23.4. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

King Long C13HD: První kus

 

Vyzkoušeli jsme na českých silnicích druhou generaci autokaru King Long C13HD, která měla premiéru v Kortrijku.

Čínská firma Xiamen King Long vyrábí dálkové autobusy pod modelovým označením Longway již déle než deset let. Přibližně čtvrtina těchto vozidel putovala za hranice Číny. Aktivity tohoto výrobce zahrnují v současnosti export do 130 zemí včetně velkých evropských. Česko se do této skupiny také přidalo s tím, že servisní zázemí značky King Long je pokryté velmi slušně v Evropě i Česku. Tuzemské zázemí tvoří firma IB Group a šestnáct moderních servisních míst partnerské společnosti Kar Group. Na početné servisní zázemí navazují celosvětová prodejní čísla společnosti King Long s 400.000 vozidly všech modelových řad a přibližně pětinou exportů.

Vrcholný model

Z portfolia značky King Long jsme do testu zvolili čerstvou novinku v podobě druhé generace vlajkové lodi C13HD. Z hlediska protikorozní ochrany skelet autobusu prochází klasickou kataforetickou lázní. V čínské továrně se nachází na evropské poměry gigantická osmnáctimetrová kataforetická vana, která pojme celý skelet vozidel King Long pro extrémně zatížené velkokapacitní linky BRT.

Výjezd z areálu

Nejdříve si třináctimetrový autobus prohlížíme zvenčí. Vkusný design provází nezvykle dlouhá vnější zpětná zrcátka. Ta nám během jízdy nabízejí výborný přehled o prostoru na bocích i těsně před přídí. Během výjezdu z kolínského areálu firmy IB Group, která v Česku značku King Long oficiálně zastupuje, jsme zvolili samočinný režim dvanáctistupňové automatizované převodovky ZF As-tronic. Po lehkém sešlápnutí akcelerátoru se autobus plynule rozjel.

Prohlédněte si nejnovější patrový autokar Setra S 531 DT v úžasné galerii

Město i dálka

Před nájezdem na silnici číslo 38 z Kutné Hory do Kolína jsme museli projet malým kruhovým objezdem, ve kterém převodovka mírně zaváhala, jaký stupeň zvolit. Studenému ústrojí v náročnějších podmínkách lépe svědčil manuální mód, ale už po přibližně 400 m převodovka přepnutá do automatického režimu pracovala přesně podle našich představ. Třináctimetrový King Long měl dobře postavený převod diferenciálu, protože nejluxusnější vozidlo této značky v provedení HD s velkými zavazadelníky mělo sloužit v turistické dopravě nebo na dlouhých linkách.

Již na obchvatu Kolína jsme dosáhli rychlost 90 km/h, při které 8,9litrový šestiválec točil jen 1275 min-1. S prázdným autobusem si nejsilnější verze agregátu Cummins Isl 8.9 s výkonem 298 kW pohrávala. Motor v nové generaci Euro VI debutoval už v roce 2012 na veletrhu IAA v Hannoveru. Přesně odpovídal požadavku na výkon i co nejnižší hmotnost (bez náplní váží 749 kg), aby dvounápravovému autobusu s délkou třináct metrů umožnil maximální užitečné zatížení i obsaditelnost. Testované vozidlo ji využívalo do krajnosti, takže nabízelo místo pro 59 cestujících, stevarda a řidiče.

Zpracování

Během přejezdu drobných nerovností se občas na pravém boku vozidla ozvalo vrzání obložení interiéru. Podle zástupce firmy IB Group však šlo o první vyrobený kus tohoto nového modelu, který byl vystaven v Kortrijku, a na tři dny jej mají půjčený do Česka.

Prvnímu kusu také odpovídala přesnost řízení. Jízda devadesátkou po silnici č. 12 z Kolína na Prahu vyžadovala neustálou bdělost, protože vůle ve volantu se dle našeho odhadu nacházela na maximu dovoleného limitu. Dozvěděli jsme se, že nápravy testovaného vozidla pochází z čínské výroby, ale lze na požádání volit i evropské od ZF.

Povinné i na přání

Povinným evropským požadavkům musí po dvanácti letech modernizovaný turistický typ King Long C odpovídat, proto splňuje předpis o převrácení EHK 66.02. V povinné výbavě měl systém nouzového brzdění AEBS i hlídání jízdních pruhů. Nad rámec povinnosti dostal autobus hasicí zařízení motoru i kabiny.

