Lancii před zavřením zachrání Chrysler
Koncern Fiat má ve svém vlastnictví značky, které mu (občas i nahlas) závidí i zvučnými jmény prošpikovaný Volkswagen. Bohužel ať už mateřská značka vydělává nebo nikoli, s výjimkou Ferrari je její rodinné stříbro dlouhodobě v mínusu - ať už hovoříme o Maserati, Alfě Romeo či Lancii. Tato situace už je neudržitelná a muselo dojít k rozhodnutí - buď značka s nejslabší pozicí na trhu definitivně skončí, jak se v průběhu minulého týdne v médiích spekulovalo nebo bude nutné přistoupit k významným změnám. Ano, řeč je teď o kdysi slavné Lancii, která se jakž-takž prodává snad už jen v Itálii.
Ve hře byl nápad Lancii úplně zavřít, ale nakonec vedení Fiatu v čele se Sergiem Marchionne rozhodlo, že Lancia pojede dál, ovšem s výrazně pozměněným modelovým portfoliem. Prostě a jednoduše se z Lancie stane rebadgeovaný evropský Chrysler podobně, jako Vauxhall v Británii převzal modely Opelu. Z aut, která měla být původně jen doplňkem modelové nabídky, se tak stane její nosná část.
Opravdu "čistokrevnou" lancií by se tak měl stát už pouze model Ypsilon, což s největší pravděpodobností značí konec jak pro jeho derivát Musa, tak pro model Delta. Naopak máme očekávat rozšíření nabídky o další americké vozy. Pokud se ptáte o jaké, když s výjimkou sedanu 200 už má Chrysler v Evropě celé své portfolio a právě dvoustovka byla potvrzena v příští generaci, nabízí se využití kompaktního modelu Dart od Dodge. Lze si totiž jen těžko představit, že by jakékoli velká automobilka mohla v Evropě mít tak velkou mezeru v nabídce v nejprodávanějších třídách. Je ovšem také možné, že příští delta bude jen lehce pozměněným bravem, případě puntem, protože v kompaktní třídě se dvakrát nedaří ani samotnému Fiatu.
Proč bylo zvoleno toto řešení? Fiat by rád v Evropě prodával chryslery a pokud jde o image, to má i pozapomenutá italská značka stále lepší, než Chrysler. Navíc je Chrysler díky revitalizaci na domácím trhu v zisku a jde tedy pouze o to, aby Lancia, už pouze coby importér, dokázala hospodařit s plusem a současně tím utáhla alespoň produkci ypsilonky. A pokud tento plán nevyjde, pošle se Lancia na odpočinek a americké modely, o které byl alespoň trochu zájem, tedy asi zejména voyager, mohou prostě dostat logo Fiat...