23.4. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

King Long C13HD: První kus

 

Vyzkoušeli jsme na českých silnicích druhou generaci autokaru King Long C13HD, která měla premiéru v Kortrijku.

Čínská firma Xiamen King Long vyrábí dálkové autobusy pod modelovým označením Longway již déle než deset let. Přibližně čtvrtina těchto vozidel putovala za hranice Číny. Aktivity tohoto výrobce zahrnují v současnosti export do 130 zemí včetně velkých evropských. Česko se do této skupiny také přidalo s tím, že servisní zázemí značky King Long je pokryté velmi slušně v Evropě i Česku. Tuzemské zázemí tvoří firma IB Group a šestnáct moderních servisních míst partnerské společnosti Kar Group. Na početné servisní zázemí navazují celosvětová prodejní čísla společnosti King Long s 400.000 vozidly všech modelových řad a přibližně pětinou exportů.

Vrcholný model

Z portfolia značky King Long jsme do testu zvolili čerstvou novinku v podobě druhé generace vlajkové lodi C13HD. Z hlediska protikorozní ochrany skelet autobusu prochází klasickou kataforetickou lázní. V čínské továrně se nachází na evropské poměry gigantická osmnáctimetrová kataforetická vana, která pojme celý skelet vozidel King Long pro extrémně zatížené velkokapacitní linky BRT.

Výjezd z areálu

Nejdříve si třináctimetrový autobus prohlížíme zvenčí. Vkusný design provází nezvykle dlouhá vnější zpětná zrcátka. Ta nám během jízdy nabízejí výborný přehled o prostoru na bocích i těsně před přídí. Během výjezdu z kolínského areálu firmy IB Group, která v Česku značku King Long oficiálně zastupuje, jsme zvolili samočinný režim dvanáctistupňové automatizované převodovky ZF As-tronic. Po lehkém sešlápnutí akcelerátoru se autobus plynule rozjel.

Prohlédněte si nejnovější patrový autokar Setra S 531 DT v úžasné galerii

Město i dálka

Před nájezdem na silnici číslo 38 z Kutné Hory do Kolína jsme museli projet malým kruhovým objezdem, ve kterém převodovka mírně zaváhala, jaký stupeň zvolit. Studenému ústrojí v náročnějších podmínkách lépe svědčil manuální mód, ale už po přibližně 400 m převodovka přepnutá do automatického režimu pracovala přesně podle našich představ. Třináctimetrový King Long měl dobře postavený převod diferenciálu, protože nejluxusnější vozidlo této značky v provedení HD s velkými zavazadelníky mělo sloužit v turistické dopravě nebo na dlouhých linkách.

Již na obchvatu Kolína jsme dosáhli rychlost 90 km/h, při které 8,9litrový šestiválec točil jen 1275 min-1. S prázdným autobusem si nejsilnější verze agregátu Cummins Isl 8.9 s výkonem 298 kW pohrávala. Motor v nové generaci Euro VI debutoval už v roce 2012 na veletrhu IAA v Hannoveru. Přesně odpovídal požadavku na výkon i co nejnižší hmotnost (bez náplní váží 749 kg), aby dvounápravovému autobusu s délkou třináct metrů umožnil maximální užitečné zatížení i obsaditelnost. Testované vozidlo ji využívalo do krajnosti, takže nabízelo místo pro 59 cestujících, stevarda a řidiče.

Zpracování

Během přejezdu drobných nerovností se občas na pravém boku vozidla ozvalo vrzání obložení interiéru. Podle zástupce firmy IB Group však šlo o první vyrobený kus tohoto nového modelu, který byl vystaven v Kortrijku, a na tři dny jej mají půjčený do Česka.

Prvnímu kusu také odpovídala přesnost řízení. Jízda devadesátkou po silnici č. 12 z Kolína na Prahu vyžadovala neustálou bdělost, protože vůle ve volantu se dle našeho odhadu nacházela na maximu dovoleného limitu. Dozvěděli jsme se, že nápravy testovaného vozidla pochází z čínské výroby, ale lze na požádání volit i evropské od ZF.

Povinné i na přání

Povinným evropským požadavkům musí po dvanácti letech modernizovaný turistický typ King Long C odpovídat, proto splňuje předpis o převrácení EHK 66.02. V povinné výbavě měl systém nouzového brzdění AEBS i hlídání jízdních pruhů. Nad rámec povinnosti dostal autobus hasicí zařízení motoru i kabiny.

