3.4. 2013 Jiří Baborský

Kia Cee'd 1.6 SW CRDi/94 kW v dlouhodobém testu

 

Kia Cee'd SW má v redakci Světa motorů za sebou třetinu dlouhodobého testu. Po čtyřech měsících provozu musíme konstatovat naprostou spokojenost.

Na tachometru je skoro deset tisíc ujetých kilometrů a kia slouží, jak má. Prostě o ní nevíme. Vše funguje zima nezima. Dokonce ani hluboké krátery v pražských ulicích, po nichž se náš cee'd pohybuje nejčastěji, zatím nestačily napáchat žádné viditelnější nebo slyšitelnější stopy.

Spotřeba na uzdě

Dlouhodobou spotřebu se nám zatím daří udržet na uzdě. Má sice daleko k údajům udávaným výrobcem, ale to je už tradiční záležitost. Představy evropských byrokratů a automobilová skutečnost k sobě mají stejně daleko jako Rusko k demokracii západního typu. Skoro dvě třetiny kilometrů jsme absolvovali ve městě a navíc v zimě. Časté studené starty se podepsaly pod městským průměrem 6,5 litru na 100 km.

Pak jsme ale vyjeli s kiou na ženevský autosalon. Cesta do Švýcarska netradičně přes rakouský Kitzbühel a zpět přes Německo měřila celkem 2760 km. Byť jsme kiu hlavně na německých dálnicích nijak nešetřili a využívali plně schopností nejsilnější naftové verze (1.6 CRDi/94 kW), celková spotřeba se dostala těsně nad hranici 6,2 litru, a to je podle nás velmi slušný výsledek.

Maximální rychlost platí

Díky cestě na nejvýznamnější autosalon první poloviny roku už přesně víme, jak rychle dokáže dlouhodobě testovaný kombík jet. Na rozdíl od spotřeby výrobce mluví absolutní pravdu, když uvádí maximální rychlost 193 km/h. Na německé dálnici jsme údaj potvrdili pomocí GPS. Navigace naměřila přesně 193 km/h, přičemž tachometr ukazoval 210 km/h.

Brzdy nevadnou ani v Alpách

Poznatků jsme si však z třítisícové cesty přivezli mnohem víc. Motor si nás získal sametovým během po zahřátí, takové BMW 320d by mohlo závidět. Už v prvním dílu testu jsme zapochybovali o smysluplnosti nastavitelné tuhosti řízení. Nezbývá než zopakovat: je to samoúčelný nesmysl. Například režim Sport vůbec nic nepřinese, jen z něj víc bolí ruce. Základní nastavení je naprosto dostačující, absolvovali jsme s ním i svižnější průjezdy serpentin a byli jsme naprosto spokojeni. Stejně tak jízdní vlastnosti jsou velmi solidní, auto funguje jistě a čitelně.

Musíme pochválit brzdy, které ani při mnohakilometrovém horském sjezdu nevadly a spolehlivě fungovaly.

Cestou z Kitzbühelu do Švýcarska, která vede stovky kilometrů z kopce, jsme pozorovali hodně velké jízdní odpory našeho kombi. Rozjeli jsme se třeba na 130 km/h, vyřadili a místo aby začalo auto na volnoběh zrychlovat, nečekaně intenzivně zpomalovalo. Proč se tak dělo, jsme neodhalili, v dalších týdnech porovnáme kiu s některými konkurenty a budeme hledat příčiny takového chování. Svoji roli v tom mohou hrát i jinak velmi dobré zimní pneumatiky Sava.

Odpružení cee'du je tužší, golf, leon nebo astra pruží trochu lépe. Přesto považujeme podvozek za dostatečně pohodlný.

Jako v pokojíčku

Čím déle se cee´dem jezdíme, tím víc se nám zamlouvá jeho interiér. Vše je tam, kde má být. Žádná překvapení, žádné pátračky a trapné listování v návodu k autu. Sedačky jsou příjemně široké, plochá středová část opěradla ale neobejme tělo dokonale. Dost nám to připomínalo novou octavii – sedíme na sedačce, ne v ní. Vytáhlejší řidiči mohou mít potíže s hranou středového tunelu, která je tlačí do kolene. Hodně však záleží na posazu za volantem, který volí každý jinak. Na delší cestě jsme docela postrádali podélně a výškově nastavitelnou loketní opěrku mezi sedadly. Hrubá látka použitá na dveřním čalounění výtečně vypadá. Jedete-li však v krátkém rukávu, dost ji na lokti ucítíte. A není to úplně příjemné. V zimě toho ale v tričku stejně moc nenacestujete. Obzvlášť, když nastavit optimálně automatickou klimatizaci dá trochu víc práce. Jde to, ale vojenskou mluvou: je třeba provést průzkum bojem. Je-li hodně, ale opravdu hodně pod nulou, pak bočními okny proniká mráz víc, než je příjemné a na cestující táhne.

Rozvážné svícení

Skoro každý, kdo si v cee´du poprvé sedne za volant, má na křižovatkách problémy s rozjezdem. Mohou za to dráhy řazení, které jsou těsně vedle sebe. Velmi snadno tak zařadíte trojku místo jedničky. Což o to, s trochou vůle se rozjedete i na tu trojku, ale dá to práci, ne vždy se to podaří a spojce to nesvědčí.

Některým lidem připadá příliš malá hlavice řadicí páky, ale to už je opravdu hledání vad z povinnosti. Každý jsme jiný. Trochu potíží je s roletou v kufru. Měla by se otevírat jedním dotykem, ale nám skoro vždy zastaví uprostřed cesty. Asi děláme něco špatně.

