reklama


Jaguar XJ220: Hliníková střela slaví 20 let

Jaguar XJ220: Hliníková střela slaví 20 let

 
 

Čas letí. Jaguar XJ220 byl jednou ze supersportovních ikon první poloviny 90. let a dodnes je snem mnoha fanoušků. A přitom už uplynulo dvacet let od jeho premiéry.

A vývoj trval dalších sedm. Auto vlastně debutovalo už na autosalonu v Birminghamu 18. října 1988, ale původní koncept měl uprostřed umístěný celohliníkový motor V12 6,2 l, byla to čtyřkolka a na délku měřila impozantních 5,14 m. Design by dílem Keitha Helfeta, o sériové výrobě bylo nakonec rozhodnuto v prosinci 1989 a jako partner byla zvolena firma TWR. Tom Walkinshaw a jeho parta už zastupovali Jaguar na sportovním poli dlouhé roky (ME cestovních aut, vytrvalostní MS).

Rychleji!

Předprodukční prototyp číslo 001 vznikl v nové továrně v Bloxhamu (hrabství Oxfordshire) v roce 1990. Mladší nula-nula-dvojka zajela v září téhož roku na dráze v Bruntingthorpe 299 km/h. Exemplář číslo 004 (stříbrný vůz na snímcích) se proháněl pro změnu ve Fort Stocktonu v Texasu. V roce 1991 tam s ním závodník Andy Wallace zajel při vysokorychlostních testech pneumatik 343 km/h. Auto bylo později přestavěno pro okruhy, Justin Law jej pilotoval v britském šampionátu GT, aby se posléze po ukončení závodní činnosti vrátilo do původní podoby.

Úplně jiná sériovka

Produkční vůz z roku 1992 byl úplně jiný. Měl na tomtéž místě dvěma turby přeplňovaný vidlicový šestiválec s výkonem 405 kW (550 k). Poháněna byla jen zadní náprava, a to přes pětistupňovou převodovku a dvoulamelovou spojku AP Racing, točivý moment vrcholil hodnotou 644 Nm. Pneumatiky Bridgestone Expedia byly speciálně vyvinuty, vzadu bychom našli nízkoprofilové válce 345/35 na osmnáctipalcových ráfcích Speedline. Podvozek měl rozvor 2642 mm. Kotoučové brzdy se čtyřpístkovými třmeny nesly opět logo AP Racing.

Hliníkový bolid o rozměrech 4930 x 2220 x 1150 mm a hmotnosti pouhých 1.470 kg zrychloval z nuly na stovku za 3,9 s. Skutečně prázdné auto vážilo ještě o metrák méně. Jelo tedy oficiálně až 343 km/h, Martin Brundle s ním ve třiadevadesátém na oválu v Nardo dosáhl dokonce takřka 350 km/h. Ve své době to byl nejrychlejší sériový supersport světa, na trůnu vystřídal Bugatti EB110, ale pak přišel v roce 1993 McLaren F1 a bylo po prvenství. I po dvou dekádách zůstává ovšem nejrychlejším Jaguarem všech dob, který bylo možno koupit. Mimochodem, Nordschleife zajel za 7:46,37 min.

Obchodní propadák

První vůz určený pro zákazníka byl hotov již v červnu 1992, novopečený majitel za něj zaplatil tehdy horentních 470 tisíc liber. Výroba skončila v roce 1994 s pouhými 275 kusy na kontě z 350 původně plánovaných. Proč? Za prvé: klienti nedostali čtyřkolku s vidlicovým dvanáctiválcem a řada z nich své objednávky zrušila. Za druhé: Evropu výrazně zasáhla ekonomická recese.

Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok

Neprodané kusy tak stály ve skladech a na prodejnách ještě další dva roky po ukončení produkce. XJ220 nabízel také český dovozce. Stříbrný exemplář byl k vidění v showroomu ve Vodičkově ulici a k mání za 19.000.000 korun. Později byla částka zaokrouhlena na kulatých dvacet milionů. Přitom samotný Jaguar zlevňoval XJ220 až o třetinu použitím komponentů z masovějších modelů.

S písmenem S

U TWR byla postavena série šesti homologačních speciálů XJ220S, proto bývá uváděn celkový počet vyrobených kusů 281. Čísla v technických specifikacích byla impozantní: výkon 680 koní (pardon, 500 kW), točivý moment 714 Nm, sprint z 0 na 96 km/h (60 mph) trval 3,3 s a maximální rychlost se zvýšila na 365 km/h. Oproti tomu hmotnost klesla na 1290 kg.

Jaguar.auto.cz: všechny informace o vozech značky Jaguar na auto.cz

První z nich, číslo podvozku 220-803, je také v galerii. Postavili ho s použitím dílů vozů XJ220-C z Le Mans. Přední i zadní část karoserie jsou z uhlíkových vláken, řádně přitvrzeny byly pružiny a tlumiče. Poměrně luxusní interiér sériovky byl nahrazen přísně účelovým karbonovým kokpitem s kevlarovými sedačkami. Přesto měla střela silniční homologaci a poprvé ji ukázali na Autosport Show 1993 v Birminghamu spolu se sériovou XJ220. Jeden z vozů dražila nedávno aukční síň RM Auctions. Konkrétní kus má zvýšený výkon motoru na 515 kW (700 k), kožený interiér, audio, hořčíková kola a šedý lak, není tedy ve zcela originálním stavu.

Hořké vítězství v Le Mans

A když jsme se lehce zmínili o XJ220-C, připomeňme, že vyhrál v roce 1993 ve slavné čtyřiadvacetihodinovce na okruhu La Sarthe třídu GT a v absolutní klasifikaci mu patřila patnáctá příčka. Posádka John Nielsen/David Brabham/David Coulthard byla ale nakonec diskvalifikována kvůli nevyhovujícímu výfukovému potrubí. Zbylé dva vozy týmu TWR Jaguar Racing vytrvalostní závod nedokončily.

Pininfarina

Karosárna Pininfarina převlékla v roce 1995 minimálně dvojici dvěstědvacítek do zakázkového hávu. Výklopné mrkačky zmizely, menší a štíhlejší karoserie dostala integrované křídlo a také vodorovný pás koncových světel. Zákazníkem nebyl nikdo jiný než brunejský sultán.

Spolupracujeme s TipCars.com
Brexit nabere zpoždění. Jeho aktivaci zbrzdí dodatek Sněmovny lordů Brexit nabere zpoždění. Jeho aktivaci zbrzdí dodatek Sněmovny lordů

Horní komora britského parlamentu, Sněmovna lordů,…

EET pokladny jsou slepé k nevidomým. Těm hrozí likvidace podnikání EET pokladny jsou slepé k nevidomým. Těm hrozí likvidace podnikání

Od středy se elektronická evidence tržeb (EET) vztahuje i…

Dow Jones index po Trumpově projevu trhá nové rekordy Dow Jones index po Trumpově projevu trhá nové rekordy

Americké akciové trhy dnes obnovily růst a stoupají na…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Auta v ceně do tří tisíc chtějí objet republiku. Byli jsme na startu Auta v ceně do tří tisíc chtějí objet republiku. Byli jsme na startu

Velké zážitky za minimální náklady - to je smysl expedice…

Benzina končí s Naturalem. Na stojanech ho nahradí Efecta Benzina končí s Naturalem. Na stojanech ho nahradí Efecta

Léta používané označení pro klasický benzin a naftu u…

 






 
I tato auta závodila: Tatra 603, kombík od Saabu, Volha nebo Rolls-Royce!

I tato auta závodila: Tatra 603, kombík od Saabu, Volha nebo Rolls-Royce!

Dnes 18:59

V automobilových závodech se objevilo za více než 120 let takřka všechno, co mělo kola, od miniaut po ta opravdu velká.




Blesk.cz

Premiéra filmu Masaryk: Dorazil Kaiser s barevnou Vokatou nebo Bittnerová s napěchovaným dekoltem

Premiéra filmu Masaryk: Dorazil Kaiser s barevnou…

Ve středu večer proběhla dlouho očekávaná premiéra filmu Masaryk s Karlem Rodenem (54) v hlavní roli. Herci z…

Recenze: Klasika od Remarqua učí, jak si užívat život naplno

Recenze: Klasika od Remarqua učí, jak si užívat život naplno

Dvě zbloudilé duše, dva rozdílné osudy a přesto mají jedno společné – Lilian i Clarfayt směřují vědomě či…

 

iSport.cz

Odškodnění pro sesazeného vítěze! Majitel, trenér a žokej Nikase berou 2,3 milionu

Odškodnění pro sesazeného vítěze! Majitel, trenér a…

Případ týkající se diskvalifikace předloňského vítěze Velké pardubické Nikase skončil u přerovského okresního…

Biatlonisté v Koreji? Dál žijí v českém čase, chodí spát až ráno

Biatlonisté v Koreji? Dál žijí v českém čase, chodí…

Budou ponocovat do pěti ráno a vstávat ve dvě odpoledne. Snídat v místním čase oběda a obědvat v čase večeře……

 

Reflex.cz

Parazité na parazitech: Vědci varují před zbytečnými léky, které vyprázdní vaši peněženku!

Parazité na parazitech: Vědci varují před zbytečnými…

V tištěném Reflexu najdete článek o bylinkových přípravcích proti parazitům, kterých je plný internet a za které…

Sixtinská kaple byla zachycena na 270 tisících snímcích s 99,9% přesností

Sixtinská kaple byla zachycena na 270 tisících…

Sixtinská kaple, jedna z nejkrásnějších památek renesance, na jejíž výzdobě se podílel Michelangelo, byla…

 
 
reklama