Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou mít nová auta v USA za 10 let spotřebu 5,88 l/100 km?

Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou mít nová auta v USA za 10 let spotřebu 5,88 l/100 km?

 

Kalifornie se snaží získat povolení federální vlády k uskutečnění ambiciózního plánu na omezení skleníkových plynů z automobilů v nejlidnatějším státě USA. Do roku 2016 by mělo množství zplodin CO2 z nových vozů klesnout o 30 %.

Guvernér Arnold Schwarzenegger podal jménem Kalifornie žalobu na EPA (agenturu pro ochranu životního prostředí), která podléhá centrální vládě. Kalifornie se snaží získat povolení federální vlády k uskutečnění ambiciózního plánu na omezení skleníkových plynů z automobilů v nejlidnatějším státě USA. Do roku 2016 by mělo množství zplodin CO2 z nových vozů klesnout o 30 %. Ke Kalifornii se přidávají i další státy. Výrobci aut se obávají miliardových investic, které pro ně bude omezování znamenat.

Někdejší terminátor útočí... Na mušce má neekologické vozy
Kalifornie stojí v čele boje USA proti emisím skleníkových plynů. V rámci svého snažení se chystá zavést další fázi plánu k ochraně životního prostředí. „Jsme připraveni implementovat nejvyšší standardy k omezení emisí z aut, ale nemůžeme to udělat, dokud nemáme povolení federální vlády,“ prohlásil Arnold Schwarzenegger, čelní představitel státu Kalifornie.

V roce 2002 byla Kalifornie první ze států USA, který se odvážil vytvořit zákon, takzvaný Clean Air Cut, zaměřený speciálně na boj s globálním oteplováním omezením emisí aut. Vstoupil v platnost v roce 2004. Plán zahrnoval opatření, která mají do roku 2012 snížit množství škodlivin vypouštěných novými vozy o 23 procent. Do roku 2016 pak o 30 procent. Omezení se týká jak CO2, tak NOx a metanu. Emise z provozu automobilů v Kalifornii totiž představují takřka jednu třetinu celkových zplodin způsobujících skleníkový efekt, ale také smog. V praxi by to znamenalo snížit spotřebu nových osobních aut (v průměru) v kombinovaném provozu na 5,88 l/100 km.

Váhá Bushova administrativa? Dostanou „zelení“ zelenou?
Ačkoliv je Kalifornie jediným státem USA, který si může sám určovat své normy pro čistotu ovzduší, ostatní její příklad následují. Slůvko „sám“ je však spíše opravdu třeba doplnit uvozovkami. Neboť k získání povolení ke zpřísnění limitů potřebuje Kalifornie souhlas EPA (agentury pro ochranu životního prostředí USA). Důvodem je fakt, že Clean Air Cut je přísnější normou, než nastavuje federální zákon. V šestnáctistránkovém zdůvodnění žaloby Kalifornie například uvádí, že množství skleníkových plynů vypuštěných automobily roste rychleji než škodliviny z jiných zdrojů.

A právě úřad EPA s vydáním povolení pro další omezování emisí u nových aut váhá. Kalifornii totiž následuje dalších 16 států. To je důvodem, proč se Schwarzenegger zastupovaný právníkem Jerry Brownem rozhodl úřad žalovat a rychlého vydání povolení se domáhat u soudního dvora. Kalifornie de facto vytvořila velmi silný tlak na centrální vládu USA, aby zpřísnila celonárodní normy. Toho se však obávají výrobci aut– přišlo by je podle jejich slov na miliardy dolarů.

Před soudem se octli i výrobci aut
Soudní pře proti velkým producentům aut zatím pro Kalifornii nenese kýžený efekt. Západoamerický stát měl v plánu přimět velké automobilky (GM, Ford, Chrysler, Toyota, Honda a Nissan) zaplatit za dopady na světové klima, které vznikají zplodinami z výfukových plynů. I přesto, že tato pře nebyla pro stát úspěšná, jasně demonstruje odhodlání Kalifornie stát v čele USA v boji se skleníkovými emisemi.

Pře se vlečou
Možná však byl tento spor jen reakcí na jinou právní bitvu, kterou pro změnu Kalifornie vyhrála. Automobilky v prosinci roku 2004 zažalovaly Kalifornii, že nemá právo určovat normy výfukových plynů, které jsou přísnější, než ty federální. Tento soudní spor však pro producenty vozidel nedopadl valně. Aston Martin, BMW, DaimlerChrysler, Ferrari, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Mazda, Mitsubishi Motors, Nissan, Porsche, Isuzu, Kia, Maserati, Peugeot, Renault, Subaru, Suzuki, Toyota a Volkswagen odešli od soudního dvoru jako poražení.

Přísnější limity pro emise skleníkových plynů chce i EU. Výrobci automobilů se i v Evropě pokouší původní plány unie zmírnit.

Rallye Dakar 2018

Anketa

Souhlasíte s přísnějšími limity pro zplodiny z výfukových plynů?
  • Ano, jde o budoucnost našich dětí.

    36,9

    Hlasovat

     
  • Ano, ale měly by se zavádět postupně.

    35,2

    Hlasovat

     
  • Ne, lidi by si sami měli vybrat, zda chtějí řídit ekologická auta nebo ne.

    27,9

    Hlasovat

     
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…