Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou mít nová auta v USA za 10 let spotřebu 5,88 l/100 km?

Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou mít nová auta v USA za 10 let spotřebu 5,88 l/100 km?

 

Kalifornie se snaží získat povolení federální vlády k uskutečnění ambiciózního plánu na omezení skleníkových plynů z automobilů v nejlidnatějším státě USA. Do roku 2016 by mělo množství zplodin CO2 z nových vozů klesnout o 30 %.

Guvernér Arnold Schwarzenegger podal jménem Kalifornie žalobu na EPA (agenturu pro ochranu životního prostředí), která podléhá centrální vládě. Kalifornie se snaží získat povolení federální vlády k uskutečnění ambiciózního plánu na omezení skleníkových plynů z automobilů v nejlidnatějším státě USA. Do roku 2016 by mělo množství zplodin CO2 z nových vozů klesnout o 30 %. Ke Kalifornii se přidávají i další státy. Výrobci aut se obávají miliardových investic, které pro ně bude omezování znamenat.

Někdejší terminátor útočí... Na mušce má neekologické vozy
Kalifornie stojí v čele boje USA proti emisím skleníkových plynů. V rámci svého snažení se chystá zavést další fázi plánu k ochraně životního prostředí. „Jsme připraveni implementovat nejvyšší standardy k omezení emisí z aut, ale nemůžeme to udělat, dokud nemáme povolení federální vlády,“ prohlásil Arnold Schwarzenegger, čelní představitel státu Kalifornie.

V roce 2002 byla Kalifornie první ze států USA, který se odvážil vytvořit zákon, takzvaný Clean Air Cut, zaměřený speciálně na boj s globálním oteplováním omezením emisí aut. Vstoupil v platnost v roce 2004. Plán zahrnoval opatření, která mají do roku 2012 snížit množství škodlivin vypouštěných novými vozy o 23 procent. Do roku 2016 pak o 30 procent. Omezení se týká jak CO2, tak NOx a metanu. Emise z provozu automobilů v Kalifornii totiž představují takřka jednu třetinu celkových zplodin způsobujících skleníkový efekt, ale také smog. V praxi by to znamenalo snížit spotřebu nových osobních aut (v průměru) v kombinovaném provozu na 5,88 l/100 km.

Váhá Bushova administrativa? Dostanou „zelení“ zelenou?
Ačkoliv je Kalifornie jediným státem USA, který si může sám určovat své normy pro čistotu ovzduší, ostatní její příklad následují. Slůvko „sám“ je však spíše opravdu třeba doplnit uvozovkami. Neboť k získání povolení ke zpřísnění limitů potřebuje Kalifornie souhlas EPA (agentury pro ochranu životního prostředí USA). Důvodem je fakt, že Clean Air Cut je přísnější normou, než nastavuje federální zákon. V šestnáctistránkovém zdůvodnění žaloby Kalifornie například uvádí, že množství skleníkových plynů vypuštěných automobily roste rychleji než škodliviny z jiných zdrojů.

A právě úřad EPA s vydáním povolení pro další omezování emisí u nových aut váhá. Kalifornii totiž následuje dalších 16 států. To je důvodem, proč se Schwarzenegger zastupovaný právníkem Jerry Brownem rozhodl úřad žalovat a rychlého vydání povolení se domáhat u soudního dvora. Kalifornie de facto vytvořila velmi silný tlak na centrální vládu USA, aby zpřísnila celonárodní normy. Toho se však obávají výrobci aut– přišlo by je podle jejich slov na miliardy dolarů.

Před soudem se octli i výrobci aut
Soudní pře proti velkým producentům aut zatím pro Kalifornii nenese kýžený efekt. Západoamerický stát měl v plánu přimět velké automobilky (GM, Ford, Chrysler, Toyota, Honda a Nissan) zaplatit za dopady na světové klima, které vznikají zplodinami z výfukových plynů. I přesto, že tato pře nebyla pro stát úspěšná, jasně demonstruje odhodlání Kalifornie stát v čele USA v boji se skleníkovými emisemi.

Pře se vlečou
Možná však byl tento spor jen reakcí na jinou právní bitvu, kterou pro změnu Kalifornie vyhrála. Automobilky v prosinci roku 2004 zažalovaly Kalifornii, že nemá právo určovat normy výfukových plynů, které jsou přísnější, než ty federální. Tento soudní spor však pro producenty vozidel nedopadl valně. Aston Martin, BMW, DaimlerChrysler, Ferrari, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Mazda, Mitsubishi Motors, Nissan, Porsche, Isuzu, Kia, Maserati, Peugeot, Renault, Subaru, Suzuki, Toyota a Volkswagen odešli od soudního dvoru jako poražení.

Přísnější limity pro emise skleníkových plynů chce i EU. Výrobci automobilů se i v Evropě pokouší původní plány unie zmírnit.

Anketa

Souhlasíte s přísnějšími limity pro zplodiny z výfukových plynů?
  • Ano, jde o budoucnost našich dětí.

    36,9

    Hlasovat

     
  • Ano, ale měly by se zavádět postupně.

    35,2

    Hlasovat

     
  • Ne, lidi by si sami měli vybrat, zda chtějí řídit ekologická auta nebo ne.

    27,9

    Hlasovat

     
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo. Vyřazen z kádru ale nebude

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo.…

Ještě před půlrokem ho nikdo neznal. Do Teplic přišel jako náhrada za Michaela Lüftnera a prvotní pochybnosti…

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme přijímat kritiku, říká Vrbata

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme…

Pro 36letého kanonýra Radima Vrbatu je Florida už sedmou štací v NHL. Když mu před necelým měsícem zástupci…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…