20.3. 2013 Michal Fokt

Komentář: Proč jsou malé crossovery v Evropě tak populární?

Komentář: Proč jsou malé crossovery v Evropě tak populární?

Zdá se, že se nám (zejména) v Evropě rodí nový fenomén - crossovery na bázi malých hatchbacků, povětšinou s pohonem předních kol. Jaký mají taková auta smysl?

Na jednom americkém automobilovém portálu jsem našel článek, pozastavující se nad tím, proč v Evropě nabírají stále více na popularitě nesmyslná malá SUV s pohonem předních kol, odvozená od supermini hatchbacků. Když už jsme u té logiky, možná by stálo stejně tak za přemýšlení, proč je v USA s kvalitní a rozsáhlou silniční sítí nejprodávanějším autem už celá léta full-size SUV, nicméně je třeba uznat, že na tom údivu z Nového světa opravdu něco je.

Evropa se zdála být dlouhá léta poměrně konzervativní, se svými převažujícími malými hatchbacky, kompaktními pěidveřáky a kombi a sedany a kombíky střední třídy. Ale bylo to jen zdání. Ve druhé polovině 90. let nastal obrovský boom nepříliš terénních kompaktních SUV, vedený japonskými vozy Honda CR-V a Toyota RAV-4, jenž nejenže prakticky zlikvidoval plnohodnotné off-roady podobné velikosti, ale završením triumfu byl postupný přechod většiny zákazníků na jejich varianty s pohonem předních kol. O smysluplnosti takových vozů už se toho napsalo spoustu.

Ve stejné době udeřil také Renault Scénic, jenž se v Evropě postaral o zpopularizování japonského nápadu s vozy s vyšším posazem a stavbou karoserie - kompaktní MPV se v Evropě šířila rychlostí epidemie a na vymření vypadala zejména třída kompaktních kombíků. I v tomto případě už byly mnohokrát vyčísleny výhody i nevýhody koncepce kompaktních velkoprostorových vozů, v tomto případě to ale vypadá, že tento trend v Evropě už stagnuje, čímž se dostává jeho odpůrcům jistě velkého zadostiučinění.

Nyní ale stojíme na prahu nové éry evropského automobilizmu, které může zasadit těžký zásah hned několika zavedeným třídám - malým hatchbackům, kompaktním hatchbackům, malým MPV a dokonce i populárním kompaktním SUV. Řeč bude o malých SUV, nebo chcete-li malých crossoverech se zvýšenou světlou výškou, offroadově se tvářícími bodykity a povětšinou s pohonem předních kol, jejichž revírem jsou města a jejich blízké okolí. Dnes už nabízená auta jako je Opel Mokka, Škoda Yeti, Nissan Juke nebo Suzuki SX4 začínají doplňovat nováčci jako Peugeot 2008 nebo Renault Captur a připravují se další, za všechny jmenujme Fiat 500X a nástupce Hondy HR-V.

Jaký mají tato auta smysl? Podobně jako u kompaktních MPV a SUV se zdá, že jasně převažují negativa, ba co víc, důvodů, které by ospravedlnily jejich pořízení je ještě mnohem méně, než v případě už tak poměrně kontroverzních výše zmíněných alternativ kompaktní třídy. Oproti výchozím hatchbackům jsou vyšší, takže mají výš těžiště a tím pádem horší jízdní vlastnosti i aerodynamiku, díky větší váze a tvaru karoserie mají větší spotřebu paliva, přidává se horší dynamika a současně je jejich případná průchodnost mimo zpevněné cesty díky nepříliš odlišné světlosti a pohonu předních kol podobně špatná, bez ohledu na chytré elektronické systémy, regulující pohon předních kol.

Ani tím negativa nekončí. Kvůli nutnosti omezit pohyby karoserie s výše umístěným těžištěm musí mít tato auta tužší pružiny, čímž trpí jízdní komfort. A v neposlední řadě jsou dražší, než výchozí subkompakty, i když jsou výrobní náklady téměř stejné. To je vodou na mlýn automobilkám, které rázem zapomínají na své nízkoemisní mise a tento trend nadšeně podporují.

