16.4. 2017 Martin Vaculík

Karoserie nového Audi A8: Hliník na ústupu!

 

Hlavním marketingovým tahákem minulých tří generací sedanu Audi A8 byla hliníková karoserie. Chystaná čtvrtá je hliníková jen z 58 procent – zbytek tvoří ocel, karbon a hořčík.

Zatímco první dvě generace A8 byly hliníkové celé, už u současné, třetí byl sloupek B z ultravysokopevnostní oceli lisované za tepla. Taková má totiž vyšší pevnost než hliník, a může být přitom o tolik tenčí, že skoro ani není těžší. Spojování různých materiálů na jednom skeletu, tedy právě oceli s hliníkem, mají u Audi zvládnuté už dlouho. Například u poslední generace modelu TT je hliníkové vše vpředu a ocelová většina zádě. U supersportovního R8 se hliník zase snoubí s karbonem.

Těžší, ale mnohem pevnější

Na přednášejících v Neckarsulmu, kde se A8 vyrábí a vyvíjejí se pokrokové karoserie, byla patrná jistá nervozita. Okamžitě zmínili, že současný mix čtyř materiálů spojovaných třinácti různými technologiemi má o 24 procent vyšší tuhost v krutu. Že k masivnímu použití ultravysokopevnostních ocelí vedou nejen zpřísňující se bezpečnostní normy, ale i nástup elektrifikace – tedy plugin hybridů s těžkými bateriemi v zadní části. Při nárazu pak mnohem více bortí skelet před sebou, než když zde byla jen palivová nádrž. Nároky na tuhost skeletu kolem prostoru pro posádku jsou extrémní. Ale porovnání hmotnosti s předchůdcem aby z nich člověk lámal pajcrem – oficiálně na mikrofon zazněly jen výmluvy, že to ještě nemají zcela spočítané (což je při očekávaném červencovém představení modelu blbost). Že nová karoserie váží 282 kg, nám nakonec vedoucí sekce Audi Lightweight Design Dr. Bernd Melkusch řekl stranou a téměř šeptem. A že skelet současníka váží 231 kg (tedy o 51 kg méně), to už v tiskové zprávě nechybí.

Audi u nové generace A8 vsadí na jedinečnou kombinací materiálů

Ušetřili? Ani ne

Na druhou stranu oceli tvářené za tepla nejsou žádným ošizeným řešením. Je to také obrovská technologie. Třeba zmíněný sloupek B je za tepla uválcován z plechů čtyř různých sil: od 1,3 do 2,0 mm. A poté opět za tepla vylisován. Vzniká tak vlastně nosník s konstantním napětím – v každém místě jen tak tlustý, jak odpovídá silám, jimž má odolávat. Navíc v průběhu nosníku se mění i mechanické vlastnosti materiálu – dole je ocel hlubokotažná, která při nárazu svou deformací pohlcuje energii, uprostřed pak velmi pevná, jež se neprohne a ochrání hlavy posádky. Čili lidé od Audi nemají hlavní problém s reálnými vlastnostmi skeletu nového A8, ale s komunikací jeho složení – když léta před tím adorovali hliník. Ale svět se holt mění a Audi A8 s ním.

Karbon, hořčík a slavičí paštička

Víte, jak se dělá slavičí paštička? To dáte vepřové a slavičí maso půl na půl, tedy půlku vepře a půlku slavíka.

Na Audi A8 tak úbytek hliníku nahrazují díly z hořčíku a karbonu. Z hořčíku je výztuha mezi předními podběhy, z karbonu plato mezi zadními sedadly a zavazadelníkem. Oba prvky prý zásadně vylepšují tuhost karoserie, hmotnostně na ně však připadá 0,5 % (hořčík) a 1 % (karbon) z celku.

Karoserie A8

  • 58 % – hliník
  • 24 % – konvenční ocel
  • 16,5 % – ultravysokopevnostní ocel
  • 1 % – plast vyztužený uhlíkovými vlákny
  • 0,5 % – hořčíková slitina
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Karoserie nového Audi A8: Hliník na ústupu!







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 



Jízdní dojmy s Audi A8: Bude tohle nový král? Jízdní dojmy s Audi A8: Bude tohle nový král?

Náš poslední srovnávací test Mercedesu třídy S a BMW 7…

To je ta, co méně drncala! Audi A8 prezidenta Václava Klause může být vaše. A nestojí moc To je ta, co méně drncala! Audi A8 prezidenta Václava Klause může být vaše. A nestojí moc

Snili jste někdy o tom, že se budete vozit v prezidentské…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…