Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Compass – Směr neznámý

Ondřej Šuch
Nejmenší Jeep poutá kontroverzním designem a kombinuje interiér Dodge Caliber s turbodieselem od Volkswagenu. Míří Jeep s tímto vozem správně?

S malými SUV se v posledních letech doslova roztrhl pytel a bylo jen otázkou času kdy tímto směrem zamíří i americký terénní klasik. Konstruktéři měli usnadněnou práci díky možnosti převzít řadu prvků od sesterského Dodge Caliber a osvědčený dvoulitrový turbodiesel od VW, takže zbylo „jen“ spasovat tohle dohromady.

Vnější podoba vozu odkazuje k tradicím značky v podstatě jen sedmi žebry na přední masce a nahoru vystupujícími světlomety, zbylé pohledy ulpívají jen na novinkách. Potkávají se tu například blatníky s rovnými horními okraji, kliky zadního páru dveří skryté v jejich rámu či protisměrně skloněný D sloupek. Výsledek těchto designérských eklekcí je vůz, který bychom velikostí a účelem na první pohled přiřadili spíše s Subaru Forester než k například k Mitsubishi Outlander, tržní potenciál nám ale hodnotit nepřísluší.

suv jeep testy suv jeep testy

Smíření s exteriérem se ale v interiéru mění v překvapení. Palubní deska i výplně dveří jsou sice módně béžové a hnědé, ale použité materiály nepotěší ani tvrdostí, ani relativně častým kontaktem jejich hran s pasažéry. V kombinaci s koženým čalouněním sedadel i volantu vzbuzuje interiér dojem, že jej lze v čistotě udržovat snad i zahradní hadicí, což míníme jako kompliment. Ale vážně: pokud není Compass míněn jako pracovní vůz, očekává podle nás Evropa v interiéru SUV trochu více komfortu.

suv jeep testy suv jeep testy Na druhou stranu nemůžeme Jeepu upřít vzhledem k ceně poměrně bohatou výbavu včetně ESP, šesti airbagů a vyhřívaných předních sedadel, místa je ale ve voze poněkud málo, zejména na šířku. Dvakrát pohodlné nejsou ani rámové opěrky hlavy, známé českému motoristovi například ze Škody Favorit. Sedadla moc opory pro tělo v zatáčkách neposkytnou, jsou navíc poměrně krátká. Zavazadelník má základní objem pouhých 335 litrů, lze jej ovšem zvětšit posunutím nebo sklopením zadních sedadel. Jeho chvályhodně rovná podlaha je ovšem vysoko nad zemí a jedinou potěchou pro oko jsou tak jen reproduktory Boston Premium audio, vyklápějící se z vnitřní strany pátých dveří.

suv jeep testy suv jeep testy

Podstatně lepší dojem vzbuzuje převzatý dvoulitrový motor. Systém čerpadlo-tryska sice 103 kW doprovází zvukem malého traktoru, v kombinaci se šestistupňovou převodovkou ale vozu uděluje velmi dobré dynamické parametry. Pohonná jednotka je uložena navíc poměrně nízko a jinak spíše komfortně odpružený vůz tak boční náklony trápí méně než bychom čekali. Nevypínatelné ESP bude možná vadit mimo silnice, vše ovšem přebíjí argument spotřeby – s Jeepem se dá solidními rychlostmi jezdit i za méně než 7 litrů/100km. Stotřicetikilometrová rychlost vytočí motor na šestý převodový stupeň k hodnotě 3000 otáček, samotné řazení je příjemně přesné, ale poněkud tužší. Brzdy mají rychlý nástup a ani plně naložený vůz jim nečiní problém zastavit ani po opakovaném použití. Poněkud nezvyklá je u tohoto typu vozu užitečná hmotnost pod 400 kg.

suv jeep testy suv jeep testy

Mimo silnice se nejmenší Jeep drží dlouho statečně, limitují jej ovšem pneumatiky, malé nájezdové úhly a světlá výška. Pohon všech kol Freedom Drive v kombinaci s relativně vyššími zdvihy pérování dovolí překonat i drobné terénní hrby, vůz se kupodivu umí dostat i ze situace, kdy mají dostatek trakce jen protilehlá kola. Absence redukce a manuální převodovka navíc nutí při výjezdech mimo terén k obezřetnému používání spojky. Nájezdy do zatáček vyšší rychlostí si nechá Compass líbit podstatně déle než mnohá konkurenční SUV, zpomalení či brždění v takové situaci ale vytrestá okamžitým sklonem k přetáčivému smyku, takže standardně montované ESP je rozhodně potřeba.

Plusy:

  • jízdní vlastnosti
  • spotřeba
  • dynamika
  • cena za výbavu
  • image značky
  • snadno udržovatelný interiér

Minusy:

  • materiály a tvary v interiéru
  • malý objem zavazadelníku
  • hluk motoru

První cena vozu699.000,- (2.4 DOHC 125 kW Sport)
První cena vozu s testovanou motorizací749.000,- (2.0 CRD 103 kW Sport )
Základní cena testovaného vozu809.000,- (2.0 CRD 103 kW Limited)
Cena testovaného vozu vč. příplatků822.400,- (2.0 CRD 103 kW Limited)

Ondřej Šuch
Jeep Compass
Cena základní sestavy 809 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS s brzdovým asistentem, ASR, 6x airbag, úchyty Isofix, dojezdová rezerva, pneu 215/55 R18, rádio+CD, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, el. ovládání oken a zrcátek, manuální klimatizace, kožené čalounění, sedadla zadní řady podélně stavitelná, sklopná, dělená 60:40, sedadlo řidiče výškově stavitelné, tempomat Kč
Cena testované sestavy 822 400 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (13.400,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 5.4 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 334 / 1277
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 395
Rozměr pneu: 215/55 R18
Jeep Compass
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4405
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1630
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano