Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

KdF Typ 60 (1943): Brouk z válečného období stojí hromadu peněz

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Brouků Volkswagen vyrobil přes 21 milionů, kusy z časů krvavého konfliktu jsou ale velmi vzácné. Jeden z nich se nyní dá koupit.

Brouk vyvinutý Ferdinandem Porschem se stal před druhou světovou válkou nástrojem nacistické propagandy, i když slavný konstruktér začal malý „lidový vůz“ vyvíjet ještě před nástupem Adolfa Hitlera k moci. Místo značky Volkswagen se ovšem později používala zkratka KdF (Kraft durch Freude) dle nacistického hesla.

V období mezi lety 1937 a 1944 vzniklo velmi málo vozů, zejména ve verzi 82E, která sdílela techniku vojenského „kaďoura“ včetně vysokého šasi a fungovala jako velitelská. Odvozený KdF 87 měl pak pohon všech kol. Typ 60 s nízkým podvozkem a bez 4x4 byl velmi vzácný.

Jeden z nich je momentálně ke koupi. Majitel z americké Severní Karolíny nabízí vůz prostřednictvím serveru Holy Grail Garage a požaduje za něj šílených 295 tisíc dolarů. Ne, to není překlep! Horentní suma, opravdu hromada peněz. Je si evidentně vědom jeho historického významu a hodnoty, ale dost ji přestřelil. I když se válečných exemplářů Brouka se přece nedochovalo mnoho. Civilní výroba prakticky neexistovala. v Německu i na okupovaných územích měl povolení k jízdě málokdo. Jednotlivé kusy Typu 60 dostávaly pouze instituce, které je potřebovaly.

To je i případ nabízeného auta, které obdržel 1. června 1943 ředitel německého Červeného kříže v Postupimi-Babelsbergu. Nevozil se v něm tedy nikdo z pohlavárů, ale o tom, jak fungovala za války tato zdravotnická instituce, si nelze dělat bůhvíjaké iluze. Je pečlivě zaarchivováno u samotné automobilky a jeho historie je zdokumentovaná a dohledatelná. Jedná se o vůz výrobního čísla 1-019477, s číslem karoserie 512 a motoru 1-022854, spatřil světlo světa 20. dubna 1943. Žádná přestavba, ale autentický kus, vzácná památka na ponuré období dějin 20. století.

V zádi všech volkswagenů z tohoto období bublal klasický vzduchem chlazený plochý čtyřválec OHV 1131 cm3/18 kW. Brouk kompletně ve vojenské šedi prošel renovací. Zaujme hlavně zadní lavicí, která má „gaučové“ loketní opěrky. Podobné dostaly luxusní exportní modely až na konci čtyřicátých let. Od znovuvzkříšení se účastnil několika srazů a pochopitelně se o něm v zahraničních médiích i psalo.

Do dnešní doby údajně přežilo jen 42 válečných Brouků (dokonce i u nás), jak tvrdí internetový registr KdF, ale seznam nemusí být kompletní. Ne všechny schraňují majitele v takovémto stavu a prodej, pokud už k němu dojde, probíhá jinak zpravidla přes soukromou inzerci a v rámci komunity.

Kdo však bude ochoten obří částku za „pradědečka“ jednoho z nejpopulárnějších aut světa zaplatit? Ano, jedná se o příležitost vlastnit unikát, která se nenaskytne každý den, jenže cena v přepočtu 7,2 milionu korun je opravdu hodně přemrštěná.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Avatar - Ada je zase tady
29. 6. 2016 23:14
Re: Pěkné, ale...
asi jo. Ten štítek k tomu vozu zjevně nepatří.
29. 6. 2016 17:20
Re: Pěkné, ale...
Štítek je blbě čitelný, ale podstatné je, že třeba od roku 1953 bylo dělené zadní okno nahrazeno nedějeným oválným a v roce 1957/58 již obdélníkovým - takový nejzákladnější markant. V roce 1950 měl brouk šikmo pod předními světly už malé mřížky a jiný tachometr a..... . Znalci to budou schopni specifikovat ještě daleko přesněji.

Ale tak jako tak to 1957 nebude ani omylem. Víc věřím roku výroby 1943. [odkaz] než 1957 [odkaz] už jenom proto, že hned pod tím štítkem jsou dvě vylisovaná loga, používaná pouze v letech 1939-1945.

Avatar - DRBNUTY
29. 6. 2016 17:14
Re: Pěkné, ale...
Neni to 4x4, taze nebrat! :-!
Re: Pěkné, ale...
si drbnutý. Diesel patří do moderního auta, ne do veteránu. Do veteránu patří veteránský motor.Tedy motor zastaralý, benzínový. :-!
Avatar - DRBNUTY
29. 6. 2016 14:42
Re: Pěkné, ale...
A neni tam dieselovy motor, takze nebrat! :-!