Jaguar XJ220: Hliníková střela slaví 20 let

Jaguar XJ220: Hliníková střela slaví 20 let

 
 

Čas letí. Jaguar XJ220 byl jednou ze supersportovních ikon první poloviny 90. let a dodnes je snem mnoha fanoušků. A přitom už uplynulo dvacet let od jeho premiéry.

A vývoj trval dalších sedm. Auto vlastně debutovalo už na autosalonu v Birminghamu 18. října 1988, ale původní koncept měl uprostřed umístěný celohliníkový motor V12 6,2 l, byla to čtyřkolka a na délku měřila impozantních 5,14 m. Design by dílem Keitha Helfeta, o sériové výrobě bylo nakonec rozhodnuto v prosinci 1989 a jako partner byla zvolena firma TWR. Tom Walkinshaw a jeho parta už zastupovali Jaguar na sportovním poli dlouhé roky (ME cestovních aut, vytrvalostní MS).

Rychleji!

Předprodukční prototyp číslo 001 vznikl v nové továrně v Bloxhamu (hrabství Oxfordshire) v roce 1990. Mladší nula-nula-dvojka zajela v září téhož roku na dráze v Bruntingthorpe 299 km/h. Exemplář číslo 004 (stříbrný vůz na snímcích) se proháněl pro změnu ve Fort Stocktonu v Texasu. V roce 1991 tam s ním závodník Andy Wallace zajel při vysokorychlostních testech pneumatik 343 km/h. Auto bylo později přestavěno pro okruhy, Justin Law jej pilotoval v britském šampionátu GT, aby se posléze po ukončení závodní činnosti vrátilo do původní podoby.

Úplně jiná sériovka

Produkční vůz z roku 1992 byl úplně jiný. Měl na tomtéž místě dvěma turby přeplňovaný vidlicový šestiválec s výkonem 405 kW (550 k). Poháněna byla jen zadní náprava, a to přes pětistupňovou převodovku a dvoulamelovou spojku AP Racing, točivý moment vrcholil hodnotou 644 Nm. Pneumatiky Bridgestone Expedia byly speciálně vyvinuty, vzadu bychom našli nízkoprofilové válce 345/35 na osmnáctipalcových ráfcích Speedline. Podvozek měl rozvor 2642 mm. Kotoučové brzdy se čtyřpístkovými třmeny nesly opět logo AP Racing.

Hliníkový bolid o rozměrech 4930 x 2220 x 1150 mm a hmotnosti pouhých 1.470 kg zrychloval z nuly na stovku za 3,9 s. Skutečně prázdné auto vážilo ještě o metrák méně. Jelo tedy oficiálně až 343 km/h, Martin Brundle s ním ve třiadevadesátém na oválu v Nardo dosáhl dokonce takřka 350 km/h. Ve své době to byl nejrychlejší sériový supersport světa, na trůnu vystřídal Bugatti EB110, ale pak přišel v roce 1993 McLaren F1 a bylo po prvenství. I po dvou dekádách zůstává ovšem nejrychlejším Jaguarem všech dob, který bylo možno koupit. Mimochodem, Nordschleife zajel za 7:46,37 min.

Obchodní propadák

První vůz určený pro zákazníka byl hotov již v červnu 1992, novopečený majitel za něj zaplatil tehdy horentních 470 tisíc liber. Výroba skončila v roce 1994 s pouhými 275 kusy na kontě z 350 původně plánovaných. Proč? Za prvé: klienti nedostali čtyřkolku s vidlicovým dvanáctiválcem a řada z nich své objednávky zrušila. Za druhé: Evropu výrazně zasáhla ekonomická recese.

Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok

Neprodané kusy tak stály ve skladech a na prodejnách ještě další dva roky po ukončení produkce. XJ220 nabízel také český dovozce. Stříbrný exemplář byl k vidění v showroomu ve Vodičkově ulici a k mání za 19.000.000 korun. Později byla částka zaokrouhlena na kulatých dvacet milionů. Přitom samotný Jaguar zlevňoval XJ220 až o třetinu použitím komponentů z masovějších modelů.

S písmenem S

U TWR byla postavena série šesti homologačních speciálů XJ220S, proto bývá uváděn celkový počet vyrobených kusů 281. Čísla v technických specifikacích byla impozantní: výkon 680 koní (pardon, 500 kW), točivý moment 714 Nm, sprint z 0 na 96 km/h (60 mph) trval 3,3 s a maximální rychlost se zvýšila na 365 km/h. Oproti tomu hmotnost klesla na 1290 kg.

