Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
44 Fotogalerie

Kurz sportovní jízdy s Tomášem Engem: Učit se, učit se, učit se!

Žádný učený z nebe nespadl. I nejlepším závodníkům někdo radil. Tomáš Enge teď předává své zkušenosti v kurzu sportovní jízdy na mosteckém polygonu a my jsme se tam vypravili.

Tomáš Enge sbírá zkušenosti na světových závodních tratích už čtvrt století a patří k naší absolutní jezdecké špičce. Nyní se rozhodl podělit o své dovednosti s širokou veřejností, pokud tak můžeme nazvat tři kurzy ročně s kapacitou omezenou na deset řidičů toužících se za volantem zlepšit. A je jedno, jestli mají závodnické ambice nebo si jen chtějí bezpečně vychutnat svižnou jízdu po silnici a být lépe připraveni na případné krizové situace.

Celodenní kurz s vlastním autem přijde na 18.900 Kč. Co si z něj odnesete, zjišťujeme na vlastní kůži a pneumatiky ostrého Peugeotu 308 GTI, který nám dnes bude dělat parťáka.

Rozhlížíme se po parkovišti mosteckého polygonu a směsice aut odpovídá na naši otázku, jací řidiči mají o kurz zájem – úplně všichni. Stojí tu legendární Porsche 928, Volkswagen Touareg a Range Rover Sport, ale i hybridní Lexus GS. Tomáš Enge náš postřeh potvrzuje. „Co řidič, to úplně jiný příběh. Jezdí nám sem lidé s bavoráky a porsche, stejně jako s obyčejnými oktávkami a focusy. Všichni ale mají společný cíl – řidičsky se posunout na další úroveň. Lépe cítit a ovládat auto, naučit se zvládat náročné situace. A když se někdy dostanou na okruh, víc si ho užít a méně trápit vůz. Na to všechno se jim snažíme dát recept. Samozřejmě to nejde naučit za jeden den. Řízení je o zkušenostech a ujetých kilometrech. My poradíme jak. Pak už záleží na každém řidiči, jak s nabytými poznatky naloží,“ vysvětluje Tomáš podstatu kurzu.

Do lavic!

Jako každý jiný kurz začíná i ten řidičský v Mostě teoretickou přípravou v učebně. Bez toho to zkrátka nelze, byť si spousta návštěvníků myslí, že

ráno vtrhnou na okruh a večer z něj odjedou jako závodníci. „Upřímně by to nevydrželi ani lidé, ani jejich auta. A bez přípravy to zkrátka nejde. Osvojení teoretických základů a souvislostí je pro sportovní jízdu nezbytně nutné,“ zdůrazňuje Jiří Patera, česká instruktorská legenda. Proto se učíme, jak v autě správně sedět, jak držet volant, jak řadit… Že jsou to banality? Divili byste se, kolik šoférů to neumí. Tomáš Enge se rozpovídal o ideální okruhové stopě, bavíme se o technice brzdění nebo laborování s tlakem v pneumatikách.

„Vždycky mě baví pozorovat, jak se návštěvníci tváří, že je učebna baví, jak je to všechno v pohodě. Ale úplně jim kouká z očí, jak se třesou na velký okruh. Bez přípravy to ale vážně nemá smysl,“ usmívá se pan učitel Enge.

Slalomujeme

Vyrážíme směrem ke slalomové dráze, kde si Tomáš s instruktory polygonu omrknou naše jezdecké schopnosti, aby věděli, s jakým materiálem dnes budou pracovat. Začínáme slalomem na suchu, což je zívačka. Jenže pak se začne kluzná plocha smáčet vodou, klouže jak led a cit pro ovládání auta odhaluje náš skutečný um. No, co vám budeme povídat, pár kolíků jsme posekali. Auto s předním pohonem letí po čumáku rovně i v minimálních rychlostech, chce to vážně superjemné ovládání a cvik. Parádně si tady uvědomujeme, jaké síly na vůz působí. Učíme se ho vnímat celým tělem a jen lehce korigovat volantem. Tohle by si měl vyzkoušet každý, kdo ve slejváku nebo na sněhu odmítá ubrat nohu z plynu.

Brzdíme

Ono se řekne zabrzdit. Jenže je to pěkná věda, vážení!

Předně málokdo umí vyvinout na pedál maximální možný tlak, aniž by se u toho všemožně kroutil a vzpíral. Pro potřeby sportovní jízdy je potřeba zachovat optimální řidičskou pozici, brzdit krátce, razantně a umět účinek dávkovat. U aut s ABS dosáhnete nejúčinnějšího zpomalení, když najdete tenkou hranici, kde ještě nezačne protiblokovací systém zasahovat.

U aut bez ABS to znamená odhalit limit, kdy se ještě nezablokují kola. Říká se tomu degresivní brzdění a to se právě snažíme naučit. A skutečně, když se nám zadaří, ukazuje displej polygonu výrazně kratší brzdnou dráhu než při tupém sešlápnutí pedálu na podlahu. Ale je to tedy fuška, řekneme vám.

Klikatíme se

Obědová pauza je ideální k vyhodnocení dosavadních výkonů. Instruktoři už vědí, co od nás čekat. Vyrážíme na takzvaný malý okruh – klikatici namotanou v prostorách výcvikového polygonu, kde si zatím v nižších rychlostech vyzkoušíme volbu optimální stopy a brzdění do zatáček, tedy nejtěžší disciplíny. Tomáš nás sleduje zvenčí a komentuje jízdu vysílačkou. Pak nám radí z místa spolujezdce. Případně převezme otěže, aby ukázal, jak správně na věc. „Proto nebereme do kurtu víc než deset lidí. To aby byl čas každému se věnovat individuálně,“ vysvětluje Enge svou strategii. Času máme víc než dost, brousíme zatáčky ostošest a snažíme se jet co nejplynuleji, čistě, jedno kolo jako druhé. „Důležité je potlačit emoce. Člověk má tendenci tlačit co nejvíc na pilu, ale pak začne chybovat a ztratí koncentraci. Závodníci s oblibou říkají zpomal a zrychlíš. Prostě se vnitřně zklidníte, maximálně se zkoncentrujete a snažíte se jet bez chyb. Připadáte si pomalý, ve skutečnosti však začnete zajíždět čím dál lepší časy. Ale k tomu se člověk musí propracovat. Prvotní natěšení a přemotivování je běžná věc,“ dává cenné rady Enge.

Závodíme

V podvečer konečně přichází chvíle, na niž většina účastníků kurzu čeká. Otevírá se brána mosteckého závodního okruhu a na pár hodin bude jenom

náš. V tuto chvíli už většina řidičů sama ví, že umí řídit hůř, než si ráno mysleli. Rozum dostává navrch nad emocemi.

Začínáme trénovat nejtěžší zatáčky okruhu. Tomáš s vysílačkou obsadil věž traťových komisařů, radí stopu, komentuje průjezdy a my najednou cítíme, jak získáváme na jistotě i rychlosti. Tam a zpátky pořád dokola, času je dost a člověk si může všechno pěkně v klidu uložit do paměti. Tak to jde zatáčku po zatáčce, až nám dá Tomáš konečně rozchod a nechá napospas celé trati.

Upřímně z pozice novináře mostecký okruh známe, jeli jsme na něm už mnohokrát. Dnes večer jsme si ho ale mimořádně vychutnali. Poslední kola

jsme jeli elegantněji, čistěji a rychleji než kdy předtím. Lépe dokážeme identifikovat vlastní chyby, v příštím průjezdu je odstranit a tak nějak celkově

si s autem rozumíme zase o chloupek víc. Za nás byla mise jednoznačně splněna. A pamatujte – zpomalte a zrychlíte!

Enge Academy Most

  • Kde: Polygon a okruh v Mostě
  • Kdo: závodník Tomáš Enge a přední instruktoři polygonu
  • Kdy: třikrát ročně v nepravidelných předem vyhlášených termínech. Celý den od 10.00 do 20.00 hodin.
  • Kapacita: 10 účastníků
  • S čím: s libovolným vlastním vozem
  • Za kolik: 18.900 Kč

Tomáš Enge

  • Narozen 11. 9. 1976 v Liberci
  • První a jediný český pilot ve formuli 1 (3 závody za tým Prost v sezoně 2001). Závodil v seriálech F3000, IndyCar, startoval ve 24 hodinách Le Mans.
  • Aktuálně pracuje pro německý tým Reiter Engineering, kde má na starosti vývoj a testování závodních vozů kategorie GT, hledání i výcvik jezdců a současně aktivně závodí po celém světě.