Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Fulvia - kráska v novém vydání

Jan Marek
Na letošním frankfurtském autosalonu představila automobilka Lancia (patřící pod křídla koncernu Fiat) studii sportovního kupé s názvem Fulvia. Pro individualisty a milovníky všeho fascinujícího představuje prototyp doslova pastvu pro oči!

Prvky jedinečnosti a luxusu, které nacházíme u všech současných modelů Lancie, se promítají i do fulvie. Model, který v nabídce prestižní italské automobilky v současné době zoufale chybí, se však na světové výstavě neobjevil náhodou.

Psal se rok 1965, kdy na jarním ženevském autosalonu debutovala Fulvia Coupé 1,2 - dvoudvéřový sporťák s dynamickým designem a na tehdejší dobu nebývale vyspělou technikou. Díky skvělým vlastnostem následovala poměrně rychle na přestavbu nepříliš náročná rallyová podoba pojmenovaná Fulvia Coupé 1,6 HF. Právě za volantem tohoto vozu přesně před 31 lety vyhrál Sandro Munari soutěž v Monte Carlu a jen podtrhl kariéru úspěšného kupátka, jehož se do roku 1976 vyrobilo na 140 tisíc kusů.

Fulvia ve vydání 2003 však není pouhou retrovzpomínkou na úspěšnou minulost. Není vzpomínkou na designérskou školu zastoupenou tehdejšími poklady jako Simca 1000 či Alfa Romeo Giulia. Dvoumístné kupé se sebevědomě představuje jako novinka. A i když jde prozatím o prototyp, automobilka se vůbec netají tím, že by se s ním ráda vrátila na výsluní, kdy byly pojmy jako vkus, kvalita a sportovní temperament spojovány právě s Lancií. Koncepce nové fulvie byla od počátku dána zcela jasně: vytvořit nový vůz, který by zachycoval kontinuální designerský vývoj. Žádné nostalgické kompromisy, ale nová interpretace fulvie z šedesátých let. Designérskému tými Centro Stile se povedlo úspěšně realizovat tento plán. Svěží, dynamická, ale také excentrická a střízlivá - taková je nová fulvia.

Přestože současnou a první fulvii dělí pro automobilový průmysl neuvěřitelně dlouhých čtyřicet let, koncepce zůstává stejná a s trochou nadsázky by se dalo konstatovat, že mnoho se nezměnilo. Nové kupé si zachovává kompaktní proporce (včetně střechy) i extrémně krátké převisy po obou stranách karosérie. Aby byly podpořeny co možná nejlepší jízdní vlastnosti, zvětšil se rozvor. Poněkud skromnější je naopak prosklení karoserie. Fulvia se svými ostrými tvary a křivkami vydává vstříc současnému designovému trendu. Absolutní dominantou nového kupé je přední část. Její agresivitu podtrhuje rozměrná přední kapota se sdruženými světly mandlového tvaru. Ty spojuje mřížka chladiče s typickým erbem Lancie. Ta byla oproti sesterským modelům zjednodušena, aby usnadnila přístup vzduchu k motoru. Společně se čtyřmi podélnými přívody vzduchu k brzdové soustavě a motoru v nárazníku zajišťuje celkový soulad přední části. Z bočního pohledu je fulvia doslova malým dravcem. Boky kupátka jsou hladké a "svalnaté" proporce jsou doprovázeny hrou konkávních a konvexních ploch. Zcela jasným odkazem na původní fulvii je naopak zadní partie s nevelkým prostorem pro zavazadla. Stejně jako původní model i současná fulvia má záď překvapivě ostře střiženou. Kolmé zadní svítilny se spíše přísným výrazem jsou prostoupeny dvěma kulatými svítilnami. Designéři tak jen decentně připomínají výrazově silná světla předchozího modelu.

Fascinace sedmdesátými lety - tak by se do jedné věty daly shrnout dojmy z interiéru. Dopomáhá k tomu také kontrast mezi slonovinově bílou barvou karoserie a tmavě hnědým koženým polstrováním uvnitř fulvie. Sedmdesátá léta sálají doslova z každého detailu a mohutně k tomu přispívají jednotlivé elementy připomínající tehdejší ovládací prvky hi-fi přístojů. Přístrojové desce dominují tři kruhové analogové budíky se stejným světelným podbarvením jako u nové generace modelu Ypsilon. Kůží potažený volant se třemi chromovanými rameny nepostrádá plnohodnotný airbag. Nepřehlédnutelný je dřevěný dekor "Tanganika Fríse", který přemosťuje svou hedvábnou a blýskavou optikou nejen celou přístrojovou desku (kůží potažená, ručně vyráběná), ale také tunel kolem řadicí páky. Středový panel z matného kovu tvoří logické pokračování celé přístrojové desky. Nachází se na něm ovládání klimatizace a další prvky (telefon, audio souprava, multifunkční obrazovka). Ergonomická sportovní sedadla vyvedená v kombinaci kůže-textil zaručují příkladné držení těla. Interiér, který je celkově spíše strohý, se tedy v mnoha ohledech opírá o původní model, ale využívá přitom postmoderní a minimalistické prvky. Minimum je také odkládacích prostor, které se omezují pouze na dvojici malých boxů na panelu mezi předními sedadly.

Prototyp Lancie svůj sportovní charakter dotváří také motorovou jednotkou. Tou je čtyřválec o objemu 1,8 16V s proměnným časováním ventilů. Jeho výkon je 103 kW (140 k) při 6400 otáčkách. Díky extrémně nízké váze fulvie, která je jen 990 kg, tak doslova katapultuje kupátko z 0 na 100 km/h za 8,6 vteřiny a propůjčuje mu maximální rychlost až 213 km/h. Hliníková karosérie, která se zasluhuje o dobrý poměr mezi váhou vozu a jeho výkonem (7 kg/1 k), přispívá k hospodárnému provozu. Spotřeba fulvie se totiž podle papírových hodnot pohybuje v průměru kolem 7,3 litru na 100 km, což je hodnota více než příjemná. Fulvia postrádá zásadní elektronické systémy podporující kontrolu stability. K čistému sportovnímu zážitku bez počítačových zásahů tak přispívají "pouze" nápravy typu McPherson či brzdový asistent s kotoučovými brzdami na všech kolech. Na předních pak s vnitřním chlazením. Samozřejmostí zůstává ABS.

Zda se Lancia nakonec rozhodne pro výrobu tohoto "sportovního prcka" a kdy to bude, zůstává prozatím tajemstvím (i když některé poslední zprávy sériovou výrobu neoficiálně potvrzují). Rozhodně by se však na svět dostal další překrásný automobil...



Jan Marek