Jaguar XJ - Novinka od chovatelů jaguarů

Jaguar XJ - Novinka od chovatelů jaguarů

 
 

Dvacátého šestého září se v Paříži ukázala světu již sedmá generace slavného Jaguaru XJ, přesně 34 roky po premiéře typu XJ6 Series I v bouřlivém roce 1968. Kód XJ vznikl ze slov "Experimental Jaguar" při příležitosti konstrukce čtyřdveřové varianty slavného typu E.

V průběhu stavby prototypu přišla změna propozic a výsledkem byla elegantní a posléze velice úspěšná první generace vlajkových lodí z Coventry. Ta dosahovala na svou dobu vynikajících jízdních výkonů, zvláště poté, co v roce 1972 přibyl k základním šestiválcům alternativně montovaný 5,3litrový dvanáctiválec, který ji učinil nejrychlejší sériově vyráběnou limuzínou na světě - maximální rychlost téměř 250 km/h a zrychlení na 60 mph (96 km/h) za 7,4 sekundy, to byly ve své době pohádkové parametry. V roce 1986 vznikla poslední série, na jejíž konstrukci se podílel zakladatel firmy sir William Lyons před svou smrtí v roce 1985 a zároveň poslední nový model vzniklý v samostatné firmě - XJ Series V, jenž svými problémy s kvalitou indikoval hluboké vnitřní problémy mateřské automobilky, které vyústily až v její pohlcení Fordem v roce 1989. Proslul mj. charakteristickým tvarem kulisy pro páku automatické převodovky Getrag, pojmenované J-gate, která se od té doby stala vlastností všech Jaguarů se samočinnou rychlostní skříní.

Předposlední generace, již podpořená Fordem, se v roce 1994 nečekaně vrátila mezi absolutní elitu - vklínila se mezi přicházející novou mnichovskou sedmičku a ingolstadtskou á osmičku a oslnila svět svojí elegantní štíhlou karoserií, nejhezčí z trojice debutantů a na hony vzdálenou těžkopádné S-klasse, které příliš nepomohl ani facelift. Businessmani celého světa, již pomalu zapomínající na existenci Jaguara, okouzleně vypisovali šeky, vytahovali zlaté kreditky a významně přispěli k překročení 800 tisíc prodaných exemplářů všech generací XJ, více než poloviny všech vyrobených Jaguarů vůbec.

Obdobná situace se opakuje dnes, svět vítá společně nováčky od Jaguara a Audi, Mercedes opět kontruje pouze lehkým vylepšením designu, jen BMW se tentokrát o rok urychlilo. Situace v luxusní třídě se ale začíná přiostřovat, do boje se vrhl i Volkswagen, tentokrát i osobně, nikoliv už pouze v zastoupení čtyř kruhů.

V souladu s dnešními trendy se odehrála umírněná vzhledová evoluce, nový Jag by rád velké německé trojce přetáhl další zákazníky, kteří kromě špičkové technologie žádají také vytříbený styl. Střízlivé nadčasové tvary jsou charakteristickým znakem elegantního, luxusního vozu v duchu svých předchůdců a anglického aristokratismu. Designéři vycizelovali proporce - karoserie je delší, vyšší a širší, poskytuje podstatně více místa posádce i zavazadlům a tím odstraňuje největší slabinu minulé generace. V ní totiž byl zejména ve svislém směru kritický nedostatek místa. Nové XJ je skrz naskrz moderním pojetím klasických linií. Dveře jsou hlubší a linie oken vyšší. Vůz je poplatnější koncepci "cab-forward", kola jsou blíže rohům karoserie. Přední převis byl redukován a čelní sklo má mírnější sklon, ale i menší kapota zachovává typickou siluetu XJ. Předek je vyveden v tradiční formě - dva oválné reflektory po každé straně síťované masky. Tradicím je učiněno zadost i návratem klasického emblému XJ6 po bok XJ8 a XJR. Dočkáme se i XJ12? To je zatím předčasná úvaha.

Pozadu nezůstává ani technologie a pokročilé konstrukční metody. Karoserie je po vzoru Audi vyrobena prakticky výhradně z hliníku, který má v historii Jaguaru své nezastupitelné místo. Použití tohoto lehkého a pevného materiálu, známého zejména z letectví, v takové míře, znamená výrazný pokrok. Skelet, nazývaný body-in-white čili BIW, je o 40 procent lehčí a o 60 procent tužší než ocelový. To je dobrý základ, nejen pro skvělou hospodárnost a jízdní výkony. Další novinkou je nýtovaní karoserie v kombinaci s pevnostním lepením v sériové výrobě. Tím je dosažena vysoká pevnost a odolnost spojů. Karoserie je konvenční skořepinové konstrukce, na exponovaných místech je vyztužena prostorovými hliníkovými odlitky. Kromě aluminia se uplatnil i hořčík - pevný jako hliník, ale o dalších 30 procent lehčí. Vyztužuje přístrojovou desku a spolu s hliníkem tvoří lehký sloupek řízení. Hořčíkové odlitky jsou použity i v rámech sedadel.

Prostor, styl, ergonomie a pohodlí byly hlavními cíli pro architekturu interiéru. Od samého počátku byla navržena tak, aby se řidič i spolucestující cítili lépe po posezení v Jaguaru, než před ním. Větší prostor ve všech směrech - pro hlavu, nohy i ramena, nezávisle na tom, zda sedíte vpředu či vzadu - to je jen část nové pravdy. Řidičovo pracoviště je navíc značně vylepšeno a posouvá ergonomické standardy o hodný kus výše. Je navrženo k intuitivnímu a pohodlnému ovládání vozu a jeho systémů. Vše doplňují podle slov svých tvůrců "nejlepší sedačky, jaké kdy vyrobili. " Ty přední mohou být za patřičný příplatek až 16tisměrně polohovatelné s proměnitelnou délkou sedáku a do čtyř stran nastavitelnou bederní opěrkou. Pokud Vám nestačí vzadu pevná sedačka, můžete si doobjednat i do druhé řady motorizované opěradlo, bederní i hlavovou opěrku (závisí na modelu a trhu). Nastavitelné pedály spolu s elektricky přizpůsobitelným volantem pomáhají najít přesnou pozici k sezení úplně každé postavě.

Pohodlí patří k hlavním hodnotám každé šelmy a i zde stanovuje Jaguar XJ nová pravidla. V souladu se snahou poskytnout svým zákazníkům nejmodernější technologie, nabízí XJ systém JaguarVoice, hlasové ovládání hi-fi, telefonu, klimatizace a navigačního systému. Další možností aktivního trávení času, stráveného na palubě je multimediální systém, umožňující současné využívání až tří audio, video, či herních systémů nezávisle na sobě. Opěrky hlav v předních sedačkách obsahují monitory a výstupy na sluchátka, takže řidič kupříkladu může poslouchat rádio, zatímco vzadu si jeden cestující hraje videohru a druhý sleduje film v televizi, či z DVD. Pro dotažení komfortu k dokonalosti si každý člen posádky může individuálně nastavit klimatizaci, nezávisle pro přední a zadní, jakož i levou a pravou půlku vozu.

Ztvárnění vnitřku každého Jaguara je vysoce stylové, ale interiér nového XJ je vyvrcholením fleuru značky. Je možné volit mezi několika kombinacemi, počínaje tradiční přístrojovou deskou z leštěného ořechu u klasicky střižených modelů až po karbon a šedě čmouhovanou dýhu z nejlepšího javorového dřeva ve sportovněji laděných verzích. Zcela nové estetické hodnoty přináší Piano Black, vysoce leštěný povrch, inspirovaný hlubokým leskem koncertního křídla. Zdobí středovou konzoli a J-gate a dává Jaguaru punc nadřazenosti nad konkurencí.

Nové XJ bude hnáno čtyřmi různými motory. Na vrcholu ambicí stojí dva 4,2litrové agregáty, přeplňovaná verze poskytuje impozantních 400 koní (295 kW) a děsivý kroutící moment, bez dmychadla je pak hodnota "hp" rovných 300 (220 kW). S lehkou karoserií tyto motory tvoří velmi silné spojenectví. Podrobné údaje o výkonech, provozní hospodárnosti a emisních hodnotách budou známy později, je však ještě co dodat k paletě motorů. XJ přiváží na svět zcela nový 3,5litrový osmiválec o 262 koních (193 kW), tvořící optimální střed nabídky. Další motor pod jaguářím ocasem předznamenal návrat slavného prapůvodního označení XJ6. 240koňový (177 kW) vidlicový šestiválec otevírá další úroveň dostupnosti s výkonem, očekávaným od luxusní vlajkové lodi. Ten je podpořen pokročilou konstrukcí karoserie a podvozku, které redukují hmotnost vozidla. Všechny motory těží ze spojení s pokročilou šestistupňovou automatickou převodovkou ZF, již osvědčenou v modernizovaném S-TYPE a stávající se standardem mezi luxusními limuzínami.

