Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jezdíte rádi na okruh? Tady je 5 nejčastějších chyb

David Bureš
Diskuze (8)
Na jízdu po závodním okruhu by se řidič měl řádně připravit, a to nejen sebe, ale také svého čtyřkolového partnera.

Jezdění po závodních okruzích je nesmírně populární hlavně ve Velké Británii, o okruhové dny je ale stále větší zájem i u nás. Pro řidiče má totiž mnoho výhod, osahají si schopnosti svého vozu v relativně bezpečném prostředí, mohou se tzv. „vyblbnout,“ aby pak neřádili na běžných silnicích, nebo je to zkrátka jejich koníček. Nezkušení jezdci ale na jízdu po okruhu mnohdy nejsou připraveni.

Řádnou přípravu před okruhovou jízdou občas podcení i řidiči, kteří mají na běžných silnicích odjezděné již desetitisíce kilometrů. Proto si občas myslí, že mají už spoustu zkušeností, a tak se na jízdu po okruhu nepřipraví a dopustí se několika chyb. Právě na ně bychom chtěli tímto článkem poukázat a poradit těm, kteří okruhové ježdění ještě nemají zažité. Jestliže se těmto chybám vyvarují, budou i při první jízdě působit jako zkušení mistři volantu. Mnohá doporučení navíc platí i pro běžný silniční provoz, a tak neuškodí, když na ně řidiči budou myslet i mimo okruh.

Jezdec podcení přípravu sebe

Jestliže jedete na okruh poprvé, možná si ani neuvědomíte, jak je okruhová jízda fyzicky náročná. Zvlášť pokud vládne horké počasí, jezdec by měl myslet na hrozbu dehydratace, to ale pečlivým řidičům není potřeba připomínat.

Na okruhu je pak ještě důležitější ideální posaz za volantem. Zapomeňte tedy na „taxikářský“ poleh, babičkovské sezení na židli s očima na čelním skle nebo snad loket nedbale položený na dveřích. A místo toho si (alespoň pro jednou) správně nastavte sedačku, což znamená mít opěradlo v téměř svislé poloze, se zády opřenými v oblasti beder a lopatek, uvolněné ruce na volantu a nohu mírně pokrčenou při sešlápnutí spojky (nebo brzdy u vozů s automatem). Ruce by na volantu měly být v poloze tři čtvrtě na tři, přičemž řidič by měl pouštět volant jen při přeřazení.

Zdůraznit bychom též měli pečlivý výběr oblečení. Závodní overal samozřejmě není potřeba – i třeba pilot Fabio Francia jel při rekordní jízdě Alfy Romeo Giulia QV na Severní smyčce jen v tričku s krátkými rukávy – výhodou ale je. Naopak určitě myslete na kvalitní obuv – žádné „žabky“ nebo crocsy, místo toho obujte pevné boty, nejlépe s tenkou podrážkou, aby byl v noze cit. V mnoha případech je pak nutností helma, která bývá při okruhovém jezdění povinná. Zkušení jezdci doporučují i závodní rukavice, zmíněný Francia ale dokázal, že to jde i bez nich.

Doporučujeme si pak s předstihem prohlédnout i samotnou trať, třeba na mapě nebo z tribun, aby řidič alespoň trochu tušil, co jej přímo na okruhu čeká. Zapamatování si jednotlivých zatáček je pak pro nezkušeného pilota nespornou výhodou.

Jezdec neposlechne rady zkušenějších

V případě, že řidič vyráží na okruh poprvé, měl by bezesporu vyslechnout rady od zkušenějších, a to buď od známých, kteří mají na okruhu více najezděno, nebo od instruktorů, kteří bývají na místě, připraveni nezkušenému jezdci pomoci.

Součástí volných okruhových dnů bývá i teoretická příprava na jízdu, kterou by jezdec rozhodně neměl prospat, ale bedlivě vnímat. V učebně se totiž řidiči dozvědí pravidla jízdy na okruhu nebo to, co znamená vyvěšení jednotlivých signalizačních vlajek (třeba žlutá upozorňuje na nebezpečí). Instruktoři dají i pár rad ohledně samotného jezdění, což pilotům může pomoci zrychlit.

Jezdec podcení přípravu auta

Řidič ale na okruh nevyráží sám, nemluvíme teď o případném spolujezdci, ale o vozidle, které jej bude doprovázet. Také auto by mělo být na okruhovou jízdu pečlivě připraveno.

