23.4. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

King Long C13HD: První kus

 

Vyzkoušeli jsme na českých silnicích druhou generaci autokaru King Long C13HD, která měla premiéru v Kortrijku.

Čínská firma Xiamen King Long vyrábí dálkové autobusy pod modelovým označením Longway již déle než deset let. Přibližně čtvrtina těchto vozidel putovala za hranice Číny. Aktivity tohoto výrobce zahrnují v současnosti export do 130 zemí včetně velkých evropských. Česko se do této skupiny také přidalo s tím, že servisní zázemí značky King Long je pokryté velmi slušně v Evropě i Česku. Tuzemské zázemí tvoří firma IB Group a šestnáct moderních servisních míst partnerské společnosti Kar Group. Na početné servisní zázemí navazují celosvětová prodejní čísla společnosti King Long s 400.000 vozidly všech modelových řad a přibližně pětinou exportů.

Vrcholný model

Z portfolia značky King Long jsme do testu zvolili čerstvou novinku v podobě druhé generace vlajkové lodi C13HD. Z hlediska protikorozní ochrany skelet autobusu prochází klasickou kataforetickou lázní. V čínské továrně se nachází na evropské poměry gigantická osmnáctimetrová kataforetická vana, která pojme celý skelet vozidel King Long pro extrémně zatížené velkokapacitní linky BRT.

Výjezd z areálu

Nejdříve si třináctimetrový autobus prohlížíme zvenčí. Vkusný design provází nezvykle dlouhá vnější zpětná zrcátka. Ta nám během jízdy nabízejí výborný přehled o prostoru na bocích i těsně před přídí. Během výjezdu z kolínského areálu firmy IB Group, která v Česku značku King Long oficiálně zastupuje, jsme zvolili samočinný režim dvanáctistupňové automatizované převodovky ZF As-tronic. Po lehkém sešlápnutí akcelerátoru se autobus plynule rozjel.

Prohlédněte si nejnovější patrový autokar Setra S 531 DT v úžasné galerii

Město i dálka

Před nájezdem na silnici číslo 38 z Kutné Hory do Kolína jsme museli projet malým kruhovým objezdem, ve kterém převodovka mírně zaváhala, jaký stupeň zvolit. Studenému ústrojí v náročnějších podmínkách lépe svědčil manuální mód, ale už po přibližně 400 m převodovka přepnutá do automatického režimu pracovala přesně podle našich představ. Třináctimetrový King Long měl dobře postavený převod diferenciálu, protože nejluxusnější vozidlo této značky v provedení HD s velkými zavazadelníky mělo sloužit v turistické dopravě nebo na dlouhých linkách.

Již na obchvatu Kolína jsme dosáhli rychlost 90 km/h, při které 8,9litrový šestiválec točil jen 1275 min-1. S prázdným autobusem si nejsilnější verze agregátu Cummins Isl 8.9 s výkonem 298 kW pohrávala. Motor v nové generaci Euro VI debutoval už v roce 2012 na veletrhu IAA v Hannoveru. Přesně odpovídal požadavku na výkon i co nejnižší hmotnost (bez náplní váží 749 kg), aby dvounápravovému autobusu s délkou třináct metrů umožnil maximální užitečné zatížení i obsaditelnost. Testované vozidlo ji využívalo do krajnosti, takže nabízelo místo pro 59 cestujících, stevarda a řidiče.

Zpracování

Během přejezdu drobných nerovností se občas na pravém boku vozidla ozvalo vrzání obložení interiéru. Podle zástupce firmy IB Group však šlo o první vyrobený kus tohoto nového modelu, který byl vystaven v Kortrijku, a na tři dny jej mají půjčený do Česka.

Prvnímu kusu také odpovídala přesnost řízení. Jízda devadesátkou po silnici č. 12 z Kolína na Prahu vyžadovala neustálou bdělost, protože vůle ve volantu se dle našeho odhadu nacházela na maximu dovoleného limitu. Dozvěděli jsme se, že nápravy testovaného vozidla pochází z čínské výroby, ale lze na požádání volit i evropské od ZF.

Povinné i na přání

Povinným evropským požadavkům musí po dvanácti letech modernizovaný turistický typ King Long C odpovídat, proto splňuje předpis o převrácení EHK 66.02. V povinné výbavě měl systém nouzového brzdění AEBS i hlídání jízdních pruhů. Nad rámec povinnosti dostal autobus hasicí zařízení motoru i kabiny.

Solaris Urbino 10,5: Midibus

Ocenili jsme rovněž kvalitní couvací kameru a dvojici osmnáctipalcových obrazovek LCD napojených na DVD systém. Nadchlo nás automatické otvírání vík zavazadlových schrán, protože jsme k jejich otevření nemuseli z autobusu vystoupit.

Pro cestující byla připravena pohodlná sedadla s dlouhými opěradly, nastavitelným sklonem a loketní opěrkou. Usazení v kolejnicovém systému dovoluje nastavit obsaditelnost dle potřeb dopravce. Ve stropních modulech jsme našli klasiku turistických autobusů: lampičky, výdechy ventilace a tlačítko k zavolání stevardky.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka/šířka/výška (mm) 13 000/2550/3770
Rozvor (mm) 6900
Objem zavazadl. prostor (m3) 12
Maximální obsaditelnost 59+1+1
Motor Cummins ISL9
Objem válců (cm3) 8900
Největší výkon (kW/min-1) 298/2100
Točivý moment (N.m/min-1) 1695/1400
Převodovka dvanáctistupňový As-tronic
Naftová nádrž (l) 380
Spolupracujeme s TipCars.com
Počet bankrotů zadlužených obyvatel na Slovensku výrazně vzrostl Počet bankrotů zadlužených obyvatel na Slovensku výrazně vzrostl

Na Slovensku letos výrazně vzrostl počet bankrotů silně…

Cestovka RS Tour je v úpadku. V zahraničí nemá žádné klienty Cestovka RS Tour je v úpadku. V zahraničí nemá žádné klienty

Cestovní kancelář RS Tour vyhlásila úpadek, na dovolenou…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Také Škoda Kodiaq má nový ceník! Vedle 1.5 TSI nově nabízí i luxusní verzi Laurin & Klement

Také Škoda Kodiaq má nový ceník! Vedle 1.5 TSI nově nabízí i luxusní verzi Laurin & Klement

Dnes 12:50

Nejluxusnější varianta Škody Kodiaq je dostupná výhradně s dvoulitrovými motory a pohonem všech kol. Stojí kolem milionu.




Blesk.cz

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

Byl italský most vadný od začátku? Do konstrukce zasahovaly střechy domů

Byl italský most vadný od začátku? Do konstrukce…

Morandiho most v italském Janově, jehož pád si v úterý vyžádal minimálně 38 obětí, byl v době své výstavby…

 

iSport.cz

Zenit nevěří zázraku s postupem. Všichni hráči jsou hrdinové, říká kouč

Zenit nevěří zázraku s postupem. Všichni hráči jsou…

Fotbalisté Petrohradu dlouho po konci odvety 3. předkola Evropské ligy s Dinamem Minsk nemohli uvěřit tomu, že…

Réway o konci v Hradci: Stačily dva týdny na uzdravení, ale oni platí

Réway o konci v Hradci: Stačily dva týdny na…

Hradec překvapil, když Martin Réwaye najal. A překvapil, i když ho propustil. Důvod? Zranění, které ho klub…

 

Reflex.cz

Video ukázalo, že na janovském mostě byla trhlina. Italský řidič ji natočil 2 dny před katastrofou

Video ukázalo, že na janovském mostě byla trhlina.…

Italský řidič Michele Mule natočil dva dny před tragickým zřícením janovského mostu prasklinu na vozovce v…

Ron Stallworth: Afroamerický policista, který pronikl do Ku-klux-klanu

Ron Stallworth: Afroamerický policista, který…

Na podzim roku 1978 se v deníku Colorado Springs Gazette objevil inzerát hledající nové členy Ku-klux-klanu.…