kickdown a vůbec (ne)ochota řadit směrem dolů při prudším sešlápnutí plynového pedálu. Nahoru jdou stupně naopak velmi rychle. Nenadchnul mě systém sekvenčního řazení, který dovoluje pouze zamykání jednotlivých převodových stupňů v pořadí 2-3-4-5-D. Abyste se navíc do sekvenčního režimu dostali, musíte obkroužit voličem automatu celý J-Gate, jak se tradiční kulise Jaguaru říká.

V okamžiku, kdy zamknete konkrétní převodový stupeň, přebíráte veškerou odpovědnost za řazení, neboť převodovka, ani když dosáhnete omezovače, vyšší stupeň nezařadí. Při předjíždění, kdy se vám klidně může stát, že přeřadit nestihnete, zůstane ručička viset v červeném poli a vy ztratíte cenné sekundy. Pokud však nemáte rádi, když za vás automat rozhoduje, bude se vám zamykání stupňů líbit.

Superkočka

Jaguar XJ stojí na vzduchovém podvozku se systémem CATS, který přizpůsobuje charakteristiku tlumičů podle aktuální jízdní situace. Jedete-li pomalu, XJ se zlehka pohupuje a hýčká posádku nepodzemským komfortem, jakmile však zrychlíte, podvozek ztuhne a chová se mnohem sportovněji a daleko lépe s řidičem komunikuje. Jinými slovy ve vysokých rychlostech se XJ mění v onu dravou kočkovitou šelmu, o níž jsem se zmiňoval v úvodu.

Vysokými rychlostmi se však myslí rychlost okolo dálničního limitu, například v 90 km/h se podvozek stále nachází v komfortním módu, což způsobuje, že se vůz na zvlněných okresních silnicích houpe trochu více, než je zdrávo. Pokud si ovšem potrpíte hlavně na komfort, budete z Jaguaru XJ nadšení. Těžko se hledá auto, které lepe vyžehlí nedokonalý povrch českých vozovek.

jaguar testy luxusni jaguar testy luxusni Po většinu času nemáte ani tušení, že zrovna zdoláváte okresku děravou jako ementál, projetí obrovského výtluku se uvnitř projeví jaksi mimoděk tlumeným rázem. Na kostkové dlažbě jakoby neexistovaly kostky a na dálnici téměř zapomenete na vyskákané panely. Čím rychleji jedete, tím jistěji se velká limuzína chová, v zatáčkách si počíná celkem dobře, tedy alespoň do chvíle, než narazíte na první sníh či led.

To samozřejmě není chyba vozu, ale typický nedostatek koncepce motor vpředu-náhon vzadu. Pohybovat s XJ v drsných zimních podmínkách, kdy se povrch vozovky během deseti kilometrů změní ze suchého a vymrzlého v ledovou nebo sněhovou pláň, opravdu není sranda. Na zledovatělém povrchu stačí mírně přidat a ani stabilizační systém vás nezachrání od toho, že vás začne předbíhat záď. Brzdy nastupují s velkou razancí, ale jakmile se dostane ke slovu ABS, trochu ztratí dech. Každopádně na zkrocení hliníkového kolosu bohatě stačí.

Neúplná výbava

Jaguar XJ 2.7 Executive stojí 1.995.000 Kč. Základní výbava tohoto modelu obsahuje všechny obvyklé položky (elektrickou výbavu, klimatizaci, vyhřívaná sedadla, tempomat, stabilizační systém, zadní parkovací systém) a také vzduchový podvozek se systémem CATS. Připlatit si můžete za několik věcí, ale k mému překvapení i některé dnes standardní prvky chybí. Tak například můžete mít aktivní tempomat, čtyř zónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaný volant, telekomunikační systém s bluetooth, ale nemůžete si objednat odvětrávání sedadel nebo parkovací systém s grafickou i akustickou signalizací. Jak to vypadá s konkurencí? Nejlevnější naftou poháněné BMW 730d přijde na 2.010.300 Kč, Audi si nechá za A8 3.0 TDI quattro zaplatit 2.021.200 Kč. Jaguar se pyšní nejnižší cenou, ale Audi nabízí pohon všech kol.

