Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XJ - Novinka od chovatelů jaguarů

Ladislav Čermák
Dvacátého šestého září se v Paříži ukázala světu již sedmá generace slavného Jaguaru XJ, přesně 34 roky po premiéře typu XJ6 Series I v bouřlivém roce 1968. Kód XJ vznikl ze slov "Experimental Jaguar" při příležitosti konstrukce čtyřdveřové varianty...

V průběhu stavby prototypu přišla změna propozic a výsledkem byla elegantní a posléze velice úspěšná první generace vlajkových lodí z Coventry. Ta dosahovala na svou dobu vynikajících jízdních výkonů, zvláště poté, co v roce 1972 přibyl k základním šestiválcům alternativně montovaný 5,3litrový dvanáctiválec, který ji učinil nejrychlejší sériově vyráběnou limuzínou na světě - maximální rychlost téměř 250 km/h a zrychlení na 60 mph (96 km/h) za 7,4 sekundy, to byly ve své době pohádkové parametry. V roce 1986 vznikla poslední série, na jejíž konstrukci se podílel zakladatel firmy sir William Lyons před svou smrtí v roce 1985 a zároveň poslední nový model vzniklý v samostatné firmě - XJ Series V, jenž svými problémy s kvalitou indikoval hluboké vnitřní problémy mateřské automobilky, které vyústily až v její pohlcení Fordem v roce 1989. Proslul mj. charakteristickým tvarem kulisy pro páku automatické převodovky Getrag, pojmenované J-gate, která se od té doby stala vlastností všech Jaguarů se samočinnou rychlostní skříní.

Předposlední generace, již podpořená Fordem, se v roce 1994 nečekaně vrátila mezi absolutní elitu - vklínila se mezi přicházející novou mnichovskou sedmičku a ingolstadtskou á osmičku a oslnila svět svojí elegantní štíhlou karoserií, nejhezčí z trojice debutantů a na hony vzdálenou těžkopádné S-klasse, které příliš nepomohl ani facelift. Businessmani celého světa, již pomalu zapomínající na existenci Jaguara, okouzleně vypisovali šeky, vytahovali zlaté kreditky a významně přispěli k překročení 800 tisíc prodaných exemplářů všech generací XJ, více než poloviny všech vyrobených Jaguarů vůbec.

Obdobná situace se opakuje dnes, svět vítá společně nováčky od Jaguara a Audi, Mercedes opět kontruje pouze lehkým vylepšením designu, jen BMW se tentokrát o rok urychlilo. Situace v luxusní třídě se ale začíná přiostřovat, do boje se vrhl i Volkswagen, tentokrát i osobně, nikoliv už pouze v zastoupení čtyř kruhů.

V souladu s dnešními trendy se odehrála umírněná vzhledová evoluce, nový Jag by rád velké německé trojce přetáhl další zákazníky, kteří kromě špičkové technologie žádají také vytříbený styl. Střízlivé nadčasové tvary jsou charakteristickým znakem elegantního, luxusního vozu v duchu svých předchůdců a anglického aristokratismu. Designéři vycizelovali proporce - karoserie je delší, vyšší a širší, poskytuje podstatně více místa posádce i zavazadlům a tím odstraňuje největší slabinu minulé generace. V ní totiž byl zejména ve svislém směru kritický nedostatek místa. Nové XJ je skrz naskrz moderním pojetím klasických linií. Dveře jsou hlubší a linie oken vyšší. Vůz je poplatnější koncepci "cab-forward", kola jsou blíže rohům karoserie. Přední převis byl redukován a čelní sklo má mírnější sklon, ale i menší kapota zachovává typickou siluetu XJ. Předek je vyveden v tradiční formě - dva oválné reflektory po každé straně síťované masky. Tradicím je učiněno zadost i návratem klasického emblému XJ6 po bok XJ8 a XJR. Dočkáme se i XJ12? To je zatím předčasná úvaha.

