TEST Kaipan 14 - Rande se čtrnáctkou
Věkový průměr redaktorů Auto.cz se blíží třicítce, přesto jsme neodolali a setkali se s mladou kráskou z jizerskohorské Smržovky. Je na světě teprve pár týdnů a má se čile k světu, její stvořitel už pilně vyrábí sestry. Od oficiální premiéry předminulý týden totiž získal už osm závazných objednávek. Otestovali jsme zatím jediný existující exemplář nového českého auta jménem Kaipan 14.
Pan továrník, jak si nechává říkat majitel malé české „Továrny na automobily“, se už zabývá stavbou ultraspartánských sporťáků mnoho let. Zdařilé repliky Lotusu Seven, pojmenované Kaipan 47 a později Kaipan 57, už prodal více než sto kusů, nyní došlo na zmnožení výrobního programu o druhý model. Rozšiřovalo se směrem dolů a jedním z popudů bylo setkání s mladým českým designérem Janem Hrbkem, který dal budoucímu juniorovi podobu.
Kaipan 14
První pohled
na štíhlou karoserii v odstínu červená Ferrari je více než utěšený. Minimalistické tvary si na nic nehrají a přesto, že v nich jaksi automaticky každý hledá „velkého“ Kaipana, potažmo legendární Sedmičku, jim nechybí výrazná vlastní tvář. Zcela svébytná je široká příď, která dostala za úkol zakrýt mladoboleslavskou pohonnou jednotku i s přední nápravou. Učinila tak s grácií a neotřelostí – Kaipan 14 dostal originálně řezaný obličej, který dosáhl skromnými prostředky velkého efektu; smržovskou Čtrnáctku si v davu lehkonohých roadsterů nespletete. Od lotusovských proporcí se odklonila i záď – hranatý kufr nahradila mistrně střižená oblá linka, okořeněná dvěma trojicemi koncových světel á la Wiesmann. Vše dokreslují nepřehnané chromované detaily a obligátní náhradní kolo na kufru. Kaipan 14 je velice hezké auto.
Uvnitř
se plnil výhradně účel, pro estetiku a komfort není čas ani místo. Vzhled se vlastně řešil jen u sedaček, které zdobí logo Kaipanu, a sloupku řízení, zakrytého chromovanou destičkou. Malý volant krásy moc nepobral, ale dobře padne do ruky. Několi nezbytných ovladačů pochází z Favorita, včetně jediné páčky pod volantem. Ještě přístrojová deska stejného původu a dál už nic. Zcela chybí podružnosti typu stěrače či topení; prostě sporťák, jak má být. Zajímavý je pohled pod dlouhou kapotu; malý motorek se i s převodovkou a chladičem choulí zcela vpředu a za ním zejí kubické decimetry prázdného místa, mezi nimiž se našel dostatek prostoru pro povinnou výbavu. Stejně dobře by se tam ale vešla i spousta dalších věcí.
Přístup
je u takového vozu podružný, přesto ale stojí za zmínku několik malých zajímavostí. Hned tou první je absence jakýchkoliv pantů – u chybějících dveří je to pochopitelné, ovšem otevírací nejsou ani víka motoru a kufru. Dlouhá kapota se odjistí vytažením dvou závlaček a pak ji dva lidé odnesou stranou, kryt zavazadelníku přidržují dva šrouby s křížovou hlavou... Pan továrník sice uvažuje, že panty později přidá, ovšem my bychom se přimlouvali, ať věci zůstanou, jak jsou. Jen k otevření kufru by nemusel být třeba šroubovák, banální hledání například pláštěnky v náhlém lijáku by se mohlo změnit v trýznivý boj s vteřinami.
Nastupování
Startujeme
a jsme zavaleni vzpomínkami na osmdesátá léta minulého století. Důvěrně známý podlouhlý klíček se vsune do povědomé spínací skříňky, ozve se typicky škodovácké zaštěkání startéru a pak naskočí před přední nápravou uložený motor, vyluzující snad nejznámější zvuk z českých silnic. Když zavřete oči, ocitnete se znovu v kabině Favorita, co jste kdysi mívali, nebo stále máte doma. První protúrování tento pocit ještě posílí a nechybí ani známé cvaknutí nesynchronizované škodovácké zpátečky. Řazení je také povědomé – trochu kostrbaté, ovšem díky řadicí páce, zkrácené proti originálu cca na třetinu, příjemně jednoznačné a dosti ztuha jdoucí. Pedály nekladou vážný odpor, totéž platí o řízení s původním, dosti lehkým převodem.
Rozjezd
Jízda
se v Kaipanu prožívá, a to rovnou všemi smysly. Oči sledují ubíhající svět, zrcadlící se v lesku dlouhé kapoty, uši vnímají – kromě dunícího motoru – svištění větru a syčení míjených stromů, hmat čte citlivé řízení, do nozder pronikají vůně čerstvě posečeného obilí a chuti se sbíhají sliny na další zatáčku. Okolní svět se na projíždějícího Kaipana usmívá, což platí i o pohledných zástupcích opačného pohlaví. Kaipan se řídí v kožených brýlích, s dobrou náladou a dostatkem času a chuti si pořádně užít každý metr. Kaipan se řídí s rizikem zmoknutí či prochladnutí, nemluvě o tělu, vytřesenému z tuhého podvozku. To k věci prostě patří.
Není příliš vidět za horizonty, není radno jezdit blízko za náklaďákem, protože cca 10 cm vysoké čelní sklo nezabrání odletujícím kamínkům v ataku na vaši hlavu. Je radno se pořádně utěsnit do sedačky, jinak bude tělo neustále bojovat s bočním přetížením. Není radno vyjíždět za chladného počasí, za deště a v noci – malé světlomety jsou spíše úlitbou předpisům, než čím jiným. Přesto se lze vydat na delší cestu – dvě osoby si nějaké pohodlí najdou, do poměrně objemného kufru se nejnutnější věci vejdou a o pozornost po celé cestě je zaručeně postaráno. A pan továrník vážně uvažuje, že pro Čtrnáctku nabídne v nedaleké budoucnosti historicky poprvé střechu.
Radost trochu brzdí jen značně lehký převod řízení – mezi rejdy je třeba několikrát otočit volantem a v prudké vracečce se mohou desetiny vteřiny, strávené navíc jeho otáčením, zdát nekonečnými. Zcela bez výhrad zůstávají původní škodovácké brzdy – o tři metráky lehčí hmotu zpomalují s ležérním klidem a dobře rozložený brzdný účinek s lehce přebrzděným zadkem pomáhá udržet kontrolu v extrémních situacích. Na elektronické pomůcky typu ABS či EBD pochopitelně zapomeňte...
Závěr
Kaipan je zcela nepraktické auto, které neodveze ani větší nákup a není radno ho nechávat stát bez dozoru. Jinými slovy – Kaipan je koncentrovaná radost z řízení a o čtrnáctce to platí také. Není divu, že velké procento majitelů této velké hračky se vzájemně zná, tvoří pevnou komunitu a také se pravidelně schází na srazech a spanilých jízdách. A pochopitelně přímo k srdcím nebohatých Čechů promlouvá i pořizovací cena – s trochou vlastní práce při skládání stavebnice lze Kaipana 14 se vším všudy mít za méně než 200 tisíc korun a jakýkoliv porouchaný mechanický díl lze v nynějších podmínkách snadno opravit za směšné sumy. Až půjdete kupovat svíčky, filtry, brzdové destičky či spojku za favoritovské ceny, rádi motoru Čtrnáctky odpustíte onen nepříliš světácký zvuk...
Úplně na závěr: Hodnocení dnes berte trochu s nadhledem a odmyslete si nízké známky za praktičnost :)
Cena vozu:
134.000,- (stavebnice J)
219.300,- (stavebnice K)
457.000,- (kompletní přestavba)
Plusy
- atraktivní design
- čitelné jízdní vlastnosti
- vynikající zábava za volantem
- dostupnost náhradních dílů
- pořizovací cena a provozní náklady
- výjimečnost
Minusy
- příliš lehký převod řízení
- slabší dílenské zpracování některých detailů
- zdlouhavé shánění ojetého Favorita s dobrým motorem k přestavbě