Fiat Freemont: První jízdní dojmy

Fiat Freemont: První jízdní dojmy

 
 

Italský bratr amerického Dodge Journey vstupuje na evropský trh. Vyzkoušeli jsme obě nabízené vznětové verze.

Dodge Journey bude v Evropě nahrazen sesterským modelem Fiatu, podobně jako na vybraných jihoamerických trzích. Fiat Freemont je prvním automobilem značky Fiat, který vznikl jako výsledek partnerství se skupinou Chrysler.

Výroba bude probíhat v továrně Toluca v Mexiku spolu se sesterským Dodge Journey a Fiatem 500 pro Severní Ameriku. První vozy s pohonem předních kol se u nás objeví již v létě. Český dovozce zatím ceník nezveřejnil, podle německého a italského trhu lze odvodit základní cenu lehce nad hranící 600 tisíc Kč.

Freemont má oproti Journey modifikované řízení a podvozek s jinak shodným rozvorem 2890 mm. Řízení je strmější, geometrie předního zavěšení byla upravena tak, aby zamezila naklánění karoserie se základními rozměry 4.888 x 1.878 x 1.691 mm a kompromis mezi ovladatelností a komfortem byl optimální. Přidány byly také tlumící materiály, v Evropě totiž bude drtivá většina prodaných vozů pod kapotou jednu z výkonových variant dvoulitrového vznětového agregátu MultiJet 2; verzi se 103 či 125 kW.

Benzinový šestiválec Pentastar 3,6 l od Chrysleru o výkonu 203 kW (276 k) se objeví na trhu ještě letos v listopadu. Přinese s sebou samočinnou šestistupňovou převodovkou a pohon všech kol, tuto možnost později dostane i výkonnější turbodiesel.

Fiat Freemont - srovnání s konkurencí
ModelFiat FreemontDodge JourneyFord S-MaxVW Sharan
Délka [mm]4888488847684854
Šířka [mm]1878187818841904
Výška [mm]1691169116581720
Rozvor [mm]2890289028502919
Objem zavazadlového prostoru [l]145-1461168-1461285-2000300-2297

Interiér Freemontu nabízí sedm míst ve třech řadách, pětimístnou konfiguraci lze objednat v rámci volitelné výbavy. Posádka sedí ve třech řadách sedadel, přičemž druhá a třetí řada je oproti předchozím vyvýšená. Přístup na zadní sedačky mají usnadnit dveře, které lze otevřít do úhlu 90°. Zavazadlový prostor má při sedmimístné konfiguraci objem 145 l. Po sklopení třetí řady sedadel do podlahy vyroste objem zavazadelníku na 540 l. Maximální kapacita je 1461 l.

Interiér a jízda

Neznámý Fiat na silnicích v okolí Turína vzbuzuje zaslouženou pozornost domorodců, často nás lidé pomalu předjíždění a zkoumavě na Freemont hledí. Mimochodem, snažíte se rozklíčovat název Freemont? Ztrácíte čas, zajímavé slovo bylo vytvořeno marketingovým oddělením tak, aby evokovalo nespoutanost a volnost, jen čirou náhodou je to prý jakési městečko v USA.

Uvnitř nás vítají rozsáhlé plochy měkčeného plastu, měkké je vše co by mohlo přijít do styku s horními či dolními končetinami obou předních cestujících včetně středového panelu. Nemusíte se proto o svá kolena bát, ani při delších cestách je nebudete mít od dveří či středového tubusu otlačená. Pozice řidiče je vzpřímená, sedačku lze nastavit do nejnižší polohy tak, abyste měli alespoň částečný pocit příjemného obklopení interiérem. V případě sedadla spolujezdce jsme však takovouto možnost neměli a tak se dostavil klasický pocit sezení „na autě“ a nikoliv v něm. Na pravém předním místě to však tolik nevadí, důležité je že pohodlná sedadla (bohužel bez výraznějšího bočního vedení) dobře podepírají trup i stehna a i po delší cestě jsme s kolegou z vozu vystoupili relativně svěží.

S oběma agregáty lze bez problémů jezdit za 7 až 8 litrů nafty. V silnější verzi jsme při reálné stotřicítce na otáčkoměru odečetli hodnotu 2.600 min-1, ve stovce pak 2.300 min-1. Na dálnici se vůz ve 130 km/h chová klidně, byť lehce houpavě, a velmi dobře tlumí příčné nerovnosti. Ani na devatenáctipalcových kolech jsme neměli pocit přehnané tvrdosti, Freemont si svou posádku umí příjemně hýčkat, zde se naplno ukazuje smysl přepracování pružin, tlumičů a silentbloků pro potřeby evropských zákazníků. O něco větší pozornost by si možná zasloužily brzdy, veliký Fiat se při obsazení dvěma osobami se svou kinetickou energií loučil spíše neochotně.