Pozadu nezůstává ani technologie a pokročilé konstrukční metody. Karoserie je po vzoru Audi vyrobena prakticky výhradně z hliníku, který má v historii Jaguaru své nezastupitelné místo. Použití tohoto lehkého a pevného materiálu, známého zejména z letectví, v takové míře, znamená výrazný pokrok. Skelet, nazývaný body-in-white čili BIW, je o 40 procent lehčí a o 60 procent tužší než ocelový. To je dobrý základ, nejen pro skvělou hospodárnost a jízdní výkony. Další novinkou je nýtovaní karoserie v kombinaci s pevnostním lepením v sériové výrobě. Tím je dosažena vysoká pevnost a odolnost spojů. Karoserie je konvenční skořepinové konstrukce, na exponovaných místech je vyztužena prostorovými hliníkovými odlitky. Kromě aluminia se uplatnil i hořčík - pevný jako hliník, ale o dalších 30 procent lehčí. Vyztužuje přístrojovou desku a spolu s hliníkem tvoří lehký sloupek řízení. Hořčíkové odlitky jsou použity i v rámech sedadel.

Prostor, styl, ergonomie a pohodlí byly hlavními cíli pro architekturu interiéru. Od samého počátku byla navržena tak, aby se řidič i spolucestující cítili lépe po posezení v Jaguaru, než před ním. Větší prostor ve všech směrech - pro hlavu, nohy i ramena, nezávisle na tom, zda sedíte vpředu či vzadu - to je jen část nové pravdy. Řidičovo pracoviště je navíc značně vylepšeno a posouvá ergonomické standardy o hodný kus výše. Je navrženo k intuitivnímu a pohodlnému ovládání vozu a jeho systémů. Vše doplňují podle slov svých tvůrců "nejlepší sedačky, jaké kdy vyrobili. " Ty přední mohou být za patřičný příplatek až 16tisměrně polohovatelné s proměnitelnou délkou sedáku a do čtyř stran nastavitelnou bederní opěrkou. Pokud Vám nestačí vzadu pevná sedačka, můžete si doobjednat i do druhé řady motorizované opěradlo, bederní i hlavovou opěrku (závisí na modelu a trhu). Nastavitelné pedály spolu s elektricky přizpůsobitelným volantem pomáhají najít přesnou pozici k sezení úplně každé postavě.

Pohodlí patří k hlavním hodnotám každé šelmy a i zde stanovuje Jaguar XJ nová pravidla. V souladu se snahou poskytnout svým zákazníkům nejmodernější technologie, nabízí XJ systém JaguarVoice, hlasové ovládání hi-fi, telefonu, klimatizace a navigačního systému. Další možností aktivního trávení času, stráveného na palubě je multimediální systém, umožňující současné využívání až tří audio, video, či herních systémů nezávisle na sobě. Opěrky hlav v předních sedačkách obsahují monitory a výstupy na sluchátka, takže řidič kupříkladu může poslouchat rádio, zatímco vzadu si jeden cestující hraje videohru a druhý sleduje film v televizi, či z DVD. Pro dotažení komfortu k dokonalosti si každý člen posádky může individuálně nastavit klimatizaci, nezávisle pro přední a zadní, jakož i levou a pravou půlku vozu.

Ztvárnění vnitřku každého Jaguara je vysoce stylové, ale interiér nového XJ je vyvrcholením fleuru značky. Je možné volit mezi několika kombinacemi, počínaje tradiční přístrojovou deskou z leštěného ořechu u klasicky střižených modelů až po karbon a šedě čmouhovanou dýhu z nejlepšího javorového dřeva ve sportovněji laděných verzích. Zcela nové estetické hodnoty přináší Piano Black, vysoce leštěný povrch, inspirovaný hlubokým leskem koncertního křídla. Zdobí středovou konzoli a J-gate a dává Jaguaru punc nadřazenosti nad konkurencí.

