Lancia Delta HF Integrale 16V do posledního detailu: Světový rekordman
Původní delta vyjela v roce 1979. Šlo o obyčejný hatchback segmentu C. O šest let později Italové vůz výrazně modernizovali. Vznikla Nuova Lancia Delta, která z obyčejného auta udělala hvězdu rallye světového formátu.
Výsledkem byl zisk šesti titulů mistra světa v automobilových soutěžích v letech 1987 až 1992. Díky tomu zůstává Lancia Delta dodnes nejúspěšnějším soutěžním autem historie. Je trochu ironií osudu, že kdysi tak progresivní automobilová značka dnes doslova živoří a nabízí pouze jediný model, ke všemu ještě jen v domovské Itálii. Recenzovaná ostrá delta se však datuje do osmdesátých let, kdy měla značka skvěle našlápnuto a nabízela celou plejádu modelů. Kromě delty od ní odvozený sedan Prisma, malou Y10, ale také vůz vyšší třídy Thema, který ve verzi 8.32 poháněl dokonce osmiválec z Ferrari Mondial.
Od GT 1600 k integrale
Původní deltu poháněly pouze dva motory – 1,3 a 1,5 litru, k nimž postupně přibývaly další. V roce 1984 se uvedla specifická Delta S4, první s pohonem všech kol, jenž ovšem měl s původní deltou jen málo společného. Šlo o základ soutěžního vozu později zrušené skupiny B, když od roku 1987 FISA povolila pouze účast v soutěžích ve skupinách N a A. Auto mělo motor uprostřed a zcela specificky řešenou karoserii.
Civilních verzí vzniklo do roku 1986 asi dvě stě. Ještě předtím však vyjela v rámci drobných změn verze GT 1600 coby auto pro zájemce o dynamičtější svezení. V červnu 1983 se poprvé objevilo označení HF, jehož dvouvačková šestnáctistovka dostala přeplňování turbodmychadlem.
To už se ale na rýsovacích prknech v Turíně rodila výrazně modernizovaná klasická delta, představená jako Nuova Delta v roce 1986. Tvary sice navazovala na původní auta, ovšem změn bylo opravdu hodně, přičemž starší vrcholná přeplňovaná šestnáctistovka přežila i u aut po modernizaci coby verze HF turbo.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!