reklama


Jaguar XJ - Novinka od chovatelů jaguarů

Jaguar XJ - Novinka od chovatelů jaguarů

 
 

Dvacátého šestého září se v Paříži ukázala světu již sedmá generace slavného Jaguaru XJ, přesně 34 roky po premiéře typu XJ6 Series I v bouřlivém roce 1968. Kód XJ vznikl ze slov "Experimental Jaguar" při příležitosti konstrukce čtyřdveřové varianty slavného typu E.

V průběhu stavby prototypu přišla změna propozic a výsledkem byla elegantní a posléze velice úspěšná první generace vlajkových lodí z Coventry. Ta dosahovala na svou dobu vynikajících jízdních výkonů, zvláště poté, co v roce 1972 přibyl k základním šestiválcům alternativně montovaný 5,3litrový dvanáctiválec, který ji učinil nejrychlejší sériově vyráběnou limuzínou na světě - maximální rychlost téměř 250 km/h a zrychlení na 60 mph (96 km/h) za 7,4 sekundy, to byly ve své době pohádkové parametry. V roce 1986 vznikla poslední série, na jejíž konstrukci se podílel zakladatel firmy sir William Lyons před svou smrtí v roce 1985 a zároveň poslední nový model vzniklý v samostatné firmě - XJ Series V, jenž svými problémy s kvalitou indikoval hluboké vnitřní problémy mateřské automobilky, které vyústily až v její pohlcení Fordem v roce 1989. Proslul mj. charakteristickým tvarem kulisy pro páku automatické převodovky Getrag, pojmenované J-gate, která se od té doby stala vlastností všech Jaguarů se samočinnou rychlostní skříní.

Předposlední generace, již podpořená Fordem, se v roce 1994 nečekaně vrátila mezi absolutní elitu - vklínila se mezi přicházející novou mnichovskou sedmičku a ingolstadtskou á osmičku a oslnila svět svojí elegantní štíhlou karoserií, nejhezčí z trojice debutantů a na hony vzdálenou těžkopádné S-klasse, které příliš nepomohl ani facelift. Businessmani celého světa, již pomalu zapomínající na existenci Jaguara, okouzleně vypisovali šeky, vytahovali zlaté kreditky a významně přispěli k překročení 800 tisíc prodaných exemplářů všech generací XJ, více než poloviny všech vyrobených Jaguarů vůbec.

Obdobná situace se opakuje dnes, svět vítá společně nováčky od Jaguara a Audi, Mercedes opět kontruje pouze lehkým vylepšením designu, jen BMW se tentokrát o rok urychlilo. Situace v luxusní třídě se ale začíná přiostřovat, do boje se vrhl i Volkswagen, tentokrát i osobně, nikoliv už pouze v zastoupení čtyř kruhů.

V souladu s dnešními trendy se odehrála umírněná vzhledová evoluce, nový Jag by rád velké německé trojce přetáhl další zákazníky, kteří kromě špičkové technologie žádají také vytříbený styl. Střízlivé nadčasové tvary jsou charakteristickým znakem elegantního, luxusního vozu v duchu svých předchůdců a anglického aristokratismu. Designéři vycizelovali proporce - karoserie je delší, vyšší a širší, poskytuje podstatně více místa posádce i zavazadlům a tím odstraňuje největší slabinu minulé generace. V ní totiž byl zejména ve svislém směru kritický nedostatek místa. Nové XJ je skrz naskrz moderním pojetím klasických linií. Dveře jsou hlubší a linie oken vyšší. Vůz je poplatnější koncepci "cab-forward", kola jsou blíže rohům karoserie. Přední převis byl redukován a čelní sklo má mírnější sklon, ale i menší kapota zachovává typickou siluetu XJ. Předek je vyveden v tradiční formě - dva oválné reflektory po každé straně síťované masky. Tradicím je učiněno zadost i návratem klasického emblému XJ6 po bok XJ8 a XJR. Dočkáme se i XJ12? To je zatím předčasná úvaha.

Pozadu nezůstává ani technologie a pokročilé konstrukční metody. Karoserie je po vzoru Audi vyrobena prakticky výhradně z hliníku, který má v historii Jaguaru své nezastupitelné místo. Použití tohoto lehkého a pevného materiálu, známého zejména z letectví, v takové míře, znamená výrazný pokrok. Skelet, nazývaný body-in-white čili BIW, je o 40 procent lehčí a o 60 procent tužší než ocelový. To je dobrý základ, nejen pro skvělou hospodárnost a jízdní výkony. Další novinkou je nýtovaní karoserie v kombinaci s pevnostním lepením v sériové výrobě. Tím je dosažena vysoká pevnost a odolnost spojů. Karoserie je konvenční skořepinové konstrukce, na exponovaných místech je vyztužena prostorovými hliníkovými odlitky. Kromě aluminia se uplatnil i hořčík - pevný jako hliník, ale o dalších 30 procent lehčí. Vyztužuje přístrojovou desku a spolu s hliníkem tvoří lehký sloupek řízení. Hořčíkové odlitky jsou použity i v rámech sedadel.

