Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
AvtoVAZ a Renault: Nová Lada již v únoru

AvtoVAZ a Renault: Nová Lada již v únoru Zdroj: acz

AvtoVAZ a Renault: Nová Lada již v únoru

Aleš Dragoun
Ruský AvtoVAZ plánuje začít vyrábět sedan založený na platformě francouzského Renaultu již v únoru 2012.

V Togliatti s Renaultem a jeho aliančním partnerem Nissanem stále jednají: nikoli o produkci, nýbrž o koupi akcií. Renault momentálně sám vlastní čtvrtinu, chtěl by ale podíl navýšit alespoň na polovinu. Šéf celé aliance Carlos Ghosn 9. ledna řekl: „Dosažení dohody může trvat ještě týdny." Generální ředitel AvtoVAZu Igor Komarov byl v tomto směru optimističtější: „Očekávám, že se Renault-Nissan domluví se zbylými akcionáři co nejdříve".

První z nových modelů Lady by měl tedy začít sjíždět z montážní linky již na konci února, jeho oficiální podobu ale zatím neznáme. Na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu to řekl sám Komarov. V Togliatti ovšem budou vznikat i Nissany. Loni AvtoVAZ vyrobil jen 630 tisíc aut, vozy s logem vycházejícího slunce by mohly objem navýšit až na 750.000. To by společnosti zajistilo stabilitu, což je nejen pro ni, ale i pro obyvatele města životně důležité, neboť to kvůli automobilce kdysi vzniklo. Pokud by AvtoVAZ padl (jakože k tomu v nedávné minulosti neměl daleko), následky by byly tudíž fatální.

Lada modernizuje svou zastaralou modelovou paletu. Legendární žigulíky 2105/2107 se již v Togliatti od července 2011 nevyrábějí, jejich produkce byla zřejmě přesunuta do Iževsku k užitkovým verzím této řady. Od začátku letošního roku se prodává v Rusku nový model Granta (2190), což je vlastně nástupce malé Kaliny. Malý sedan s délkou 4,26 m se nabízí se dvěma zážehovými šestnáctistovkami (60 a 64 kW) a dvojicí výbav. Základní cena začíná v přepočtu těsně nad hranicí 140 tisíc korun. Hlasitě se hovoří i o premiéře v Německu do konce roku, takže se jej určitě dočkáme také u nás. Evropská homologace ještě není zcela dořešena.

V případě Granty se stále jedná v základu o Kalinu, byť radikálně modernizovanou. Připomeňme, že ta vycházela pro změnu z Opelu Corsa B. Oproti zmíněným žigulíkům či terénnímu nezmarovi jménem Niva jde tedy o poměrně moderní konstrukci.