reklama


Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou mít nová auta v USA za 10 let spotřebu 5,88 l/100 km?

Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou mít nová auta v USA za 10 let spotřebu 5,88 l/100 km?

 

Kalifornie se snaží získat povolení federální vlády k uskutečnění ambiciózního plánu na omezení skleníkových plynů z automobilů v nejlidnatějším státě USA. Do roku 2016 by mělo množství zplodin CO2 z nových vozů klesnout o 30 %.

Guvernér Arnold Schwarzenegger podal jménem Kalifornie žalobu na EPA (agenturu pro ochranu životního prostředí), která podléhá centrální vládě. Kalifornie se snaží získat povolení federální vlády k uskutečnění ambiciózního plánu na omezení skleníkových plynů z automobilů v nejlidnatějším státě USA. Do roku 2016 by mělo množství zplodin CO2 z nových vozů klesnout o 30 %. Ke Kalifornii se přidávají i další státy. Výrobci aut se obávají miliardových investic, které pro ně bude omezování znamenat.

Někdejší terminátor útočí... Na mušce má neekologické vozy
Kalifornie stojí v čele boje USA proti emisím skleníkových plynů. V rámci svého snažení se chystá zavést další fázi plánu k ochraně životního prostředí. „Jsme připraveni implementovat nejvyšší standardy k omezení emisí z aut, ale nemůžeme to udělat, dokud nemáme povolení federální vlády,“ prohlásil Arnold Schwarzenegger, čelní představitel státu Kalifornie.

V roce 2002 byla Kalifornie první ze států USA, který se odvážil vytvořit zákon, takzvaný Clean Air Cut, zaměřený speciálně na boj s globálním oteplováním omezením emisí aut. Vstoupil v platnost v roce 2004. Plán zahrnoval opatření, která mají do roku 2012 snížit množství škodlivin vypouštěných novými vozy o 23 procent. Do roku 2016 pak o 30 procent. Omezení se týká jak CO2, tak NOx a metanu. Emise z provozu automobilů v Kalifornii totiž představují takřka jednu třetinu celkových zplodin způsobujících skleníkový efekt, ale také smog. V praxi by to znamenalo snížit spotřebu nových osobních aut (v průměru) v kombinovaném provozu na 5,88 l/100 km.

Váhá Bushova administrativa? Dostanou „zelení“ zelenou?
Ačkoliv je Kalifornie jediným státem USA, který si může sám určovat své normy pro čistotu ovzduší, ostatní její příklad následují. Slůvko „sám“ je však spíše opravdu třeba doplnit uvozovkami. Neboť k získání povolení ke zpřísnění limitů potřebuje Kalifornie souhlas EPA (agentury pro ochranu životního prostředí USA). Důvodem je fakt, že Clean Air Cut je přísnější normou, než nastavuje federální zákon. V šestnáctistránkovém zdůvodnění žaloby Kalifornie například uvádí, že množství skleníkových plynů vypuštěných automobily roste rychleji než škodliviny z jiných zdrojů.

A právě úřad EPA s vydáním povolení pro další omezování emisí u nových aut váhá. Kalifornii totiž následuje dalších 16 států. To je důvodem, proč se Schwarzenegger zastupovaný právníkem Jerry Brownem rozhodl úřad žalovat a rychlého vydání povolení se domáhat u soudního dvora. Kalifornie de facto vytvořila velmi silný tlak na centrální vládu USA, aby zpřísnila celonárodní normy. Toho se však obávají výrobci aut– přišlo by je podle jejich slov na miliardy dolarů.

Před soudem se octli i výrobci aut
Soudní pře proti velkým producentům aut zatím pro Kalifornii nenese kýžený efekt. Západoamerický stát měl v plánu přimět velké automobilky (GM, Ford, Chrysler, Toyota, Honda a Nissan) zaplatit za dopady na světové klima, které vznikají zplodinami z výfukových plynů. I přesto, že tato pře nebyla pro stát úspěšná, jasně demonstruje odhodlání Kalifornie stát v čele USA v boji se skleníkovými emisemi.

Pře se vlečou
Možná však byl tento spor jen reakcí na jinou právní bitvu, kterou pro změnu Kalifornie vyhrála. Automobilky v prosinci roku 2004 zažalovaly Kalifornii, že nemá právo určovat normy výfukových plynů, které jsou přísnější, než ty federální. Tento soudní spor však pro producenty vozidel nedopadl valně. Aston Martin, BMW, DaimlerChrysler, Ferrari, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Mazda, Mitsubishi Motors, Nissan, Porsche, Isuzu, Kia, Maserati, Peugeot, Renault, Subaru, Suzuki, Toyota a Volkswagen odešli od soudního dvoru jako poražení.

Přísnější limity pro emise skleníkových plynů chce i EU. Výrobci automobilů se i v Evropě pokouší původní plány unie zmírnit.

Rallye Dakar 2017

Anketa

Souhlasíte s přísnějšími limity pro zplodiny z výfukových plynů?
  • Ano, jde o budoucnost našich dětí.

    36,9

    Hlasovat

     
  • Ano, ale měly by se zavádět postupně.

    35,2

    Hlasovat

     
  • Ne, lidi by si sami měli vybrat, zda chtějí řídit ekologická auta nebo ne.

    27,9

    Hlasovat

     
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Včera

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Přestupem do Číny končíte kariéru, kritizuje Robben. Zůstane v Bayernu

Přestupem do Číny končíte kariéru, kritizuje Robben.…

V Bayernu Mnichov vyhrál pět titulů i Ligu mistrů, kroutí tam už osmou sezonu. A v pondělí Arjen Robben rozhodl,…

Čtyřbodový Červený po kanonádě: I vedení 5:0 je zrádné, ale zvládli jsme to

Čtyřbodový Červený po kanonádě: I vedení 5:0 je…

Devět gólů. Takový ranec nasypal Hradec Chomutovu. „Řekli jsme si, že začneme aktivně, budeme hodně střílet a…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama