Jeep Compass – Směr neznámý

Jeep Compass – Směr neznámý

 
 
7.5. 2007 Ondřej Šuch

Nejmenší Jeep poutá kontroverzním designem a kombinuje interiér Dodge Caliber s turbodieselem od Volkswagenu. Míří Jeep s tímto vozem správně?

S malými SUV se v posledních letech doslova roztrhl pytel a bylo jen otázkou času kdy tímto směrem zamíří i americký terénní klasik. Konstruktéři měli usnadněnou práci díky možnosti převzít řadu prvků od sesterského Dodge Caliber a osvědčený dvoulitrový turbodiesel od VW, takže zbylo „jen“ spasovat tohle dohromady.

Vnější podoba vozu odkazuje k tradicím značky v podstatě jen sedmi žebry na přední masce a nahoru vystupujícími světlomety, zbylé pohledy ulpívají jen na novinkách. Potkávají se tu například blatníky s rovnými horními okraji, kliky zadního páru dveří skryté v jejich rámu či protisměrně skloněný D sloupek. Výsledek těchto designérských eklekcí je vůz, který bychom velikostí a účelem na první pohled přiřadili spíše s Subaru Forester než k například k Mitsubishi Outlander, tržní potenciál nám ale hodnotit nepřísluší.

obrázek [555 x 343]

Smíření s exteriérem se ale v interiéru mění v překvapení. Palubní deska i výplně dveří jsou sice módně béžové a hnědé, ale použité materiály nepotěší ani tvrdostí, ani relativně častým kontaktem jejich hran s pasažéry. V kombinaci s koženým čalouněním sedadel i volantu vzbuzuje interiér dojem, že jej lze v čistotě udržovat snad i zahradní hadicí, což míníme jako kompliment. Ale vážně: pokud není Compass míněn jako pracovní vůz, očekává podle nás Evropa v interiéru SUV trochu více komfortu.

obrázek [300 x 225] Na druhou stranu nemůžeme Jeepu upřít vzhledem k ceně poměrně bohatou výbavu včetně ESP, šesti airbagů a vyhřívaných předních sedadel, místa je ale ve voze poněkud málo, zejména na šířku. Dvakrát pohodlné nejsou ani rámové opěrky hlavy, známé českému motoristovi například ze Škody Favorit. Sedadla moc opory pro tělo v zatáčkách neposkytnou, jsou navíc poměrně krátká. Zavazadelník má základní objem pouhých 335 litrů, lze jej ovšem zvětšit posunutím nebo sklopením zadních sedadel. Jeho chvályhodně rovná podlaha je ovšem vysoko nad zemí a jedinou potěchou pro oko jsou tak jen reproduktory Boston Premium audio, vyklápějící se z vnitřní strany pátých dveří.

obrázek [555 x 240]

Podstatně lepší dojem vzbuzuje převzatý dvoulitrový motor. Systém čerpadlo-tryska sice 103 kW doprovází zvukem malého traktoru, v kombinaci se šestistupňovou převodovkou ale vozu uděluje velmi dobré dynamické parametry. Pohonná jednotka je uložena navíc poměrně nízko a jinak spíše komfortně odpružený vůz tak boční náklony trápí méně než bychom čekali. Nevypínatelné ESP bude možná vadit mimo silnice, vše ovšem přebíjí argument spotřeby – s Jeepem se dá solidními rychlostmi jezdit i za méně než 7 litrů/100km. Stotřicetikilometrová rychlost vytočí motor na šestý převodový stupeň k hodnotě 3000 otáček, samotné řazení je příjemně přesné, ale poněkud tužší. Brzdy mají rychlý nástup a ani plně naložený vůz jim nečiní problém zastavit ani po opakovaném použití. Poněkud nezvyklá je u tohoto typu vozu užitečná hmotnost pod 400 kg.

obrázek [555 x 318]

Mimo silnice se nejmenší Jeep drží dlouho statečně, limitují jej ovšem pneumatiky, malé nájezdové úhly a světlá výška. Pohon všech kol Freedom Drive v kombinaci s relativně vyššími zdvihy pérování dovolí překonat i drobné terénní hrby, vůz se kupodivu umí dostat i ze situace, kdy mají dostatek trakce jen protilehlá kola. Absence redukce a manuální převodovka navíc nutí při výjezdech mimo terén k obezřetnému používání spojky. Nájezdy do zatáček vyšší rychlostí si nechá Compass líbit podstatně déle než mnohá konkurenční SUV, zpomalení či brždění v takové situaci ale vytrestá okamžitým sklonem k přetáčivému smyku, takže standardně montované ESP je rozhodně potřeba.

Plusy:

  • jízdní vlastnosti
  • spotřeba
  • dynamika
  • cena za výbavu
  • image značky
  • snadno udržovatelný interiér

Minusy:

  • materiály a tvary v interiéru
  • malý objem zavazadelníku
  • hluk motoru
První cena vozu699.000,- (2.4 DOHC 125 kW Sport)
První cena vozu s testovanou motorizací749.000,- (2.0 CRD 103 kW Sport )
Základní cena testovaného vozu809.000,- (2.0 CRD 103 kW Limited)
Cena testovaného vozu vč. příplatků822.400,- (2.0 CRD 103 kW Limited)
Spolupracujeme s TipCars.com

Jeep Compass

Cena v základní výbavě: 809 000 Kč Cena v testované výbavě: 822 400 Kč

Základní výbava:ABS s brzdovým asistentem, ASR, 6x airbag, úchyty Isofix, dojezdová rezerva, pneu 215/55 R18, rádio+CD, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, el. ovládání oken a zrcátek, manuální klimatizace, kožené čalounění, sedadla zadní řady podélně stavitelná, sklopná, dělená 60:40, sedadlo řidiče výškově stavitelné, tempomat

Výbava testovaného vozu:metalický lak (13.400,-)

Zápisník Jana Stuchlíka: Obchod a baobaby Zápisník Jana Stuchlíka: Obchod a baobaby

Osud volného světového obchodu je zase o něco temnější.…

Investice do bytu je dnes jistota Investice do bytu je dnes jistota

Pokud nemáte finanční vzdělání, jste v podstatě vydáni na…

Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal dekret,…

Britský parlament schválil zákon o brexitu Britský parlament schválil zákon o brexitu

Britský parlament dnes schválil konečnou podobu zákona o…

 

Štítky SUV Jeep Testy

Technické údaje
Motor Jeep Compass
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 5.4 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 334 / 1277
Objem nádrže (l):51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 395
Rozměr pneu:215/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4405
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1630
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Jeep Compass
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 5
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 6
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 5
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,69
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 



Nový Jeep Compass: Poprvé za volantem amerického kompaktního SUV! Nový Jeep Compass: Poprvé za volantem amerického kompaktního SUV!

Nejnovější počin americké automobilky se v Česku prodává…

Nový Jeep Compass odhaluje české ceny. Konkurent Karoqa zatím nabízí dva motory Nový Jeep Compass odhaluje české ceny. Konkurent Karoqa zatím nabízí dva motory

Jeep Compass se prezentuje jako nejschopnější SUV své…

 



 
Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Včera

Volvo odhalilo podobu sedanu S60 nové generace. Navíc na místě, kde bude vznikat, v už funkční továrně v Charlestonu (USA).




Blesk.cz

Nejlepší lázně v Česku: Poradíme, které se vybrat!

Nejlepší lázně v Česku: Poradíme, které se vybrat!

Máte zdravotní potíže nebo si jen potřebujete oddechnout? Pak popřemýšlejte o lázeňském pobytu. Na chronické…

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Martinec o vítězi Pastrňákovi: Je paráda, že chce vždy hrát za nároďák

Martinec o vítězi Pastrňákovi: Je paráda, že chce…

Podruhé za sebou vyhrál anketu Zlatá hokejka David Pastrňák, dvaadvacetiletá hvězdička Bostonu. Na první místo…

 

Reflex.cz

Vyrovnat se mužům nechci, říká bývalá ministryně Daniela Kovářová

Vyrovnat se mužům nechci, říká bývalá ministryně…

Mám za sebou feministické období, ale musela jsem se stát ministryní, abych si uvědomila, že toužím po ocenění…

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…