Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 2008 se představuje: HYbrid Air má jezdit za 2,9 l/100 km

Michal Fokt
Diskuze (68)
Peugeot oficiálně představuje malý crossover 2008, v němž současně představuje nový hybridní systém, v němž spalovací motor doplňuje stlačený vzduch.

Koncern PSA si je vědom vzrůstající popularity crossoverů, křížících automobily SUV s všemožnými automobilovými třídami a tak pro dvojici Citroën C4 Aircross a Peugeot 4008 přichází další zástupce této kategorie, o číslo menší Peugeot 2008.

Peugeot 2008 využívá platformy modelu 208 a i přes svůj cool vzhled nabídne pouze pohon předních kol, u něhož ovšem díky elektronickým pomocníkům slibuje i jistou míru terénních schopností. Peugeot 2008 je dlouhý 4,16 m, široký 1,74 m a spočívá na rozvoru 2,54 m. Asi vás také bude zajímat, že má světlou výšku 160 mm, jeho váha začíná v závislosti na výbavě a motorizaci už na 1045 kg a kufr o standardním objemu slušných 360 l lze zvětšit na 1194 l, z čehož činí 22 l prostor pod podlahou zavazadlového prostoru. To nejsou špatné předpoklady, zvlášť když vezmeme v úvahu atraktivní vzhled 2008čky.

Světovou novinkou Peugeotu 2008 je systém Grip Control, jenž vidí PSA jako alternativu konvenčním systémům 4x4 s výhodou absence nárůstu váhy. Podvozek, tvořený vpředu McPhersony a vzadu torzní příčkou, je vybaven elektronickým systémem, jenž umožňuje volbu pěti jízdních režimů: Normal, Snow, Off-Road, Sand a ESP Off. Normal umožňuje běžnou jízdu po silnicích, stejně jako ESP Off, ostatní módy ale fungují se silnou podporou elektroniky, která posílá na přední kola pouze tolik točivého momentu, aby byl zajištěn grip předních kol.

Režim Snow funguje do 50 km/h, mód Off-Road, jenž funguje do jisté míry jako diferenciál se zvýšenou svorností, lze využít do 80 km/h a Sand, jenž by měl zabránit zahrabání kol na nezpevněném povrchu, se na režim Normal mění v rychlosti 120 km/h. ESP Off zcela deaktivuje systém jízdní stability i systém Grip Control. Elektronice budou pomáhat sériově montované "Mud & Snow" pneumatiky o rozměrech 215/60 R 16 nebo 205/50 R 17. Tak to opravdu píší v tiskové zprávě. Součástí elektronického podvozkového paketu je i asistent pro rozjezd do kopce.

Když se přeneseme přes všechny panoramatické střechy, dotykové displeje, parkovací asistenty a další vychytávky, dostaneme se k pohonným jednotkám, kde najdeme další unikátní technické řešení. Ale nejprve se sluší zmínit, že Peugeot 2008 bude poháněn benzinovými atmosférickými a přeplňovanými motory 1,2 VTi (e-VTi) s parametry 60 kW/118 N.m, 1,2 e-THP s 81 kW a 205 N.m, respektive 96 kW a 230 N.m a 1,6 VTi s 88 kW a 160 N.m. Turbodiesely bude zastupovat škála 1,4 e-HDi (50 kW, 160 Nm) a 1,6 e-HDi s s 68 kW a 230 N.m, respektive 84 kW a 270 N.m.

Zlatým hřebem Peugeotu 2008 ovšem bude produkční verze systému HYbrid Air. O něm jsme už nedávno informovali v samostatném článku a nyní už známe více podrobností. PSA jej bude montovat do vozů segmentu B a C a prvním se stane právě Peugeot 2008 HYbrid Air, jenž by měl jezdit za 2,9 l benzinu na 100 km.

Hybrid Air sází na benzinový tříválec 1,2 l, zkombinovaný se zařízením na stlačený vzduch, tvořeným vysokotlakou nádrží se stlačeným vzduchem, umístěnou ve středovém tunelu a nízkotlakou nádrží, plnící funkci expanzní nádoby, namontovanou v prostoru zadního zavěšení. A pochopitelně z hydraulické jednotky, sestávající z motoru a pumpy, umístěné na planetové převodovce.

Ta je schopna přepínat mezi oběma motory a umožňuje tak provoz ve třech režimech - Air (ZEV), Petrol a Combined. jak jejich název napovídá, auto může jezdit buď pouze na stlačený vzduch (respektive na olej, vytlačovaný stlačeným vzduchem), na benzin nebo kombinaci obojího. Tříválec 1,2 l je oproti předešlé generaci o 21 kg lehčí, má o 30 % snížené tření a rychleji se ohřívá. Ke slovu přijde zejména při jízdách vyššími rychlostmi po silnicích nebo dálnicích.

V kombinovaném režimu funguje HYbrid Air jako každý hybrid - hydraulický motor vypomáhá spalovacímu, pokud je to potřeba a naopak při nepotřebě plného výkonu dochází k využívání části výkonu ke stlačování vzduchu v nádrži. K tomu dochází pochopitelně i rekuperací kinetické energie, ovšem nikoli z brzdové soustavy, ale pouze setrvačností spalovacího motoru. V obou případech stačí k zisku plné kapacity tlaku v nádrži 10 sekund. Hydraulický motor si může brát energii buď ze zmíněné nádrže nebo přímo z čerpadla.

V režimu nulových emisí je vůz poháněn pouze hydraulickým motorem, jenž získává energii ze stlačeného vzduchu v nádrži, jenž vytlačuje olej a PSA tvrdí, že v tomto módu bude auto v běžných podmínkách městského a příměstského provozu jezdit z 80 %, přičemž ve městě to znamená úsporu paliva až 45%.

Michal Fokt
Diskuze (68)
Avatar - del42sa
23. 2. 2013 21:34
Re: Vzduch
ale my se bavíme o 10 let starém ojetém autě, nebo mi něco uniká ? ;-) Přijde mi že je to s tebou jak se říká: jeden o voze a druhý o koze...
Avatar - del42sa
23. 2. 2013 21:29
Re: Vzduchový pohon.
asi ti dělá problém chápat psaný text. Zdvojnásobila oproti AIR řešení ;-)

Mluvil jsem o malém automobilu s cenovkou okolo 250 tisíc (C3). Instalace AIR do takové auta bude zřejmě levnější než použití klasického elektrického hybridního pohonu.Kolik stojí hybridní Auris ? Odpovím za tebe 489.900 Kč.
21. 2. 2013 20:55
Re: Vzduch
Ano, bude rozhodující, protože po 10 letech můžou tvořit většinu ceny auta. Ale to platí i pro konvenční pohony. Také se ti do nich nevyplatí koupit novou převodovku, nebo motor. Jen závady na nich se zjišťují mnohem hůře, u baterií je to celkem jednoduché.
21. 2. 2013 20:51
Re: Vzduchový pohon.
Co to plácáš? Je to menší auto, tak zmenšili baterie a elektromotor - aby se tam vůbec systém vešel. A spalovací motor použili z předchozí generace Priusu, protože Yarisu stačí. To je jako říct, že v Yarisu není 1,6 kvůli tomu, aby udrželi rozumnou cenu (u Aurisu je 1,6 o 20 tisíc dražší než 1,33, takže velmi podobná situace).

Ty jsi tu mával tím, že by se cena zdvojnásobila. A že to není stejný systém. Pitomosti. Nemáš pravdu a neumíš to přiznat. 80 tisíc pořád není 250 a systém je to stejný, jen menší a lehčí do menšího auta.
21. 2. 2013 20:49
Re: Vzduch
Proč bychom se točili? Spotřebu sníží tak jako tak a z finančního hlediska je lepší baterie využívat tak, jak je využívá. Kdybys měl instalováno jen tolik, kolik potřebuješ, tak ve výsledku "spotřebuješ" více sad.

Ty se v tom točíš, protože ti došly argumenty.