9.9. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Jezdíte rádi na okruh? Tady je 5 nejčastějších chyb

 

Na jízdu po závodním okruhu by se řidič měl řádně připravit, a to nejen sebe, ale také svého čtyřkolového partnera.

Jezdění po závodních okruzích je nesmírně populární hlavně ve Velké Británii, o okruhové dny je ale stále větší zájem i u nás. Pro řidiče má totiž mnoho výhod, osahají si schopnosti svého vozu v relativně bezpečném prostředí, mohou se tzv. „vyblbnout,“ aby pak neřádili na běžných silnicích, nebo je to zkrátka jejich koníček. Nezkušení jezdci ale na jízdu po okruhu mnohdy nejsou připraveni.

Řádnou přípravu před okruhovou jízdou občas podcení i řidiči, kteří mají na běžných silnicích odjezděné již desetitisíce kilometrů. Proto si občas myslí, že mají už spoustu zkušeností, a tak se na jízdu po okruhu nepřipraví a dopustí se několika chyb. Právě na ně bychom chtěli tímto článkem poukázat a poradit těm, kteří okruhové ježdění ještě nemají zažité. Jestliže se těmto chybám vyvarují, budou i při první jízdě působit jako zkušení mistři volantu. Mnohá doporučení navíc platí i pro běžný silniční provoz, a tak neuškodí, když na ně řidiči budou myslet i mimo okruh.

Jezdec podcení přípravu sebe

Jestliže jedete na okruh poprvé, možná si ani neuvědomíte, jak je okruhová jízda fyzicky náročná. Zvlášť pokud vládne horké počasí, jezdec by měl myslet na hrozbu dehydratace, to ale pečlivým řidičům není potřeba připomínat.

Na okruhu je pak ještě důležitější ideální posaz za volantem. Zapomeňte tedy na „taxikářský“ poleh, babičkovské sezení na židli s očima na čelním skle nebo snad loket nedbale položený na dveřích. A místo toho si (alespoň pro jednou) správně nastavte sedačku, což znamená mít opěradlo v téměř svislé poloze, se zády opřenými v oblasti beder a lopatek, uvolněné ruce na volantu a nohu mírně pokrčenou při sešlápnutí spojky (nebo brzdy u vozů s automatem). Ruce by na volantu měly být v poloze tři čtvrtě na tři, přičemž řidič by měl pouštět volant jen při přeřazení.

Zdůraznit bychom též měli pečlivý výběr oblečení. Závodní overal samozřejmě není potřeba – i třeba pilot Fabio Francia jel při rekordní jízdě Alfy Romeo Giulia QV na Severní smyčce jen v tričku s krátkými rukávy – výhodou ale je. Naopak určitě myslete na kvalitní obuv – žádné „žabky“ nebo crocsy, místo toho obujte pevné boty, nejlépe s tenkou podrážkou, aby byl v noze cit. V mnoha případech je pak nutností helma, která bývá při okruhovém jezdění povinná. Zkušení jezdci doporučují i závodní rukavice, zmíněný Francia ale dokázal, že to jde i bez nich.

Doporučujeme si pak s předstihem prohlédnout i samotnou trať, třeba na mapě nebo z tribun, aby řidič alespoň trochu tušil, co jej přímo na okruhu čeká. Zapamatování si jednotlivých zatáček je pak pro nezkušeného pilota nespornou výhodou.

Jezdec neposlechne rady zkušenějších

V případě, že řidič vyráží na okruh poprvé, měl by bezesporu vyslechnout rady od zkušenějších, a to buď od známých, kteří mají na okruhu více najezděno, nebo od instruktorů, kteří bývají na místě, připraveni nezkušenému jezdci pomoci.

Součástí volných okruhových dnů bývá i teoretická příprava na jízdu, kterou by jezdec rozhodně neměl prospat, ale bedlivě vnímat. V učebně se totiž řidiči dozvědí pravidla jízdy na okruhu nebo to, co znamená vyvěšení jednotlivých signalizačních vlajek (třeba žlutá upozorňuje na nebezpečí). Instruktoři dají i pár rad ohledně samotného jezdění, což pilotům může pomoci zrychlit.

Kurz sportovní jízdy s Tomášem Engem: Učit se, učit se, učit se!

Jezdec podcení přípravu auta

Řidič ale na okruh nevyráží sám, nemluvíme teď o případném spolujezdci, ale o vozidle, které jej bude doprovázet. Také auto by mělo být na okruhovou jízdu pečlivě připraveno.

Okruhové ježdění dává sériovým automobilům pořádně zabrat, a tak by se řidič měl ujistit, že je v naprostém pořádku. Základem je kvalitní obutí, a přestože chápeme ty, kteří chtějí gumy na okruhu tzv. dojezdit, doporučujeme přece jen nazout kvalitní pneumatiky, které jízdu na závodní trati zvládnou.

Bez diskuze by se řidič měl před jízdou na okruhu ujistit, že má brzdový systém naprosto v pořádku. Na okruzích se brzdí opravdu tvrdě, a tak jsou bezchybné brzdy nutností. Pro jistotu by si měl jezdec nechat zkontrolovat také motor, protože i ten si na trati pořádně zapracuje.

