4.2. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Kde máte víčko palivové nádrže? Proč jsou hrdla na různých stranách?

 

Auta japonských značek obvykle mívají hrdlo palivové nádrže na levé straně, zatímco ta evropská na pravé. Víte, jaký je důvod?

Ta otázka koluje v automobilovém prostředí možná už desítky let. Proč mají některá auta víčko palivové nádrže na pravé straně, zatímco jiná na levé straně? Je to jen vůle konstruktérů, nebo umístění hrdla nádrže má své důvody a pravidla? Odpovědi na tyto otázky jsme našli za vás.

Z historického hlediska umístění hrdla palivové nádrže souviselo s místem vzniku konkrétního auta. Automobily vyrobené v Japonsku tak mívaly vyústění nádrže vlevo, zatímco ty od evropských značek vpravo.

Důvod hledejme ve směru silničního provozu. Podél silnic stávaly jednoduché čerpací stanice s jedním, dvěma stojany, a tak když řidič v Japonsku, kde se dodnes jezdí po levé straně silnice, sjel k benzince, bylo pro něj jednodušší mít hrdlo vlevo. Obsluha následně nemusela automobil obcházet, tankovací pistole byla hrdlu blíže. Při tankování navíc byla od okolního provozu chráněna stojícím autem. Ze stejného důvodu evropské automobily mívají nádrž obvykle vpravo, opět z toho důvodu, že bylo snazší k čerpačce jen sjet a dále s autem nemanipulovat.

S rozvojem velkých čerpacích stanic ale takové přísné rozdělení ztratilo smysl. U stojanů se od té doby dá postavit z obou stran, a tak už je vlastně jedno, kde auto hrdlo nádrže má – hadici nemusíte tahat přes auto, pokud zastavíte u toho správného stojanu.

Velké čerpací stanice se zprvu rozmáhaly hlavně v Americe, což je možná i důvod, proč u aut amerických značek vlastně neexistují pravidla pro umístění víčka nádrže. Mnohé vozy (Cadillac ATS) zůstaly u historického umístění, jiné (třeba aktuální Ford Mondeo, v Americe prodávaný jako Fusion) přesunuly vyústění palivové nádrže doleva. Z uživatelského hlediska je dnes takové umístění u vozů s levostranným řízením příjemnější. Na bezobslužných benzinkách najednou řidič nemusí obcházet auto, aby mohl načerpat, hrdlo nádrže má totiž na stejné straně, na které je umístěno jeho sedadlo.

Benzin v naftovém autě: Co když špatně natankujete? Škody mohou být obrovské!

Z konstruktérského pohledu je totiž vlastně jedno, na jakou stranu karoserie nádrž ústí. Samotná palivová nádrž je kvůli rozložení hmotnosti uprostřed vozu, a tak na obě strany karoserie je to stejně daleko. Navíc pro samotné velké čerpací stanice je výhodné, aby poměr aut s hrdlem nádrže na té které straně byl vyrovnaný. Pokud by jeden typ převažoval, zaplňoval by se jen jeden druh stojanů a ten druhý by zůstával prázdný. Přestože to v mnoha případech jde, tahat tankovací hadici přes karoserii auta není při čerpání právě pohodlné a příjemné.

Z velké části je tak hrdlo nádrže dnes umístěné podle toho, kde je daný automobil vyvíjen a pro který trh je primárně určen. Jako příklad vezměme již zmíněný Ford Mondeo. Ten má hrdlo nádrže vlevo, zatímco menší Ford Focus vpravo. Oba jsou sice globálními modely, jenže první myslí umístěním víčka vlevo na americké zákazníky (stejně jako další americké hitovky – Mustang a F-150), zatímco druhý má hrdlo nádrže vpravo tak, jak je na starém kontinentu historickým zvykem. Navíc byl i v Evropě vyvíjen.

Proč je lepší tankovat naftu až v prosinci? A kdy se používá arktická nafta?