V zimě, kdy tma přichází velmi brzy a navíc je často hodně špatně vidět i přes den, jsou velmi důležitá světla. Naše kia si přes den přisvěcuje krásnou řadou diod a v příplatkové výbavě má funkci automatického rozsvěcování světlometů ALC. Pokud se však plně spolehnete na režim AUTO, budou na vás protijedoucí vozy často nespokojeně blikat. Systém sice funguje naprosto spolehlivě, ale je nastaven až příliš rozvážně. Potkávací světla rozsvítí opravdu až v hustém šeru, takže rozumný řidič raději v pozdním odpoledni přepne na manuální ovládání. Sichr je sichr.

Plusy

  • Atraktivní design vně i uvnitř
  • Silný, pružný, úsporný a tichý motor
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Dráhy řazení těsně u sebe
  • Mělčí kufr, manipulace s roletou
  • Hlučnější od podvozku

Základní údaje
Motorpřeplňovaný vznětový čtyřválec DOHC,4 ventily na válec
Zdvihový objem 1582 cm3
Výkon 94 kW při 4000 ot./min
Točivý moment260 N.m při 1900–2750 ot./min
Převodovkašestistupňová přímo řazená
Nejvyšší rychlost193 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,2 s
Spotřeba město/mimo město 5,1/3,9 l/100 km
Emise CO2 113 g/km
Kombinovaná spotřeba 4,3 l/100 km
Rozvor náprav 2650 mm
Délka x šířka x výška4505 x 1780 x 1485 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1420-1547/373-500 kg
Objem palivové nádrže 53 l
Pneu Sava Eskimo 205/55 R 17, kola litá
Objem kufru 528 l

Záruky a ceny

Základní záruka 7 let/150 000 km, první 3 roky bez omezení kilometrů, 5 roků na lak, 12 let na neprorezavění karoserie. Garance vrácení vozidla během prvních sedmi dní s maximálním počtem 777 ujetých kilometrů. Cena testovaného provedení 465 980 Kč (navíc metalický lak Space Blue 14 000 Kč, automatické rozsvěcování světlometů ALC 2000 Kč). Od listopadového počátku testu se pořizovací cena nového vozu zvýšila o 5000 Kč. Základní cena 449 980 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Obliba železnice roste k rekordům, autobusy ztrácejí Obliba železnice roste k rekordům, autobusy ztrácejí

Osobní železniční doprava zažívá v tuzemsku posledních…

Z parketu Jana Šumbery: Zadrhl se motor Trump? Z parketu Jana Šumbery: Zadrhl se motor Trump?

Donald Trump poprvé skutečně narazil. Plánovaná reforma…

Většina krevních destiček vzniká v plicích, zjistili vědci Většina krevních destiček vzniká v plicích, zjistili vědci

Plíce v těle savců mají na starost patrně více než jen…

CzechInvest ponouká firmy k přesunu z Velké Británie. První tři už jsou v Česku CzechInvest ponouká firmy k přesunu z Velké Británie. První tři už jsou v Česku

Státní agentura CzechInvest nyní jedná s řadou firem z…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kia Cee'd 1.6 SW CRDi/94 kW v dlouhodobém testu







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Video: Kia Ceed TCR chce vítězit Video: Kia Ceed TCR chce vítězit

Kia připravuje na závodní sezonu šampionátu TCR speciál…

Kia Cee´d TCR je tady. Chce zatopit Golfu a Astře v sérii cesťáků. Kia Cee´d TCR je tady. Chce zatopit Golfu a Astře v sérii cesťáků.

První snímek závodního Cee´du pro seriál TCR zveřejnilo…

 



 
Exkluzivní zpráva: Škodě Fabia Combi hrozí konec! Nahradí ji SUV?

Exkluzivní zpráva: Škodě Fabia Combi hrozí konec! Nahradí ji SUV?

Dnes 15:51

Malý kombík je už tradičním zástupcem nabídky mladoboleslavské automobilky. V blízké budoucnosti však patrně skončí.




Blesk.cz

Přiznání Vlaďky Erbové: Necítím se dobře...

Přiznání Vlaďky Erbové: Necítím se dobře...

Modelka a manikérka Vlaďka Erbová (35) se mohla vždycky pyšnit luxusní postavou a hlavně dokonalými křivkami,…

Kdo je Drahoš, co chce místo Zemana na Hrad? Slízl to od Horáčka i Ovčáčka

Kdo je Drahoš, co chce místo Zemana na Hrad? Slízl…

Češi budou mít v příští prezidentské volbě na výběr vedle prognostika, textaře nebo lékaře zřejmě i fyzikálního…

 

iSport.cz

Lavička: Černý je osobnost, na EURO pojedou Barák, Jankto i Schick

Lavička: Černý je osobnost, na EURO pojedou Barák,…

Fotbalovým reprezentantům do 21 let sice poslední přípravný sraz před červnovým mistrovstvím Evropy vyšel a…

Obří talent má trable! Trubač se opil, v Hradci hraje minimálně

Obří talent má trable! Trubač se opil, v Hradci…

Bylo mu čerstvě sedmnáct, když hrál ligu. Mimochodem jako z praku. Daniel Trubač platil za hráče s netušenými…

 

Reflex.cz

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur, Česko nic. Loni se jich vrátilo domů jen 82 tisíc

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur,…

Některé státy Evropy lákají migranty nejenom štědrými sociálními dávkami a vstřícným postupem při udělování…