Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Katalánská rallye v cíli: Meeke byl suverénní

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Brit Kris Meeke vyhrál s továrním vozem Citroën C3 WRC Katalánskou rallye, jedenáctý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích. Z vítězství se raduje podruhé v sezoně, když předtím triumfoval na Mexické rallye.

Zbývající dvě místa na stupních vítězů obsadili jezdci s továrními Fordy Fiesta WRC´17. Vedoucí jezdec šampionátu Francouz Sebastien Ogier skončil druhý a Estonec Ott Tänak třetí. Oba jsou v průběžném pořadí MS na prvním, respektive druhém místě.

Český jezdec Jan Kopecký po nezaviněné ztrátě prvního dne, kdy ho na rychlostní zkoušce blokoval v prachu jeden ze soupeřů, pořádně „zatáhl“. Z dvacátého místa v absolutním pořadí se nakonec posunul na devátou příčku a ve třinácté erzetě zajel dokonce absolutně druhý čas. V hodnocení kategorie WRC2 vyhrál v sobotu a v neděli celkem všech třináct rychlostních zkoušek. Ztrátu na vedoucího jezdce WRC2 Teemu Suninena z Finska snížil o čtyřicet sekund a skončil v tomto hodnocení druhý.

Meekův boj o sebevědomí!

Vedoucí Meeke se vzdal veškeré opatrnosti proklamované ještě v sobotu večer. Držel se hesla, že nejlepší obranou je útok a vyhrál pět ze šesti zkoušek závěrečného dne. „Není to o tom, kolikrát jste dole, ale kolikrát se dokážete zvednout. Už se mně to v kariéře párkrát podařilo. Vím dobře, že auto je na asfaltu dokonalé. Pro všechny v týmu je to velké povzbuzení,“ řekl Meeke v cíli posledního testu.

Ostrovní pilot si jistě oddychl, protože po sérii havárií a nucené pauze v Polské rallye, bylo Katalánsko bojem o sebedůvěru a zřejmě i angažmá pro příští rok. Není tajemstvím, že šéf továrního týmu Citroën Yves Matton intenzivně usiluje, aby získal Sebastiena Ogiera a k příležitostným startům také devítinásobného světového šampiona Sebastiena Loeba.

Fordy mají na dosah tituly

Nadmíru úspěšného výsledku dosáhly vozy týmu M-Sport, který reprezentuje značku Ford. Druhé a třetí místo v cíli znamená v součtu s výpadky všech tří vozů hyundai náramnou výchozí pozici pro britský tým. Na další soutěži, kterou bude domácí podnik ve Walesu, stačí týmu pouhé čtyři body, aby se po deseti letech mohl radovat z vítězství v Poháru konstruktérů.

Obhájce titulu Sebastien Ogier zvýšil svou bodovou převahu v čele šampionátu. Ovšem nikoliv před Thierry Neuvillem na továrním Hyundai i20 Coupé WRC. Belgičan totiž v neděli přišel o pátém místo a následně o celou soutěž. Na šestnácté zkoušce totiž vylomil kolo. Ztratil tak druhou příčku v šampionátu ve prospěch dalšího jezdce značky Ford Otta Tänaka z Estonska, který ho přeskočil o jediný bod.

Čtyřnásobný mistr světa Ogier může být, stejně jako jeho zaměstnavatel, ve Velké Británii šampionem. Pokud vyhraje, není co řešit. Jestliže se mu to nepovede, nastupuje řada matematických propočtů a variant. „Dobrá práce, i když to nebylo jednoduché. Po skvělém pátku nám to nešlo v sobotu ráno, pak už jsem našel rytmus. V neděli to byl boj o druhé místo. Krise (Meeka) nemělo cenu stíhat, ale Ott to nechtěl vzdát. Máme dobré body,“ prohlásil v cíli Ogier.

Hänninen držel Toyotu

Skvěle vyšla soutěž Juho Hänninenovi, který navázal na své předchozí výsledky, což bylo třetí místo v Polsku, čtvrté v Německu a nyní opět čtvrtý, tentokrát v Katalánsku. „Bylo mi jasné, že ty vpředu nedoženu. Snažil jsem se jet přesně čistě. Možná to byl můj nejlepší výkon kariéry. Je dobré vědět, že jsem stále schopen bojovat o špičku,“ uvedl Hänninen.

