Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou mít nová auta v USA za 10 let spotřebu 5,88 l/100 km?

Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou mít nová auta v USA za 10 let spotřebu 5,88 l/100 km?

 

Kalifornie se snaží získat povolení federální vlády k uskutečnění ambiciózního plánu na omezení skleníkových plynů z automobilů v nejlidnatějším státě USA. Do roku 2016 by mělo množství zplodin CO2 z nových vozů klesnout o 30 %.

Guvernér Arnold Schwarzenegger podal jménem Kalifornie žalobu na EPA (agenturu pro ochranu životního prostředí), která podléhá centrální vládě. Kalifornie se snaží získat povolení federální vlády k uskutečnění ambiciózního plánu na omezení skleníkových plynů z automobilů v nejlidnatějším státě USA. Do roku 2016 by mělo množství zplodin CO2 z nových vozů klesnout o 30 %. Ke Kalifornii se přidávají i další státy. Výrobci aut se obávají miliardových investic, které pro ně bude omezování znamenat.

Někdejší terminátor útočí... Na mušce má neekologické vozy
Kalifornie stojí v čele boje USA proti emisím skleníkových plynů. V rámci svého snažení se chystá zavést další fázi plánu k ochraně životního prostředí. „Jsme připraveni implementovat nejvyšší standardy k omezení emisí z aut, ale nemůžeme to udělat, dokud nemáme povolení federální vlády,“ prohlásil Arnold Schwarzenegger, čelní představitel státu Kalifornie.

V roce 2002 byla Kalifornie první ze států USA, který se odvážil vytvořit zákon, takzvaný Clean Air Cut, zaměřený speciálně na boj s globálním oteplováním omezením emisí aut. Vstoupil v platnost v roce 2004. Plán zahrnoval opatření, která mají do roku 2012 snížit množství škodlivin vypouštěných novými vozy o 23 procent. Do roku 2016 pak o 30 procent. Omezení se týká jak CO2, tak NOx a metanu. Emise z provozu automobilů v Kalifornii totiž představují takřka jednu třetinu celkových zplodin způsobujících skleníkový efekt, ale také smog. V praxi by to znamenalo snížit spotřebu nových osobních aut (v průměru) v kombinovaném provozu na 5,88 l/100 km.

Váhá Bushova administrativa? Dostanou „zelení“ zelenou?
Ačkoliv je Kalifornie jediným státem USA, který si může sám určovat své normy pro čistotu ovzduší, ostatní její příklad následují. Slůvko „sám“ je však spíše opravdu třeba doplnit uvozovkami. Neboť k získání povolení ke zpřísnění limitů potřebuje Kalifornie souhlas EPA (agentury pro ochranu životního prostředí USA). Důvodem je fakt, že Clean Air Cut je přísnější normou, než nastavuje federální zákon. V šestnáctistránkovém zdůvodnění žaloby Kalifornie například uvádí, že množství skleníkových plynů vypuštěných automobily roste rychleji než škodliviny z jiných zdrojů.

A právě úřad EPA s vydáním povolení pro další omezování emisí u nových aut váhá. Kalifornii totiž následuje dalších 16 států. To je důvodem, proč se Schwarzenegger zastupovaný právníkem Jerry Brownem rozhodl úřad žalovat a rychlého vydání povolení se domáhat u soudního dvora. Kalifornie de facto vytvořila velmi silný tlak na centrální vládu USA, aby zpřísnila celonárodní normy. Toho se však obávají výrobci aut– přišlo by je podle jejich slov na miliardy dolarů.

Před soudem se octli i výrobci aut
Soudní pře proti velkým producentům aut zatím pro Kalifornii nenese kýžený efekt. Západoamerický stát měl v plánu přimět velké automobilky (GM, Ford, Chrysler, Toyota, Honda a Nissan) zaplatit za dopady na světové klima, které vznikají zplodinami z výfukových plynů. I přesto, že tato pře nebyla pro stát úspěšná, jasně demonstruje odhodlání Kalifornie stát v čele USA v boji se skleníkovými emisemi.

Pře se vlečou
Možná však byl tento spor jen reakcí na jinou právní bitvu, kterou pro změnu Kalifornie vyhrála. Automobilky v prosinci roku 2004 zažalovaly Kalifornii, že nemá právo určovat normy výfukových plynů, které jsou přísnější, než ty federální. Tento soudní spor však pro producenty vozidel nedopadl valně. Aston Martin, BMW, DaimlerChrysler, Ferrari, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Mazda, Mitsubishi Motors, Nissan, Porsche, Isuzu, Kia, Maserati, Peugeot, Renault, Subaru, Suzuki, Toyota a Volkswagen odešli od soudního dvoru jako poražení.

Přísnější limity pro emise skleníkových plynů chce i EU. Výrobci automobilů se i v Evropě pokouší původní plány unie zmírnit.

Anketa

Souhlasíte s přísnějšími limity pro zplodiny z výfukových plynů?
  • Ano, jde o budoucnost našich dětí.

    36,9

    Hlasovat

     
  • Ano, ale měly by se zavádět postupně.

    35,2

    Hlasovat

     
  • Ne, lidi by si sami měli vybrat, zda chtějí řídit ekologická auta nebo ne.

    27,9

    Hlasovat

     
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie

Evropskou unii zneklidnila série politických otřesů…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…