20.3. 2013 Michal Fokt

Komentář: Proč jsou malé crossovery v Evropě tak populární?

Komentář: Proč jsou malé crossovery v Evropě tak populární?

Zdá se, že se nám (zejména) v Evropě rodí nový fenomén - crossovery na bázi malých hatchbacků, povětšinou s pohonem předních kol. Jaký mají taková auta smysl?

Na jednom americkém automobilovém portálu jsem našel článek, pozastavující se nad tím, proč v Evropě nabírají stále více na popularitě nesmyslná malá SUV s pohonem předních kol, odvozená od supermini hatchbacků. Když už jsme u té logiky, možná by stálo stejně tak za přemýšlení, proč je v USA s kvalitní a rozsáhlou silniční sítí nejprodávanějším autem už celá léta full-size SUV, nicméně je třeba uznat, že na tom údivu z Nového světa opravdu něco je.

Evropa se zdála být dlouhá léta poměrně konzervativní, se svými převažujícími malými hatchbacky, kompaktními pěidveřáky a kombi a sedany a kombíky střední třídy. Ale bylo to jen zdání. Ve druhé polovině 90. let nastal obrovský boom nepříliš terénních kompaktních SUV, vedený japonskými vozy Honda CR-V a Toyota RAV-4, jenž nejenže prakticky zlikvidoval plnohodnotné off-roady podobné velikosti, ale završením triumfu byl postupný přechod většiny zákazníků na jejich varianty s pohonem předních kol. O smysluplnosti takových vozů už se toho napsalo spoustu.

Ve stejné době udeřil také Renault Scénic, jenž se v Evropě postaral o zpopularizování japonského nápadu s vozy s vyšším posazem a stavbou karoserie - kompaktní MPV se v Evropě šířila rychlostí epidemie a na vymření vypadala zejména třída kompaktních kombíků. I v tomto případě už byly mnohokrát vyčísleny výhody i nevýhody koncepce kompaktních velkoprostorových vozů, v tomto případě to ale vypadá, že tento trend v Evropě už stagnuje, čímž se dostává jeho odpůrcům jistě velkého zadostiučinění.

Nyní ale stojíme na prahu nové éry evropského automobilizmu, které může zasadit těžký zásah hned několika zavedeným třídám - malým hatchbackům, kompaktním hatchbackům, malým MPV a dokonce i populárním kompaktním SUV. Řeč bude o malých SUV, nebo chcete-li malých crossoverech se zvýšenou světlou výškou, offroadově se tvářícími bodykity a povětšinou s pohonem předních kol, jejichž revírem jsou města a jejich blízké okolí. Dnes už nabízená auta jako je Opel Mokka, Škoda Yeti, Nissan Juke nebo Suzuki SX4 začínají doplňovat nováčci jako Peugeot 2008 nebo Renault Captur a připravují se další, za všechny jmenujme Fiat 500X a nástupce Hondy HR-V.

Jaký mají tato auta smysl? Podobně jako u kompaktních MPV a SUV se zdá, že jasně převažují negativa, ba co víc, důvodů, které by ospravedlnily jejich pořízení je ještě mnohem méně, než v případě už tak poměrně kontroverzních výše zmíněných alternativ kompaktní třídy. Oproti výchozím hatchbackům jsou vyšší, takže mají výš těžiště a tím pádem horší jízdní vlastnosti i aerodynamiku, díky větší váze a tvaru karoserie mají větší spotřebu paliva, přidává se horší dynamika a současně je jejich případná průchodnost mimo zpevněné cesty díky nepříliš odlišné světlosti a pohonu předních kol podobně špatná, bez ohledu na chytré elektronické systémy, regulující pohon předních kol.

