Jak automobilky špehují konkurenci? Mají na to speciální firmu!
Součástí vývoje naprosto každého auta vyspělé značky je takzvaný "competitive benchmarking". Zní to sofistikovaně, ale v zásadě nejde o nic jiného, než "opisování" a kopírování. Pokud konkurence řeší nějaký technický nebo konstruktérský prvek lépe, automobilka jej napodobí nebo použije k vytvoření ještě lepšího. To samé pak pochopitelně platí také o dodavatelích jednotlivých komponentů.
Funguje to tak, že se auto konkurenční značky koupí nebo půjčí a buď částečně nebo kompletně rozebere. Číňané k těmto postupům navíc přidali ještě úsměvnou metodu vysílání agentů s metry a zápisníky na autosalony, kde měřili i zdánlivě sebeabsurdnější věci jako je délka dveřních klik nebo zadního stěrače. Ale pojďme zpět k serióznímu "benchmarkingu". Tyto úkony nejsou většinou složité časově ani finančně, ale nějaký čas a peníze si to přece jen vezme.
A tak vznikl nápad outsourceování i tohoto typu služeb. Kolegové z webu Jalopnik navštívili společnost Munro and Associates, jednu z těch, které se živí tím, že rozebírají různá auta různých značek, vše perfektně změří, zváží a zapíší do katalogu a pokud některá ze značek potřebuje tento typ informací, nemusí v řadě případů vůbec marnit čas svých dobře placených zaměstnanců a s požadavkem na zjištění se obrátí na specialistu.
Ten, díky tomu, že rozebere jedno auto pro potřeby potenciálně velkého množství zájemců, je pochopitelně levnější a díky specificky trénovaným zaměstnancům i rychlejší. V obrovských halách tak stojí doslova do šroubku rozebraná auta různých značek. Jako příklad uvádí elektrické BMW i3, skládající se z neuvěřitelných více než 54 tisíc dílů, z čehož je 31 tisíc mechanických a 23 tisíc elektrických. Všechny musí být změřeny, zváženy, spočítána jejich cena v materiálu, práci i čas potřebný k výrobě a to vše se objeví ve zprávě, mající 23 tisíc stran. Bližší informace se můžete dočíst přímo v dotyčné reportáži.