4.2. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Kde máte víčko palivové nádrže? Proč jsou hrdla na různých stranách?

 

Auta japonských značek obvykle mívají hrdlo palivové nádrže na levé straně, zatímco ta evropská na pravé. Víte, jaký je důvod?

Ta otázka koluje v automobilovém prostředí možná už desítky let. Proč mají některá auta víčko palivové nádrže na pravé straně, zatímco jiná na levé straně? Je to jen vůle konstruktérů, nebo umístění hrdla nádrže má své důvody a pravidla? Odpovědi na tyto otázky jsme našli za vás.

Z historického hlediska umístění hrdla palivové nádrže souviselo s místem vzniku konkrétního auta. Automobily vyrobené v Japonsku tak mívaly vyústění nádrže vlevo, zatímco ty od evropských značek vpravo.

Důvod hledejme ve směru silničního provozu. Podél silnic stávaly jednoduché čerpací stanice s jedním, dvěma stojany, a tak když řidič v Japonsku, kde se dodnes jezdí po levé straně silnice, sjel k benzince, bylo pro něj jednodušší mít hrdlo vlevo. Obsluha následně nemusela automobil obcházet, tankovací pistole byla hrdlu blíže. Při tankování navíc byla od okolního provozu chráněna stojícím autem. Ze stejného důvodu evropské automobily mívají nádrž obvykle vpravo, opět z toho důvodu, že bylo snazší k čerpačce jen sjet a dále s autem nemanipulovat.

S rozvojem velkých čerpacích stanic ale takové přísné rozdělení ztratilo smysl. U stojanů se od té doby dá postavit z obou stran, a tak už je vlastně jedno, kde auto hrdlo nádrže má – hadici nemusíte tahat přes auto, pokud zastavíte u toho správného stojanu.

Velké čerpací stanice se zprvu rozmáhaly hlavně v Americe, což je možná i důvod, proč u aut amerických značek vlastně neexistují pravidla pro umístění víčka nádrže. Mnohé vozy (Cadillac ATS) zůstaly u historického umístění, jiné (třeba aktuální Ford Mondeo, v Americe prodávaný jako Fusion) přesunuly vyústění palivové nádrže doleva. Z uživatelského hlediska je dnes takové umístění u vozů s levostranným řízením příjemnější. Na bezobslužných benzinkách najednou řidič nemusí obcházet auto, aby mohl načerpat, hrdlo nádrže má totiž na stejné straně, na které je umístěno jeho sedadlo.

Benzin v naftovém autě: Co když špatně natankujete? Škody mohou být obrovské!

Z konstruktérského pohledu je totiž vlastně jedno, na jakou stranu karoserie nádrž ústí. Samotná palivová nádrž je kvůli rozložení hmotnosti uprostřed vozu, a tak na obě strany karoserie je to stejně daleko. Navíc pro samotné velké čerpací stanice je výhodné, aby poměr aut s hrdlem nádrže na té které straně byl vyrovnaný. Pokud by jeden typ převažoval, zaplňoval by se jen jeden druh stojanů a ten druhý by zůstával prázdný. Přestože to v mnoha případech jde, tahat tankovací hadici přes karoserii auta není při čerpání právě pohodlné a příjemné.

Z velké části je tak hrdlo nádrže dnes umístěné podle toho, kde je daný automobil vyvíjen a pro který trh je primárně určen. Jako příklad vezměme již zmíněný Ford Mondeo. Ten má hrdlo nádrže vlevo, zatímco menší Ford Focus vpravo. Oba jsou sice globálními modely, jenže první myslí umístěním víčka vlevo na americké zákazníky (stejně jako další americké hitovky – Mustang a F-150), zatímco druhý má hrdlo nádrže vpravo tak, jak je na starém kontinentu historickým zvykem. Navíc byl i v Evropě vyvíjen.

Proč je lepší tankovat naftu až v prosinci? A kdy se používá arktická nafta?