Hovoří vůbec něco v jejich prospěch? Je toho zoufale málo. Určitou váhu může sehrát fakt, že nabízí o něco vyšší posaz, než klasický hatchback, při rozměrech auta ale půjde těžko o něco, co řidiči přinese nějakou reálnou výhodu a tento argument tedy příliš smyslu nedává. Pak je tu při půdorysně shodných rozměrech prostornější interiér, i v tomto případě jsou ale rozdíly velmi malé a navíc to nemusí být pravidlem, protože tento segment hodně sází na vizuální stránku věci a prostor, získaní odlišnou koncepcí nezřídka padá za oběť atraktivním tvarům karoserie. A pohon všech kol? Ten nabízí pouze někteří a zákazníci beztak preferují lacinější předokolky. Napadají vás ještě nějaká pozitiva?

Američanům se tedy nelze divit, že se nad rostoucí popularitou těchto aut pozastavují, smysl jich totiž uniká i mě. jak ale vnímáte tento trend vy? nebo ještě lépe - je mezi vámi majitel malého crossoveru s pohonem předních kol, aby tento pohled na věc vyvrátil nebo alespoň prozradil své důvody k pořízení takového auta? Diskuze je vaše.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Bohumínské rekviem Glosa Martina Čabana: Bohumínské rekviem

Dost se toho napsalo o tom, že před 25 lety byl do čela…

Babišovým reprodukčním klinikám roste konkurence Babišovým reprodukčním klinikám roste konkurence

Nový hráč v byznysu s umělým oplodněním s českými kořeny…

Karlovarské minerální vody mají za sebou další rekordní rok Karlovarské minerální vody mají za sebou další rekordní rok

Skupině firem Karlovarských minerálních vod (KMV)…

 

Štítky Crossover

 

Přidat názorDiskuse: Komentář: Proč jsou malé crossovery v…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Nový Peugeot 508 unikl bez špetky maskování. Tohle je prostě krása! Nový Peugeot 508 unikl bez špetky maskování. Tohle je prostě krása!

Snímky se na internetu objevily ještě před premiérou vozu…

 





 
Ojeté Volvo XC70 II (135, 136): Vyrobeno ve Švédsku!

Ojeté Volvo XC70 II (135, 136): Vyrobeno ve Švédsku!

Dnes 12:50

Volvo XC70 je velmi populárním automobilem. Mistrně dokáže kombinovat vlastnosti vozů třídy SUV s běžným nízkým „kombíkem“. Co nabízí druhé vydání XC70 coby ojeté a jaký motor do něj máte zvolit?




Blesk.cz

»Polda« Ladislav Potměšil: 4 operace páteře za rok! Hraní pověsil na hřebík

»Polda« Ladislav Potměšil: 4 operace páteře za rok!…

Víc než padesát let zářil ve filmech, seriálech i na divadelních prknech. Teď musí ale hereckou kariéru pověsit…

Jak na zimní řez ovocných stromů a dřevin, abyste měli v létě bohatou úrodu?

Jak na zimní řez ovocných stromů a dřevin, abyste…

Chcete mít letos pořádnou úrodu? Ať už máte na zahrádce jabloně, hrušně, broskvoně, meruňky či další ovocné…

 

iSport.cz

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól, Češi jdou na Rusko

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól,…

Velké překvapení si na hokejovém turnaji na ZOH připravili Němci. Nad favorizovaným Švédskem vyhráli 4:3 v…

ZOH 2018, ONLINE 14. dne: Pauláthová v kombinaci sedmnáctá, sdruženáři jsou sedmí

ZOH 2018, ONLINE 14. dne: Pauláthová v kombinaci…

ONLINE | I přes zrušenou kvalifikaci paralelního obřího slalomu s Ester Ledeckou se čeští fanoušci dnes nudit…

 

Reflex.cz

Hokej, biatlon, houby? Co je český národní sport? Odpovídají redaktoři Reflexu

Hokej, biatlon, houby? Co je český národní sport?…

Zatímco v jihokorejském Pchjongčchangu  vrcholí zimní olympijské hry hokejovým turnajem a Češi opět oprašují…

10 nejlepších filmů o olympiádě: Vraždící krasobruslařka i Brit, kterého málem zabily skoky na lyžích

10 nejlepších filmů o olympiádě: Vraždící…

Olympijské hry se neodehrávají jen na sportovištích, ale i na stříbrném plátně! Jak před pár dny dokázala Ester…