Vůz sám pro sebe

Jaguar vždycky zůstával stranou zápolení méně urozených kolegů, do přízemního boje o zákazníky v třídě luxusních limuzín se zapojovat nechtěl a ani nemusel. Jaguar nebyl moderní alternativou existujících vozů, ale konzervativní britský aristokrat, kousek pojízdné historie, kterou vyhledávali zákazníci, jež chtěli zakusit luxus v originálním balení. Změny na globálním trhu a přiostřující se konkurence pozici Jaguaru v jisté době oslabily, ale pod vedením amerického Fordu se britský výrobce snaží dál. Jaguar XJ ztělesňuje všechny tradiční hodnoty, je komfortní, luxusní, silný a přitom úsporný, elegantní a díky hliníkové konstrukci lehký a přitom pevný. Výbava obsahuje většinu atraktivních prvků výbavy, ale některé důležité položky chybí. Konstruktéři a stylisté se dopustili i několika dalších drobných chyb, které trochu zbytečně sráží vlajkovou loď XJ níž, než by si zasloužila. To ale britského Lorda nemůže rozházet.

Část fotogalerie a videa vznikla u zámku v ZOO Zlín – více informací o této krásné ZOO najdete zde.

Plusy

  • velmi tuhá hliníková konstrukce karoserie
  • nízká pohotovostní hmotnost
  • silný a kultivovaný motor
  • nízká spotřeba
  • luxusní interiér
  • dostatek odkládacích ploch
  • bohatá základní výbava

Minusy

  • menší interiér oproti konkurenci
  • úzká přední sedadla
  • malý zavazadelník
  • absence některých příplatkových položek
  • sekvenční řazení
  • grafika displeje
Libor Zezulka
Jaguar XJ 2.7 Executive
Cena základní sestavy 1 995 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS, elektronický stabilizační systém DSC a podpora brzdění v kritických situacích EBA, imobilizér a obvodový alarm, palubní počítač, kožený multifunkční volant, střední loketní opěrka, 6stupňová automatická převodovka, podélně a výškově nastavitelný volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, audiosystém Jaguar s osmi repro, EON, RDS, PTY, TA a AVC, automatická klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, příprava pro telekomunikační systém Bluetooth, vyhřívaná přední sedadla, zadní nedělená – manuálně nastavitelná sedadla, automatické zacloňování vnitřního zpětného zrcátka, vyhřívané přední sklo, dešťový senzor, zadní parkovací systém, vzduchové pérování se systémem CATS, 18palcová hliníková kola Tucana Kč
Cena testované sestavy 2 617 500 Kč
Výbava testované sestavy xenonová světla včetně ostřikovačů (+32.500,-), elektricky sklopná a zacloňovaná vnější zpětná zrcátka (+13.500,-), navigační systém se 7palcovou barevnou dotykovou obrazovkou a s TMC (+95.000,-), Jaguar premium audiosystém, 12 repro, CD měnič, zadní ovládání (+78.000,-), přední sedadla nastavitelná v 16směrech, pro řidiče s pamětí (+47.000,-), vyhřívaný volant – kombinace dřevo – kůže a dřevěná řadicí páka (+29.500,-), paket – nedělená zadní sedadla – nedělená, elektricky vyhřívaná zadní sedadla, individuální nastavení opěradel, ovládání předních sedadel vzadu, hlavové a bederní opěrky (+223.500,-), zadní elektrická roletka (+10.000,-), telekomunikační systém Bluetooth (+15.000,-), přední a zadní parkovací systém (+8.000,-), 18palcová hliníková kola Dynamic (+26.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2722
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 152 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 425 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.8 / 6.5 / 8.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 0
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1659 / 624
Rozměr pneu: 255/55 R18
Jaguar XJ 2.7 Executive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5090
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1448
d) rozvor (mm): 3034
e) rozchod vpředu (mm): 1556
f) rozchod vzadu (mm): 1546
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano