Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Komentář: Proč jsou malé crossovery v Evropě tak populární?

Michal Fokt
Diskuze (94)
Zdá se, že se nám (zejména) v Evropě rodí nový fenomén - crossovery na bázi malých hatchbacků, povětšinou s pohonem předních kol. Jaký mají taková auta smysl?

Na jednom americkém automobilovém portálu jsem našel článek, pozastavující se nad tím, proč v Evropě nabírají stále více na popularitě nesmyslná malá SUV s pohonem předních kol, odvozená od supermini hatchbacků. Když už jsme u té logiky, možná by stálo stejně tak za přemýšlení, proč je v USA s kvalitní a rozsáhlou silniční sítí nejprodávanějším autem už celá léta full-size SUV, nicméně je třeba uznat, že na tom údivu z Nového světa opravdu něco je.

Evropa se zdála být dlouhá léta poměrně konzervativní, se svými převažujícími malými hatchbacky, kompaktními pěidveřáky a kombi a sedany a kombíky střední třídy. Ale bylo to jen zdání. Ve druhé polovině 90. let nastal obrovský boom nepříliš terénních kompaktních SUV, vedený japonskými vozy Honda CR-V a Toyota RAV-4, jenž nejenže prakticky zlikvidoval plnohodnotné off-roady podobné velikosti, ale završením triumfu byl postupný přechod většiny zákazníků na jejich varianty s pohonem předních kol. O smysluplnosti takových vozů už se toho napsalo spoustu.

Ve stejné době udeřil také Renault Scénic, jenž se v Evropě postaral o zpopularizování japonského nápadu s vozy s vyšším posazem a stavbou karoserie - kompaktní MPV se v Evropě šířila rychlostí epidemie a na vymření vypadala zejména třída kompaktních kombíků. I v tomto případě už byly mnohokrát vyčísleny výhody i nevýhody koncepce kompaktních velkoprostorových vozů, v tomto případě to ale vypadá, že tento trend v Evropě už stagnuje, čímž se dostává jeho odpůrcům jistě velkého zadostiučinění.

Nyní ale stojíme na prahu nové éry evropského automobilizmu, které může zasadit těžký zásah hned několika zavedeným třídám - malým hatchbackům, kompaktním hatchbackům, malým MPV a dokonce i populárním kompaktním SUV. Řeč bude o malých SUV, nebo chcete-li malých crossoverech se zvýšenou světlou výškou, offroadově se tvářícími bodykity a povětšinou s pohonem předních kol, jejichž revírem jsou města a jejich blízké okolí. Dnes už nabízená auta jako je Opel Mokka, Škoda Yeti, Nissan Juke nebo Suzuki SX4 začínají doplňovat nováčci jako Peugeot 2008 nebo Renault Captur a připravují se další, za všechny jmenujme Fiat 500X a nástupce Hondy HR-V.

Jaký mají tato auta smysl? Podobně jako u kompaktních MPV a SUV se zdá, že jasně převažují negativa, ba co víc, důvodů, které by ospravedlnily jejich pořízení je ještě mnohem méně, než v případě už tak poměrně kontroverzních výše zmíněných alternativ kompaktní třídy. Oproti výchozím hatchbackům jsou vyšší, takže mají výš těžiště a tím pádem horší jízdní vlastnosti i aerodynamiku, díky větší váze a tvaru karoserie mají větší spotřebu paliva, přidává se horší dynamika a současně je jejich případná průchodnost mimo zpevněné cesty díky nepříliš odlišné světlosti a pohonu předních kol podobně špatná, bez ohledu na chytré elektronické systémy, regulující pohon předních kol.

Ani tím negativa nekončí. Kvůli nutnosti omezit pohyby karoserie s výše umístěným těžištěm musí mít tato auta tužší pružiny, čímž trpí jízdní komfort. A v neposlední řadě jsou dražší, než výchozí subkompakty, i když jsou výrobní náklady téměř stejné. To je vodou na mlýn automobilkám, které rázem zapomínají na své nízkoemisní mise a tento trend nadšeně podporují.

Hovoří vůbec něco v jejich prospěch? Je toho zoufale málo. Určitou váhu může sehrát fakt, že nabízí o něco vyšší posaz, než klasický hatchback, při rozměrech auta ale půjde těžko o něco, co řidiči přinese nějakou reálnou výhodu a tento argument tedy příliš smyslu nedává. Pak je tu při půdorysně shodných rozměrech prostornější interiér, i v tomto případě jsou ale rozdíly velmi malé a navíc to nemusí být pravidlem, protože tento segment hodně sází na vizuální stránku věci a prostor, získaní odlišnou koncepcí nezřídka padá za oběť atraktivním tvarům karoserie. A pohon všech kol? Ten nabízí pouze někteří a zákazníci beztak preferují lacinější předokolky. Napadají vás ještě nějaká pozitiva?

Američanům se tedy nelze divit, že se nad rostoucí popularitou těchto aut pozastavují, smysl jich totiž uniká i mě. jak ale vnímáte tento trend vy? nebo ještě lépe - je mezi vámi majitel malého crossoveru s pohonem předních kol, aby tento pohled na věc vyvrátil nebo alespoň prozradil své důvody k pořízení takového auta? Diskuze je vaše.

Michal Fokt
Diskuze (94)
22. 3. 2013 17:19
Re: Móda
Nevím, jak v Superbu, ale v M6 není při téměř dvou metrech délky problém ani náhodou :-) .
Avatar - Jaros71
22. 3. 2013 16:55
Re: Móda
Jenže Mazda 6 je jen nízký a dlouhý jezevčík..jako např.Superb kombi...
Zaparkovat ve městě je problém, nad hlavou má místo možná sestra s 160cm..nebo japonec..nakonec ;-)
Volba Mazdy CX5 je jasná. Pro rodinu je ideální.Místa je tam víc a je kratší.
SUV nebo MPV mají prostě navrch.
22. 3. 2013 08:09
Re: VAŠE NAŠE
Co poslouchají 13leté děti? Tak to trošku tuším, něco takového mám totiž doma...
Gangnam style... No a pak ti moji taky nějaké ty věci, které poslouchám já.
Avatar - Ham.
22. 3. 2013 00:13
Re: Autor klade otázku
Ano, nechť si každý koupí co mu vyhovuje, od toho je zde možnost volby a každý si může zvolit, co se mu líbí. SUV mají své nezpochybnitelné výhody a tudíž svou skupinu lidí, kteří ji budou volit, právě proto co jsi napsal, jako prostředek komfortu, protože tato skupina nějaký sport vůbec nemá v hledáčku. Pokud někdo sport naopak preferuje, tak má vždy možnost SUV ignorovat a vybrat si v nepřeberné škále možností a napasovat se klidně třeba do Lotusu. Věřím, že lidé, kteří si vyberou podle svého gusta ať již sportovní káru nebo SUV nebo klidně užitkovou dodávku jsou spokojení sami se sebou, se svým autem bez ohledu do jaké kategorie patří a nemají sžíravou potřebu posmrkávat na diskuzích, že něco je zbytečné, že něco je jen móda, že něco oni by si v životě nekoupili a že správný typ auta je ten či onen. To je totiž jen póza svědčící a nějakém mindráku, v tomto případě právě z těch SUV, ale samozřejmě když zastánce SUV začne vykřikovat, že supersport je k ničemu, protože jeho výkon se nedá nikde využít, nízký podvozek uvízne na prvním přejezdu tak je příkladem úplně stejně zamindrákovaného jedince pouze z opačné strany.
21. 3. 2013 20:50
Re: VAŠE NAŠE
ajajaaaj, chlapec, kludni hormon, dokazujes len svoju nizku uroven. Verim , ze ani fandovia koncernu nebudu nadseni, ze maju takeho primitiva vo svojich radoch. :no: