TEST Jeep Compass – Směr neznámý
S malými SUV se v posledních letech doslova roztrhl pytel a bylo jen otázkou času kdy tímto směrem zamíří i americký terénní klasik. Konstruktéři měli usnadněnou práci díky možnosti převzít řadu prvků od sesterského Dodge Caliber a osvědčený dvoulitrový turbodiesel od VW, takže zbylo „jen“ spasovat tohle dohromady.
Vnější podoba vozu odkazuje k tradicím značky v podstatě jen sedmi žebry na přední masce a nahoru vystupujícími světlomety, zbylé pohledy ulpívají jen na novinkách. Potkávají se tu například blatníky s rovnými horními okraji, kliky zadního páru dveří skryté v jejich rámu či protisměrně skloněný D sloupek. Výsledek těchto designérských eklekcí je vůz, který bychom velikostí a účelem na první pohled přiřadili spíše s Subaru Forester než k například k Mitsubishi Outlander, tržní potenciál nám ale hodnotit nepřísluší.
Smíření s exteriérem se ale v interiéru mění v překvapení. Palubní deska i výplně dveří jsou sice módně béžové a hnědé, ale použité materiály nepotěší ani tvrdostí, ani relativně častým kontaktem jejich hran s pasažéry. V kombinaci s koženým čalouněním sedadel i volantu vzbuzuje interiér dojem, že jej lze v čistotě udržovat snad i zahradní hadicí, což míníme jako kompliment. Ale vážně: pokud není Compass míněn jako pracovní vůz, očekává podle nás Evropa v interiéru SUV trochu více komfortu.
Podstatně lepší dojem vzbuzuje převzatý dvoulitrový motor. Systém čerpadlo-tryska sice 103 kW doprovází zvukem malého traktoru, v kombinaci se šestistupňovou převodovkou ale vozu uděluje velmi dobré dynamické parametry. Pohonná jednotka je uložena navíc poměrně nízko a jinak spíše komfortně odpružený vůz tak boční náklony trápí méně než bychom čekali. Nevypínatelné ESP bude možná vadit mimo silnice, vše ovšem přebíjí argument spotřeby – s Jeepem se dá solidními rychlostmi jezdit i za méně než 7 litrů/100km. Stotřicetikilometrová rychlost vytočí motor na šestý převodový stupeň k hodnotě 3000 otáček, samotné řazení je příjemně přesné, ale poněkud tužší. Brzdy mají rychlý nástup a ani plně naložený vůz jim nečiní problém zastavit ani po opakovaném použití. Poněkud nezvyklá je u tohoto typu vozu užitečná hmotnost pod 400 kg.
Mimo silnice se nejmenší Jeep drží dlouho statečně, limitují jej ovšem pneumatiky, malé nájezdové úhly a světlá výška. Pohon všech kol Freedom Drive v kombinaci s relativně vyššími zdvihy pérování dovolí překonat i drobné terénní hrby, vůz se kupodivu umí dostat i ze situace, kdy mají dostatek trakce jen protilehlá kola. Absence redukce a manuální převodovka navíc nutí při výjezdech mimo terén k obezřetnému používání spojky. Nájezdy do zatáček vyšší rychlostí si nechá Compass líbit podstatně déle než mnohá konkurenční SUV, zpomalení či brždění v takové situaci ale vytrestá okamžitým sklonem k přetáčivému smyku, takže standardně montované ESP je rozhodně potřeba.
Plusy:
- jízdní vlastnosti
- spotřeba
- dynamika
- cena za výbavu
- image značky
- snadno udržovatelný interiér
Minusy:
- materiály a tvary v interiéru
- malý objem zavazadelníku
- hluk motoru
První cena vozu | 699.000,- (2.4 DOHC 125 kW Sport) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 749.000,- (2.0 CRD 103 kW Sport ) |
Základní cena testovaného vozu | 809.000,- (2.0 CRD 103 kW Limited) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 822.400,- (2.0 CRD 103 kW Limited) |