Lancia Fulvia - kráska v novém vydání

Lancia Fulvia - kráska v novém vydání

 
 
12.11. 2003

Na letošním frankfurtském autosalonu představila automobilka Lancia (patřící pod křídla koncernu Fiat) studii sportovního kupé s názvem Fulvia. Pro individualisty a milovníky všeho fascinujícího představuje prototyp doslova pastvu pro oči!

Prvky jedinečnosti a luxusu, které nacházíme u všech současných modelů Lancie, se promítají i do fulvie. Model, který v nabídce prestižní italské automobilky v současné době zoufale chybí, se však na světové výstavě neobjevil náhodou.

Psal se rok 1965, kdy na jarním ženevském autosalonu debutovala Fulvia Coupé 1,2 - dvoudvéřový sporťák s dynamickým designem a na tehdejší dobu nebývale vyspělou technikou. Díky skvělým vlastnostem následovala poměrně rychle na přestavbu nepříliš náročná rallyová podoba pojmenovaná Fulvia Coupé 1,6 HF. Právě za volantem tohoto vozu přesně před 31 lety vyhrál Sandro Munari soutěž v Monte Carlu a jen podtrhl kariéru úspěšného kupátka, jehož se do roku 1976 vyrobilo na 140 tisíc kusů.

Fulvia ve vydání 2003 však není pouhou retrovzpomínkou na úspěšnou minulost. Není vzpomínkou na designérskou školu zastoupenou tehdejšími poklady jako Simca 1000 či Alfa Romeo Giulia. Dvoumístné kupé se sebevědomě představuje jako novinka. A i když jde prozatím o prototyp, automobilka se vůbec netají tím, že by se s ním ráda vrátila na výsluní, kdy byly pojmy jako vkus, kvalita a sportovní temperament spojovány právě s Lancií. Koncepce nové fulvie byla od počátku dána zcela jasně: vytvořit nový vůz, který by zachycoval kontinuální designerský vývoj. Žádné nostalgické kompromisy, ale nová interpretace fulvie z šedesátých let. Designérskému tými Centro Stile se povedlo úspěšně realizovat tento plán. Svěží, dynamická, ale také excentrická a střízlivá - taková je nová fulvia.

Přestože současnou a první fulvii dělí pro automobilový průmysl neuvěřitelně dlouhých čtyřicet let, koncepce zůstává stejná a s trochou nadsázky by se dalo konstatovat, že mnoho se nezměnilo. Nové kupé si zachovává kompaktní proporce (včetně střechy) i extrémně krátké převisy po obou stranách karosérie. Aby byly podpořeny co možná nejlepší jízdní vlastnosti, zvětšil se rozvor. Poněkud skromnější je naopak prosklení karoserie. Fulvia se svými ostrými tvary a křivkami vydává vstříc současnému designovému trendu. Absolutní dominantou nového kupé je přední část. Její agresivitu podtrhuje rozměrná přední kapota se sdruženými světly mandlového tvaru. Ty spojuje mřížka chladiče s typickým erbem Lancie. Ta byla oproti sesterským modelům zjednodušena, aby usnadnila přístup vzduchu k motoru. Společně se čtyřmi podélnými přívody vzduchu k brzdové soustavě a motoru v nárazníku zajišťuje celkový soulad přední části. Z bočního pohledu je fulvia doslova malým dravcem. Boky kupátka jsou hladké a "svalnaté" proporce jsou doprovázeny hrou konkávních a konvexních ploch. Zcela jasným odkazem na původní fulvii je naopak zadní partie s nevelkým prostorem pro zavazadla. Stejně jako původní model i současná fulvia má záď překvapivě ostře střiženou. Kolmé zadní svítilny se spíše přísným výrazem jsou prostoupeny dvěma kulatými svítilnami. Designéři tak jen decentně připomínají výrazově silná světla předchozího modelu.

Fascinace sedmdesátými lety - tak by se do jedné věty daly shrnout dojmy z interiéru. Dopomáhá k tomu také kontrast mezi slonovinově bílou barvou karoserie a tmavě hnědým koženým polstrováním uvnitř fulvie. Sedmdesátá léta sálají doslova z každého detailu a mohutně k tomu přispívají jednotlivé elementy připomínající tehdejší ovládací prvky hi-fi přístojů. Přístrojové desce dominují tři kruhové analogové budíky se stejným světelným podbarvením jako u nové generace modelu Ypsilon. Kůží potažený volant se třemi chromovanými rameny nepostrádá plnohodnotný airbag. Nepřehlédnutelný je dřevěný dekor "Tanganika Fríse", který přemosťuje svou hedvábnou a blýskavou optikou nejen celou přístrojovou desku (kůží potažená, ručně vyráběná), ale také tunel kolem řadicí páky. Středový panel z matného kovu tvoří logické pokračování celé přístrojové desky. Nachází se na něm ovládání klimatizace a další prvky (telefon, audio souprava, multifunkční obrazovka). Ergonomická sportovní sedadla vyvedená v kombinaci kůže-textil zaručují příkladné držení těla. Interiér, který je celkově spíše strohý, se tedy v mnoha ohledech opírá o původní model, ale využívá přitom postmoderní a minimalistické prvky. Minimum je také odkládacích prostor, které se omezují pouze na dvojici malých boxů na panelu mezi předními sedadly.

Prototyp Lancie svůj sportovní charakter dotváří také motorovou jednotkou. Tou je čtyřválec o objemu 1,8 16V s proměnným časováním ventilů. Jeho výkon je 103 kW (140 k) při 6400 otáčkách. Díky extrémně nízké váze fulvie, která je jen 990 kg, tak doslova katapultuje kupátko z 0 na 100 km/h za 8,6 vteřiny a propůjčuje mu maximální rychlost až 213 km/h. Hliníková karosérie, která se zasluhuje o dobrý poměr mezi váhou vozu a jeho výkonem (7 kg/1 k), přispívá k hospodárnému provozu. Spotřeba fulvie se totiž podle papírových hodnot pohybuje v průměru kolem 7,3 litru na 100 km, což je hodnota více než příjemná. Fulvia postrádá zásadní elektronické systémy podporující kontrolu stability. K čistému sportovnímu zážitku bez počítačových zásahů tak přispívají "pouze" nápravy typu McPherson či brzdový asistent s kotoučovými brzdami na všech kolech. Na předních pak s vnitřním chlazením. Samozřejmostí zůstává ABS.

Zda se Lancia nakonec rozhodne pro výrobu tohoto "sportovního prcka" a kdy to bude, zůstává prozatím tajemstvím (i když některé poslední zprávy sériovou výrobu neoficiálně potvrzují). Rozhodně by se však na svět dostal další překrásný automobil...



Spolupracujeme s TipCars.com
Přechodu do digitální ekonomiky brání zastaralá firemní kultura, tvrdí studie Microsoftu Přechodu do digitální ekonomiky brání zastaralá firemní kultura, tvrdí studie Microsoftu

Modernizaci a přechod na digitální ekonomiku v českých…

Hrdá skončila ve vedení všech firem CEFC Hrdá skončila ve vedení všech firem CEFC

Čínská skupina Citic začala úřadovat ve firmách, jež…

Evropská komise prověřuje fungování e-shopu Amazonu Evropská komise prověřuje fungování e-shopu Amazonu

Akcie Amazonu klesly o 1,4 procenta. Evropská komise…

Z Kofoly odchází významný akcionář Z Kofoly odchází významný akcionář

Akcionáři CED Group schválili prodej podílu v podniku…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

 



Lancia Fulvia: Skutečně do sériové výroby! Lancia Fulvia: Skutečně do sériové výroby!

Koncept Fulvia, který jsme Vám nedávno představili dostal…

 



 
Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Dnes 18:50

Nový Peugeot 508 byl jednou z největších hvězd letošního autosalonu v Ženevě. Nyní auto konečně dorazilo na český trh.




Blesk.cz

Putin se mě pokusil zabít jedem na krysy! Ruská modelka řekla, proč se ji snaží zlikvidovat

Putin se mě pokusil zabít jedem na krysy! Ruská…

Anna Shapirová (30) a její manžel Alex King (42) se v neděli otrávili během večeře v anglickém Salisbury.…

Překvapivá reakce Paroubka na rozhodnutí soudu: Místo naštvání radost

Překvapivá reakce Paroubka na rozhodnutí soudu:…

Rozvodová válka manželů Paroubkových je v plném proudu. Dnes se měl expremiér Jiří (66), který se nyní vrací do…

 

iSport.cz

Sudí Kordula uspěl u Nejvyššího soudu. Berbr a Damková se omluvy nedočkají

Sudí Kordula uspěl u Nejvyššího soudu. Berbr a…

Bývalý fotbalový rozhodčí Antonín Kordula se podle informací Seznamu nemusí omlouvat místopředsedovi Fotbalové…

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i fanoušek, který na mě šetřil

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i…

Ať už je Karlos Vémola nejlepším českým zápasníkem, jak prohlašuje, nebo není, rozhodně je tím nejslavnějším.…

 

Reflex.cz

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím opravdu nejde!

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím…

V neděli proběhne další kolo kampaně proti cirkusu Jiřího Berouska. Ochranáři proti němu protestují proto, že…

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne…

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…