Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jawa na cestě kolem světa: Obkrouží ho motorka z autoškoly?

Petr Slováček
Diskuze (4)
Lze si splnit životní sen na 35 let staré jawě koupené za deset tisíc korun? Pavel Suchý chce za osm měsíců objet zeměkouli, urazit přes 40 000 km a náklady na cestu udržet do ceny nového cestovního motocyklu.

Chci dokázat, že k cestování není potřeba nejdražší motorka, ale je to v jezdci. To říká motoristický novinář a budoucí cestovatel Pavel Suchý (39) s tím, že k tomu nepotřebuje turisty vysněné BMW R 1200 GS Adventure za 400 000 Kč, ale raději stejnou částku vloží do osmiměsíční cesty kolem světa.

Paradoxně nejmenším nákladem byla motorka – jednoduše na podzim koupil od třebíčské autoškoly vyřazenou Jawu 350/634 z roku 1978, s dvojitými řídítky pro instruktora i žáka a ujetými více než 50 000 km. Stála ho jen deset tisíc korun, ale pětadvacet spolkly nutné opravy a vylepšení.

Další rekord si zapsal nezvykle krátkou dobou příprav. Jen tři měsíce na sehnání peněz, sponzorů a úpravu motorky. „Aspoň není čas se podělat,“ říká Pavel, zatímco komentuje svou první jízdu na plně naloženém stroji právě v den našeho rozhovoru. „Zjistil jsem, že se na tak těžké motorce skoro nedá jezdit. Ale už není čas vycouvat,“ směje se.

A nakonec to nejzajímavější – Pavel pojede celou cestu úplně sám. Takže žádná fešácká výprava s proviantem a pomocnou rukou za zády. Kdo na tohle má odvahu? Jestli ho chcete sami vidět nebo mu jen popřát štěstí na cestu, vyráží v pátek 28. 6. v poledne od budovy Autoklubu z pražské Opletalovy ulice. Kus trasy mu budou dělat doprovod další motorkáři.

Co vás k nápadu vedlo?

Víte, že žádný Čech ještě neobjel svět na motorce? Několik se o to pokoušelo, ale buď nedojeli, nebo výpravu v půlce přerušili a navázali za pár měsíců. Impulzem pro mě byla cesta Michala Vičara embéčkem kolem světa. Když to dala stará škodovka, proč ne jawa? A druhým podnětem byly plány na cestu kolem světa herců s velkým rozpočtem a kusem cesty letecky. Nějak se mi šprajclo, že by právě oni měli být těmi, kdo objedou jako první Češi planetu na motorce.

Nebojíte se samoty?

Aspoň si vyčistím hlavu. Mám za sebou mnoho výprav, i cestu do Afriky na jawě. Když někam přijedete jako jednotlivec, místní udělají první poslední.

Chovají se k vám úplně jinak, než pokud přijedete coby člen organizované výpravy. Navíc je problém sehnat člověka, co na osm měsíců opustí rodinu

i zaměstnání a dá čtyři sta tisíc za cestu kolem světa.

Domluvíte se všude? Umíte třeba španělsky pro úsek Latinské Ameriky?

Jen pár slovíček. Umím anglicky, trošku německy a perfektně rusky. Na dvě třetiny trasy to stačí. Toho se nebojím.

A čeho se bojíte?

Úředníků. To je síla, proti které není obrany. A neznám tropy, ačkoliv mám jinde dost najeto. Tam nefungují obvyklé postupy, že si zalezete do lesa a tam se vyspíte. Pak se bojím toho, že mě to přestane v půlce bavit a cestu nedokončím. Může se stát cokoliv a možná přijedu už druhý den autobusem z Košic.

Proč jste si vybral právě jawu, navíc takhle starou?

Chtěl jsem českou motorku a na cestě se podílejí čeští výrobci. Tenhle model je odolnější než mladší nástupci. Motorka je tak jednoduchá, že nedokončit výpravu kvůli její poruše prakticky nelze. Na cestě po bývalém Sovětském svazu je jawa běžná a sehnat díly nebo kanibalizovat z dochovaných kusů není problém. Do jakéhokoliv okresního města po světě dorazí přepravní společnost za pět dnů. Jde tedy jen o to, motorku tam nějak dopravit.

Co s sebou povezete?

Kromě oblečení, mobilního telefonu a notebooku, které mohu nabíjet přímo z motorky, hlavně součástky. Od několika vzduchových filtrů a lanek

až po spojkové lamely nebo díly zapalování. Také olej a benzin v plastových láhvích od limonády. Jsou lepší než kanystry, které vezete půl cesty

úplně zbytečně. Láhev seženete po celém světě a po vyprázdnění ji jednoduše zahodíte. Uvažuji nad rezervní pneumatikou, kterou bych neměl potřebovat. Ale když ji nechám doma, zaručeně se bude hodit. Kromě toho se v ní báječně převážejí plechovky coca-coly.