Ve Španělsku se méně dařilo jeho nejzkušenějšímu parťákovi Jari-Matti Latvalovi, který skončil již první den večer kvůli technickým problémům. Nováček týmu Esapekka Lappi si po špatném pátku polepšil na sobotní šestou příčku, ale poslední den soutěže svou slibnou pozici neudržel. Po kontaktu s bariérou na patnácté ereztě musel odstoupit.

Propadák pro Hyundai

Katastrofou byla Katalánská rallye pro značku Hyundai. V sobotu poškodili své vozy na stejném místě dvanácté erzety Španěl Dani Sordó a Nor Andreas Mikkelsen. Oba se do soutěže v neděli vrátili a Sordó vyhrál závěrečnou erzetu nazvanou Power Stage, na které získává prvních pět jezdců bonusové body (od 5 do 1). „Z této soutěže máme hodně pozitivních zkušeností a bohužel jednu velkou negativní. Dařilo semi jet tvrdě až do konce, ale jakou to mělo cenu, když jsem za jednu velkou chybu tvrdě zaplatil,“ řekl v cíli Sordó.

O neštěstí Neuvilla již byla řeč. U Hyundaie mohou být rádi, že se až na Hänninena nedařilo jezdcům Toyota Gazoo Racing. Jinak mohla být jejich druhá příčka v poháru konstruktérů ještě v ohrožení. Zisky z posledních tří soutěží ve Finsku, Německu a Katalánsku jsou pro Hyundai bodově nejhorší v letošní sezoně.

Konečné pořadí: 1. Meeke, Nagle (Brit./Citroën C3 WRC] 3:01:21,1; 2. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC´17) +28,0; 3. Tänak, Jarveoja (Est./Ford Fiesta WRC´17) +33,0; 4. Hänninen, Lindström (Fin./Toyota Yaris WRC) +54,1; 5. Ostberg, Eriksen (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +2:26,2; 6. Lefebvre, Moreau (Fr./Citroën C3 WRC) +2:43,0; 7. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta WRC´17) +4:37,4; 8. Sunninen, Markkula (Fin./Ford Fiesta R5) +8:54,5 (1. ve WRC2); 9. Kopecký, Dresler (ČR/Škoda Fabia R5) +8:54,5 (2. ve VRC2); 10. Veiby, Sklaermoen (Nor./Škoda Fabia R5) +9:04,8; … 15. Sordó, Martí (Šp../Hyundai i20 Coupé WRC) +14:19,3; 18. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) +15:39,3; .

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 198; 2. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 161; 3. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 160; 4. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 123; 5. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 94;, 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 93; 7. Hänninen (Fin./Toyota Yaris WRC) 71; 8. Breen (Irl./Citroën C3 WRC) 64; 9. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 60; 10. Paddon (N. Zél./Hyundia i20 Coupe WRC) 55; 11. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 49; 12. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5/Citroën C3 WRC) 39; 13. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 30; 14. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5/Ford Fiesta WRC´17) 29; 15. Ostberg (Nor./Ford Fiesta WRC´17) 29; 16. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 7; 17. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 4; 18. Camilli (Fr./Ford Fiesta R5) 3; 19. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 WRC) 2; 20. Kremer (Něm./Ford Fiesta WRC´17) 2; 21. Bouffier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 22. Rossel (Fr./Citroën DS3) 1; 23. Veiby (Nor./Škoda Fabia R5) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 358; 2. Hyundai Motorsport 275; 3. Toyota Motorsport 225; 4. Citroën Racing 198.

Statistika sezony

Vítězství v rychlostních zkouškách (RZ): Neuville 43; Tänak 25; Latvala 24; Meeke 20; Ogier 19; Evans 17; Lappi 15; Sordo 15; Paddon 11;; Hänninen 7; Suninen 4; Mikkkelsen 3; Ostberg 2; Breen 2; Lefebvre 1, Kopecký 1.

Vedení v soutěži: Neuville 40; Tänak 40; Meeke 38; Latvala 22; Evans 17; Ogier 13; Lappi 12; Paddon 9; Mikkelsen 6; Hänninen 3; Ostberg 2, Sordó 1, Kopecký 1.

Stupně vítězů: Ogier 8; Neuville 6; Tänak 6; Latvala 3; Sordo 2; Evans 2, Meeke 2; Paddon 1, Lappi 1, Hänninen 1, Mikkelsen 1.

Zbývající podniky MS - 26.-29. 10. Britská rallye; 16.-20. 11. Australská rallye.

Výsledky jsou neoficiální.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)