Fiat Freemont - technická data turbodieselů
Motor2,0 Multijet II2,0 Multijet II
Převodovka6M6M
Zdvihový objem [cm3]19561956
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]103/4000125/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]350/1750-2000350/1750-2500
Max. rychlost [km/h]180195
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,311,0
Komb. spotřeba [l/100 km]6,46,4
Pohotovostní hmotnost [kg]18741874

Zatímco agregát se 125 kW má dostatek síly a ani předjíždění mu nečiní větší problémy, slabší verzi bychom s klidným srdcem doporučili spíše rozvážnějším jezdcům. Oba dva motory však díky točivému momentu 350 Nm na Freemont stačí a ani u jednoho jsme neměli pocit nepřiměřeného podmotorování, i když se silnějším z nich se nám samozřejmě jezdilo příjemněji. A paradoxně nám palubní počítač ukázal také o zhruba litr nižší průměrnou spotřebu, byť hodnoty které ukazují palubní počítače na zahraničních prezentacích bereme spíše orientačně.

V zatáčkách se vůz rád nakloní a nedotáčivost je při rychlejších průjezdech neustálým společníkem, Freemont však rozhodně není závodní stroj a tak mu toto komfortní naladění rádi promíjíme. Posilovač řízení (taktéž Fiatem upravovaný) umožňuje přesné vedení vozu, o stavu předních kol však žádné informace nezískáte. Hluk na palubě pochází ve většině případů od vznětových agregátů, které o sobě dávají vědět přeci jen více než by bylo ideální, občas si do toho všeho jemně zachrastí cosi v převodovce – to už ale musíte opravdu pečlivě nastražit uši, obecně lze říci že zvukový komfort na palubě je dostatečný.

Celkově vyznívají naše první dojmy z Freemontu pozitivně; automobil ničím výrazně nezklamal a naopak velice příjemně potěšil jak dosahovanou spotřebou, tak třetí řadou sedadel. Do ní se totiž naprosto bez problémů usadí i dva dospělí lidé a osobně si v ní dokáži představit i nějakou delší cestu – opěradla nekončí pod lopatkami ale až nad rameny a i na kolena je místa dostatek. Toto bude veliký trumf sedmimístného Freemontu, o prodejním úspěchu však zřejmě rozhodne až konečná cena.

Automobilka plánuje výrobu 30 tisíc automobilů ročně, již nyní má prý přes 6 tisíc závazných objednávek. Inu, je vidět že velký rodinný vůz nedodávkovitého charakteru italské automobilce v nabídce chyběl.

Jake.auto.cz: Fiat Freemont

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro, tvrdí bez důkazů Orbán Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro, tvrdí bez důkazů Orbán

Podpora migrace není odpovědí na ekonomické problémy,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Freemont: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Fiat Freemont Cross: Americko-italský kříženec do lehkého terénu Fiat Freemont Cross: Americko-italský kříženec do lehkého terénu

Fiat Freemont je křížencem MPV a SUV. Terénnější ambice…

Fiat Freemont: Terénní vzhled pro americko-italský crossover Fiat Freemont: Terénní vzhled pro americko-italský crossover

Italský bratr Dodge Journey kombinuje prvky MPV a SUV.…

 



 
Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Tlak v pneumatikách: Jak často ho kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Dnes 13:27

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Však to s ním také není jenom tak!




Blesk.cz

Opilí kamarádi obcovali s dopravním značením: Řádění ukončili až policisté

Opilí kamarádi obcovali s dopravním značením: Řádění…

Opravdu netradiční zábavu si našli tři opilí mladíci ve slovenském Martinu. Na mušku si vzali přenosné dopravní…

„Spalte je, ať Alláh spálí ISIS“: Ženy z Rakky pálí burky na oslavu svobody

„Spalte je, ať Alláh spálí ISIS“: Ženy z Rakky pálí…

Bojovníci arabsko-kurdské koalice, kterou podporuje mezinárodní letecká koalice vedená Spojenými státy, se dál…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Před novou sezonou se očekávají velké změny i trenérské rošády v českých i zahraničních klubech. V našem…

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči jim stejně budou závidět

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči…

Zažil milionové orgie ve Slavii v éře štědrého Čechoameričana Borise Korbela. Seděl na sparťanské lavičce, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce na koupališti v Šárce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce na…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka, kde se…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…