Jeep Compass – Směr neznámý

Jeep Compass – Směr neznámý

 
 

Nejmenší Jeep poutá kontroverzním designem a kombinuje interiér Dodge Caliber s turbodieselem od Volkswagenu. Míří Jeep s tímto vozem správně?

S malými SUV se v posledních letech doslova roztrhl pytel a bylo jen otázkou času kdy tímto směrem zamíří i americký terénní klasik. Konstruktéři měli usnadněnou práci díky možnosti převzít řadu prvků od sesterského Dodge Caliber a osvědčený dvoulitrový turbodiesel od VW, takže zbylo „jen“ spasovat tohle dohromady.

Vnější podoba vozu odkazuje k tradicím značky v podstatě jen sedmi žebry na přední masce a nahoru vystupujícími světlomety, zbylé pohledy ulpívají jen na novinkách. Potkávají se tu například blatníky s rovnými horními okraji, kliky zadního páru dveří skryté v jejich rámu či protisměrně skloněný D sloupek. Výsledek těchto designérských eklekcí je vůz, který bychom velikostí a účelem na první pohled přiřadili spíše s Subaru Forester než k například k Mitsubishi Outlander, tržní potenciál nám ale hodnotit nepřísluší.

obrázek [555 x 343]

Smíření s exteriérem se ale v interiéru mění v překvapení. Palubní deska i výplně dveří jsou sice módně béžové a hnědé, ale použité materiály nepotěší ani tvrdostí, ani relativně častým kontaktem jejich hran s pasažéry. V kombinaci s koženým čalouněním sedadel i volantu vzbuzuje interiér dojem, že jej lze v čistotě udržovat snad i zahradní hadicí, což míníme jako kompliment. Ale vážně: pokud není Compass míněn jako pracovní vůz, očekává podle nás Evropa v interiéru SUV trochu více komfortu.

obrázek [300 x 225] Na druhou stranu nemůžeme Jeepu upřít vzhledem k ceně poměrně bohatou výbavu včetně ESP, šesti airbagů a vyhřívaných předních sedadel, místa je ale ve voze poněkud málo, zejména na šířku. Dvakrát pohodlné nejsou ani rámové opěrky hlavy, známé českému motoristovi například ze Škody Favorit. Sedadla moc opory pro tělo v zatáčkách neposkytnou, jsou navíc poměrně krátká. Zavazadelník má základní objem pouhých 335 litrů, lze jej ovšem zvětšit posunutím nebo sklopením zadních sedadel. Jeho chvályhodně rovná podlaha je ovšem vysoko nad zemí a jedinou potěchou pro oko jsou tak jen reproduktory Boston Premium audio, vyklápějící se z vnitřní strany pátých dveří.

obrázek [555 x 240]

Podstatně lepší dojem vzbuzuje převzatý dvoulitrový motor. Systém čerpadlo-tryska sice 103 kW doprovází zvukem malého traktoru, v kombinaci se šestistupňovou převodovkou ale vozu uděluje velmi dobré dynamické parametry. Pohonná jednotka je uložena navíc poměrně nízko a jinak spíše komfortně odpružený vůz tak boční náklony trápí méně než bychom čekali. Nevypínatelné ESP bude možná vadit mimo silnice, vše ovšem přebíjí argument spotřeby – s Jeepem se dá solidními rychlostmi jezdit i za méně než 7 litrů/100km. Stotřicetikilometrová rychlost vytočí motor na šestý převodový stupeň k hodnotě 3000 otáček, samotné řazení je příjemně přesné, ale poněkud tužší. Brzdy mají rychlý nástup a ani plně naložený vůz jim nečiní problém zastavit ani po opakovaném použití. Poněkud nezvyklá je u tohoto typu vozu užitečná hmotnost pod 400 kg.

obrázek [555 x 318]

Mimo silnice se nejmenší Jeep drží dlouho statečně, limitují jej ovšem pneumatiky, malé nájezdové úhly a světlá výška. Pohon všech kol Freedom Drive v kombinaci s relativně vyššími zdvihy pérování dovolí překonat i drobné terénní hrby, vůz se kupodivu umí dostat i ze situace, kdy mají dostatek trakce jen protilehlá kola. Absence redukce a manuální převodovka navíc nutí při výjezdech mimo terén k obezřetnému používání spojky. Nájezdy do zatáček vyšší rychlostí si nechá Compass líbit podstatně déle než mnohá konkurenční SUV, zpomalení či brždění v takové situaci ale vytrestá okamžitým sklonem k přetáčivému smyku, takže standardně montované ESP je rozhodně potřeba.