Bude vzduchem chlazená dvoudobá jawa fungovat i v poušti či tropech?

Není ani zajetá, protože má čtvrtý výbrus – a možná jsem ho dělal až moc poctivě. Zajede se proto až někde na území Ruska. Chce to cestovat pomalu a netrápit motor. Ten ale není problémem – na rozdíl od převodovky. Rozložení kvaltů bylo vždycky nešťastné. Počítám s tím, že v kopcovitém terénu během tři čtvrtě hodiny vyměním malé řetězové kolečko a na rychlých rovinách tam zase vrátím původní.

Máte po cestě záchytné body u známých či přátel?

Jen v Severní Americe a Ekvádoru. Mám ale registraci na couchsurfingu, kde můžu přespat u jiných lidí. Pevný plán není, svazoval by mě na cestě.

Úpravy Jawy 350/634

  • Generálka motoru a čtvrtý výbrus.
  • Čištění a lakování rámu, nová ložiska řízení a přední vidlice.
  • Vyztužený rám v zadní části kvůli nákladu.
  • Boční schránky vpředu místo padacích rámů.
  • Původní ojnice s pístními čepy na jehlách jsou přestavěny na bronzová futra kvůli případné „polní demontáži“.
  • Úpravou sání byl cca o 1,5 koně navýšen výkon na standard tehdejších strojů exportovaných do SSSR, kde se nemusely tak striktně dodržovat hlukové předpisy.
  • Odvzdušnění převodovky je vyvedeno do airboxu kvůli brodivosti.
  • Vodotěsné koncovky zapalovacích kabelů.
  • Náhrada původního dynama 6 V/75 W generátorem Vape 12 V/150 W s bezdotykovým zapalováním.
  • Zadní boční kufry o objemech 47 l. Přední schránky jsou schopné pojmout několik dvoulitrových PET láhví, čímž zásoba benzinu stoupne na celkových 25 l a dojezd na více než 500 km.

Podej pomocnou ploutev

Cesta motocyklu lodí ukrojí z plánovaných osmi měsíců hned dvakrát po třech týdnech. Transport letadlem by byl finančně neúnosný. I tak je právě přeprava stroje jednou z největších položek v rozpočtu. Proto přišel Pavel Suchý s unikátním nápadem – zapojit do výpravy své příznivce, kteří přispějí na transport motorky. A to tím, že si na webových stránkách www.jawakolemsveta.cz, kde mimochodem budete moci sledovat i celé putování, zakoupí samolepky nebo tradiční kudličku ve tvaru rybiček. Každý nožík je v památeční krabičce s gravírovanými nápisy. Vzhledem k objemu motocyklu je jich jen 350 kusů a stejná je i cena. A mimochodem nožík s nejvyšším číslem poveze cestovatel v kapse.

Petr Slováček
Diskuze (4)
1. 7. 2013 07:21
Re: zvládne
Pecka! Tohle si doufám taky jednou budu moct dovolit, vypadnout na půl roku nebo na rok pryč:-)
Avatar - vabis
30. 6. 2013 23:26
zvládne
Co by nezvládl? Pokud má všech 5 pohromadě a umí si na motorce udělat sám údržbu popř. menší opravy, trošku nastuduje místní specifika, tak samozřejmě, že zvládne! O nezdaru nás mohou přesvědčovat pouze dnešní rachitické stroje a neschopné arogantní značkové servisy. 8-s

Příkladem jsou 2 studenti, motoristicky úplní ale úplní analfabeti, kteří se Š1000MB také objeli. [odkaz] . Nejlepší byl závěr, Sibiř za nimi, USA za nimi, Jižní Amerika za nimi. A v Belgii, tedy těsně před domem je zastavil nějaký našinec a divil se, že se s embéčkem nebáli aaaž do Belgie. >:-[]

Já byl s Wartburgem za komunistů na Kavkaze, známý s Felicí nějaký Ural či Mongolsko zcela běžně.

1975ak: jéé to jste vy osobně? tak zdravím, tu expedici jsem sledoval jj :yes:
Avatar - 1975ak
30. 6. 2013 10:03
Kolem světa
Právě je to 10 let co jsme byli s Tatra 805 na cestě do Mongolska a Ruska. Hodně štěstí a pro zájemce www.volny.cz/t805