Fiat Freemont: První jízdní dojmy

Fiat Freemont: První jízdní dojmy

 
 

Italský bratr amerického Dodge Journey vstupuje na evropský trh. Vyzkoušeli jsme obě nabízené vznětové verze.

Dodge Journey bude v Evropě nahrazen sesterským modelem Fiatu, podobně jako na vybraných jihoamerických trzích. Fiat Freemont je prvním automobilem značky Fiat, který vznikl jako výsledek partnerství se skupinou Chrysler.

Výroba bude probíhat v továrně Toluca v Mexiku spolu se sesterským Dodge Journey a Fiatem 500 pro Severní Ameriku. První vozy s pohonem předních kol se u nás objeví již v létě. Český dovozce zatím ceník nezveřejnil, podle německého a italského trhu lze odvodit základní cenu lehce nad hranící 600 tisíc Kč.

Freemont má oproti Journey modifikované řízení a podvozek s jinak shodným rozvorem 2890 mm. Řízení je strmější, geometrie předního zavěšení byla upravena tak, aby zamezila naklánění karoserie se základními rozměry 4.888 x 1.878 x 1.691 mm a kompromis mezi ovladatelností a komfortem byl optimální. Přidány byly také tlumící materiály, v Evropě totiž bude drtivá většina prodaných vozů pod kapotou jednu z výkonových variant dvoulitrového vznětového agregátu MultiJet 2; verzi se 103 či 125 kW.

Benzinový šestiválec Pentastar 3,6 l od Chrysleru o výkonu 203 kW (276 k) se objeví na trhu ještě letos v listopadu. Přinese s sebou samočinnou šestistupňovou převodovkou a pohon všech kol, tuto možnost později dostane i výkonnější turbodiesel.

Fiat Freemont - srovnání s konkurencí
ModelFiat FreemontDodge JourneyFord S-MaxVW Sharan
Délka [mm]4888488847684854
Šířka [mm]1878187818841904
Výška [mm]1691169116581720
Rozvor [mm]2890289028502919
Objem zavazadlového prostoru [l]145-1461168-1461285-2000300-2297

Interiér Freemontu nabízí sedm míst ve třech řadách, pětimístnou konfiguraci lze objednat v rámci volitelné výbavy. Posádka sedí ve třech řadách sedadel, přičemž druhá a třetí řada je oproti předchozím vyvýšená. Přístup na zadní sedačky mají usnadnit dveře, které lze otevřít do úhlu 90°. Zavazadlový prostor má při sedmimístné konfiguraci objem 145 l. Po sklopení třetí řady sedadel do podlahy vyroste objem zavazadelníku na 540 l. Maximální kapacita je 1461 l.

Interiér a jízda

Neznámý Fiat na silnicích v okolí Turína vzbuzuje zaslouženou pozornost domorodců, často nás lidé pomalu předjíždění a zkoumavě na Freemont hledí. Mimochodem, snažíte se rozklíčovat název Freemont? Ztrácíte čas, zajímavé slovo bylo vytvořeno marketingovým oddělením tak, aby evokovalo nespoutanost a volnost, jen čirou náhodou je to prý jakési městečko v USA.

Uvnitř nás vítají rozsáhlé plochy měkčeného plastu, měkké je vše co by mohlo přijít do styku s horními či dolními končetinami obou předních cestujících včetně středového panelu. Nemusíte se proto o svá kolena bát, ani při delších cestách je nebudete mít od dveří či středového tubusu otlačená. Pozice řidiče je vzpřímená, sedačku lze nastavit do nejnižší polohy tak, abyste měli alespoň částečný pocit příjemného obklopení interiérem. V případě sedadla spolujezdce jsme však takovouto možnost neměli a tak se dostavil klasický pocit sezení „na autě“ a nikoliv v něm. Na pravém předním místě to však tolik nevadí, důležité je že pohodlná sedadla (bohužel bez výraznějšího bočního vedení) dobře podepírají trup i stehna a i po delší cestě jsme s kolegou z vozu vystoupili relativně svěží.

