TEST Land Rover Defender Octa 4.4 V8 – Osmiválcová mucholapka za 5 milionů
Pokud je základní ideou výchozího defenderu dostat se úplně všude, edice Octa se pak umí dostat všude opravdu hodně rychle. Pomáhá si k tomu totiž osmiválcem se dvěma turby.
Jen málo věcí vám za volantem aktuálního Land Roveru Defender přijde tak malicherných jako nářky nad ztrátou rámové konstrukce jeho předchůdce. Jistě, už nebude možné celý vůz rozebrat a detailně repasovat tak jednoduše jako u jeho předchůdce, s úrovní komplexity současné generace by to ale dělal jen blázen.
Pracant? Ale jděte
Na druhé straně, blázny potřebuje tohle auto i jako nové. A nejlépe ty velmi bohaté – kdo jiný by zamířil do showroomu, prstem ukázal na 635koňové SUV za bezmála pět milionů a řekl: „Tohle chci!“? No nic, bylo by nás asi víc. Není se čemu divit: proti výchozímu defenderu byla novinka fyzicky zvětšena, do výšky o 28 mm a do šířky o tučných 68 mm. Rozšířené blatníky teď hostí kola s impozantními rozměry 275/50 R22, ramena zavěšení jsou delší a tužší a úplně jiné jsou tlumiče pérování. V octě se totiž o jízdní komfort stará systém 6D-Dynamics, tedy propojená soustava semiaktivních tlumičů bránících 2585 kg vážícímu monstru v tom, aby se v zatáčkách naklánělo až příliš.
Není to ale jen o lemech blatníků a zavěšení kol. Tak třeba řízení je nejrychlejší ze všech defenderů, jaké byly kdy vyrobeny, a o zastavení se nyní starají 400mm brzdy s brzdiči od Bremba. Nové jsou i oba nárazníky – zadní upravený tak, aby zvládl čtveřici výfuků, a přední pro optimalizaci chlazení a nájezdových úhlů. Že to octa myslí s rychlostí za jakýchkoliv podmínek vážně, naznačuje i funkce launch control, dostupná jak pro použití na silnici, tak poprvé i v terénu. Ale pokud by se vám nechtělo mezi jednotlivými jízdními režimy v terénu přepínat, auto to s radostí udělá za vás.
Také interiér podstoupil několik dílčích změn. Standardním čalouněním je kombinace perforované semianilinové kůže a látky Kvadrat, v našem případě v barvě Sienna/Ebony. Jinými slovy, náš testovaný kus měl hnědé kožené sedačky se speciální funkcí „Body and Soul“, tedy „tělo a duše“. Zní to vznešeně, jde však o to, že do puštěné hudby opěradlo vibruje s nastavitelnou intenzitou. Sedačky tak mají do jisté míry suplovat pocit ze živé hudby a doplňovat skvělé stereo Meridian. Zabarvení sedaček odpovídalo čalounění detailů palubní desky a korunu atmosféře nasadila černá semišová stropnice, která hezky doplňovala jinak pořád lehce utilitární interiér. V jiných autech za bezmála pět milionů bychom byli udiveni množstvím šedivého plastu, zde to ale funguje.
Umění možného
Co ale funguje především, to je osmiválec pod kapotou. Nejde přitom o pětilitr AJ přeplňovaný kompresorem, jak jsme si u land roverů posledních let zvykli. Ten se již přes poslední emisní limity nedostal, dopředu se tak nastěhovala známá 4,4litrová jednotka S68 od BMW, kterou dopují dvě turbodmychadla a mild-hybridní postrk. Celek je naladěný na maximální výkon impozantních 467 kW mezi 5855 a 7000 otáčkami, zatímco maximum točivého momentu 750 Nm je k dispozici od 1800 min-1 až do 5855 min-1, tedy začátku maximálního výkonu. Krátkodobě ale umí nabídnout až 800 Nm. Z nuly na stovku tak Defender Octa vystřelí za rovné 4 sekundy a zrychlovat nepřestane do 250 km/h, kdy zakročí elektronika. Utáhne taky dost, tedy 750, resp. 3500 kg se 150kg maximálním svislým zatížením na kouli.
Kdyby Ford Bronco a BMW X5 M Competition měly dítě, nevypadalo by jinak. Monstrózně velké, všehoschopné náčiní do jakéhokoliv terénu, které si posádku hezky hýčká, zatímco drandí po polňačce někde u horních hranic legálních rychlostních limitů. Jak již naznačují tabulky, zátah německého osmiválce je impozantní už od nízkých otáček, pro nekompromisní zrychlení je ale nutno pedál pořádně přitlačit. To ale zároveň znamená, že není problém půjčit auto i někomu méně zkušenému – s octou není výraznější problém ani převalování na hraně volnoběhu. Tehdy oceníte i ekonomickou stránku provozu, navzdory své povaze jsme se uměli se spotřebou udržet i těsně pod hranicí 12 l/100 km.

To se vám ale povede jedině tehdy, když odoláte nutkání potěšit okolí rykem velkoobjemového osmiválce. Tehdy „defík“ zaklekne zadními koly do podběhů, vystřelí kužel světlometů ke hvězdám a za lehké prodlevy vyrazí kupředu jako dvouapůltunová raketa. Brzdiče jsou i na takto těžké auto předimenzované a nevadnou ani po sérii okresek, auto je za jakýchkoliv okolností dokonale stabilní. Jedno minus jsme ale přece jen našli – dechberoucí dynamika v kombinaci s tradičně kolmým čelním sklem znamená, že máte každých 20 minut chuť zastavit a umýt čelní sklo od nachytaných mušek. Ale pokud to má být jediný jeho problém…
Plusy
- Schopnost jezdit všude hodně rychle
- Charismatický a silný motor
- Pohodlná a zároveň dynamická jízda
- Efektní vzhled
Minusy
- Nadměrné špinění čelního skla
- Vysoká cena
Nejlevnější Defender (90 3.0 D200 MHEV/147 kW) | 1 743 859 Kč |
Nejlevnější Defender Octa 4,4 V8/467 kW 8AT 4x4 | 4 846 665 Kč |
Testovaný vůz | 5 074 123 Kč |
Základní údaje výrobce | |
Motor | Zážehový vidlicový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, uložený vpředu podélně |
Rozvod | Rozvod DOHC, 4 ventily na válec |
Zdvihový objem | 4395 cm3 |
Výkon | 467 kW při 5855-7000 min-1 |
Točivý moment | 750 Nm při 1800-5855 min-1 |
Pohon | Pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem |
Převodovka | Samočinná planetová převodovka s měničem, 8°. |
Nejvyšší rychlost | 250 km/h |
Kombinovaná spotřeba WLTP | 13,3 l/100 km |
Spotřeba v testu | 12,1 l/100 km |
Délka x šířka x výška | 5003 x 2064 x 1995 mm |
Rozvor náprav | 3023 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 2585/645 kg |
Maximální hmotnost přivěsu nebrzděného/brzděného | 750/3500 kg |
Objem palivové nádrže | 90 l |
Standardní pneumatiky | 275/50 R22 |
Objem kufru | 786/1875 l |
Celková záruka | 5 let/150 000 km |