Prostor, styl, ergonomie a pohodlí byly hlavními cíli pro architekturu interiéru. Od samého počátku byla navržena tak, aby se řidič i spolucestující cítili lépe po posezení v Jaguaru, než před ním. Větší prostor ve všech směrech - pro hlavu, nohy i ramena, nezávisle na tom, zda sedíte vpředu či vzadu - to je jen část nové pravdy. Řidičovo pracoviště je navíc značně vylepšeno a posouvá ergonomické standardy o hodný kus výše. Je navrženo k intuitivnímu a pohodlnému ovládání vozu a jeho systémů. Vše doplňují podle slov svých tvůrců "nejlepší sedačky, jaké kdy vyrobili. " Ty přední mohou být za patřičný příplatek až 16tisměrně polohovatelné s proměnitelnou délkou sedáku a do čtyř stran nastavitelnou bederní opěrkou. Pokud Vám nestačí vzadu pevná sedačka, můžete si doobjednat i do druhé řady motorizované opěradlo, bederní i hlavovou opěrku (závisí na modelu a trhu). Nastavitelné pedály spolu s elektricky přizpůsobitelným volantem pomáhají najít přesnou pozici k sezení úplně každé postavě.

Pohodlí patří k hlavním hodnotám každé šelmy a i zde stanovuje Jaguar XJ nová pravidla. V souladu se snahou poskytnout svým zákazníkům nejmodernější technologie, nabízí XJ systém JaguarVoice, hlasové ovládání hi-fi, telefonu, klimatizace a navigačního systému. Další možností aktivního trávení času, stráveného na palubě je multimediální systém, umožňující současné využívání až tří audio, video, či herních systémů nezávisle na sobě. Opěrky hlav v předních sedačkách obsahují monitory a výstupy na sluchátka, takže řidič kupříkladu může poslouchat rádio, zatímco vzadu si jeden cestující hraje videohru a druhý sleduje film v televizi, či z DVD. Pro dotažení komfortu k dokonalosti si každý člen posádky může individuálně nastavit klimatizaci, nezávisle pro přední a zadní, jakož i levou a pravou půlku vozu.

Ztvárnění vnitřku každého Jaguara je vysoce stylové, ale interiér nového XJ je vyvrcholením fleuru značky. Je možné volit mezi několika kombinacemi, počínaje tradiční přístrojovou deskou z leštěného ořechu u klasicky střižených modelů až po karbon a šedě čmouhovanou dýhu z nejlepšího javorového dřeva ve sportovněji laděných verzích. Zcela nové estetické hodnoty přináší Piano Black, vysoce leštěný povrch, inspirovaný hlubokým leskem koncertního křídla. Zdobí středovou konzoli a J-gate a dává Jaguaru punc nadřazenosti nad konkurencí.

Nové XJ bude hnáno čtyřmi různými motory. Na vrcholu ambicí stojí dva 4,2litrové agregáty, přeplňovaná verze poskytuje impozantních 400 koní (295 kW) a děsivý kroutící moment, bez dmychadla je pak hodnota "hp" rovných 300 (220 kW). S lehkou karoserií tyto motory tvoří velmi silné spojenectví. Podrobné údaje o výkonech, provozní hospodárnosti a emisních hodnotách budou známy později, je však ještě co dodat k paletě motorů. XJ přiváží na svět zcela nový 3,5litrový osmiválec o 262 koních (193 kW), tvořící optimální střed nabídky. Další motor pod jaguářím ocasem předznamenal návrat slavného prapůvodního označení XJ6. 240koňový (177 kW) vidlicový šestiválec otevírá další úroveň dostupnosti s výkonem, očekávaným od luxusní vlajkové lodi. Ten je podpořen pokročilou konstrukcí karoserie a podvozku, které redukují hmotnost vozidla. Všechny motory těží ze spojení s pokročilou šestistupňovou automatickou převodovkou ZF, již osvědčenou v modernizovaném S-TYPE a stávající se standardem mezi luxusními limuzínami.

Pod hliníkovým tělem pracuje nový pružicí systém, který povyšuje komfort skoro k ideálu. Od svého menšího bratrance S-TYPE, XJ dostal sofistikované vzduchové pružení. Tuhost pérování a světlá výška jsou automaticky regulovány a udržovány nezávisle na zatížení, což je důležité zejména kvůli nižší hmotnosti vozu - plné obsazení se na jízdních vlastnostech projevuje více. Navíc se vzrůstající cestovní rychlostí klesá světlá výška a zlepšuje se tak stabilita a aerodynamika auta. Podvozek spolupracuje i s firemním systémem aktivního pérování CATS (Computer Active Technology Suspension). Ten optimalizuje chování vozu za všech podmínek, elektronicky kontroluje ovladatelnost a dynamiku. Zcela automatizovaný systém pracuje bez zásahu řidiče, upravuje charakteristiku tlumičů v řádu milisekund.

Elektronická parkovací brzda, známá již z S-TYPE, nezabírá místo mezi sedadly a umí se sama odblokovat při rozjezdu a opět aktivovat při vyjmutí klíčku ze zapalovací skříňky. Brzdy jsou osazeny pokročilým čtyřkanálovým ABS a vybaveny brzdovým asistentem. Protiprokluzový systém pomáhá udržet kontrolu nad vozem na povrchu se sníženou mírou adheze. U XJ je doplněn stabilizačním systémem DSC, který přibrzďováním jednotlivých kol v mezních situacích pomáhá eliminovat nedotáčivý i přetáčivý smyk. Pokud chce řidič už jen točit volantem, pomáhá adaptivní tempomat (ACC - Adaptive Cruise Control). Systém automaticky udržuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího auta. Novinkou je Forward Alert, který dává hlasovým signálem najevo potřebu řidičova zásahu, případně nesprávnou funkci zařízení.

Impozantní je i pasivní bezpečnost. Skelet je navržen k pohlcení maxima energie při nárazu a patří v tomto ohledu k světové špičce. Je vybaven systémem A. R. T. S. k co nejlepší ochraně posádky. Ten vyhodnocuje sílu nárazu, řidičovu pozici a zapnutí bezpečnostních pásů. Dále zjišťuje obsazení předních míst a pomocí váhových a ultrazvukových senzorů i pozici a tělesné rozměry cestujících. Výsledkem je optimální míra nafouknutí airbagů, přiměřená k okolnostem. Proti bočnímu nárazu chrání boční a hlavové airbagy.

Prodej tohoto pozoruhodného vozu bude zahájen na jaře 2003. Specifikace a prodejní ceny budou zveřejněny s předstihem před uvedením vozu do prodeje.



Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut

Škoda Auto do roku 2025 zdvojnásobí počet prodaných vozů…

Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) navrhne, aby…

Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro

Německá vláda je připravena podpořit vytvoření…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Jaguar XJ: Výroba současné generace skončila, čeká se na nástupce Jaguar XJ: Výroba současné generace skončila, čeká se na nástupce

Z továrny v Castle Bromwich vyjel poslední kus Jaguaru XJ…

Jaguar XJ Portfolio: Limitovaná série 100 kusů s dieselovým motorem Jaguar XJ Portfolio: Limitovaná série 100 kusů s dieselovým motorem

Jaguar nabídne u příležitosti 40. výročí modelové řady XJ…

 



 
Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Dnes 14:56

Z některých situací na silnicích doslova mrazí. Jednu takovou zachytila kamera na silnici ve Skotsku - tady rozhodovaly centimetry!




Blesk.cz

Miminko se narodilo bez kůže: Matka se zhroutila a zřekla se ho

Miminko se narodilo bez kůže: Matka se zhroutila a…

Pořádný šok čekal na osmadvacetiletou matku z Indie, která v neděli předčasně porodila. Holčička se totiž…

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně. Význam odolných zařízení bude narůstat

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně.…

Agentura IDC vydala zajímavou studii, podle které se v evropských zemích poškodí vlivem kontaktu s vodou nebo…

 

iSport.cz

Výjimečnost Ledecké ze mě dělá lepšího servisáka, říká kouč Kouřil

Výjimečnost Ledecké ze mě dělá lepšího servisáka,…

Nachystal pro Ester Ledeckou jedny extra rychlé sjezdové lyže. Nejdříve na nich nechtěla jezdit, pak na nich…

Baráka chtělo Udine! Už jen to, že se ozvali, je výborné, říká Zápotočný

Baráka chtělo Udine! Už jen to, že se ozvali, je…

Byl to tajemný tweet předsedy slávistického představenstva. Psalo se v něm, že fotbalová Slavia odmítla nabídku…

 

Reflex.cz

Hnutí polonahých aktivistek Femen se rozpadlo, oznámila jedna z jeho zakladatelek

Hnutí polonahých aktivistek Femen se rozpadlo,…

Hnutí Femen, které proslulo skandálními akcemi polonahých aktivistek na Ukrajině, v Rusku i na západě Evropy, se…

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům bez licence hrozí pokuta až 50 milionů korun

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům…

Od 1. ledna letošního roku došlo ke zpřísnění podmínek pro provozování hazardu v České republice. Vybrané…

 
 
reklama