Jeep Compass – Směr neznámý

Jeep Compass – Směr neznámý

 
 

Nejmenší Jeep poutá kontroverzním designem a kombinuje interiér Dodge Caliber s turbodieselem od Volkswagenu. Míří Jeep s tímto vozem správně?

S malými SUV se v posledních letech doslova roztrhl pytel a bylo jen otázkou času kdy tímto směrem zamíří i americký terénní klasik. Konstruktéři měli usnadněnou práci díky možnosti převzít řadu prvků od sesterského Dodge Caliber a osvědčený dvoulitrový turbodiesel od VW, takže zbylo „jen“ spasovat tohle dohromady.

Vnější podoba vozu odkazuje k tradicím značky v podstatě jen sedmi žebry na přední masce a nahoru vystupujícími světlomety, zbylé pohledy ulpívají jen na novinkách. Potkávají se tu například blatníky s rovnými horními okraji, kliky zadního páru dveří skryté v jejich rámu či protisměrně skloněný D sloupek. Výsledek těchto designérských eklekcí je vůz, který bychom velikostí a účelem na první pohled přiřadili spíše s Subaru Forester než k například k Mitsubishi Outlander, tržní potenciál nám ale hodnotit nepřísluší.

obrázek [555 x 343]

Smíření s exteriérem se ale v interiéru mění v překvapení. Palubní deska i výplně dveří jsou sice módně béžové a hnědé, ale použité materiály nepotěší ani tvrdostí, ani relativně častým kontaktem jejich hran s pasažéry. V kombinaci s koženým čalouněním sedadel i volantu vzbuzuje interiér dojem, že jej lze v čistotě udržovat snad i zahradní hadicí, což míníme jako kompliment. Ale vážně: pokud není Compass míněn jako pracovní vůz, očekává podle nás Evropa v interiéru SUV trochu více komfortu.

obrázek [300 x 225] Na druhou stranu nemůžeme Jeepu upřít vzhledem k ceně poměrně bohatou výbavu včetně ESP, šesti airbagů a vyhřívaných předních sedadel, místa je ale ve voze poněkud málo, zejména na šířku. Dvakrát pohodlné nejsou ani rámové opěrky hlavy, známé českému motoristovi například ze Škody Favorit. Sedadla moc opory pro tělo v zatáčkách neposkytnou, jsou navíc poměrně krátká. Zavazadelník má základní objem pouhých 335 litrů, lze jej ovšem zvětšit posunutím nebo sklopením zadních sedadel. Jeho chvályhodně rovná podlaha je ovšem vysoko nad zemí a jedinou potěchou pro oko jsou tak jen reproduktory Boston Premium audio, vyklápějící se z vnitřní strany pátých dveří.

obrázek [555 x 240]

Podstatně lepší dojem vzbuzuje převzatý dvoulitrový motor. Systém čerpadlo-tryska sice 103 kW doprovází zvukem malého traktoru, v kombinaci se šestistupňovou převodovkou ale vozu uděluje velmi dobré dynamické parametry. Pohonná jednotka je uložena navíc poměrně nízko a jinak spíše komfortně odpružený vůz tak boční náklony trápí méně než bychom čekali. Nevypínatelné ESP bude možná vadit mimo silnice, vše ovšem přebíjí argument spotřeby – s Jeepem se dá solidními rychlostmi jezdit i za méně než 7 litrů/100km. Stotřicetikilometrová rychlost vytočí motor na šestý převodový stupeň k hodnotě 3000 otáček, samotné řazení je příjemně přesné, ale poněkud tužší. Brzdy mají rychlý nástup a ani plně naložený vůz jim nečiní problém zastavit ani po opakovaném použití. Poněkud nezvyklá je u tohoto typu vozu užitečná hmotnost pod 400 kg.

obrázek [555 x 318]

Mimo silnice se nejmenší Jeep drží dlouho statečně, limitují jej ovšem pneumatiky, malé nájezdové úhly a světlá výška. Pohon všech kol Freedom Drive v kombinaci s relativně vyššími zdvihy pérování dovolí překonat i drobné terénní hrby, vůz se kupodivu umí dostat i ze situace, kdy mají dostatek trakce jen protilehlá kola. Absence redukce a manuální převodovka navíc nutí při výjezdech mimo terén k obezřetnému používání spojky. Nájezdy do zatáček vyšší rychlostí si nechá Compass líbit podstatně déle než mnohá konkurenční SUV, zpomalení či brždění v takové situaci ale vytrestá okamžitým sklonem k přetáčivému smyku, takže standardně montované ESP je rozhodně potřeba.

Plusy:

  • jízdní vlastnosti
  • spotřeba
  • dynamika
  • cena za výbavu
  • image značky
  • snadno udržovatelný interiér

Minusy:

  • materiály a tvary v interiéru
  • malý objem zavazadelníku
  • hluk motoru
První cena vozu699.000,- (2.4 DOHC 125 kW Sport)
První cena vozu s testovanou motorizací749.000,- (2.0 CRD 103 kW Sport )
Základní cena testovaného vozu809.000,- (2.0 CRD 103 kW Limited)
Cena testovaného vozu vč. příplatků822.400,- (2.0 CRD 103 kW Limited)
Spolupracujeme s TipCars.com

Jeep Compass

Cena v základní výbavě: 809 000 Kč Cena v testované výbavě: 822 400 Kč

Základní výbava:ABS s brzdovým asistentem, ASR, 6x airbag, úchyty Isofix, dojezdová rezerva, pneu 215/55 R18, rádio+CD, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, el. ovládání oken a zrcátek, manuální klimatizace, kožené čalounění, sedadla zadní řady podélně stavitelná, sklopná, dělená 60:40, sedadlo řidiče výškově stavitelné, tempomat

Výbava testovaného vozu:metalický lak (13.400,-)

Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 

Štítky SUV Jeep Testy

Technické údaje
Motor Jeep Compass
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 5.4 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 334 / 1277
Objem nádrže (l):51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 395
Rozměr pneu:215/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4405
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1630
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Jeep Compass
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 5
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 6
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 5
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,69
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Nový Jeep Compass: Poprvé za volantem amerického kompaktního SUV! Nový Jeep Compass: Poprvé za volantem amerického kompaktního SUV!

Nejnovější počin americké automobilky se v Česku prodává…

Nový Jeep Compass odhaluje české ceny. Konkurent Karoqa zatím nabízí dva motory Nový Jeep Compass odhaluje české ceny. Konkurent Karoqa zatím nabízí dva motory

Jeep Compass se prezentuje jako nejschopnější SUV své…

 



 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Dnes 18:59

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Amazonky, jak je neznáte! Fotograf zachytil nejizolovanější domorodce brazilských pralesů

Amazonky, jak je neznáte! Fotograf zachytil…

Pokochejte se dechberoucím pohledem na život nejizolovanějších domorodých kmenů obývajících pralesy na západě…

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

 

iSport.cz

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po 69 zápasech

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po…

Fotbalisté Celticu Glasgow prohráli v rámci skotských soutěží poprvé po 69 utkáních. V 19. ligovém kole podlehli…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…