Okruhové ježdění dává sériovým automobilům pořádně zabrat, a tak by se řidič měl ujistit, že je v naprostém pořádku. Základem je kvalitní obutí, a přestože chápeme ty, kteří chtějí gumy na okruhu tzv. dojezdit, doporučujeme přece jen nazout kvalitní pneumatiky, které jízdu na závodní trati zvládnou.

Bez diskuze by se řidič měl před jízdou na okruhu ujistit, že má brzdový systém naprosto v pořádku. Na okruzích se brzdí opravdu tvrdě, a tak jsou bezchybné brzdy nutností. Pro jistotu by si měl jezdec nechat zkontrolovat také motor, protože i ten si na trati pořádně zapracuje.

V neposlední řadě by pak řidič měl z auta odstranit všechny nepotřebné zbytečnosti – na mysli máme třeba prázdné láhve a jiné odpadky, nebo třeba deštník zapomenutý v zavazadelníku. Při ostrém ježdění se totiž z tohoto haraburdí může stát pěkně nebezpečná věc, to když začne v kabině létat sem a tam.

I přes pečlivou přípravu se však vozidlu může něco stát. Hlavně motorkáři proto doporučují si s sebou na okruh vzít alespoň základní sadu nářadí nebo dokonce základní náhradní díly – v případě motocyklů třeba spojkové a brzdové páčky, které se mohou při lehčích pádech poničit.

Jezdec nedbá na ostatní

Když už řidič konečně na trať vyrazí, měl by rozhodně myslet na to, že na okruhu není sám a že kolem něj jezdí i další jezdci. Proto by měl řidič dobře vnímat dění nejen před sebou, ale i za sebou. Také na okruhu se může něco stát, a tak by měl jezdec dobře vědět o tom, co se děje vpředu.

Myslet by ale měl i na kontrolu zpětných zrcátek. Přece jen zkušení jezdci mohou být výrazně rychlejší, a tak se mohou znenadání přiblížit. Z toho důvodu by pak řidič měl držet zvolenou stopu (byť není ideální) a neměnit znenadání směr. Ostatní piloty může nemile překvapit i nečekané (nebo dokonce bezdůvodné) brzdění, proto je třeba jezdit plynule a předvídatelně. Důležité je i sledování vlajkové signalizace, proto je bezpodmínečně potřeba se ji naučit.

Zcela zakázáno je pak na dráze zastavit, což je nebezpečné jak pro řidiče samotného, tak pro všechny okolní. Jestliže vás náhodou potká technická závada, je nutné dráhu neprodleně opustit. O odstranění nepojízdného vozu se postarají pracovníci okruhu. Na okruhu bývá v pohotovosti i záchranná služba, proto v případě nehody nepomáhejte ostatním pilotům a nechte pomoc na záchranářích.

Jezdec si okruh neužije

A rada na závěr. Hlavně si okruhový den užijte! Přestože snad všichni chtějí zrychlit, ve skutečnosti nejde o co nejrychlejší dosažený čas, ale hlavně o to si jízdu užít. Na okruhových dnech jste ve skupině podobně smýšlejících lidí, jeden má možná rád porsche a jiný zase alfu romeo, všechny ale spojuje láska k autům. A co víc, kde jinde si vaše auto tak detailně osaháte? Dostat se na limit dnešních aut totiž v běžném provozu rozhodně není bezpečné...

David Bureš
Diskuze (8)
10. 9. 2016 07:43
Re: Začátek seriálu?
Pro mě dobrý, nevěděl jsem ani, že je zakázáno zastavit :-) I když předpokládám, že až se jednou vydám na okruh, střihnu si nějakou teoretickou přípravu.
10. 9. 2016 06:30
Začátek seriálu?
Tak to jsem zvědav co se z toho vyklube. Tohle byla platonická předehra jako od princezny Okruhyneznámky. ;-)

Kluci nahoře měli podněty...jen dodám, že většina řidičů si za volantem neumí ani sednout.
10. 9. 2016 00:54
Re: No tak! A je to...
Ano jsou to rady typu...než si sedneš na toaletu stáhni si kalhoty. ;-\
Příliš obecné a v podstatě k ničemu.
Avatar - Ja Prvni 123
9. 9. 2016 23:39
No tak! A je to...
Staci si to tady precist, a muzeme jit vsichni zavodit.
Avatar - Uživatel_5340709
9. 9. 2016 22:47
Bod č. 5 -
musíš si okruh užít - kochací jízdou, třeba jako lékař z filmu Vesničko má středisková. :-!
(znalost veršů českých básníků není na škodu)