Nové XJ bude hnáno čtyřmi různými motory. Na vrcholu ambicí stojí dva 4,2litrové agregáty, přeplňovaná verze poskytuje impozantních 400 koní (295 kW) a děsivý kroutící moment, bez dmychadla je pak hodnota "hp" rovných 300 (220 kW). S lehkou karoserií tyto motory tvoří velmi silné spojenectví. Podrobné údaje o výkonech, provozní hospodárnosti a emisních hodnotách budou známy později, je však ještě co dodat k paletě motorů. XJ přiváží na svět zcela nový 3,5litrový osmiválec o 262 koních (193 kW), tvořící optimální střed nabídky. Další motor pod jaguářím ocasem předznamenal návrat slavného prapůvodního označení XJ6. 240koňový (177 kW) vidlicový šestiválec otevírá další úroveň dostupnosti s výkonem, očekávaným od luxusní vlajkové lodi. Ten je podpořen pokročilou konstrukcí karoserie a podvozku, které redukují hmotnost vozidla. Všechny motory těží ze spojení s pokročilou šestistupňovou automatickou převodovkou ZF, již osvědčenou v modernizovaném S-TYPE a stávající se standardem mezi luxusními limuzínami.

Pod hliníkovým tělem pracuje nový pružicí systém, který povyšuje komfort skoro k ideálu. Od svého menšího bratrance S-TYPE, XJ dostal sofistikované vzduchové pružení. Tuhost pérování a světlá výška jsou automaticky regulovány a udržovány nezávisle na zatížení, což je důležité zejména kvůli nižší hmotnosti vozu - plné obsazení se na jízdních vlastnostech projevuje více. Navíc se vzrůstající cestovní rychlostí klesá světlá výška a zlepšuje se tak stabilita a aerodynamika auta. Podvozek spolupracuje i s firemním systémem aktivního pérování CATS (Computer Active Technology Suspension). Ten optimalizuje chování vozu za všech podmínek, elektronicky kontroluje ovladatelnost a dynamiku. Zcela automatizovaný systém pracuje bez zásahu řidiče, upravuje charakteristiku tlumičů v řádu milisekund.

Elektronická parkovací brzda, známá již z S-TYPE, nezabírá místo mezi sedadly a umí se sama odblokovat při rozjezdu a opět aktivovat při vyjmutí klíčku ze zapalovací skříňky. Brzdy jsou osazeny pokročilým čtyřkanálovým ABS a vybaveny brzdovým asistentem. Protiprokluzový systém pomáhá udržet kontrolu nad vozem na povrchu se sníženou mírou adheze. U XJ je doplněn stabilizačním systémem DSC, který přibrzďováním jednotlivých kol v mezních situacích pomáhá eliminovat nedotáčivý i přetáčivý smyk. Pokud chce řidič už jen točit volantem, pomáhá adaptivní tempomat (ACC - Adaptive Cruise Control). Systém automaticky udržuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího auta. Novinkou je Forward Alert, který dává hlasovým signálem najevo potřebu řidičova zásahu, případně nesprávnou funkci zařízení.

Impozantní je i pasivní bezpečnost. Skelet je navržen k pohlcení maxima energie při nárazu a patří v tomto ohledu k světové špičce. Je vybaven systémem A. R. T. S. k co nejlepší ochraně posádky. Ten vyhodnocuje sílu nárazu, řidičovu pozici a zapnutí bezpečnostních pásů. Dále zjišťuje obsazení předních míst a pomocí váhových a ultrazvukových senzorů i pozici a tělesné rozměry cestujících. Výsledkem je optimální míra nafouknutí airbagů, přiměřená k okolnostem. Proti bočnímu nárazu chrání boční a hlavové airbagy.

Prodej tohoto pozoruhodného vozu bude zahájen na jaře 2003. Specifikace a prodejní ceny budou zveřejněny s předstihem před uvedením vozu do prodeje.



Ladislav Čermák