reklama


Jaguar XJ220: Hliníková střela slaví 20 let

Jaguar XJ220: Hliníková střela slaví 20 let

 
 

Čas letí. Jaguar XJ220 byl jednou ze supersportovních ikon první poloviny 90. let a dodnes je snem mnoha fanoušků. A přitom už uplynulo dvacet let od jeho premiéry.

A vývoj trval dalších sedm. Auto vlastně debutovalo už na autosalonu v Birminghamu 18. října 1988, ale původní koncept měl uprostřed umístěný celohliníkový motor V12 6,2 l, byla to čtyřkolka a na délku měřila impozantních 5,14 m. Design by dílem Keitha Helfeta, o sériové výrobě bylo nakonec rozhodnuto v prosinci 1989 a jako partner byla zvolena firma TWR. Tom Walkinshaw a jeho parta už zastupovali Jaguar na sportovním poli dlouhé roky (ME cestovních aut, vytrvalostní MS).

Rychleji!

Předprodukční prototyp číslo 001 vznikl v nové továrně v Bloxhamu (hrabství Oxfordshire) v roce 1990. Mladší nula-nula-dvojka zajela v září téhož roku na dráze v Bruntingthorpe 299 km/h. Exemplář číslo 004 (stříbrný vůz na snímcích) se proháněl pro změnu ve Fort Stocktonu v Texasu. V roce 1991 tam s ním závodník Andy Wallace zajel při vysokorychlostních testech pneumatik 343 km/h. Auto bylo později přestavěno pro okruhy, Justin Law jej pilotoval v britském šampionátu GT, aby se posléze po ukončení závodní činnosti vrátilo do původní podoby.

Úplně jiná sériovka

Produkční vůz z roku 1992 byl úplně jiný. Měl na tomtéž místě dvěma turby přeplňovaný vidlicový šestiválec s výkonem 405 kW (550 k). Poháněna byla jen zadní náprava, a to přes pětistupňovou převodovku a dvoulamelovou spojku AP Racing, točivý moment vrcholil hodnotou 644 Nm. Pneumatiky Bridgestone Expedia byly speciálně vyvinuty, vzadu bychom našli nízkoprofilové válce 345/35 na osmnáctipalcových ráfcích Speedline. Podvozek měl rozvor 2642 mm. Kotoučové brzdy se čtyřpístkovými třmeny nesly opět logo AP Racing.

Hliníkový bolid o rozměrech 4930 x 2220 x 1150 mm a hmotnosti pouhých 1.470 kg zrychloval z nuly na stovku za 3,9 s. Skutečně prázdné auto vážilo ještě o metrák méně. Jelo tedy oficiálně až 343 km/h, Martin Brundle s ním ve třiadevadesátém na oválu v Nardo dosáhl dokonce takřka 350 km/h. Ve své době to byl nejrychlejší sériový supersport světa, na trůnu vystřídal Bugatti EB110, ale pak přišel v roce 1993 McLaren F1 a bylo po prvenství. I po dvou dekádách zůstává ovšem nejrychlejším Jaguarem všech dob, který bylo možno koupit. Mimochodem, Nordschleife zajel za 7:46,37 min.

Obchodní propadák

První vůz určený pro zákazníka byl hotov již v červnu 1992, novopečený majitel za něj zaplatil tehdy horentních 470 tisíc liber. Výroba skončila v roce 1994 s pouhými 275 kusy na kontě z 350 původně plánovaných. Proč? Za prvé: klienti nedostali čtyřkolku s vidlicovým dvanáctiválcem a řada z nich své objednávky zrušila. Za druhé: Evropu výrazně zasáhla ekonomická recese.

Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok

Neprodané kusy tak stály ve skladech a na prodejnách ještě další dva roky po ukončení produkce. XJ220 nabízel také český dovozce. Stříbrný exemplář byl k vidění v showroomu ve Vodičkově ulici a k mání za 19.000.000 korun. Později byla částka zaokrouhlena na kulatých dvacet milionů. Přitom samotný Jaguar zlevňoval XJ220 až o třetinu použitím komponentů z masovějších modelů.