Ani tím negativa nekončí. Kvůli nutnosti omezit pohyby karoserie s výše umístěným těžištěm musí mít tato auta tužší pružiny, čímž trpí jízdní komfort. A v neposlední řadě jsou dražší, než výchozí subkompakty, i když jsou výrobní náklady téměř stejné. To je vodou na mlýn automobilkám, které rázem zapomínají na své nízkoemisní mise a tento trend nadšeně podporují.

Hovoří vůbec něco v jejich prospěch? Je toho zoufale málo. Určitou váhu může sehrát fakt, že nabízí o něco vyšší posaz, než klasický hatchback, při rozměrech auta ale půjde těžko o něco, co řidiči přinese nějakou reálnou výhodu a tento argument tedy příliš smyslu nedává. Pak je tu při půdorysně shodných rozměrech prostornější interiér, i v tomto případě jsou ale rozdíly velmi malé a navíc to nemusí být pravidlem, protože tento segment hodně sází na vizuální stránku věci a prostor, získaní odlišnou koncepcí nezřídka padá za oběť atraktivním tvarům karoserie. A pohon všech kol? Ten nabízí pouze někteří a zákazníci beztak preferují lacinější předokolky. Napadají vás ještě nějaká pozitiva?

Američanům se tedy nelze divit, že se nad rostoucí popularitou těchto aut pozastavují, smysl jich totiž uniká i mě. jak ale vnímáte tento trend vy? nebo ještě lépe - je mezi vámi majitel malého crossoveru s pohonem předních kol, aby tento pohled na věc vyvrátil nebo alespoň prozradil své důvody k pořízení takového auta? Diskuze je vaše.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce

Írán zavedl sankce proti 15 americkým společnostem za…

Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem

Korejská lidově demokratická republika nepatří mezi…

V Rusku propukly protesty proti korupci, policie zatkla vůdce opozice V Rusku propukly protesty proti korupci, policie zatkla vůdce opozice

Ruská policie v centru Moskvy zatkla opozičního vůdce…

Přečtěte si šest tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli Přečtěte si šest tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli

Příprava daňového přiznání je administrativní činnost,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Komentář: Proč jsou malé crossovery v…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Renault 5 Turbo 2 Evolution: Draží se vzácná přeplňovaná pětka z poloviny 80. let

Renault 5 Turbo 2 Evolution: Draží se vzácná pětka z poloviny 80. let

Dnes 15:00

V internetové aukci se draží pětka ze vzácné evoluční série Turbo 2 s větším motorem...




Blesk.cz

Beruška Vojnar se stal otcem: Narodil se mu syn Sebastian!

Beruška Vojnar se stal otcem: Narodil se mu syn Sebastian!

Herec a moderátor Petr Vojnar (41), kdysi člen chlapecké kapely T-boyz a interpret hitu Beruška, se konečně…

Střelba v nočním klubu: Útočníci vnikli na párty, jeden mrtvý a 14 vážně zraněných

Střelba v nočním klubu: Útočníci vnikli na párty,…

Střelba v nočním klubu v Cincinnati v americkém státě Ohio si v neděli v jednu hodinu ráno tamního času vyžádala…

 

iSport.cz

Pozor, Češi, tohle umí trpaslík. San Marino dalo gól Slovensku a trápilo Iry

Pozor, Češi, tohle umí trpaslík. San Marino dalo gól…

V neděli čeká české fotbalisty nejslabší soupeř v jejich kvalifikační skupině o MS 2018 - San Marino. Mužstvo,…

Velmoc zase v koncích! Nizozemci nasadili 17letý talent, ten zavinil góly

Velmoc zase v koncích! Nizozemci nasadili 17letý…

Kocovina pokračuje! Fotbalisté Nizozemska v kvalifikaci MS 2018 klopýtají a vážně hrozí, že nezvládnou postoupit…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Krásné Ukrajinky nafotily v zemi sužované válkou vtipné erotické fotografie

Krásné Ukrajinky nafotily v zemi sužované válkou…

Ukrajina je už několik let sužována ekonomickou nestabilitou a na některých místech i válkou s ruskými…