reklama


3.4. 2013 Jiří Baborský

Kia Cee'd 1.6 SW CRDi/94 kW v dlouhodobém testu

 

Kia Cee'd SW má v redakci Světa motorů za sebou třetinu dlouhodobého testu. Po čtyřech měsících provozu musíme konstatovat naprostou spokojenost.

Na tachometru je skoro deset tisíc ujetých kilometrů a kia slouží, jak má. Prostě o ní nevíme. Vše funguje zima nezima. Dokonce ani hluboké krátery v pražských ulicích, po nichž se náš cee'd pohybuje nejčastěji, zatím nestačily napáchat žádné viditelnější nebo slyšitelnější stopy.

Spotřeba na uzdě

Dlouhodobou spotřebu se nám zatím daří udržet na uzdě. Má sice daleko k údajům udávaným výrobcem, ale to je už tradiční záležitost. Představy evropských byrokratů a automobilová skutečnost k sobě mají stejně daleko jako Rusko k demokracii západního typu. Skoro dvě třetiny kilometrů jsme absolvovali ve městě a navíc v zimě. Časté studené starty se podepsaly pod městským průměrem 6,5 litru na 100 km.

Pak jsme ale vyjeli s kiou na ženevský autosalon. Cesta do Švýcarska netradičně přes rakouský Kitzbühel a zpět přes Německo měřila celkem 2760 km. Byť jsme kiu hlavně na německých dálnicích nijak nešetřili a využívali plně schopností nejsilnější naftové verze (1.6 CRDi/94 kW), celková spotřeba se dostala těsně nad hranici 6,2 litru, a to je podle nás velmi slušný výsledek.

Maximální rychlost platí

Díky cestě na nejvýznamnější autosalon první poloviny roku už přesně víme, jak rychle dokáže dlouhodobě testovaný kombík jet. Na rozdíl od spotřeby výrobce mluví absolutní pravdu, když uvádí maximální rychlost 193 km/h. Na německé dálnici jsme údaj potvrdili pomocí GPS. Navigace naměřila přesně 193 km/h, přičemž tachometr ukazoval 210 km/h.

Brzdy nevadnou ani v Alpách

Poznatků jsme si však z třítisícové cesty přivezli mnohem víc. Motor si nás získal sametovým během po zahřátí, takové BMW 320d by mohlo závidět. Už v prvním dílu testu jsme zapochybovali o smysluplnosti nastavitelné tuhosti řízení. Nezbývá než zopakovat: je to samoúčelný nesmysl. Například režim Sport vůbec nic nepřinese, jen z něj víc bolí ruce. Základní nastavení je naprosto dostačující, absolvovali jsme s ním i svižnější průjezdy serpentin a byli jsme naprosto spokojeni. Stejně tak jízdní vlastnosti jsou velmi solidní, auto funguje jistě a čitelně.

Musíme pochválit brzdy, které ani při mnohakilometrovém horském sjezdu nevadly a spolehlivě fungovaly.

Cestou z Kitzbühelu do Švýcarska, která vede stovky kilometrů z kopce, jsme pozorovali hodně velké jízdní odpory našeho kombi. Rozjeli jsme se třeba na 130 km/h, vyřadili a místo aby začalo auto na volnoběh zrychlovat, nečekaně intenzivně zpomalovalo. Proč se tak dělo, jsme neodhalili, v dalších týdnech porovnáme kiu s některými konkurenty a budeme hledat příčiny takového chování. Svoji roli v tom mohou hrát i jinak velmi dobré zimní pneumatiky Sava.

Odpružení cee'du je tužší, golf, leon nebo astra pruží trochu lépe. Přesto považujeme podvozek za dostatečně pohodlný.

Jako v pokojíčku

Čím déle se cee´dem jezdíme, tím víc se nám zamlouvá jeho interiér. Vše je tam, kde má být. Žádná překvapení, žádné pátračky a trapné listování v návodu k autu. Sedačky jsou příjemně široké, plochá středová část opěradla ale neobejme tělo dokonale. Dost nám to připomínalo novou octavii – sedíme na sedačce, ne v ní. Vytáhlejší řidiči mohou mít potíže s hranou středového tunelu, která je tlačí do kolene. Hodně však záleží na posazu za volantem, který volí každý jinak. Na delší cestě jsme docela postrádali podélně a výškově nastavitelnou loketní opěrku mezi sedadly. Hrubá látka použitá na dveřním čalounění výtečně vypadá. Jedete-li však v krátkém rukávu, dost ji na lokti ucítíte. A není to úplně příjemné. V zimě toho ale v tričku stejně moc nenacestujete. Obzvlášť, když nastavit optimálně automatickou klimatizaci dá trochu víc práce. Jde to, ale vojenskou mluvou: je třeba provést průzkum bojem. Je-li hodně, ale opravdu hodně pod nulou, pak bočními okny proniká mráz víc, než je příjemné a na cestující táhne.

Rozvážné svícení

Skoro každý, kdo si v cee´du poprvé sedne za volant, má na křižovatkách problémy s rozjezdem. Mohou za to dráhy řazení, které jsou těsně vedle sebe. Velmi snadno tak zařadíte trojku místo jedničky. Což o to, s trochou vůle se rozjedete i na tu trojku, ale dá to práci, ne vždy se to podaří a spojce to nesvědčí.

Některým lidem připadá příliš malá hlavice řadicí páky, ale to už je opravdu hledání vad z povinnosti. Každý jsme jiný. Trochu potíží je s roletou v kufru. Měla by se otevírat jedním dotykem, ale nám skoro vždy zastaví uprostřed cesty. Asi děláme něco špatně.

V zimě, kdy tma přichází velmi brzy a navíc je často hodně špatně vidět i přes den, jsou velmi důležitá světla. Naše kia si přes den přisvěcuje krásnou řadou diod a v příplatkové výbavě má funkci automatického rozsvěcování světlometů ALC. Pokud se však plně spolehnete na režim AUTO, budou na vás protijedoucí vozy často nespokojeně blikat. Systém sice funguje naprosto spolehlivě, ale je nastaven až příliš rozvážně. Potkávací světla rozsvítí opravdu až v hustém šeru, takže rozumný řidič raději v pozdním odpoledni přepne na manuální ovládání. Sichr je sichr.

Plusy

  • Atraktivní design vně i uvnitř
  • Silný, pružný, úsporný a tichý motor
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Dráhy řazení těsně u sebe
  • Mělčí kufr, manipulace s roletou
  • Hlučnější od podvozku

Základní údaje
Motorpřeplňovaný vznětový čtyřválec DOHC,4 ventily na válec
Zdvihový objem 1582 cm3
Výkon 94 kW při 4000 ot./min
Točivý moment260 N.m při 1900–2750 ot./min
Převodovkašestistupňová přímo řazená
Nejvyšší rychlost193 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,2 s
Spotřeba město/mimo město 5,1/3,9 l/100 km
Emise CO2 113 g/km
Kombinovaná spotřeba 4,3 l/100 km
Rozvor náprav 2650 mm
Délka x šířka x výška4505 x 1780 x 1485 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1420-1547/373-500 kg
Objem palivové nádrže 53 l
Pneu Sava Eskimo 205/55 R 17, kola litá
Objem kufru 528 l

Záruky a ceny

Základní záruka 7 let/150 000 km, první 3 roky bez omezení kilometrů, 5 roků na lak, 12 let na neprorezavění karoserie. Garance vrácení vozidla během prvních sedmi dní s maximálním počtem 777 ujetých kilometrů. Cena testovaného provedení 465 980 Kč (navíc metalický lak Space Blue 14 000 Kč, automatické rozsvěcování světlometů ALC 2000 Kč). Od listopadového počátku testu se pořizovací cena nového vozu zvýšila o 5000 Kč. Základní cena 449 980 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kia Cee'd 1.6 SW CRDi/94 kW v dlouhodobém testu



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Video: Kia Ceed TCR chce vítězit Video: Kia Ceed TCR chce vítězit

Kia připravuje na závodní sezonu šampionátu TCR speciál…

Kia Cee´d TCR je tady. Chce zatopit Golfu a Astře v sérii cesťáků. Kia Cee´d TCR je tady. Chce zatopit Golfu a Astře v sérii cesťáků.

První snímek závodního Cee´du pro seriál TCR zveřejnilo…

 



 
Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Dnes 13:15

Marc Márquez, trojnásobný mistr světa MotoGP, prohnal čistě silniční závodní speciál Honda RC213V po sjezdovce v rakouském Kitzbühelu.




Blesk.cz

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají se další hlasy

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají…

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé…

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká…

Nejpozději v den inaugurace Donalda Trumpa musel americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro opustit svůj úřad…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Už ve druhém startu po téměř roční pauze a listopadové operaci ruky dokázala americká hvězda Lindsey Vonnová…

 

Reflex.cz

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

22. ledna 1957, vyšlo první číslo oblíbeného časopisu ABC. Znají jej celé generace dětí - někdo si vzpomene na…

 
 
reklama