Všimněte si tak, že vlevo umístěné víčko nádrže mají například nové Alfy Romeo Giulia a Stelvio, které chtějí prorazit na americkém trhu. Naopak třeba vozy Jaguar Land Roveru „myslí“ na Evropany, víčko nádrže mají vpravo, přestože z historického hlediska ho měly britské vozy vlevo – kvůli levostrannému provozu.

Kolem a kolem tak není divu, že automobil umístěním víčka nádrže dokáže řidiče snadno zmást a ten najednou neví, u jakého stojanu by měl na čerpací stanici zastavit. Pro takové případy však máme jednu radu: většina moderních aut má ukazatel stavu palivoměru doplněný šipkou, která ukazuje stranu, kde je hrdlo nádrže u daného vozu umístěno. Levné a efektivní řešení, o kterém mnozí řidiči neví!

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Petr Stuchlík je členem hnutí ANO Petr Stuchlík je členem hnutí ANO

Petr Stuchlík je ode dneška členem ANO. Usneslo se na tom…

České Vafo koupilo nejstaršího finského výrobce krmiv pro domácí mazlíčky České Vafo koupilo nejstaršího finského výrobce krmiv pro domácí mazlíčky

Chrášťanský producent zvířecího krmení Vafo Praha…

Zálohy na PET lahve? Nápojáři nápad neodmítají, mají ale pochyby o financování Zálohy na PET lahve? Nápojáři nápad neodmítají, mají ale pochyby o financování

Karlovarské minerální vody spolu s Institutem cirkulární…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kde máte víčko palivové nádrže? Proč jsou…






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

 





 
Rinspeed propojoval auta s internetem už v roce 2000. Prostřednictvím modelu Tatooo.com

Rinspeed propojoval auta s internetem už v roce 2000. Prostřednictvím modelu Tatooo.com

Včera

Rinspeed Tatooo.com byl koncept pick-upu ve stylu vozů amerických hot rod z 50. let.




Blesk.cz

Desetiletá výzva: 10 nejvtipnějších parodií fenoménu z Facebooku

Desetiletá výzva: 10 nejvtipnějších parodií fenoménu…

Desetiletá výzva hýbe světem. Na sociální síti Facebook sdílí miliony lidí své fotografie, na kterých…

„Obyčejný člověk nic nezmůže,“ zlobí se důchodkyně! Odškodné za zlomenou ruku od města žádá marně

„Obyčejný člověk nic nezmůže,“ zlobí se důchodkyně!…

Paní Anně Gavendové (67) se vloni v únoru stalo to, co možná potká v téhle zimě řadu dalších lidí. Upadla na…

 

iSport.cz

Němec skolil Chomutov šesti góly! Chtěl jsem být hnusný, vtipkoval

Němec skolil Chomutov šesti góly! Chtěl jsem být…

Na Chomutov prostě umí. Plzeňský útočník Vojtěch Němec ho nejdříve v úvodu sezony zazdil čtyřmi góly, tentokrát…

SESTŘIHY: Sparta ve šlágru nestačila na Kometu a padla 1:4, Liberec uspěl

SESTŘIHY: Sparta ve šlágru nestačila na Kometu a…

Zkusila riskantní krok a nevyšlo to. Pražská Sparta v předehrávce 38. kola hokejové Tipsport extraligy nestačila…

 

Reflex.cz

Modelka Imma: Japonsko pobláznila kráska, která nikdy nežila. Je totiž čistě virtuální

Modelka Imma: Japonsko pobláznila kráska, která…

Počítačové technologie kráčí neuvěřitelně rychle vpřed a možnosti grafiky se stále vylepšují. Na první pohled je…

Shipwreck lodge: Hotel na Pobřeží koster ve tvaru lodních vraků

Shipwreck lodge: Hotel na Pobřeží koster ve tvaru…

Připomínají lodě, které tady ztroskotaly. Designové dřevěné chatky na pobřeží Atlantského oceánu v Namibii…