Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi u nové generace A8 vsadí na jedinečnou kombinací materiálů

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 10. 4. 2017
28
3
Zobrazit náhledy (28)
Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8
Audi v létě letošního roku představí novou generaci své vlajkové lodi, ale než k tomu dojde, poodhalí nám její konstrukci. Nejprve se můžeme seznámit se stavbou skeletu karoserie.

Audi uvádí skelet karoserie pro novou generaci modelu A8 jako novou kapitolu ve své historii v oblasti lehké konstrukce. Poprvé totiž bude skelet tvořit kombinace čtyř materiálů, což je větší materiálová rozmanitost než u všech dosud sériově vyráběných modelů značky se čtyřmi kruhy.

Automobilka ve svých materiálech uvádí, že kombinací hliníku, oceli, hořčíku a kompozitů, vyztužených uhlíkovými vlákny, v konstrukci prostorového rámu Audi Space Frame (ASF) pro novou generaci modelu A8 posouvá koncept vícemateriálové konstrukce na novou úroveň - v souladu s mottem správný materiál na správném místě ve správném množství.

Připravované Audi A8 má překonávat svého předchůdce přibližně o čtvrtinu vyššími hodnotami torzní tuhosti, za což vděčí právě zvolené kombinaci použitých materiálů.

Kompozit

Odhalování konstrukce skeletu nové generace modelu A8 zahajuje automobilka Audi představením zadní stěny z kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny. Celkovými rozměry se jedná o největší díl skeletu prostoru pro cestující u novinky a na torzní tuhosti celého vozidla se podílí 33 procenty.

V závislosti na míře zatížení jednotlivých oblastí použili inženýři šest až devatenáct vrstev uhlíkových vláken, které zaručují optimální přenos zatížení v podélném, resp. příčném směru, jakož i smykových sil.

Jednotlivé vrstvy uhlíkových vláken jsou složeny z pásů o šířce 50 milimetrů, které lze libovolně skládat tak, aby bylo dosaženo potřebných úhlů orientace uhlíkových vláken a minimálního množství jejich odstřižků.

Inovativní postup přímého pokládání vláken, vyvinutý speciálně k tomuto účelu, umožnil zcela upustit od mezikroku výroby jednosměrné výztuže, který je normálně nezbytný. Celek s požadovanými vrstvami uhlíkových vláken se v rovněž nově vyvinutém procesu zalívá epoxidovou pryskyřicí a jeho vytvrzení je otázkou několika minut.

Ocel

Díly z oceli, tvářené za tepla včetně tvrzení, tvoří skelet prostoru pro cestující nejvyšší úrovně pevnosti. Jeho součástí jsou kromě spodní části dělicí stěny mezi motorovým prostorem a interiérem, také boční prahy, střešní sloupky B a přední část rámu střechy.

Některé uvedené díly se vyrábějí z laserem svařovaných tvarových přístřihů s různou tloušťkou, jiné jsou navíc částečně zušlechtěny. Výsledkem je nižší hmotnost a vyšší pevnost, a to zejména v oblastech důležitých pro bezpečnost.

Hliník

Hliníkové komponenty mají s 58 procenty nejvyšší podíl v konstrukci karoserie nového Audi A8. Hliníkové odlitky uzlových spojů, výtlačně lisované profily a plechy jsou hlavními stavebními prvky v konstrukci prostorového rámu ASF.

Nové slitiny s nejvyšším stupněm pevnosti dosahují po vytvrzení pevnosti v tahu více než 230 MPa. Příslušná mez průtažnosti činí při zkoušce tahem více než 180 MPa a u slitin pro profily to je více než 280 MPa, resp. více než 320 MPa - to jsou výrazně vyšší hodnoty než dosud.

Hořčík

Kombinaci materiálů završuje výztuha z hořčíku mezi věžemi pro uložení tlumicích a pružicích vzpěr. V porovnání s předchůdcem je tato výztuha o 28 procent lehčí.

Vzpěra zaručuje vysokou torzní tuhost karoserie a k věžím pružicích a tlumicích vzpěr je připevněna hliníkovými šrouby. Při čelním nárazu jsou působící síly přenášeny třemi různými dráhami v rámci deformační zóny přídě vozidla.

Nová karosárna pro Audi A8

Automobilka Audi v souvislosti s odhalením skeletu pro novou generaci modelu A8 zmiňuje i nové vybavení závodu v Neckarsulmu, kde bude probíhat výroba vlajkové lodi.

Pro výstavbu nové karosárny o výšce 41 metrů bylo zapotřebí 14.400 tun oceli, což je dvojnásobné množství materiálu, z něhož je postavena Eiffelova věž v Paříži.

Komplexní a zároveň energeticky hospodárná výroba používá 14 různých metod spojování dílů, mezi něž patří i speciální metoda spojování dvou různých materiálů lemováním v prostoru předních a zadních dveří.

Tato čistě mechanická, studená technologie spojuje hliníkový rám boční stěny s ocelovými plechy nejvyššího stupně pevnosti, tvářenými za tepla včetně tvrzení, v oblastech střešních sloupků B, rámu střechy a prahů. Inženýrům se tak podařilo zvětšit otvory pro boční dveře až o 36 milimetrů v porovnání s předchůdcem.

Audi rovněž zmiňuje i vývoj dálkového laserového svařování hliníku. Přesná poloha laserového paprsku ve vztahu k okrajům svařovaných materiálů výrazně snižuje riziko vzniku trhlin v důsledku působení tepla během výrobního procesu.

Nová metoda umožňuje precizní kontrolu hloubky proniknutí laseru prostřednictvím přívodu tepla. Díky tomu může řízení procesu okamžitě zjistit šířku spáry mezi spojovanými díly a efektivně ji uzavřít použitím regulačních opatření. Vysoká rychlost posuvu a nízká spotřeba energie laserového paprsku snižuje emise CO2 tohoto výrobního kroku přibližně o čtvrtinu.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

...
memorex31
| 11. 4. 2017
Len poznamka - optimalna kombinacia to asi nebude. Keby bola optimalna, uz by nesla vylepsit. Nic lepsie ako optimalne totiz neexistuje ;-)
Takze: optimalna kombinacia materialov s pouzitim sucasnych technologii. V buducnosti bude to optimum zase niekde inde :-)
Avatar - wakantanka
Pche
wakantanka
| 10. 4. 2017
že jednička na webe. Na idnes.cz to bolo tuším už v piatok. Toľko k rýchlosti miestnej redakcie. :-)
Avatar - JiRkA997CZ
Hliník, hořčík, vlákna
JiRkA997CZ
| 10. 4. 2017
Aspoň to nebude rezavět, budou se jen měnit plechy :p Palec nahoru pro Audi

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku