Jaguar XJ220: Hliníková střela slaví 20 let

Jaguar XJ220: Hliníková střela slaví 20 let

 
 

Čas letí. Jaguar XJ220 byl jednou ze supersportovních ikon první poloviny 90. let a dodnes je snem mnoha fanoušků. A přitom už uplynulo dvacet let od jeho premiéry.

A vývoj trval dalších sedm. Auto vlastně debutovalo už na autosalonu v Birminghamu 18. října 1988, ale původní koncept měl uprostřed umístěný celohliníkový motor V12 6,2 l, byla to čtyřkolka a na délku měřila impozantních 5,14 m. Design by dílem Keitha Helfeta, o sériové výrobě bylo nakonec rozhodnuto v prosinci 1989 a jako partner byla zvolena firma TWR. Tom Walkinshaw a jeho parta už zastupovali Jaguar na sportovním poli dlouhé roky (ME cestovních aut, vytrvalostní MS).

Rychleji!

Předprodukční prototyp číslo 001 vznikl v nové továrně v Bloxhamu (hrabství Oxfordshire) v roce 1990. Mladší nula-nula-dvojka zajela v září téhož roku na dráze v Bruntingthorpe 299 km/h. Exemplář číslo 004 (stříbrný vůz na snímcích) se proháněl pro změnu ve Fort Stocktonu v Texasu. V roce 1991 tam s ním závodník Andy Wallace zajel při vysokorychlostních testech pneumatik 343 km/h. Auto bylo později přestavěno pro okruhy, Justin Law jej pilotoval v britském šampionátu GT, aby se posléze po ukončení závodní činnosti vrátilo do původní podoby.

Úplně jiná sériovka

Produkční vůz z roku 1992 byl úplně jiný. Měl na tomtéž místě dvěma turby přeplňovaný vidlicový šestiválec s výkonem 405 kW (550 k). Poháněna byla jen zadní náprava, a to přes pětistupňovou převodovku a dvoulamelovou spojku AP Racing, točivý moment vrcholil hodnotou 644 Nm. Pneumatiky Bridgestone Expedia byly speciálně vyvinuty, vzadu bychom našli nízkoprofilové válce 345/35 na osmnáctipalcových ráfcích Speedline. Podvozek měl rozvor 2642 mm. Kotoučové brzdy se čtyřpístkovými třmeny nesly opět logo AP Racing.

Hliníkový bolid o rozměrech 4930 x 2220 x 1150 mm a hmotnosti pouhých 1.470 kg zrychloval z nuly na stovku za 3,9 s. Skutečně prázdné auto vážilo ještě o metrák méně. Jelo tedy oficiálně až 343 km/h, Martin Brundle s ním ve třiadevadesátém na oválu v Nardo dosáhl dokonce takřka 350 km/h. Ve své době to byl nejrychlejší sériový supersport světa, na trůnu vystřídal Bugatti EB110, ale pak přišel v roce 1993 McLaren F1 a bylo po prvenství. I po dvou dekádách zůstává ovšem nejrychlejším Jaguarem všech dob, který bylo možno koupit. Mimochodem, Nordschleife zajel za 7:46,37 min.

Obchodní propadák

První vůz určený pro zákazníka byl hotov již v červnu 1992, novopečený majitel za něj zaplatil tehdy horentních 470 tisíc liber. Výroba skončila v roce 1994 s pouhými 275 kusy na kontě z 350 původně plánovaných. Proč? Za prvé: klienti nedostali čtyřkolku s vidlicovým dvanáctiválcem a řada z nich své objednávky zrušila. Za druhé: Evropu výrazně zasáhla ekonomická recese.

Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok

Neprodané kusy tak stály ve skladech a na prodejnách ještě další dva roky po ukončení produkce. XJ220 nabízel také český dovozce. Stříbrný exemplář byl k vidění v showroomu ve Vodičkově ulici a k mání za 19.000.000 korun. Později byla částka zaokrouhlena na kulatých dvacet milionů. Přitom samotný Jaguar zlevňoval XJ220 až o třetinu použitím komponentů z masovějších modelů.

S písmenem S

U TWR byla postavena série šesti homologačních speciálů XJ220S, proto bývá uváděn celkový počet vyrobených kusů 281. Čísla v technických specifikacích byla impozantní: výkon 680 koní (pardon, 500 kW), točivý moment 714 Nm, sprint z 0 na 96 km/h (60 mph) trval 3,3 s a maximální rychlost se zvýšila na 365 km/h. Oproti tomu hmotnost klesla na 1290 kg.

Jaguar.auto.cz: všechny informace o vozech značky Jaguar na auto.cz

První z nich, číslo podvozku 220-803, je také v galerii. Postavili ho s použitím dílů vozů XJ220-C z Le Mans. Přední i zadní část karoserie jsou z uhlíkových vláken, řádně přitvrzeny byly pružiny a tlumiče. Poměrně luxusní interiér sériovky byl nahrazen přísně účelovým karbonovým kokpitem s kevlarovými sedačkami. Přesto měla střela silniční homologaci a poprvé ji ukázali na Autosport Show 1993 v Birminghamu spolu se sériovou XJ220. Jeden z vozů dražila nedávno aukční síň RM Auctions. Konkrétní kus má zvýšený výkon motoru na 515 kW (700 k), kožený interiér, audio, hořčíková kola a šedý lak, není tedy ve zcela originálním stavu.

Hořké vítězství v Le Mans

A když jsme se lehce zmínili o XJ220-C, připomeňme, že vyhrál v roce 1993 ve slavné čtyřiadvacetihodinovce na okruhu La Sarthe třídu GT a v absolutní klasifikaci mu patřila patnáctá příčka. Posádka John Nielsen/David Brabham/David Coulthard byla ale nakonec diskvalifikována kvůli nevyhovujícímu výfukovému potrubí. Zbylé dva vozy týmu TWR Jaguar Racing vytrvalostní závod nedokončily.

Pininfarina

Karosárna Pininfarina převlékla v roce 1995 minimálně dvojici dvěstědvacítek do zakázkového hávu. Výklopné mrkačky zmizely, menší a štíhlejší karoserie dostala integrované křídlo a také vodorovný pás koncových světel. Zákazníkem nebyl nikdo jiný než brunejský sultán.

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na dodavatele potravin

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na…

Řetězec Globus dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 183 milionů korun, a to za porušení…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach porazil Hamburk

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach…

Na spolupráci se slavnějším bratrem Edenem v Chelsea nedošlo, Thorgan Hazard si ale získává jméno v německém…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…