S písmenem S

U TWR byla postavena série šesti homologačních speciálů XJ220S, proto bývá uváděn celkový počet vyrobených kusů 281. Čísla v technických specifikacích byla impozantní: výkon 680 koní (pardon, 500 kW), točivý moment 714 Nm, sprint z 0 na 96 km/h (60 mph) trval 3,3 s a maximální rychlost se zvýšila na 365 km/h. Oproti tomu hmotnost klesla na 1290 kg.

Jaguar.auto.cz: všechny informace o vozech značky Jaguar na auto.cz

První z nich, číslo podvozku 220-803, je také v galerii. Postavili ho s použitím dílů vozů XJ220-C z Le Mans. Přední i zadní část karoserie jsou z uhlíkových vláken, řádně přitvrzeny byly pružiny a tlumiče. Poměrně luxusní interiér sériovky byl nahrazen přísně účelovým karbonovým kokpitem s kevlarovými sedačkami. Přesto měla střela silniční homologaci a poprvé ji ukázali na Autosport Show 1993 v Birminghamu spolu se sériovou XJ220. Jeden z vozů dražila nedávno aukční síň RM Auctions. Konkrétní kus má zvýšený výkon motoru na 515 kW (700 k), kožený interiér, audio, hořčíková kola a šedý lak, není tedy ve zcela originálním stavu.

Hořké vítězství v Le Mans

A když jsme se lehce zmínili o XJ220-C, připomeňme, že vyhrál v roce 1993 ve slavné čtyřiadvacetihodinovce na okruhu La Sarthe třídu GT a v absolutní klasifikaci mu patřila patnáctá příčka. Posádka John Nielsen/David Brabham/David Coulthard byla ale nakonec diskvalifikována kvůli nevyhovujícímu výfukovému potrubí. Zbylé dva vozy týmu TWR Jaguar Racing vytrvalostní závod nedokončily.

Pininfarina

Karosárna Pininfarina převlékla v roce 1995 minimálně dvojici dvěstědvacítek do zakázkového hávu. Výklopné mrkačky zmizely, menší a štíhlejší karoserie dostala integrované křídlo a také vodorovný pás koncových světel. Zákazníkem nebyl nikdo jiný než brunejský sultán.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu

Podle prvních odhadů Italové v referendu jasně odmítli…

Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy

Městský soud v Brně poslal dnes obžalovaného podnikatele…

Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky

V zákulisí české železnice se v posledních týdnech a…

Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů

V České republice se nenarodilo příliš mnoho…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 






 
Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Včera

Motor HTP o objemu 1,2 litru léta platil za jeden z nejkontroverznější pohonů aut. Zpočátku mnohdy zbytečně tendenční kritika koncepce a výkonů dostala později mnohem reálnější základ. To když se začaly objevovat mnohdy fatální závady...




Blesk.cz

Autobus plný dětí se srazil s kamionem! Při nehodě zahynulo nejméně 12 lidí

Autobus plný dětí se srazil s kamionem! Při nehodě…

Nejméně 12 mrtvých, včetně devíti dětí, a dalších dvacet zraněných si v neděli na východě Ruska vyžádala nehoda…

Stovky lidí se praly o jídlo a vodu: Vláda do Mosulu poslala pomoc bez vojáků

Stovky lidí se praly o jídlo a vodu: Vláda do Mosulu…

Ve východní části iráckého Mosulu v neděli vypukl chaos, když se stovky lidí vrhly na nákladní automobily s…

 

iSport.cz

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi zahrál na housle

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi…

Dvacetiletý útočník podruhé od letního příchodu ze Sparty dostal šanci v základní sestavě a stejně jako v…

Šilhavý: Van Kessel pryč ze Slavie? Jedná se. Pokud tu bude, šanci má

Šilhavý: Van Kessel pryč ze Slavie? Jedná se. Pokud…

Když trenér Jaroslav Šilhavý přebíral po pěti kolech ligové sezony fotbalisty Slavie, patřilo týmu z Edenu až…

 

Reflex.cz

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Napsal jsem dva články proti podpoře udávání spojené s Babišovou EET, a z temnoty Internetu se vynořily ty…

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura tam chce postavit vesnici

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura…

Když loni v červenci nastoupil Němec Johann-Dietrich Wörner na místo generálního ředitele Evropské kosmické…

 
 
reklama