Plusy:

  • jízdní vlastnosti
  • spotřeba
  • dynamika
  • cena za výbavu
  • image značky
  • snadno udržovatelný interiér

Minusy:

  • materiály a tvary v interiéru
  • malý objem zavazadelníku
  • hluk motoru
První cena vozu699.000,- (2.4 DOHC 125 kW Sport)
První cena vozu s testovanou motorizací749.000,- (2.0 CRD 103 kW Sport )
Základní cena testovaného vozu809.000,- (2.0 CRD 103 kW Limited)
Cena testovaného vozu vč. příplatků822.400,- (2.0 CRD 103 kW Limited)
Spolupracujeme s TipCars.com

Jeep Compass

Cena v základní výbavě: 809 000 Kč Cena v testované výbavě: 822 400 Kč

Základní výbava:ABS s brzdovým asistentem, ASR, 6x airbag, úchyty Isofix, dojezdová rezerva, pneu 215/55 R18, rádio+CD, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, el. ovládání oken a zrcátek, manuální klimatizace, kožené čalounění, sedadla zadní řady podélně stavitelná, sklopná, dělená 60:40, sedadlo řidiče výškově stavitelné, tempomat

Výbava testovaného vozu:metalický lak (13.400,-)

Změna v čele ministerstva financí nic nezmění, dál ho povede Babiš, tvrdí Kalousek Změna v čele ministerstva financí nic nezmění, dál ho povede Babiš, tvrdí Kalousek

Změna ministra financí nezajistí podle předsedy TOP 09…

Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu

Astronomický ústav Akademie věd ČR ve spolupráci s…

Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO)…

Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise

Sněmovna schválila návrh ČSSD na zřízení vyšetřovací…

 

Štítky SUV Jeep Testy

Technické údaje
Motor Jeep Compass
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 5.4 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 334 / 1277
Objem nádrže (l):51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 395
Rozměr pneu:215/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4405
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1630
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Jeep Compass
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 5
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 6
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 5
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,69
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Jeep Compass s novým automatem koupíme i v Evropě Jeep Compass s novým automatem koupíme i v Evropě

Do Ženevy míří americké SUV Jeep Compass modelového roku…

Jeep Compass: Nová převodovka sníží spotřebu Jeep Compass: Nová převodovka sníží spotřebu

Kompaktní SUV Jeep Compass vymění bezestupňovou…

 



 
Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

TEST: Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

Dnes 12:51

Subaru BRZ prošlo v rámci modernizace desítkami dílčích změn. Všechny mají za následek, že je auto ještě lepší a hravější, než tomu bylo dosud. A to je co říct!




Blesk.cz

Snapchat a Instagram jsou pro mladé lidi nejhorší, tvrdí studie

Snapchat a Instagram jsou pro mladé lidi nejhorší,…

Nejnovější britská studie z rukou Royal Society for Public Health, která byla publikována včera, pojednává o…

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na skejtu, pak hraní na lavičce

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na…

Zpěvák skupiny Wohnout Matěj Homola (43) je moderní táta. Nejdřív na skateboardu vyzvedl svou dcerku ze školy a…

 

iSport.cz

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli. Připomíná mu Šilhavého

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli.…

Možná nikdo z Čechů nezná nového kouče Sparty Andreu Stramaccioniho lépe než Marek Kysela. Jednu sezonu ho zažil…

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i nenaleštěná současnost

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i…

Před lety tu slavně porazila AS Řím, později na stejném místě euforicky postupovala do Ligy mistrů přes Ajax…

 

Reflex.cz

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Světová zdravotnická organizace vydala před několika dny souhrnnou zprávu o množství alkoholu vypitého…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…