Jaguar.auto.cz: všechny informace o vozech značky Jaguar na auto.cz

První z nich, číslo podvozku 220-803, je také v galerii. Postavili ho s použitím dílů vozů XJ220-C z Le Mans. Přední i zadní část karoserie jsou z uhlíkových vláken, řádně přitvrzeny byly pružiny a tlumiče. Poměrně luxusní interiér sériovky byl nahrazen přísně účelovým karbonovým kokpitem s kevlarovými sedačkami. Přesto měla střela silniční homologaci a poprvé ji ukázali na Autosport Show 1993 v Birminghamu spolu se sériovou XJ220. Jeden z vozů dražila nedávno aukční síň RM Auctions. Konkrétní kus má zvýšený výkon motoru na 515 kW (700 k), kožený interiér, audio, hořčíková kola a šedý lak, není tedy ve zcela originálním stavu.

Hořké vítězství v Le Mans

A když jsme se lehce zmínili o XJ220-C, připomeňme, že vyhrál v roce 1993 ve slavné čtyřiadvacetihodinovce na okruhu La Sarthe třídu GT a v absolutní klasifikaci mu patřila patnáctá příčka. Posádka John Nielsen/David Brabham/David Coulthard byla ale nakonec diskvalifikována kvůli nevyhovujícímu výfukovému potrubí. Zbylé dva vozy týmu TWR Jaguar Racing vytrvalostní závod nedokončily.

Pininfarina

Karosárna Pininfarina převlékla v roce 1995 minimálně dvojici dvěstědvacítek do zakázkového hávu. Výklopné mrkačky zmizely, menší a štíhlejší karoserie dostala integrované křídlo a také vodorovný pás koncových světel. Zákazníkem nebyl nikdo jiný než brunejský sultán.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Babiš může trumfnout Kalouska Komentář Lukáše Kovandy: Babiš může trumfnout Kalouska

Loni v únoru ministr financí Babiš vypočítával, jak se mu…

Unipetrol po loňské ztrátě dosáhl zisku 2,8 miliardy Unipetrol po loňské ztrátě dosáhl zisku 2,8 miliardy

Petrochemický holding Unipetrol dosáhl za první čtvrtletí…

Zeman naštval Turky, označil masakr za genocidu. Turecko zkritizovalo i parlament Zeman naštval Turky, označil masakr za genocidu. Turecko zkritizovalo i parlament

Turecko odsoudilo rozhodnutí českého parlamentu uznat…

Český Metrostav postaví na Islandu tunel za miliardu Český Metrostav postaví na Islandu tunel za miliardu

Horu v odlehlé části Islandu protne tunel vybudovaný…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 






 
Volkswagen T-Roc v oficiálním videu. Premiéra funky SUV se už blíží!

VW T-Roc v oficiálním videu. Premiéra funky SUV se už blíží!

Dnes 14:56

Volkswagen dokončuje nové SUV T-Roc, které nabídne v podstatě totéž co Audi Q2. Vůz se nyní představuje v prvním oficiálním videu!




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Hanks a Watson v exkluzivním rozhovoru. The Circle je firma, která ovládne váš život

Hanks a Watson v exkluzivním rozhovoru. The Circle…

Chovali byste se lépe, kdybyste věděli, že vás někdo 24 hodin denně nepřetržitě sleduje? To, co začíná jako…

 

iSport.cz

Slavná trofej v Česku! V Praze můžete vidět pohár pro šampiona Ligy mistrů

Slavná trofej v Česku! V Praze můžete vidět pohár…

Do Prahy na 48 hodin zavítala trofej pro šampiony fotbalové Ligy mistrů. Fanoušci budou moci na vlastní oči…

Rajtoralův přítel Střihavka: Únava? Nesmysl, trpěl vážnou poruchou

Rajtoralův přítel Střihavka: Únava? Nesmysl, trpěl…

Měl k němu blízko. Jako k vlastnímu bratrovi. Bývalý útočník David Střihavka (34) působil se zesnulým Františkem…

 

Reflex.cz

Petr Fiala: Koalici s ANO nepřipravujeme. Byl to Sobotka, kdo přivedl Babiše do vlády

Petr Fiala: Koalici s ANO nepřipravujeme. Byl to…

Předseda Občanské demokratické strany Petr Fiala kritizuje premiéra Bohuslava Sobotku za nečinnost v daňové…

Video z tetování JXD: Na lebce má neolitickou Venuši v podobě žáby. Budou ty články teď lepší?

Video z tetování JXD: Na lebce má neolitickou Venuši…

Jak stárnu, víc a víc se uchyluji k magickým praktikám. Ne že bych senilněl – jen lépe a lépe vím, jak divoch v…