Pod hliníkovým tělem pracuje nový pružicí systém, který povyšuje komfort skoro k ideálu. Od svého menšího bratrance S-TYPE, XJ dostal sofistikované vzduchové pružení. Tuhost pérování a světlá výška jsou automaticky regulovány a udržovány nezávisle na zatížení, což je důležité zejména kvůli nižší hmotnosti vozu - plné obsazení se na jízdních vlastnostech projevuje více. Navíc se vzrůstající cestovní rychlostí klesá světlá výška a zlepšuje se tak stabilita a aerodynamika auta. Podvozek spolupracuje i s firemním systémem aktivního pérování CATS (Computer Active Technology Suspension). Ten optimalizuje chování vozu za všech podmínek, elektronicky kontroluje ovladatelnost a dynamiku. Zcela automatizovaný systém pracuje bez zásahu řidiče, upravuje charakteristiku tlumičů v řádu milisekund.

Elektronická parkovací brzda, známá již z S-TYPE, nezabírá místo mezi sedadly a umí se sama odblokovat při rozjezdu a opět aktivovat při vyjmutí klíčku ze zapalovací skříňky. Brzdy jsou osazeny pokročilým čtyřkanálovým ABS a vybaveny brzdovým asistentem. Protiprokluzový systém pomáhá udržet kontrolu nad vozem na povrchu se sníženou mírou adheze. U XJ je doplněn stabilizačním systémem DSC, který přibrzďováním jednotlivých kol v mezních situacích pomáhá eliminovat nedotáčivý i přetáčivý smyk. Pokud chce řidič už jen točit volantem, pomáhá adaptivní tempomat (ACC - Adaptive Cruise Control). Systém automaticky udržuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího auta. Novinkou je Forward Alert, který dává hlasovým signálem najevo potřebu řidičova zásahu, případně nesprávnou funkci zařízení.

Impozantní je i pasivní bezpečnost. Skelet je navržen k pohlcení maxima energie při nárazu a patří v tomto ohledu k světové špičce. Je vybaven systémem A. R. T. S. k co nejlepší ochraně posádky. Ten vyhodnocuje sílu nárazu, řidičovu pozici a zapnutí bezpečnostních pásů. Dále zjišťuje obsazení předních míst a pomocí váhových a ultrazvukových senzorů i pozici a tělesné rozměry cestujících. Výsledkem je optimální míra nafouknutí airbagů, přiměřená k okolnostem. Proti bočnímu nárazu chrání boční a hlavové airbagy.

Prodej tohoto pozoruhodného vozu bude zahájen na jaře 2003. Specifikace a prodejní ceny budou zveřejněny s předstihem před uvedením vozu do prodeje.



Rallye Dakar 2018
Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se

Tovární týmy odtajnily design svých vozů na letošní rok.

Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, plánuje expanzi do Spojených států Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, plánuje expanzi do Spojených států

Pokus o nepřátelské převzetí firmu HE3DA nepoložil. Česká…

Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek

Začátek roku je dobrou příležitostí podívat se do…

Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz

Americký Senát se navzdory horečným vyjednáváním…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Jaguar XJ: Výroba současné generace skončila, čeká se na nástupce Jaguar XJ: Výroba současné generace skončila, čeká se na nástupce

Z továrny v Castle Bromwich vyjel poslední kus Jaguaru XJ…

Jaguar XJ Portfolio: Limitovaná série 100 kusů s dieselovým motorem Jaguar XJ Portfolio: Limitovaná série 100 kusů s dieselovým motorem

Jaguar nabídne u příležitosti 40. výročí modelové řady XJ…

 



 
Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Dnes 09:21

Chcete investovat do čistokrevného offroadu a ježdění v ledových krách je pro vás denní chleba? Těžko byste hledali lepšího služebníka…




Blesk.cz

Hana Brejchová se pustila do neteře Terezy Brodské: Jde po penězích!

Hana Brejchová se pustila do neteře Terezy Brodské:…

Sestra slavné herečky Jany Brejchové (77) Hana (71) se už před lety přestala stýkat se zbytkem své rodiny. Nemá…

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Senzace na slavném Kitzbühelu! Dressen vyhrál jako druhý Němec v historii

Senzace na slavném Kitzbühelu! Dressen vyhrál jako…

Německý lyžař Thomas Dressen překvapivě vyhrál slavný sjezd v Kitzbühelu a oslavil premiérové vítězství ve…

 

Reflex.cz

Vyhrají špioni Moskvy novodobou válku tajných služeb? Rusové svlékli donaha Clintonovou i Trumpa

Vyhrají špioni Moskvy novodobou válku tajných…

Svět už téměř rok žije s Donaldem Trumpem jako americkým prezidentem a Donald Trump ještě o něco déle s ruským…

Láska nebeská: Pár, který papež oddal v letadle, se měl vzít v kostele, který pobořilo zemětřesení

Láska nebeská: Pár, který papež oddal v letadle, se…

Za tento příběh by se nemusel stydět ani žádný scénárista z Hollywoodu. Papež František při svém vnitrostátním…