24.8. 2013 ČTK

Kapsch se dohodl s ŘSD na snížení poplatků za palubní jednotky

Kapsch se dohodl s ŘSD na snížení poplatků za palubní jednotky

Ředitelství silnic a dálnic se dohodlo s Kapschem na ceně za palubní jednotky pro placení elektronického mýtného, jejichž provoz nekryje stávající smlouva.

Na místo 1400 korun za jednu jednotku zaplatí ŘSD 237 korun, což je cena stanovená soudním znalcem. Nižší cena se ale týká pouze zhruba 143.000 palubních jednotek, které v systému přibyly za poslední dva roky, na jejichž provoz se nevztahuje smlouva z dob exministra dopravy Aleše Řebíčka. Za provoz původních 530.000 jednotek bude ŘSD dále platit starou cenu.

Novou cenu by ŘSD mělo začít platit od doby, kdy bude nový dodatek smlouvy s Kapschem podepsaný. Vyřešit se ale musí i předchozí dva roky, kdy ŘSD společnosti za překročený počet jednotek neplatilo. "Oni nárokovali 1400 korun a my jsme jim neplatili nic, protože jsme za tuto cenu nebyli ochotni uzavřít dodatek," řekl generální ředitel ŘSD David Čermák. Výsledná cena, na které se státní organizace s Kapschem dohodla, vyplynula z ocenění, které pro ŘSD vypracovala auditorská společnost BDO.

Palubní jednotky, o jejichž zpoplatnění se Kapsch s ředitelstvím silnic již zhruba rok pře, patří v převážné většině zahraničním dopravcům, kteří je využívají minimálně nebo vůbec. Tím rovněž argumentuje Kapsch, když vysvětluje rozdíl mezi původní a novou cenou s poukazem na to, že je velký rozdíl v četnosti využívání jednotek, což se nerovnoměrně promítá i do nákladů na provoz systému.

Důvodem, proč dopravci nepoužívané jednotky nevracejí, je podle Kapsche neúčinnost kauce 1550 korun, kterou za vydání jednotky platí jednotliví dopravci. Ta totiž v současnosti propadá až po třech letech, pokud dopravci nepoužívanou jednotku nevrátí. Od září se ale tříleté období zkrátí na rok. Zároveň se omezí i časová platnost předem nabitého kreditu na hrazení mýtného. Ta má nyní neomezenou platnost a nově by se podle legislativní změny měla zkrátit na jeden rok.

Nevýhodnost smlouvy s Kapschem na provozování mýtného systému nedávno kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle něj náklady na provoz systému odčerpaly v prvních pěti letech polovinu jeho výnosů. V letech 2007 až 2011 se na mýtném vybralo 31,3 miliardy korun, ale náklady činily 15,6 miliardy. Výsledek šetření NKÚ nezohlednil to, že stávající smlouva je na deset let. Po započtení výběrů mýta za druhou polovinu tohoto období má podíl nákladů za provoz systému klesnout na 21 procent.

Stát vybírá mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V systému je 664.000 držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 i vozy nad 3,5 tuny. V roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Stát loni na mýtném vybral rekordních 8,7 miliardy korun, čekal ale výnos kolem deseti miliard korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
PKN Orlen chce zbývající podíl v Unipetrolu PKN Orlen chce zbývající podíl v Unipetrolu

Polská rafinerská společnost PKN Orlen hodlá od…

Lodě v Česku mají být povinně napojeny na systém sledování pohybu Lodě v Česku mají být povinně napojeny na systém sledování pohybu

Lodě na vnitrozemských plavbách mají být na některých…

Zápisník Daniela Nováka: Stehlík do Poldovky Zápisník Daniela Nováka: Stehlík do Poldovky

Firma OIG Power ze skupiny bývalého ministra průmyslu a…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Rychlostní rekord na motocyklu na písku: Poháněl ho motor z vrtulníku

Rychlostní rekord na motocyklu na písku: Poháněl ho motor z vrtulníku

Dnes 08:00

Nejrychlejším motocyklovým jezdcem při jízdě na pískovém podkladu se stal Zef Eisenberg. Svůj jednostopý stroj rozjel na 322,4 km/h!




Blesk.cz

„Nezaslouží si slitování.“ Soud za 10 minut poslal na smrt přes 40 stoupenkyň ISIS

„Nezaslouží si slitování.“ Soud za 10 minut poslal…

Bagdádský soud během desetiminutového slyšení odsoudil více než čtyřicet žen k trestu smrti. Jednalo se o…

Těhotná Marie Doležalová: Svatbu s tanečníkem odmítá!

Těhotná Marie Doležalová: Svatbu s tanečníkem odmítá!

Marie Doležalová (31) sice s partnerem Markem Zelinkou (31) čeká miminko, svatbu ale zatím rozhodně nechystá.…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil také za Fischerem

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil…

Za oceán odlétal plný nadějí a snů o nejlepší hokejové lize světa. Realita však byla pro brankáře Matěje…

 

Reflex.cz

Never More: Youtubera štve majitel Facebooku a poslanec za ANO by zrušil silvestry s Menšíkem

Never More: Youtubera štve majitel Facebooku a…

V rubrice Never More se časopis Reflex už 25 let ptá na to, co známým tvářím zkazilo v poslední době náladu.…

Hello Kitty šinkansen. Slavná kočička bude mít v Japonsku svůj speciální rychlovlak

Hello Kitty šinkansen. Slavná kočička bude mít v…

Šinkansen, populární vysokorychlostní síť železnic v Japonsku, čeká od 30. června zajímavá novinka, která potěší…