Všimněte si tak, že vlevo umístěné víčko nádrže mají například nové Alfy Romeo Giulia a Stelvio, které chtějí prorazit na americkém trhu. Naopak třeba vozy Jaguar Land Roveru „myslí“ na Evropany, víčko nádrže mají vpravo, přestože z historického hlediska ho měly britské vozy vlevo – kvůli levostrannému provozu.

Kolem a kolem tak není divu, že automobil umístěním víčka nádrže dokáže řidiče snadno zmást a ten najednou neví, u jakého stojanu by měl na čerpací stanici zastavit. Pro takové případy však máme jednu radu: většina moderních aut má ukazatel stavu palivoměru doplněný šipkou, která ukazuje stranu, kde je hrdlo nádrže u daného vozu umístěno. Levné a efektivní řešení, o kterém mnozí řidiči neví!

Spolupracujeme s TipCars.com
Philip Morris navýšil v Česku zisk i tržby, prosadily se cigarety bez kouře Philip Morris navýšil v Česku zisk i tržby, prosadily se cigarety bez kouře

Společnosti Philip Morris ČR, která je předním výrobcem a…

Stuchlík: Jdi rozdávat koblihy, naučí tě to, vyzval mne Babiš. Měl pravdu Stuchlík: Jdi rozdávat koblihy, naučí tě to, vyzval mne Babiš. Měl pravdu

Alespoň kousek manažera by v sobě měl mít každý, kdo se…

Spoluzakladatelé Instagramu Systrom a Krieger opouští vedení společnosti Spoluzakladatelé Instagramu Systrom a Krieger opouští vedení společnosti

Spoluzakladatelé sociální sítě na sdílení fotek Instagram…

Řidičů Uberu přibylo v USA tolik, že jim výdělky klesly o polovinu Řidičů Uberu přibylo v USA tolik, že jim výdělky klesly o polovinu

Popularita přepravní služby Uber v USA vedla k tak…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kde máte víčko palivové nádrže? Proč jsou…






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru

BMW řady 3 se v nové generaci G20 připomíná. Od…

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu,…

 





 
Škoda nechala nahlédnout do interiéru Kodiaqu RS. Rychlé SUV zaujme sedačkami

Škoda nechala nahlédnout do interiéru Kodiaqu RS. Rychlé SUV zaujme sedačkami

Dnes 08:53

Odhalování vrcholné verze Kodiaqu pokračuje. Naposledy mladoboleslavská automobilka nechala nahlédnout do jeho interiéru.




Blesk.cz

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte si domácí oříškové máslo!

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte…

Vlašské a lískové ořechy patří od nepaměti k nejčastějším potravinám na našem jídelníčku. Ořechy v sobě mají…

Miroslav Koubek (64) doplatil na velkorysost vůči kamarádovi! Exekutoři mu sebrali auto! Co na to Ombudsman Blesku?

Miroslav Koubek (64) doplatil na velkorysost vůči…

Životní cestu dvou Miroslavů – Koubka (64) a Vaitha (48), dobrých kamarádů, přeťal loni v listopadu zásah…

 

iSport.cz

Trávník: Nejlepší zápas? Stanciu měl 2+2, musím se ještě zlepšit

Trávník: Nejlepší zápas? Stanciu měl 2+2, musím se…

Život v období kouzelných branek si užívá Michal Trávník. Geniální trefou z přímého kopu zaskočil v Rennes…

Vrba: Výstraha před Spartou? Pro mě ne. Hráče z gólů obviňovat budu

Vrba: Výstraha před Spartou? Pro mě ne. Hráče z gólů…

V Jablonci museli spolknout hořkou pilulku. Vysoká porážka 0:3 s výborně hrajícím severočeským celkem je pro…

 

Reflex.cz

Nejkrvavější válečný střet v dějinách USA? Opomíjená másko-argonská bitva před koncem první světové války

Nejkrvavější válečný střet v dějinách USA? Opomíjená…

První světová válka už se chýlila ke konci, přesto ještě přišla bitva, která zůstala nejkrvavější v dějinách…

Do kostarických národních parků za největšími predátory Ameriky

Do kostarických národních parků za největšími…

Víte, které zvíře je největším predátorem amerického kontinentu? Puma americká – silná, hbitá šelma schopná…