Solaris Urbino 10,5: Midibus

Ocenili jsme rovněž kvalitní couvací kameru a dvojici osmnáctipalcových obrazovek LCD napojených na DVD systém. Nadchlo nás automatické otvírání vík zavazadlových schrán, protože jsme k jejich otevření nemuseli z autobusu vystoupit.

Pro cestující byla připravena pohodlná sedadla s dlouhými opěradly, nastavitelným sklonem a loketní opěrkou. Usazení v kolejnicovém systému dovoluje nastavit obsaditelnost dle potřeb dopravce. Ve stropních modulech jsme našli klasiku turistických autobusů: lampičky, výdechy ventilace a tlačítko k zavolání stevardky.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka/šířka/výška (mm) 13 000/2550/3770
Rozvor (mm) 6900
Objem zavazadl. prostor (m3) 12
Maximální obsaditelnost 59+1+1
Motor Cummins ISL9
Objem válců (cm3) 8900
Největší výkon (kW/min-1) 298/2100
Točivý moment (N.m/min-1) 1695/1400
Převodovka dvanáctistupňový As-tronic
Naftová nádrž (l) 380
Spolupracujeme s TipCars.com
Slovenská policie prohledává domy podnikatele Kočnera Slovenská policie prohledává domy podnikatele Kočnera

Slovenská policie od rána provádí domovní prohlídky v…

Praha mě nakopla, ale nelituji téměř ničeho, říká Stuchlík Praha mě nakopla, ale nelituji téměř ničeho, říká Stuchlík

Tvář, kterou jste mohli potkat na mnoha místech Prahy.…

Koalici v Praze 10 vytvoří sdružení Vlasta, Piráti a ODS Koalici v Praze 10 vytvoří sdružení Vlasta, Piráti a ODS

Koalici v Praze 10 vytvoří koalice Vlasta (KDU-ČSL, STAN,…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
Opel Insignia už koupíte s novým benzinovým motorem 1.6 Turbo. Máme kompletní technická data

Opel Insignia už koupíte s novým benzinovým motorem 1.6 Turbo. Máme kompletní data

Dnes 08:52

Silný dvoulitr nahrazuje zážehová šestnáctistovka. Co umí?




Blesk.cz

Nejlepší babské rady proti rýmě: Cibule do nosu pro otrlé, vlněné ponožky pro slečinky!

Nejlepší babské rady proti rýmě: Cibule do nosu pro…

Sezóna rýmiček je tu! Všichni kolem kýchají, prskají, smrkají, a tak je třeba využít všech možných prostředků,…

Liknavost úředníků stopnul až Ombudsman Blesku! Zničený náhrobek paní Vlastě (63) firma opraví

Liknavost úředníků stopnul až Ombudsman Blesku!…

Vlasta Hoffmannová (63) doplatila na kácení stromů na přerovském hřbitově. Jeden z kmenů spadl na její hrob a…

 

iSport.cz

ONLINE: Kdy bude mít další zápas v UFC? Ptejte se MMA bojovnice Lucie Pudilové

ONLINE: Kdy bude mít další zápas v UFC? Ptejte se…

Do největší světové MMA organizace vlétla jako uragán. Jediná Češka v UFC Lucie Pudilová má za sebou dvě výhry a…

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza Vlasta je drsná!

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza…

Kopce zalité sluncem, zdánlivá pohoda a klid. Koně za miliony ve stájích hlídá rohatá koza Vlasta. „Radši jsem…

 

Reflex.cz

Bílý krteček aneb Jak by vypadaly pohádky, kdyby vznikaly v dnešní korektní době

Bílý krteček aneb Jak by vypadaly pohádky, kdyby…

Všichni je známe. Spousta z nás na nich vyrůstala. Ve své době na nich nebylo nic špatného. Dnes je však jiná…

Bitva u Lipska: Nejkrvavější střet napoleonských válek. Napoleon tam dostal na frak a musel na Elbu

Bitva u Lipska: Nejkrvavější střet napoleonských…

Došlo k ní ve dnech 16.–19. října 1813. Před 105 lety vznikl na počest této významné události monumentální…