20.3. 2013 Michal Fokt

Komentář: Proč jsou malé crossovery v Evropě tak populární?

Komentář: Proč jsou malé crossovery v Evropě tak populární?

Zdá se, že se nám (zejména) v Evropě rodí nový fenomén - crossovery na bázi malých hatchbacků, povětšinou s pohonem předních kol. Jaký mají taková auta smysl?

Na jednom americkém automobilovém portálu jsem našel článek, pozastavující se nad tím, proč v Evropě nabírají stále více na popularitě nesmyslná malá SUV s pohonem předních kol, odvozená od supermini hatchbacků. Když už jsme u té logiky, možná by stálo stejně tak za přemýšlení, proč je v USA s kvalitní a rozsáhlou silniční sítí nejprodávanějším autem už celá léta full-size SUV, nicméně je třeba uznat, že na tom údivu z Nového světa opravdu něco je.

Evropa se zdála být dlouhá léta poměrně konzervativní, se svými převažujícími malými hatchbacky, kompaktními pěidveřáky a kombi a sedany a kombíky střední třídy. Ale bylo to jen zdání. Ve druhé polovině 90. let nastal obrovský boom nepříliš terénních kompaktních SUV, vedený japonskými vozy Honda CR-V a Toyota RAV-4, jenž nejenže prakticky zlikvidoval plnohodnotné off-roady podobné velikosti, ale završením triumfu byl postupný přechod většiny zákazníků na jejich varianty s pohonem předních kol. O smysluplnosti takových vozů už se toho napsalo spoustu.

Ve stejné době udeřil také Renault Scénic, jenž se v Evropě postaral o zpopularizování japonského nápadu s vozy s vyšším posazem a stavbou karoserie - kompaktní MPV se v Evropě šířila rychlostí epidemie a na vymření vypadala zejména třída kompaktních kombíků. I v tomto případě už byly mnohokrát vyčísleny výhody i nevýhody koncepce kompaktních velkoprostorových vozů, v tomto případě to ale vypadá, že tento trend v Evropě už stagnuje, čímž se dostává jeho odpůrcům jistě velkého zadostiučinění.

Nyní ale stojíme na prahu nové éry evropského automobilizmu, které může zasadit těžký zásah hned několika zavedeným třídám - malým hatchbackům, kompaktním hatchbackům, malým MPV a dokonce i populárním kompaktním SUV. Řeč bude o malých SUV, nebo chcete-li malých crossoverech se zvýšenou světlou výškou, offroadově se tvářícími bodykity a povětšinou s pohonem předních kol, jejichž revírem jsou města a jejich blízké okolí. Dnes už nabízená auta jako je Opel Mokka, Škoda Yeti, Nissan Juke nebo Suzuki SX4 začínají doplňovat nováčci jako Peugeot 2008 nebo Renault Captur a připravují se další, za všechny jmenujme Fiat 500X a nástupce Hondy HR-V.

Jaký mají tato auta smysl? Podobně jako u kompaktních MPV a SUV se zdá, že jasně převažují negativa, ba co víc, důvodů, které by ospravedlnily jejich pořízení je ještě mnohem méně, než v případě už tak poměrně kontroverzních výše zmíněných alternativ kompaktní třídy. Oproti výchozím hatchbackům jsou vyšší, takže mají výš těžiště a tím pádem horší jízdní vlastnosti i aerodynamiku, díky větší váze a tvaru karoserie mají větší spotřebu paliva, přidává se horší dynamika a současně je jejich případná průchodnost mimo zpevněné cesty díky nepříliš odlišné světlosti a pohonu předních kol podobně špatná, bez ohledu na chytré elektronické systémy, regulující pohon předních kol.

Ani tím negativa nekončí. Kvůli nutnosti omezit pohyby karoserie s výše umístěným těžištěm musí mít tato auta tužší pružiny, čímž trpí jízdní komfort. A v neposlední řadě jsou dražší, než výchozí subkompakty, i když jsou výrobní náklady téměř stejné. To je vodou na mlýn automobilkám, které rázem zapomínají na své nízkoemisní mise a tento trend nadšeně podporují.

Hovoří vůbec něco v jejich prospěch? Je toho zoufale málo. Určitou váhu může sehrát fakt, že nabízí o něco vyšší posaz, než klasický hatchback, při rozměrech auta ale půjde těžko o něco, co řidiči přinese nějakou reálnou výhodu a tento argument tedy příliš smyslu nedává. Pak je tu při půdorysně shodných rozměrech prostornější interiér, i v tomto případě jsou ale rozdíly velmi malé a navíc to nemusí být pravidlem, protože tento segment hodně sází na vizuální stránku věci a prostor, získaní odlišnou koncepcí nezřídka padá za oběť atraktivním tvarům karoserie. A pohon všech kol? Ten nabízí pouze někteří a zákazníci beztak preferují lacinější předokolky. Napadají vás ještě nějaká pozitiva?

Američanům se tedy nelze divit, že se nad rostoucí popularitou těchto aut pozastavují, smysl jich totiž uniká i mě. jak ale vnímáte tento trend vy? nebo ještě lépe - je mezi vámi majitel malého crossoveru s pohonem předních kol, aby tento pohled na věc vyvrátil nebo alespoň prozradil své důvody k pořízení takového auta? Diskuze je vaše.

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská léková agentura se z Londýna přestěhuje do Amsterodamu. Bratislava neuspěla Evropská léková agentura se z Londýna přestěhuje do Amsterodamu. Bratislava neuspěla

Po odchodu Británie z Evropské unie se Evropská agentura…

V Česku unijní bankovní agentura nebude, Praha vypadla v prvním kole V Česku unijní bankovní agentura nebude, Praha vypadla v prvním kole

Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) nebude po brexitu v…

USA opět zařadí KLDR na seznam podporovatelů terorismu USA opět zařadí KLDR na seznam podporovatelů terorismu

Spojené státy opět zařadí KLDR na seznam zemí…

 

Štítky Crossover

 

Přidat názorDiskuse: Komentář: Proč jsou malé crossovery v…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 





 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dnes 18:50

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem: Vdova prozradila datum a místo pohřbu

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem:…

Poslední rozloučení s folkovým písničkářem Wabim Daňkem (†70) se uskuteční 23. listopadu od 12 hodin v Praze ve…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Kouč z Lajny jde dělat rozhovor: Je lepší starostlivá matka, nebo striptérka?

Kouč z Lajny jde dělat rozhovor: Je lepší…

V dalším díle hokejového seriálu Lajna vyráží trenér druholigového Havířova Luboš Hrouzek, kterého hraje Jiří…

Rána pro český tenis! Zemřela vítězka Wimbledonu Jana Novotná (†49)

Rána pro český tenis! Zemřela vítězka Wimbledonu…

Smutná zpráva jako blesk z čistého nebe zasáhla nejen český tenis. V neděli po těžké nemoci zemřela legendární…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…