Solaris Urbino 10,5: Midibus

Ocenili jsme rovněž kvalitní couvací kameru a dvojici osmnáctipalcových obrazovek LCD napojených na DVD systém. Nadchlo nás automatické otvírání vík zavazadlových schrán, protože jsme k jejich otevření nemuseli z autobusu vystoupit.

Pro cestující byla připravena pohodlná sedadla s dlouhými opěradly, nastavitelným sklonem a loketní opěrkou. Usazení v kolejnicovém systému dovoluje nastavit obsaditelnost dle potřeb dopravce. Ve stropních modulech jsme našli klasiku turistických autobusů: lampičky, výdechy ventilace a tlačítko k zavolání stevardky.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka/šířka/výška (mm) 13 000/2550/3770
Rozvor (mm) 6900
Objem zavazadl. prostor (m3) 12
Maximální obsaditelnost 59+1+1
Motor Cummins ISL9
Objem válců (cm3) 8900
Největší výkon (kW/min-1) 298/2100
Točivý moment (N.m/min-1) 1695/1400
Převodovka dvanáctistupňový As-tronic
Naftová nádrž (l) 380
Spolupracujeme s TipCars.com
Novým šéfem dozorčí rady Letiště Praha je ekonom Švejnar, nahradil Minaříka Novým šéfem dozorčí rady Letiště Praha je ekonom Švejnar, nahradil Minaříka

Dosavadní předseda dozorčí rady Letiště Praha Petr…

Po Merkelové přichází digitální AKK. Kdo je nová lídryně nejsilnější německé strany? Po Merkelové přichází digitální AKK. Kdo je nová lídryně nejsilnější německé strany?

Katolička se silným sociálním cítěním, které nevadí…

Francií hýbou demonstrace, zúčastnilo se jich přes sto třicet tisíc lidí Francií hýbou demonstrace, zúčastnilo se jich přes sto třicet tisíc lidí

Čtvrtou sobotu v řadě protestovali lidé po celé Francii…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Zachránil systém Halo jezdce F1? FIA vydala závěrečnou zprávu Zachránil systém Halo jezdce F1? FIA vydala závěrečnou zprávu

Mezinárodní automobilová federace FIA vydala závěrečnou…

 





 
Škodovky prodávané v Číně: Čínské Češky

Škodovky prodávané v Číně: Čínské Češky

Včera

Právě představený Kodiaq GT je už druhý model Škody nabízený výhradně na čínském trhu, a tedy navržený podle tamního vkusu. Tomu se ale musí přizpůsobit i nám důvěrně známé škodovky, chtějí-li uspět.




Blesk.cz

Lidem chodí náhodné staré zprávy. Podivná chyba děsí uživatele Facebooku

Lidem chodí náhodné staré zprávy. Podivná chyba děsí…

Zvláštní chyba se v posledních dnech objevila mnoha lidem na Facebooku. Začaly jim znovu přicházet zprávy, které…

Čechům hrozí nižší důchody. Experti: Možná se „přiškrtí“ kvůli stárnutí a dluhům

Čechům hrozí nižší důchody. Experti: Možná se…

Během půlstoletí bude bezmála třetina Čechů starší 65 let, což extrémně navýší výdaje států na důchody. A…

 

iSport.cz

Král: Krize Sparty? V autobuse byla dobrá nálada, Hejkal věděl i sestavu

Král: Krize Sparty? V autobuse byla dobrá nálada,…

Patřil k nejlepším hráčům na hřišti. Teplický stoper Alex Král (20) pomohl v nedělním utkání proti Spartě k…

SESTŘIH: Sparta - Teplice 0:1. Letnou zněl pískot, domácí šokoval Moulis

SESTŘIH: Sparta - Teplice 0:1. Letnou zněl pískot,…

Fotbalisté Sparty ani v 18. kole první ligy neukončili své trápení a doma s Teplicemi prohráli 0:1. Jedinou…

 

Reflex.cz

Špína, beznaděj a nazí nemocní držení v poutech. Drsné snímky ukazují život mentálně postižených Indonésanů

Špína, beznaděj a nazí nemocní držení v poutech.…

Budova, kde se „léčí“ desítky Indonésanů trpící různými duševními nemocemi, nepřipomíná nemocnici, nýbrž…

Na co do kina tento týden: Samá voda, samá voda, samá velká pátrání

Na co do kina tento týden: Samá voda, samá voda,…

V kinech teď pořád někdo něco hledá. Krásnou sousedku, padoucha šéfujícího městu na kolečkách, vánoční světlo,…