V neposlední řadě by pak řidič měl z auta odstranit všechny nepotřebné zbytečnosti – na mysli máme třeba prázdné láhve a jiné odpadky, nebo třeba deštník zapomenutý v zavazadelníku. Při ostrém ježdění se totiž z tohoto haraburdí může stát pěkně nebezpečná věc, to když začne v kabině létat sem a tam.

I přes pečlivou přípravu se však vozidlu může něco stát. Hlavně motorkáři proto doporučují si s sebou na okruh vzít alespoň základní sadu nářadí nebo dokonce základní náhradní díly – v případě motocyklů třeba spojkové a brzdové páčky, které se mohou při lehčích pádech poničit.

Jezdec nedbá na ostatní

Když už řidič konečně na trať vyrazí, měl by rozhodně myslet na to, že na okruhu není sám a že kolem něj jezdí i další jezdci. Proto by měl řidič dobře vnímat dění nejen před sebou, ale i za sebou. Také na okruhu se může něco stát, a tak by měl jezdec dobře vědět o tom, co se děje vpředu.

Myslet by ale měl i na kontrolu zpětných zrcátek. Přece jen zkušení jezdci mohou být výrazně rychlejší, a tak se mohou znenadání přiblížit. Z toho důvodu by pak řidič měl držet zvolenou stopu (byť není ideální) a neměnit znenadání směr. Ostatní piloty může nemile překvapit i nečekané (nebo dokonce bezdůvodné) brzdění, proto je třeba jezdit plynule a předvídatelně. Důležité je i sledování vlajkové signalizace, proto je bezpodmínečně potřeba se ji naučit.

Zcela zakázáno je pak na dráze zastavit, což je nebezpečné jak pro řidiče samotného, tak pro všechny okolní. Jestliže vás náhodou potká technická závada, je nutné dráhu neprodleně opustit. O odstranění nepojízdného vozu se postarají pracovníci okruhu. Na okruhu bývá v pohotovosti i záchranná služba, proto v případě nehody nepomáhejte ostatním pilotům a nechte pomoc na záchranářích.

Jezdec si okruh neužije

A rada na závěr. Hlavně si okruhový den užijte! Přestože snad všichni chtějí zrychlit, ve skutečnosti nejde o co nejrychlejší dosažený čas, ale hlavně o to si jízdu užít. Na okruhových dnech jste ve skupině podobně smýšlejících lidí, jeden má možná rád porsche a jiný zase alfu romeo, všechny ale spojuje láska k autům. A co víc, kde jinde si vaše auto tak detailně osaháte? Dostat se na limit dnešních aut totiž v běžném provozu rozhodně není bezpečné...
Spolupracujeme s TipCars.com
Sobotka: prioritou jednání o Brexitu májí být práva občanů EU, kteří v Británii pracují Sobotka: prioritou jednání o Brexitu májí být práva občanů EU, kteří v Británii pracují

Premiér Bohuslav Sobotka neočekává, že by Velká Británie…

Rakousko chce výjimku z přerozdělování migrantů, prý jich má beztak dost Rakousko chce výjimku z přerozdělování migrantů, prý jich má beztak dost

Kancléř Christian Kern se pokusí pro Rakousko vyjednat s…

Amazon vstupuje do arabského světa. Kupuje největšího internetového prodejce regionu Amazon vstupuje do arabského světa. Kupuje největšího internetového prodejce regionu

Americká společnost Amazon se dohodla na koupi předního…

Dvanáct uchazečů chce řídit Českou televizi. Dvořák se pokusí post obhájit Dvanáct uchazečů chce řídit Českou televizi. Dvořák se pokusí post obhájit

Do výběrového řízení na funkci generálního ředitele České…

 
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Takhle vypadá odkladiště volkswagenů z Dieselgate. Parkoviště duchů...

Tohle je odkladiště volkswagenů z Dieselgate. Parkoviště duchů... (video)

Dnes 12:55

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje na několika místech po celých Spojených státech. Aktuálně na nich stojí tisíce aut.




Blesk.cz

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

V pondělí skončila Spravedlnost. Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s…

Zeman nemá u Trumpa nic jisté, připustil Mynář. A promluvil o dětském pornu

Zeman nemá u Trumpa nic jisté, připustil Mynář. A…

Nad návštěvou Miloše Zemana v Bílém domě u amerického prezidenta Donalda Trumpa, se kterou se počítá již na…

 

iSport.cz

Fotbalovým boháčům vládne Ronaldo. Za rok vydělá přes DVĚ miliardy

Fotbalovým boháčům vládne Ronaldo. Za rok vydělá…

Útočník Realu Madrid Cristiano Ronaldo je nejlépe placeným fotbalistou současnosti. Dvaatřicetiletý Portugalec…

Koukalová už je na dovolené: Unesl mě manžel, zdravím z nadmořské výšky nula

Koukalová už je na dovolené: Unesl mě manžel,…

Gabriela Koukalová (27) si užívá na dovolené, kam ji „unesl“ manžel Petr. Biatlonová hvězda fanouškům svěřila,…

 

Reflex.cz

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž al-Arab, nejslavnějším hotelu Dubaje

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž…

Hotel Burdž al-Arab patří nejenom k nejluxusnějším hotelům světa, ale stal se i ikonou překotně se rozvíjející…

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou zlatou minci, má cenu 112 milionů korun

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou…

Jednu z největších a nevzácnějších zlatých mincí světa, které se říká „Big Maple Leaf“, ukradli v pondělí…