Lancia Ypsilon: Technická data a italské ceny
Zatímco předchozí tři generace malých Lancií (včetně hranaté Y10) byly výhradně třídveřové, horká novinka nabídne poprvé v historii pětici dveří.
Vyrábí se v polských Tychách spolu se svými sourozenci: Fiatem Panda, 500 a Fordem Ka, jejichž platformu sdílí.
Na délku měří 3,80 m, což jí řadí na rozhraní segmentů A a B. Přední část ovládl retro styl, v zadních dveřích zaujmou skryté kliky, které před čtrnácti lety zavedla sportovnější koncernová sestra Alfa Romeo. Interiér si zachoval centrální umístění přístrojů, které se poprvé objevilo už u Lancie Y z roku 1995.
Motory jsou v nabídce celkem tři. Nejlevnější zážehová osmiventilová čtyřválcová dvanáctistovka Fire Evo II nabídne 51 kW při 5500 min-1 a točivý moment 102 Nm při 3000 min-1.
Doplní ji přeplňovaný dvouválec 0,9 TwinAir se 63 kW/5500 min-1. Nejmodernější agregát má ventilový rozvod MultiAir a jeho točivý moment dosahuje maxima 145 Nm při 2000 min-1. V režimu ECO dojde k jeho snížení na 100 Nm, což díky systému Start&Stop a robotizované převodovce DFN od Magnetti Marelli srazí konzumaci benzinu.
Příznivci nafty mají jedinou volbu: turbodiesel 1,3 Multijet II se čtyřventilovou technikou o výkonu 70 kW při 4000 min-1, jenž dosahuje 200 Nm/1500 min-1. Novou generaci vstřikování common-rail a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek v tomto případě doplňují například variabilní olejové čerpadlo, nebo alternátor s funkcí rekuperace. Výsledkem je kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km.
Základní stupeň výbavy Silver obsahuje například šest airbagů, ESP, funkci start-stop, která je standardem všech verzí, asistent pro rozjezdy do kopce (hill-holder), dálkově ovládané centrální zamykání, výškově i podélně nastavitelný volant, palubní počítač a elektrické stahování předních oken. S motorem 1,2 8V přijde na 12.400 eur (asi 304.000 Kč).
Gold (od 13.700 eur) ji doplní o manuální klimatizaci, volant a řadicí páku v kůži, sedadla s bederní opěrkou a středovou loketní opěrku. Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v tomto případě ovládají elektromotorky.
Vrcholnou verzi představuje Platinum, které s motorem 1,2/51 kW přijde na 15.000 eur (zhruba 368.000 Kč). Majitele hýčká kožený interiér, také zadní okna už jsou zde elektrická a druhá řada sedadel je opatřena opěrkami hlavy, předchozí verze je překvapivě nemají. Efektní vzhled podpoří patnáctipalcová litá kola, za snížené viditelnosti přijdou k duhu mlhovky. Příplatek za motor TwinAir činí oproti agregátu 1,2 l vždy 1.200 eur (necelých 30 tisíc Kč). Turbodieselové vozy jsou dražší o 2.300 eur, navýšení ceny oproti hi-tech dvouválci představuje 1.100 eur.
Lancia Ypsilon – Technické údaje a ceny v Itálii | |||
Motor | 1,2 8V | 0,9 8V TwinAir | 1,3 16V Multijet |
Zdvihový objem [cm3] | 1242 | 875 | 1248 |
Válce/ventily | 4/2 | 2/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 51/5500 | 63/5500 | 70/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 102/3000 | 145/2000 | 200/1500 |
Max. rychlost [km/h] | 163 | 176 | 183 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,5 | 11,9 | 11,4 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 4,9 | 4,2 | 3,8 |
Cena Silver [euro] | 12.400 | 13.600 | 14.700 |
Cena Gold [euro] | 13.700 | 14.900 | 16.000 |
Cena Platinum [euro] | 15.000 | 16.200 | 17.300 |
V seznamu extras najdeme takové položky, jakými jsou například tempomat, parkovací čidla, xenonové výbojky v hlavních světlometech, dvouzónová automatická klimatizace, panoramatická střecha Gran Luce, či bezdrátové připojení Bluetooth. Připlácí se rovněž za pětimístnou verzi, Ypsilon je totiž v základu homologován pouze jako čtyřmístný. Ale této nabídky asi využije málokdo. Fajnšmekři s naditými bankovními konty mohou svého prcka dále individualizovat – třeba šesticí různých čalounění, třemi sadami litých kol, třinácti odstíny laku karoserie a čtyřmi dvoubarevnými schématy, které se objevily již v minulosti.
První nedočkavci se ve svých novoučkých Lanciích svezou v polovině července. Mohou se těšit také na osmiletou záruku bez omezení ujetých kilometrů a v plánu je i uvedení tovární verze spalující LPG.