S oběma agregáty lze bez problémů jezdit za 7 až 8 litrů nafty. V silnější verzi jsme při reálné stotřicítce na otáčkoměru odečetli hodnotu 2.600 min-1, ve stovce pak 2.300 min-1. Na dálnici se vůz ve 130 km/h chová klidně, byť lehce houpavě, a velmi dobře tlumí příčné nerovnosti. Ani na devatenáctipalcových kolech jsme neměli pocit přehnané tvrdosti, Freemont si svou posádku umí příjemně hýčkat, zde se naplno ukazuje smysl přepracování pružin, tlumičů a silentbloků pro potřeby evropských zákazníků. O něco větší pozornost by si možná zasloužily brzdy, veliký Fiat se při obsazení dvěma osobami se svou kinetickou energií loučil spíše neochotně.

Fiat Freemont - technická data turbodieselů
Motor2,0 Multijet II2,0 Multijet II
Převodovka6M6M
Zdvihový objem [cm3]19561956
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]103/4000125/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]350/1750-2000350/1750-2500
Max. rychlost [km/h]180195
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,311,0
Komb. spotřeba [l/100 km]6,46,4
Pohotovostní hmotnost [kg]18741874

Zatímco agregát se 125 kW má dostatek síly a ani předjíždění mu nečiní větší problémy, slabší verzi bychom s klidným srdcem doporučili spíše rozvážnějším jezdcům. Oba dva motory však díky točivému momentu 350 Nm na Freemont stačí a ani u jednoho jsme neměli pocit nepřiměřeného podmotorování, i když se silnějším z nich se nám samozřejmě jezdilo příjemněji. A paradoxně nám palubní počítač ukázal také o zhruba litr nižší průměrnou spotřebu, byť hodnoty které ukazují palubní počítače na zahraničních prezentacích bereme spíše orientačně.

V zatáčkách se vůz rád nakloní a nedotáčivost je při rychlejších průjezdech neustálým společníkem, Freemont však rozhodně není závodní stroj a tak mu toto komfortní naladění rádi promíjíme. Posilovač řízení (taktéž Fiatem upravovaný) umožňuje přesné vedení vozu, o stavu předních kol však žádné informace nezískáte. Hluk na palubě pochází ve většině případů od vznětových agregátů, které o sobě dávají vědět přeci jen více než by bylo ideální, občas si do toho všeho jemně zachrastí cosi v převodovce – to už ale musíte opravdu pečlivě nastražit uši, obecně lze říci že zvukový komfort na palubě je dostatečný.

Celkově vyznívají naše první dojmy z Freemontu pozitivně; automobil ničím výrazně nezklamal a naopak velice příjemně potěšil jak dosahovanou spotřebou, tak třetí řadou sedadel. Do ní se totiž naprosto bez problémů usadí i dva dospělí lidé a osobně si v ní dokáži představit i nějakou delší cestu – opěradla nekončí pod lopatkami ale až nad rameny a i na kolena je místa dostatek. Toto bude veliký trumf sedmimístného Freemontu, o prodejním úspěchu však zřejmě rozhodne až konečná cena.

Automobilka plánuje výrobu 30 tisíc automobilů ročně, již nyní má prý přes 6 tisíc závazných objednávek. Inu, je vidět že velký rodinný vůz nedodávkovitého charakteru italské automobilce v nabídce chyběl.

Jake.auto.cz: Fiat Freemont

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim

Neratovická Spolana může používat amalgámovou elektrolýzu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Freemont: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

 




Fiat Freemont Cross: Americko-italský kříženec do lehkého terénu Fiat Freemont Cross: Americko-italský kříženec do lehkého terénu

Fiat Freemont je křížencem MPV a SUV. Terénnější ambice…

Fiat Freemont: Terénní vzhled pro americko-italský crossover Fiat Freemont: Terénní vzhled pro americko-italský crossover

Italský bratr Dodge Journey kombinuje prvky MPV a SUV.…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně. „Mluvili jsme otevřeně“

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně.…

Stav francouzsko-ruských vztahů byl dnes hlavním tématem rozhovorů francouzského a ruského prezidenta ve…

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli skoro o 60 milionů

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli…

Od dnešního spuštění programu Dešťovka do zhruba 17:00 přijal Státní fond životního prostředí (SFŽP) 1215…

 

iSport.cz

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s Braunschweigem zvládl

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s…

Fotbalisté Wolfsburgu se udrželi v bundeslize. Po domácí výhře 1:0 nad Braunschweigem zvítězili v barážové…

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že podporu stáhne i CEFC

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že…

V názvu fotbalové ligy dojde k další změně. Firma ePojisteni.cz se jako titulární sponzor rozhodla nevyužít…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…