Komentář: Proč jsou malé crossovery v Evropě tak populární?
Na jednom americkém automobilovém portálu jsem našel článek, pozastavující se nad tím, proč v Evropě nabírají stále více na popularitě nesmyslná malá SUV s pohonem předních kol, odvozená od supermini hatchbacků. Když už jsme u té logiky, možná by stálo stejně tak za přemýšlení, proč je v USA s kvalitní a rozsáhlou silniční sítí nejprodávanějším autem už celá léta full-size SUV, nicméně je třeba uznat, že na tom údivu z Nového světa opravdu něco je.
Evropa se zdála být dlouhá léta poměrně konzervativní, se svými převažujícími malými hatchbacky, kompaktními pěidveřáky a kombi a sedany a kombíky střední třídy. Ale bylo to jen zdání. Ve druhé polovině 90. let nastal obrovský boom nepříliš terénních kompaktních SUV, vedený japonskými vozy Honda CR-V a Toyota RAV-4, jenž nejenže prakticky zlikvidoval plnohodnotné off-roady podobné velikosti, ale završením triumfu byl postupný přechod většiny zákazníků na jejich varianty s pohonem předních kol. O smysluplnosti takových vozů už se toho napsalo spoustu.
Ve stejné době udeřil také Renault Scénic, jenž se v Evropě postaral o zpopularizování japonského nápadu s vozy s vyšším posazem a stavbou karoserie - kompaktní MPV se v Evropě šířila rychlostí epidemie a na vymření vypadala zejména třída kompaktních kombíků. I v tomto případě už byly mnohokrát vyčísleny výhody i nevýhody koncepce kompaktních velkoprostorových vozů, v tomto případě to ale vypadá, že tento trend v Evropě už stagnuje, čímž se dostává jeho odpůrcům jistě velkého zadostiučinění.
Nyní ale stojíme na prahu nové éry evropského automobilizmu, které může zasadit těžký zásah hned několika zavedeným třídám - malým hatchbackům, kompaktním hatchbackům, malým MPV a dokonce i populárním kompaktním SUV. Řeč bude o malých SUV, nebo chcete-li malých crossoverech se zvýšenou světlou výškou, offroadově se tvářícími bodykity a povětšinou s pohonem předních kol, jejichž revírem jsou města a jejich blízké okolí. Dnes už nabízená auta jako je Opel Mokka, Škoda Yeti, Nissan Juke nebo Suzuki SX4 začínají doplňovat nováčci jako Peugeot 2008 nebo Renault Captur a připravují se další, za všechny jmenujme Fiat 500X a nástupce Hondy HR-V.
Jaký mají tato auta smysl? Podobně jako u kompaktních MPV a SUV se zdá, že jasně převažují negativa, ba co víc, důvodů, které by ospravedlnily jejich pořízení je ještě mnohem méně, než v případě už tak poměrně kontroverzních výše zmíněných alternativ kompaktní třídy. Oproti výchozím hatchbackům jsou vyšší, takže mají výš těžiště a tím pádem horší jízdní vlastnosti i aerodynamiku, díky větší váze a tvaru karoserie mají větší spotřebu paliva, přidává se horší dynamika a současně je jejich případná průchodnost mimo zpevněné cesty díky nepříliš odlišné světlosti a pohonu předních kol podobně špatná, bez ohledu na chytré elektronické systémy, regulující pohon předních kol.
Ani tím negativa nekončí. Kvůli nutnosti omezit pohyby karoserie s výše umístěným těžištěm musí mít tato auta tužší pružiny, čímž trpí jízdní komfort. A v neposlední řadě jsou dražší, než výchozí subkompakty, i když jsou výrobní náklady téměř stejné. To je vodou na mlýn automobilkám, které rázem zapomínají na své nízkoemisní mise a tento trend nadšeně podporují.
Hovoří vůbec něco v jejich prospěch? Je toho zoufale málo. Určitou váhu může sehrát fakt, že nabízí o něco vyšší posaz, než klasický hatchback, při rozměrech auta ale půjde těžko o něco, co řidiči přinese nějakou reálnou výhodu a tento argument tedy příliš smyslu nedává. Pak je tu při půdorysně shodných rozměrech prostornější interiér, i v tomto případě jsou ale rozdíly velmi malé a navíc to nemusí být pravidlem, protože tento segment hodně sází na vizuální stránku věci a prostor, získaní odlišnou koncepcí nezřídka padá za oběť atraktivním tvarům karoserie. A pohon všech kol? Ten nabízí pouze někteří a zákazníci beztak preferují lacinější předokolky. Napadají vás ještě nějaká pozitiva?
Američanům se tedy nelze divit, že se nad rostoucí popularitou těchto aut pozastavují, smysl jich totiž uniká i mě. jak ale vnímáte tento trend vy? nebo ještě lépe - je mezi vámi majitel malého crossoveru s pohonem předních kol, aby tento pohled na věc vyvrátil nebo alespoň prozradil své důvody k pořízení takového auta? Diskuze je vaše.