Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Karoserie nového Audi A8: Hliník na ústupu!

Martin Vaculík
Diskuze (22)
Hlavním marketingovým tahákem minulých tří generací sedanu Audi A8 byla hliníková karoserie. Chystaná čtvrtá je hliníková jen z 58 procent – zbytek tvoří ocel, karbon a hořčík.

Zatímco první dvě generace A8 byly hliníkové celé, už u současné, třetí byl sloupek B z ultravysokopevnostní oceli lisované za tepla. Taková má totiž vyšší pevnost než hliník, a může být přitom o tolik tenčí, že skoro ani není těžší. Spojování různých materiálů na jednom skeletu, tedy právě oceli s hliníkem, mají u Audi zvládnuté už dlouho. Například u poslední generace modelu TT je hliníkové vše vpředu a ocelová většina zádě. U supersportovního

R8 se hliník zase snoubí s karbonem.

Těžší, ale mnohem pevnější

Na přednášejících v Neckarsulmu, kde se A8 vyrábí a vyvíjejí se pokrokové karoserie, byla patrná jistá nervozita. Okamžitě zmínili, že současný mix čtyř materiálů spojovaných třinácti různými technologiemi má o 24 procent vyšší tuhost v krutu. Že k masivnímu použití ultravysokopevnostních ocelí vedou nejen zpřísňující se bezpečnostní normy, ale i nástup elektrifikace – tedy plugin hybridů s těžkými bateriemi v zadní části. Při nárazu pak mnohem více bortí skelet před sebou, než když zde byla jen palivová nádrž. Nároky na tuhost skeletu kolem prostoru pro posádku jsou extrémní. Ale porovnání hmotnosti s předchůdcem aby z nich člověk lámal pajcrem – oficiálně na mikrofon zazněly jen výmluvy, že to ještě nemají zcela spočítané (což je při očekávaném červencovém představení modelu blbost). Že nová karoserie váží 282 kg, nám nakonec vedoucí sekce Audi Lightweight Design Dr. Bernd Melkusch řekl stranou a téměř šeptem. A že skelet současníka váží 231 kg (tedy o 51 kg méně), to už v tiskové zprávě nechybí.

Ušetřili? Ani ne

Na druhou stranu oceli tvářené za tepla nejsou žádným ošizeným řešením. Je to také obrovská technologie. Třeba zmíněný sloupek B je za tepla uválcován z plechů čtyř různých sil: od 1,3 do 2,0 mm. A poté opět za tepla vylisován. Vzniká tak vlastně nosník s konstantním napětím – v každém místě jen tak tlustý, jak odpovídá silám, jimž má odolávat. Navíc v průběhu nosníku se mění i mechanické vlastnosti materiálu – dole je ocel hlubokotažná, která při nárazu svou deformací pohlcuje energii, uprostřed pak velmi pevná, jež se neprohne a ochrání hlavy posádky. Čili lidé od Audi nemají hlavní problém s reálnými vlastnostmi skeletu nového A8, ale s komunikací jeho složení – když léta před tím adorovali hliník. Ale svět se holt mění a Audi A8 s ním.

Karbon, hořčík a slavičí paštička

Víte, jak se dělá slavičí paštička? To dáte vepřové a slavičí maso půl na půl, tedy půlku vepře a půlku slavíka.

Na Audi A8 tak úbytek hliníku nahrazují díly z hořčíku a karbonu. Z hořčíku je výztuha mezi předními podběhy, z karbonu plato mezi zadními sedadly a zavazadelníkem. Oba prvky prý zásadně vylepšují tuhost karoserie, hmotnostně na ně však připadá 0,5 % (hořčík) a 1 % (karbon) z celku.

Karoserie A8

  • 58 % – hliník
  • 24 % – konvenční ocel
  • 16,5 % – ultravysokopevnostní ocel
  • 1 % – plast vyztužený uhlíkovými vlákny
  • 0,5 % – hořčíková slitina

Martin Vaculík
Diskuze (22)
17. 4. 2017 21:32
Re: Technický guru
Nová auta z karbonu, třeba BMW i3 se už v případě zásahu nosných konstrukcí neopravují. Nedává to ekonomický smysl.
17. 4. 2017 07:07
Re: Technický guru
Ono už v súčasnosti aj nie veľké havárie končia totálkou a staršie autá často nechcú ani poistiť ( stačí staršia prémiovka), lebo ceny náhradných dielov sú vysoké. Povedal by som , že až nezdravo..
16. 4. 2017 22:58
zbytečná značka
zbytečná značka stejně jako celý koncern hitler vagen.
Avatar - _Karel_
16. 4. 2017 20:00
Re: Technický guru
Tak nějak jsem to myslel. Pojišťovnám se asi nebude chtít z každé bouračky dělat totálku, a po opravě bude předešlá pevnost kastle v háji.
16. 4. 2017 19:51
Re: Technický guru
Lojza s Frantou nebo spíš Dimitrij s Voloďou. :-)

U těchto aut, s vyžitím těch nejmodernějších technologických postupů výroby, se jaksi moc nepočítá s opravami. Nebo lépe nechce se oficiálně počítat s opravami a už vůbec ne jinde než ve značkových střediscích.

Certifikované a schválené postupy oprav poškození, které zasáhnou až do nosných struktur a ty máš asi na mysli, jsou buď velmi drahé a někdy až neekonomické nebo dokonce nepřípustné. A ještě ne všude to dokáží a dobře umí. (Je jasné, že záleží na konkrétním rozsahu poškození.)

Auto proto pak opravují ti šikovní kluci z garáží. Opraví ho, bude třeba i hezké, bude jezdit, ale jeho kvalita a vlastnosti se už nikdy ani nepřiblíží nehavarovanému exempláři.